مجله گردشگری

پربازدیدترین‌ها
لینک های مفید

دوز مناسب و موثر تزریق جنتامایسین برای درمان عفونت ها

به قلم زود نیوز
به قلم زود نیوز
سرفصل‌های مقاله





فواید و عوارض تزریق جنتامایسین




تزریق جنتامایسین به منظور درمان عفونت‌های ادراری و روده‌ای، مننژیت، عفونت پروستات و همچنین درمان آبسه‌ها توسط پزشک تجویز می‌شود. این دارو با کشتن باکتری‌ها و پیشگیری از رشد آن‌ها به روند بهبودی کمک می‌کند.




تزریق جنتامایسین در درمان عفونتهای جدی مانند سپتی سمی و سپسیس نوزادان و عفونتهای CNS ، عفونت مجاری صفراوی ، پیلونفریت حاد یا التهاب عفونی حاد پروستات و همراه با یک پنی سیلین در درمان اندوکاردیت ناشی از استرپتوکوکوس ویریدانس یا استرپتوکوکوس فکالیس ، پنومونی در بیماران بستری و مننژیت لیتریایی مصرف می شود .




توجه داشته باشید که این دارو برای درمان سرماخوردگی یا عفونت‌های ویروسی موثر نمی‌باشد. از آنجاییکه مصرف این دارو ممکن است عوارض جانبی خطرناکی مثل آسیب به کلیه‌ها و شنوایی به دنبال داشته باشد امروزه کمتر از آن استفاده می‌شود. در واقع تنها در صورتی از این دارو استفاده می‌شود که دیگر داروها در از بین بردن عفونت موثر واقع نشده باشند.


قبل از تجویز و تزریق جنتامایسین در صورتی که هرکدام از شرایط زیر را دارید به پزشک خود گزارش دهید:


  • در صورتی که به جنتامایسین یا سایر آنتی بیوتیک های مشابه حساسیت دارید.

  • انتی بیوتیک هایی مانند : آمیکاسین ، پارومومایسین ، استرپتومایسین استفاده می کنید.

  • اگر هرگونه بیماری کلیوی دارید.

  • در صورتی که دچار حساسیت فصلی و یا آسم هستید.

  • اگر نیاز به عمل جراحی دارید.

  • در صورت ابتلا به میاستنی گراویس

  • در صورت وجود اختلال عصبی-عضلانی

  • در صورتی که دچار عدم تعادل الکترولیتی هستید مانند کاهش سطح کلسیم ، سدیم ، پتاسیم و منیزیم در خون

  • در صورتی که دچار کم آبی هستید

  • اگر باردار هستید و یا قصد حاملگی دارید

  • در صورتی که در دوران شیردهی هستید و به نوزاد شیر می دهید


دوز تزریق جنتامایسین




میزان دقیق مصرف این دارو باید توسط پزشک تعیین گردد. معمولا به ازای هر کیلوگرم از وزن بیمار ۳ میلی‌گرم از جنتامایسین در نظر گرفته می‌شود و این مقدار باید طی ۳ مرحله در روز ترزیق شود که معمولا هر ۸ ساعت یک بار می‌باشد.




بزرگسالان : مقدار مصرف این دارو از راه تزریق عضلانی ، تزریق آهسته وریدی یا انفوزیون ۲-۵ mg/kg/day در مقادیر منقسم و در فواصل ۸ ساعت می باشد . در صورت ابتلای بیمار به عیب کار کلیه فاصله زمانی بین دفعات مصرف دارو براساس کلیرانس کرآتینین تعیین می شود .




کودکان : در کودکان با سن کمتر از دوهفته به مقدار 3mg/kg هر ۱۲ ساعت و در کودکان با سن ۲ هفته تا ۱۲ سال به مقدار 2mg/kg هر ۸ ساعت مصرف می شود . مقدار مصرف این دارو از راه تزریق داخل غلاف طناب نخاعی 1mg/kg ( تا حداکثر 5mg/kg در صورت نیاز ) همراه با میزان ۲-۴ mg/kg/day در مقادیر منقسم هر ۸ ساعت بصورت تزریق عضلانی می باشد .


جنتامایسین




تزریق جنتامایسین در بارداری و شیردهی


  • جنتامایسین نباید در بارداری استفاده شود. آمپول جنتامایسین در بارداری منع مصرف دارد.

  • ترشح این دارو در شیر مادر به اثبات نرسیده است ولی با این حال منافع مصرف جنتامایسین در شیردهی باید در برابر ضررهای احتمالی مصرف دارو سنجیده شود.

  • آمپول جنتامایسین در شیردهی توصیه نمی شود.


عوارض جانبی تزریق جنتامایسین




این آمپول مانند بسیاری از داروهای دیگر می تواند عوارض جانبی در پی داشته باشد. پزشک شما به این دلیل این آمپول را برای بیماری شما تجویز کرده است زیرا اعتقاد دارد فواید تزریق آمپول جنتامایسین بیشتر از عوارض جانبی آن برای شما است. در موارد مشابه این دارو را به دیگران توصیه نکنید. در صورتی که با تزریق آمپول جنتامایسین هرگونه علائم آلرژی و حساسیت در خود مشاهده کردید سریعا با پزشک تماس بگیرید. علائمی مانند : خارش و قرمز شدن چشم ، زنگ زدن گوش و گرفتگی گوش ، خارش پوست ، تنگی نفس و درد قفسه سینه ، تورم لب و زبان ، خشک شدن دهان و گلو ، آبریزش بینی ، عطسه بی دلیل و …




در صورت فراموش کردن تزریق جنتامایسین چه کنم ؟




مصرف و تزریق به موقع آنتی بیوتیک ها بسیار مهم است و باید سعی کنید به صورت منظم و دقیق انجام شود. در هر صورت اگر تزریق یک نوبت از داروی خود را فراموش کرده اید به محض یاداوری ، تزریق را انجام داده و زمان تزریق بعدی را به تناسب زمان ، به تعویق بیاندازید. اگر به زمان تزریق بعدی بسیار نزدیک هستید ، دوز فراموش شده را رها کنید.


در صورت تزریق بیش از حد جنتامایسین چه کنم ؟




در صورتی که به اشتباه و یا به قصد خودکشی با آمپول جنتامایسین مقدار زیادی تزریق انجام داده اید ، سریعا با اورژانس تماس بگیرید. اوردوز و مسمومیت با آمپول جنتامایسین می تواند عوارض جانبی شدید و حتی مرگ در پی داشته باشد. خودکشی نمایشی با این دارو روش مناسبی برای جلب توجه دیگران نیست .




تزریق جنتامایسین با چه داروهایی تداخل دارد؟


  • در صورت مصرف همزمان آمینوگلیکوزیدها با سفالوسپورین ها ( به ویژه سفالوتین ) آمفوتریسین ، سیکلوسپورین و داروهای سیتوتوکسیک ، خطر بروز مسمومیت کلیوی ( و احتمالاً مسمومیت گوشی ) افزایش می یابد .

  • مصرف همزمان آمینوگلیکوزیدها با نئوستیگمین و پیریدوستیگمین ، به دلیل اثر آنتاگونیستی ، اثر این داروهای کولینرژیک را کاهش می دهد .

  • مصرف همزمان آمینوگلیکوزیدها با داروهای مسدد عصب – عضله ممکن است موجب ضعف بیشتر عضلات اسکلتی ، ضعف تنفس و حتی آپنه شود .

  • خطر بروز مسمومیت گوشی درصورت مصرف آمینوگلیکوزیدها با داروهای مدر گروه لوپ ممکن است افزایش یابد .

  • از مصرف همزمان دو یا چند آمینوگلیکوزید با یکدیگر و مصرف همزمان این داروها با کاپرئومایسین باید خودداری کرد ، زیرا خطر بروز مسمومیت گوشی و کلیوی و انسداد عصب – عضله ممکن است افزایش یابد .

  • در مورد تداخل آمینوگلیکوزیدها با داروهای مدر بالقوه سمی برای گوش به تک نگار کلی این داروها مراجعه شود .


آمپول جنتامایسین


موارد منع مصرف تزریق جنتامایسین


  • در صورت ابتلای بیمار به میاستنی گراو این دارو نباید مصرف شود.

  • حساسیت شدید به جنتامایسین یا داروهای دیگر دسته آمینوگلیکوزیدها


توجهات پزشکی در رابطه با تزریق جنتامایسین




1 – از آنجا که دفع آمینوگلیکوزیدها عمدتاً کلیوی است و غلظت این داروها در ادرار زیاد خواهد بود ، بیمار باید به اندازه کافی آب یا مایعات مصرف کند تا غلظت زیاد دارو موجب آسیب به مجاری ادراری نشود .

2 – مقدار مصرف جنتاماسین به ویژه در بیمارانی که دچار سوختگی شده اند یا عمل جراحی در پیش دارند و در زنان باردار یا مبتلا به بیماریهای زنان ممکن است کمتر یا بیشتر از مقدار توصیه شده باشد ، که این به دلیل تفاوت زیاد بین نیاز این گروه بیماران به این دارو است .

3 – از آنجا که احتمال تشکیل کمپلکس بین جنتامایسین و سایر داروها وجود دارد ، مخلوط کردن این دارو با سایر داروها در یک محلول توصیه نمی گردد.

4 – جهت انفوزیون وریدی آمپول جنتامایسین، می توان دارو را در محلول های دکستروز و یا نرمال سالین رقیق نمود. محلول رقیق شده را می توان تا 24 ساعت در دمای اتاق نگهداری کرد.

5 – جنتامایسین تزریقی بدون رنگ است و در صورتی که رنگ محلول تغییر کرده باشد و یا در آن رسوب دیده شود از تزریق آن خودداری نمایید.

تزریق زیر جلدی جنتامایسین به دلیل درد زیاد توصیه نمی‌شود.

6 – میزان مصرف جنتامایسین برای سالمندان با حساسیت بیشتری باید تعیین شود.


7 – محاسبه دوزاژ معمولا بر اساس وزن ایده آل صورت می گیرد.

8 – در صورتی که ظرف 3 تا 5 روز پاسخ درمانی صورت نگرفت، باید تست های تعیین حساسیت را انجام دهید.

9 – قبل از شروع درمان وزن، علائم حیاتی و عملکرد کلیه و سیستم شنوایی و تعادلی بیمار را بررسی نمائید و سپس به فواصل منظم در طول درمان این اقدامات را تکرار نمائید. آزمایشات بررسی سیستم شنوایی و تعادلی را باید 3 تا 4 هفته بعد از قطع درمان نیز تکرار نمود.


divider


بیشتر بخوانید:


از فواید تزریق ب کمپلکس در بارداری چه می دانید؟


فواید و عوارض تزریق تتابولین


فواید و عوارض تزریق سوما


divider


گردآوری توسط بخش سلامت


مجله دلگرم


بیشتر بخوانید  علت مثبت و منفی بودن VDRL در آزمایش خون
ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید.
ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید.
نظرتون رو بنویسید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *