مجله گردشگری

پربازدیدترین‌ها
لینک های مفید

واکنش مسعود اسداللهی کارگردان فیلم همسفر به کپی برداری پایتخت

Picture of به قلم زود نیوز
به قلم زود نیوز
سرفصل‌های مقاله



واکنش کارگردان فیلم “همسفر” به کپی برداری پایتخت


مسعود اسداللهی (متولد ۱۳۲۳ در تهران) کارگردان، تهیه‌کننده، فیلمنامه‌نویس و بازیگر سینما و تلویزیون است. مسعود اسداللهی کارگردان فیلم همسفر: این ابتذال است.


کارگردان فیلم «همسفر» که از آثار سینمایی پیش از انقلاب است به حواشی اخیر در سریال پایتخت واکنش نشان داد.


مسعود اسداللهی نوشت:


این ابتذال است. این تقلید است.

ادای دین به کار من وقتی من نمی‌توانم پایم را در سرزمینم بگذارم، بی‌معنی است.

به قول ساعدی در سرزمین عجایب هستیم.


separator lineواکنش کارگردان فیلم


داستان فیلم همسفر


فیلم همسفر به کارگردانی و نویسندگی مسعود اسداللهی محصول سال ۱۳۵۴ است. مردی، که رئیس شرکتی است، عاطفه را اغفال کرده، اما حاضر به ازدواج با او نیست.


مراسم ازدواج عاطفه با جوانی دیگر به هم می‌خورَد و او که اختلال حواس پیدا کرده، تصمیم می‌گیرد از خانهٔ پدری‌اش (غلامحسین) بگریزد.


جوان جلنبری به نام علی و دایی رستم به قصد سرقت وارد خانهٔ غلامحسین می‌شوند. دایی رستم به دام می‌افتد و غلامحسین درصدد برمی‌آید که عاطفه را برای حفظ آبرو به مدت یک هفته به عقد دایی رستم درآورَد. عاطفه برای یافتن رئیس شرکت به شمال می‌رود و علی و دایی رستم مأمور می‌شوند تا در ازای هفتاد هزار تومان او را به خانهٔ پدر بازگردانند.


علی، عاطفه را می‌یابد و عاطفه، وقتی که بار دیگر از طرف رئیس شرکت رانده می‌شود، به قصد خودکشی می‌گریزد. علی او را تعقیب می‌کند و مانعش می‌شود.


آن دو، بعد از ماجراهایی، در طول سفر به هم علاقه‌مند می‌شوند. علی عاطفه را به غلامحسین تحویل می‌دهد و پاداش خود را می‌گیرد. غلامحسین تصمیم می‌گیرد دخترش را به لندن بفرستد؛ اما علی به فرودگاه می‌رود و عاطفه با او همراه می‌شود…

بیشتر بخوانید  علت مرگ نهنگ در ساحل لیلیتین‌ بندر دیلم


separator lineواکنش کارگردان فیلم


پایتخت ۶ “ستون پنجم فرهنگی دشمن” یا عصاره جامعه امروز ایران؟


با پخش آخرین قسمت از فصل ششم سریال پایتخت انتقادات به آن بالا گرفت تا جایی که رییس صدا و سیما خواهان بررسی این موضوع شد که آیادست “ستون پنجم فرهنگی دشمن” در میان است.


به نوشته دویچه‌وله، فصل ششم سریال پایتخت یکی از پربیننده ترین سریال‌های صدا و سیما بوده است. به گفته روابط عمومی این سازمان، “پایتخت” بیش از هر سریال دیگری مخاطب را در ایام نوروز امسال پای تلویزیون ایران نشاند.


واکنش کارگردان فیلم همسفر به کپی برداری پایتخت


انتقاد و بحث و جدل اما بر سر این سریال شاید به همان اندازه جذابیتش برای مخاطب ایرانی زیاد بوده است؛ از انتقاد به عاشق شدن رحمت به فهیمه که فکر می‌کردند شوهرش مرده اما در این سری معلوم می‌شود که زنده است (عاشق یک زن شوهردار شدن) تا برخی شوخی‌های به زعم منتقدان سخیف و پرخاشگرانه، یا خورشت قیمه در ولیمه نقی که هیچ نسبتی با فرهنگ غذایی مازندران ندارد.


انتقاد جنجالی به این سریال اما با نمایش سکانس پایانی آن شروع شد؛ صحنه‌ای که در آن رحمت و همسرش روی موتور نشسته و در جاده چالوس می‌رانند؛ درست شبیه صحنه‌ای از فیلم همسفر با بازی گوگوش و بهروز وثوقی.


انتقادات به این صحنه بیشتر از طرف طیف موسوم به “ارزشی” و به دلیل شباهت زیاد این صحنه به فیلمی ساخته‌شده در پیش از انقلاب و با دو بازیگر “مسأله‌دار” بود.


این انتقادات تا جایی رسید که رییس سازمان صدا و سیما در نامه‌ای به معاونش در این باره نوشت: «لازم است بررسی شود این اقدام حاصل اشتباه، بی‌توجهی و وادادگی است یا نتیجه عملیات مرموز و فتنه‌انگیز ستون پنجم فرهنگی دشمن؟!»

بیشتر بخوانید  بیوگرافی و تصاویر فریال خواننده Stage


بیشتر بخوانید:


دستور ویژه رئیس صداوسیما درباره قسمت آخر پایتخت


ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید.
نظرتون رو بنویسید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *