مجله گردشگری

پربازدیدترین‌ها
لینک های مفید

واریس در بارداری + درمان

Picture of به قلم زود نیوز
به قلم زود نیوز
سرفصل‌های مقاله


علت واریس واژن و پاها در بارداری چیست؟ دلگرم کننده با تکنیک های مدرنی که از رگ های واریسی سرچشمه می گیرند، آشنا شوید.

http://www.delgarm.com/health/disease-and-treatment/146754-%D8%B1%D8%A7%D9%87-%D9%87%D8%A7%DB%8C-%D8%A8 % DB% 8C-% D9% 86% D8% B8% DB% 8C% D8% B1-% D9% 88-% D9% 81% D9% 88% D9% 82-% D8% A7% D9% 84% D8 % B9% D8% A7% D8% AF% D9% 87-% D9% 85% D9% 86% D8% A7% D8% B3% D8% A8-% D8% AF% D8% B1% D9% 85% D8 % A7% D9% 86-% D9% 88% D8% A7% D8% B1% DB% 8C% D8% B3-% D9% BE% D8% A7

واریس در بارداری

آشنایی با واریس در زنان باردار

  • وریدهای واریسی شریان های متورم روی سطح پوست هستند که در برخی موارد می توانند دردناک باشند.
  • این سیاهرگ ها معمولاً در پاها یا ران ها قرار دارند و به رنگ آبی تیره یا بنفش هستند.
  • این رگ های واریسی با رشد نوزاد و افزایش وزن مادر تشدید می شوند.
  • افزایش سطح هورمون پروژسترون در بدن مادر باعث شل شدن دیواره رگ های خونی می شود.
  • علاوه بر این افزایش حجم خون در بدن باعث افزایش عروق نیز می شود.
  • عوامل دیگری مانند سابقه خانوادگی، چاقی و بیکاری نیز در بروز واریس دخیل هستند.

در 9 ماه اول بارداری، ممکن است متوجه شوید که پاهایتان سنگین شده و رگ های واریسی دارید. خوشبختانه این ناراحتی مانند اکثر مشکلات بارداری موقتی و گذرا است، بارداری باعث تغییر سریع در بدن مادر می شود. اولین اثر کاهش جریان خون در شریان های ران و ساق پا است. به همین دلیل است که بسیاری از زنان از واریس پاها شکایت دارند.به مرور زمان و با رشد جنین، رحم بزرگتر و سفت تر شده و عروق لگن را منقبض می کند.

این فشار به خصوص در حالت خوابیده به پشت بسیار بیشتر است و از حرکت یکنواخت خون در رگ ها جلوگیری می کند و از طرفی در 9 ماه اول بارداری هورمون های خاصی به خصوص پروژسترون به مقدار زیاد تولید می شود تا بافت ها را نرم کند. . و باعث تحریک رشد جنین در رحم و تسهیل زایمان می شود. این هورمون ها بر روی رگ های بدن نیز تأثیر می گذارند و باعث گشاد شدن آن ها و ضعیف شدن دیواره رگ ها می شوند که اندکی با جریان خون در رگ های پا تداخل می کند و باعث واریس می شود.

علل و راه های واقعی درمان واریس در بارداری

واریس (واژن)

واریس برجستگی های آبی رنگ روی پاها است که می تواند ارثی باشد و در اثر تغییرات هورمونی و یا در اواخر بارداری به دلیل بزرگی رحم و فشار آن بر شریان های اندام تحتانی ایجاد شود.واریس می تواند باعث ایجاد درد در ران و ران شود. پاها به دلیل افزایش فشار روی وریدهای لگن، برجستگی های آبی و متورم را مشاهده خواهید کرد، البته همه زنان باردار برای این بیماری ها و واریس یکسان نیستند.

عوامل ارثی نیز دخیل هستند و احتمال بروز چنین اختلالاتی با تعداد تولدها افزایش می یابد. به طور معمول، تنها 10 تا 20 درصد از مادرانی که برای اولین بار باردار می شوند، افزایش وزن و خستگی پا را تجربه می کنند، اما تقریباً 40 درصد از زنانی که برای بار چهارم باردار می شوند، از این وضعیت رنج می برند. عوامل دیگری مانند سابقه خانوادگی باعث ایجاد واریس، چاقی و زمان بیکاری نیز می شود.

بیشتر بخوانید  تیروئید چشمی چیست + بهترین راه درمان این عارضه

علل و راه های واقعی درمان واریس در بارداری

راه های مناسب برای پیشگیری از واریس در بارداری

علل و راه های واقعی درمان واریس در بارداری

اگرچه هیچ راه قطعی برای جلوگیری از این مشکل وجود ندارد، اما می توان آن را با مراحل زیر کاهش داد:

  • جلوگیری از افزایش وزن که باعث باریک شدن بیشتر شریان ها می شود
  • تا حد امکان پیاده روی کنید و از جوراب های واریس استفاده کنید
  • مصرف داروی گشادکننده عروق نیز می تواند تا حدودی حساسیت و درد پاها را کاهش دهد.
  • این داروها عوارضی برای جنین ندارند، با این حال اکثر پزشکان آنها را بعد از زایمان تجویز می کنند.
  • در بیشتر موارد، تولد نوزاد تمام مشکلات بارداری از جمله خستگی پا را از بین می برد.
  • هنگام نشستن برای مدت طولانی بایستید
  • پاهای خود را روی هم نزنید
  • اجسام سنگین را بلند نکنید زیرا فشار بیشتری به رگ های پا وارد می کنند
  • مراقب وزن خود باشید
  • به طور منظم ورزش کنید، مثلاً پیاده روی کنید
  • شما شنا و ژیمناستیک انجام می دهید.وقتی خوابید
  • برای تسهیل جریان خون، پاهای خود را 5 تا 10 سانتی متر بالا بیاورید، از گرما دور بمانید
  • دیگ های طبقه همکف
  • حمام های آب گرم
  • اپیلاسیون داغ و سونا برای شما مناسب نیست
  • ترک سیگار
  • تنباکو دشمن جنین و رگ های خونی است.
  • ورزش رگ های واریسی به دلیل اختلال در جریان خون ایجاد می شود
  • بنابراین زنان باردار باید برای بهبود جریان خون در بدن خود تلاش کنند. پیاده روی
  • شنا کن
  • دوچرخه سواری
  • انجام تمرینات هوازی و … در آن نقش موثری دارد.
  • بالا بردن پاها: با قرار دادن پاها روی سطحی بلند (بالاتر از سطح قلب)، جریان خون به قلب باز می گردد.
  • چهار زانو نشستن: اگرچه ممکن است مادران در این حالت نشستن راحت باشند، اما باید توجه داشت که این وضعیت فشار بیشتری بر روی رگ ها ایجاد می کند و جریان خون را قطع می کند.
  • ایستادن طولانی مدت: ایستادن طولانی مدت باعث جمع شدن خون در پاها می شود، اما اگر پاها حرکت کنند، خون به سمت پاها سرازیر می شود.
  • در موارد حاد واریس می تواند باعث لخته شدن خون یا زخم در پاها شود و گاهی این مشکل با تب همراه است که در این صورت باید سریعا به پزشک مراجعه کرد.
  • اگرچه این مشکل معمولاً در عرض چند ماه پس از زایمان از بین می‌رود، اما در صورت تداوم، پزشک می‌تواند دارو را تجویز کند.

علل و راه های واقعی درمان واریس در بارداری

گزینه های درمانی طبیعی برای واریس در بارداری

کایروپراکتیک

بیشتر بخوانید  با مشخصات یک مسواک مناسب آشنا شوید

ماساژ و تکنیک های کایروپراکتیک در دوران بارداری می تواند به عملکرد اعصاب، ماهیچه ها و استخوان ها در ناحیه لگن کمک کند. متعادل کردن استخوان‌های لگن و افزایش عملکرد صحیح عصبی ماهیچه‌ها می‌تواند به بدن کمک کند تا تأثیر رحم در حال رشد را تنظیم کند و فشار روی کمر و لگن را کاهش دهد. کایروپراکتیک ها می توانند در دوران بارداری و آرامش کمک زیادی کنند.

طب سوزنی

چندین نقطه بسیار قوی در طب سوزنی وجود دارد، یکی در قسمت بالای سر که می تواند درد و وزن را تسکین دهد و گردش خون در قسمت واژن را افزایش دهد و رگ ها را در دوران بارداری تقویت کند. سعی کنید در این زمینه با یک متخصص طب سوزنی ماهر و با تجربه مشورت کنید.

هومیوپاتی

دو داروی هومیوپاتی که معمولاً برای درمان واریس واژن در زنان باردار استفاده می شود، Pulsatilla 30c و Calc  6k هستند. هر یک از این داروها را می توان سه بار در روز مصرف کرد. در درمان های هومیوپاتی، معمولاً باید با کاهش علائم دارو مصرف شود، سپس دوز آن کاهش یابد و زمانی که علائم از بین رفت، می توان دارو را قطع کرد. اگر درمان هومیوپاتی نیمه حاد تا دو هفته تغییری در بدن ایجاد نکرد، لازم است در مورد تغییر مقدار و نوع دارو با هومیوپات متخصص مشورت شود. در صورت دردناک بودن وریدهای واریسی، نسخه Arnica Montana 30C را می توان قبل از زایمان مصرف کرد.

