وزوز گوش چیست و چه درمانی دارد


وزوز گوش چیست و درمان آن چیست؟

وزوز گوش صدایی است بدون منشأ خارجی و در هر جایی از گوش شنیده می شود. درمان های زیادی برای وزوز گوش وجود دارد که با کمک متخصص گوش و حلق و بینی می توانید ابتدا علل آن را پیدا کنید و سپس به دنبال درمان تخصصی باشید.

وزوز گوش چیست؟

وزوز گوش چیست و درمان آن چیست؟

وزوز گوش صدای زنگ در گوش است که در برخی مواقع آزاردهنده و تشدید می شود. نکته مهم این است که وزوز گوش یک بیماری نیست. نشانه برخی اختلالات مزمن در بدن و سیستم گردش خون است. وزوز گوش همیشه یک وزوز آرام نیست. اما گاهی اوقات این صداها بدون اینکه منبع بیرونی صدا در اطراف شما باشند تبدیل به جیغ و صدا می شوند. در چنین شرایطی این مشکلات باعث ایجاد اختلالاتی از جمله اضطراب و افسردگی در افراد بیمار می شود.

وزوز گوش می تواند یک طرفه یا دو طرفه باشد و در افراد در هر سنی رخ می دهد. اما این مشکلات اغلب در سنین بالا بیشتر دیده می شود. برای محافظت از خود در برابر مشکلات مختلفی که وزوز گوش برای بیمار ایجاد می کند، بهتر است در صورت تداوم این مشکل از پزشک گوش و حلق و بینی کمک بگیرید.

وزوز گوش چیست و درمان آن چیست؟

علائم وزوز گوش

وزوز گوش معمولا آزار دهنده است. اما مشکلات جدی ایجاد نمی کند و با افزایش سن تشدید می شود. اما بسیاری از افراد می توانند با انجام درمان های مختلف این مشکل را به میزان قابل توجهی بهبود بخشند. علائم وزوز گوش متعدد است و زمانی که صدای بیرونی در اطراف فرد وجود نداشته باشد و دیگران آن صدا را احساس نکنند، افراد صداهای مختلفی را در گوش می شنوند که کاملا نادرست است.

بیشتر بخوانید  ورود سرمایه‌های سرگردان به بازار ارز کم می‌شود

یکی از مهم ترین علائم وزوز گوش، شنیدن صداهای مختلف است.

  • صدای زنگ در گوش
  • صدایی شبیه ارتعاش دارد
  • صدای جیغ
  • صدا را کلیک کنید
  • صدای سوت
  • زمزمه هایی مانند

درجه صداهای خیالی از صداهای بسیار آرام تا بلند متفاوت است و برخی افراد می توانند صداها را در هر دو گوش یا تلفن بشنوند. ایجاد اختلال در این صداها گاهی باعث می شود که فرد تمرکز خود را برای گوش دادن به صداهای خارجی از دست بدهد.

وزوز گوش در دو نوع شایع تر است:

وزوز

وزوز گوش فقط توسط یک فرد شنیده می شود و در نتیجه مشکلاتی در گوش خارجی، میانی و داخلی ایجاد می شود.

وزوز عینی

وزوز گوش مشکلی است که متخصصان گوش و حلق و بینی نیز پس از بررسی این صدا می شنوند. این گونه بسیار نادر است و ریشه در اختلالات عروقی و مشکلات استخوان های میانی دارد.

علل وزوز گوش

وزوز گوش علل زیادی دارد که با بروز برخی بیماری ها و ناراحتی ها تشدید می شود.در مسیر رسیدن صدا به گوش داخلی ممکن است مشکلاتی برای این مسیر و ایجاد سیگنال های نادرست در مغز ایجاد شود، صدای وزوز گوش که می شنوید. .

اما دلایل رایج بسیاری برای وزوز گوش وجود دارد، از جمله:

سالخورده

کم شنوایی با افزایش سن می تواند باعث وزوز گوش شود که در زبان پزشکی به آن ناشنوایی می گویند.

صدای قوی

قرار گرفتن در معرض صداهای بلند مانند تجهیزات سنگین مانند اره برقی، سلاح گرم و سایر اشیاء می تواند باعث ناشنوایی و وزوز گوش شود. استفاده طولانی مدت از پخش کننده MP3 نیز می تواند باعث کاهش شنوایی شود.

بیشتر بخوانید  کسانی که مسئول برگزاری مراسم افتتاحیه بام نهاوند هستند مجازات می شوند

گرفتگی گوش یک توده بزرگ

موم گوش با حفظ گرد و غبار و کند کردن رشد باکتری ها از مجرای گوش محافظت می کند. اگر مقدار زیادی جرم در گوش جمع شود و به طور معمول نتوان آن را تمیز کرد، باعث اختلالاتی مانند وزوز گوش و ناشنوایی می شود.

استخوان گوش تغییر می کند

خشک شدن استخوان های گوش میانی به طور مستقیم بر شنوایی تأثیر می گذارد و منجر به وزوز گوش می شود.

آسیب سر یا گردن

آسیب های سر یا گردن نیز می تواند به گوش میانی و اعصاب شنوایی آسیب برساند.

درمان وزوز گوش

زمانی که پزشک نوع مشکل و بیماری گوش را مشخص می کند، لازم است راه حل هایی برای این مشکل ارائه شود. پزشک بر اساس نوع بیماری و سابقه این افراد از نظر ژنتیکی و بسیاری موارد دیگر درمان های مختلفی را برای وزوز گوش در نظر خواهد گرفت.

برخی از مهمترین اقدامات درمانی عبارتند از:

درمان بیماری های زمینه ای

معمولاً پزشک با شناسایی بیماری زمینه‌ای با توجه به علائم بیمار، اقداماتی را برای کاهش وزوز گوش انجام می‌دهد:

  1. جرم گیری گوش
  2. درمان بیماری های عروقی
  3. ایجاد تغییرات در داروها

کاهش صدا

گاهی اوقات ایجاد نویز سفید به کاهش صداهای مزاحم کمک می کند. پزشکان برای درمان چنین شرایطی از وسایل الکترونیکی استفاده می کنند که برخی از آنها شامل موارد زیر است:

  1. ماشین های نویز سفید: این دستگاه ها صداهای طبیعی مانند باران و امواج دریا را تولید می کنند و می توانند صدای وزوز را پنهان کنند.
  2. سمعک: برای افرادی که هم وزوز گوش دارند و هم ناشنوایی گزینه خوبی است.
  3. آموزش مجدد وزوز: این دستگاه برای پوشاندن صدای وزوز موسیقی را مطابق با سلیقه افراد پخش می کند و به تدریج با عادت به این صدا حواس شما از صدای وزوز پرت می شود.
بیشتر بخوانید  برنج هندی هم گران شد+ قیمت جدید

وزوز گوش چیست و درمان آن چیست؟

داروها

داروها معمولاً وزوز گوش را درمان نمی کنند، اما می توانند شدت علائم را کاهش دهند. در این زمینه از برخی داروها مانند داروهای ضد افسردگی استفاده می شود که حتما باید توسط متخصص گوش و حلق و بینی تجویز شود.

چگونه می توان وزوز گوش را تشخیص داد؟

وزوز گوش یکی از شایع ترین مشکلاتی است که افراد زیادی را درگیر می کند و اگر جدی باشد آرامش را از بین می برد.

تشخیص وزوز گوش و بررسی دقیق آن باید تا دکتر گوش و حلق و بینی تا بتواند راهکارهای مناسب ارائه دهد.

اما پزشک با توجه به شرایط هر فرد از چندین روش تشخیصی برای کشف علت به بهترین شکل ممکن استفاده کرد که عبارتند از:

شنوایی سنجی

یک راه بسیار خوب برای تشخیص نوع وزوز.

عکاسی

بسته به علت وزوز گوش، ممکن است نیاز به سی تی اسکن یا MRI باشد.

حرکت

پزشک از بیمار می خواهد که فک، چشم ها، گردن، دست ها یا پاها را به نظر خود فشار دهد و اختلالاتی را با تغییر در وزوز تشخیص می دهد.

دیدگاهتان را بنویسید