وقتی معده بالون را حمل می کند


سلامت نیوز : استفاده از بالون برای معده راهی برای کاهش اشتهایی است که نیازی به جراحی ندارد. با این روش پزشک پس از اطمینان از سالم بودن معده بیمار، بالونی را به داخل آن می فرستد و حجم آن را با هوا یا مایع پر می کند، بهترین کاندید برای این روش افرادی با شاخص توده بدنی (BMI) 30 هستند. 40 تا 40 هستش

وقتی معده بالون را حمل می کند

از آنجایی که چاقی عوارض زیادی دارد و هزینه های زیادی را به فرد و جامعه تحمیل می کند، درمان آن ضروری است و در این بین استفاده از بالون معده برای برخی افراد به منظور کاهش وزن و کاهش اشتها از روش های کم عارضه تلقی می شود. ایستگاه ها

به گزارش سلامت نیوز به نقل از خراسان؛ برای کسب اطلاعات بیشتر در این مورد با یکی از کارشناسان صحبت کردیم. دکتر مسعود شریفیان رضوی، عضو انجمن متخصصین گوارش و کبد ایران و متخصص داخلی با اشاره به اینکه بالون معده روشی غیرجراحی است که نیازی به بیهوشی عمومی یا کامل ندارد و برای تشخیص معده و معده استفاده می شود. بیماری های روده یک وسیله بالون مانند از طریق دهان وارد شکم می شود. سپس بسته به حجم معده بیمار، مایعی به نام محلول نرمال سالین با مایع آبی به نام متیلن بلو اضافه می شود.

زمانی که حجم مورد نیاز این مایع (حدود 600 تا 1000 سی سی) وارد بالون شود، بالون در معده بیمار باقی می ماند.این روش 10 تا 15 دقیقه طول می کشد. در واقع این روش سرپایی است و بیمار بلافاصله مرخص می شود اما اگر BMI بالاتر از 45 باشد روش های دیگری توصیه می شود مانند جراحی که انواع مختلفی دارد از جمله بای پس معده که در ایران هم انجام می شود.

بیشتر بخوانید  راه حل طب سنتی برای صدای شکم

روش های جراحی شامل بانداژ معده (حلقه آستین)، روش اسلیو (که قسمتی از شکم بریده می شود) و روش ساس می باشد و بیمار در حین عمل کاملاً بیهوش می شود. به شکم و قسمتی از روده بریده می شود. پانسمان معده و آستین معده در حین عمل، بخشی از معده برداشته شده و حلقه ای در اطراف شکم قرار می گیرد تا حجم آن کاهش یابد.

سازوکار

این روش به دلیل مایعی که در بالون است حجم معده را پر می کند و گرسنگی را سرکوب می کند، در واقع باید گفت که بادکش از دو طریق باعث کاهش وزن می شود. یکی با کاهش حجم معده که انسان نمی تواند زیاد بخورد و دیگری با مکانیسمی که روی اشتها تاثیر می گذارد. از آنجایی که بالون حجمی از مایع است و به دلیل وزنی که دارد از عمل مکانیسم های گرسنگی جلوگیری می کند.وی می افزاید: در روش های ذکر شده اعم از جراحی و غیرجراحی، در صورتی که بیمار بخواهد به نتیجه مطلوب برسد، لازم است تغذیه مناسب داشته باشید داروهای خاص.

بادکنک از چه موادی ساخته شده و چقدر عمر می کند؟

این عضو انجمن متخصصین گوارش و کبد ایران در این باره می گوید: معمولا بالون معده از سیلیکون ساخته شده و بین 6 تا 9 ماه در معده می ماند. البته این زمان بستگی به نوع بادکنک و مقاومت آن در برابر اسید معده دارد، اما بالون را بیشتر از 8 تا 9 ماه نگه نمی داریم زیرا اسید معده می تواند دیواره آن را تحت تاثیر قرار دهد و باعث ترکیدن بادکنک شود.

خطر انسداد روده به دلیل پوسیدگی یا پارگی بالون

وقتی معده بالون را حمل می کنددر حین عمل بالون با مایعی به نام نرمال سالین و محلول آبی به نام متیلن بلو پر می شود و به بیمار توضیح می دهیم که اگر بالون به هر دلیلی سوراخ یا پاره شد، این محلول آبی رنگ در ادرار و مدفوع وجود دارد. بیمار باید فوراً به پزشک اطلاع دهد تا بالون را خارج کند. از دیگر علائم سوراخ شدن یا پارگی بالون این است که فرد حجم بالون را در شکم احساس نمی کند.

بیشتر بخوانید  اطلاعات دارویی کامل آمینوفیلین

اگر کسی این را نمی فهمد، دو حالت وجود دارد

یا بالون خالی شده از طریق دستگاه گوارش دفع می شود یا در قسمت دیگری از دستگاه گوارش گیر می کند و انسداد روده ای ایجاد می کند که با جراحی برداشته می شود.

هر چند وقت یک بار بیمار باید پس از گذاشتن بالون به پزشک مراجعه کند؟

نه تنها برای کنترل بادکنک بلکه برای تغذیه نیز باید حداقل ماهی یک بار به پزشک مراجعه کنید. به طور کلی چاقی عوامل مختلفی دارد و بخشی از آن پرخوری است. دلیل دیگر این است که بیمار می تواند از غذاهای پر کالری مانند شیرینی، شکلات و نوشابه استفاده کند، بنابراین باید کاملاً توجیه شود که روش بادکنکی در صورت مصرف غذاهای کم حجم اما پرکالری نتیجه خوبی نخواهد داشت.

سن مناسب برای کار با بادکنک

در مقالات یا نقدها سن خاصی ذکر نشده است. اما در این روش همکاری بیمار لازم است، اگر فرد بخواهد بادکنک را باد کند و پرخوری کند، معده تحت فشار قرار می گیرد و بیمار دچار درد می شود. روش بالون معمولاً برای افرادی که انگیزه کافی برای انجام این کار دارند توصیه می شود.

پوست آرام

کاهش وزن با خستگی و خستگی مداوم همراه خواهد بود. اما برخی از افراد مسن ممکن است دارای پوست افتادگی باشند. باید گفت: اجتناب ناپذیر است و در روش های مختلف کاهش وزن حتی رژیم غذایی افراد می توانند دچار این مشکل شوند.

وزن پس از برداشتن بادکنک چقدر ثابت می ماند؟

اولین توصیه ما کاهش وزن با رژیم غذایی مناسب و ورزش است و بادکش زدن آخرین پیشنهاد است.هدف اصلی تغییر سبک زندگی بیمار است. اما اگر بیمار نتواند سبک زندگی خود را تغییر دهد، او را مجبور می کنیم تا مدتی رژیم غذایی خود را تغییر دهد.

بیشتر بخوانید  موارد و نحوه مصرف داروی کوئستران (کوله استایرامین)

آیا این روش عوارضی دارد؟

اساساً در پزشکی، حتی یک تزریق ساده پنی سیلین و بی کمپلکس می تواند عوارض جانبی ایجاد کند. لازم به ذکر است که روش های مورد تایید وزارت بهداشت و پرکاربرد در دنیا روش هایی که عوارض و فواید آن سنجیده شده است یکی از عوارض شایعی که بعد از گذاشتن بادکنک ایجاد می شود این است که فرد باعث ایجاد حالت تهوع و شکم می شود. چند روزی که معده به بادکنک عادت کند و بعد از آن دیگر مشکلی پیش نیاید مگر اینکه بیمار پرخوری کند و دچار درد شکم شود.

اقدامات قبل و بعد از عمل

بیمار باید قبل از عمل ویزیت شود. گذاشتن بالون برای بیمارانی که قبلا جراحی بای پس معده یا زخم معده یا اثنی عشر، بیماری کلاژن ماکولا و بیماری التهابی روده داشته اند ممنوع است. بالون گذاشتن برای زنان باردار نیز ممنوع است.وی تاکید کرد: جراحی کاهش وزن عوارض زیادی دارد، در واقع در هر نوع جراحی عوارض بیهوشی وجود دارد. توصیه ما این است که افرادی که قصد کاهش وزن دارند، حتی افرادی که BMI بالای 40 یا 45 دارند، ابتدا با گذاشتن بالون، وزن اضافی خود را کاهش دهند تا عوارض بیهوشی و جراحی کاهش یابد.


دیدگاهتان را بنویسید