سوالاتی که باید اجتناب کنید

یبوست: یبوست باعث افزایش فشار داخلی در ناحیه لگن و کاهش گردش خون در این ناحیه می شود. از غذاهای یبوست که باعث یبوست می شوند مانند غذاهای بسیار فرآوری شده، غذاهای غنی از قند و چربی های اشباع شده استفاده کنید. گیاهان و ادویه های قوی مانند فلفل، خردل، فلفل سیاه، سس تند، قهوه و سیگار کشیدن که می تواند مشکل را بدتر کند نشستن طولانی مدت و فشار زیاد در توالت. این باعث افزایش فشار روی رگ های واریسی می شود.

علل و راه های واقعی درمان واریس در بارداری

توصیه های دیگر

اگر مجبورید برای مدت طولانی بنشینید، سعی کنید هر از گاهی بلند شوید و در اتاق قدم بزنید تا جریان خون در ناحیه لگن افزایش یابد. سعی کنید در حالت استراحت 20 تا 30 دقیقه پاهای خود را بالا نگه دارید یا به پهلوی چپ دراز بکشید. این باعث کاهش فشار بر روی شریان های لگنی و افزایش جریان خون در شریان ها می شود.
سعی کنید هر روز یک فنجان چای گزنه یا بلغور جو دوسر بنوشید. این دو نوع چای سیستم عروقی بدن را تقویت می کند.میوه های تازه مانند تمشک، توت و زغال اخته بنوشید. اینها میوه هایی هستند که حاوی رنگدانه و حصیر هستند که دیواره رگ ها را تقویت می کند.
در این مدت حتما میوه و سبزیجات تازه، حبوبات، روغن ماهی و آب فراوان مصرف کنید.

بیشتر بخوانید  فواید تزریق ژل به اندام تناسلی مردان برای افزایش سایز !

چند تمرین ساده و ایمن یوگا را امتحان کنید:

تمرین ویپاریتا کارانی: در این تمرین سعی کنید 3 تا 5 دقیقه پاهای خود را بالا نگه دارید و به دیوار تکیه دهید تا ران ها نزدیک دیوار و دست ها به بدن نزدیک شوند و کف دست ها رو به بالا باشد. در حین انجام این حرکت خوب نفس بکشید تمرین Prazarita Padotanasana: پاهای خود را باز کنید و بدن خود را به جلو خم کنید. با فاصله دو یا سه متری پاها، انگشتان پا را به سمت داخل قرار دهید.

دم بکشید و بازوهای خود را بالا بیاورید، بازدم کنید و به سمت جلو خم شوید، زانوهای خود را کمی خم کنید. استخوان سیاتیک را به سمت بالا خم کنید و ران ها را به سمت بیرون بچرخانید. حالا نوزاد (داخل شکم) را به سمت ستون فقرات نگه دارید. تمرینات کف لگن را روزانه انجام دهید؛ این کار به افزایش جریان خون در ناحیه کمک می کند و ماهیچه ها را تقویت می کند، از ماهیچه ها و استخوان های ناحیه محافظت می کند و فشار روی رگ ها را کاهش می دهد.

کمپرس فندق جادوگر یکی از مطمئن ترین درمان های طبیعی است. پدهای طبیعی که این پماد در آنها استفاده می شود درد را تسکین می دهد. این پدها را می توان به مدت 10 تا 15 دقیقه چندین بار در روز استفاده کرد.لباس محافظ واژن نیز گزینه مناسبی برای تسکین درد و ناراحتی دوران بارداری است، به خصوص اگر خانم باردار مجبور باشد در طول روز به مدت طولانی بایستد.

شورت برای خانم های باردار و انواع لباس های دیگر که به این منظور در بازار موجود است در دوران بارداری و بعد از زایمان بسیار مفید است. بهتر است قبل از بلند شدن از رختخواب چنین لباس های محافظی بپوشید تا از التهاب بیش از حد جلوگیری شود. البته اگر پوشیدن این لباس ها برای برخی از افراد سخت باشد، تنها در حالت ایستاده، حمل چمدان یا راه رفتن طولانی مدت قابل استفاده هستند.

به خاطر داشته باشید که بدن شما در حال بهبود است. با تولد فرزند، تغییرات زیادی رخ خواهد داد که شاید انتظار نداشته باشید. اگرچه هیچکس بهتر از شما بدن شما را نمی شناسد، اما بهتر است در مورد روند درمان واریس و میزان ایمن و موثر بودن آن با یک متخصص مشورت کنید.

علل و راه های واقعی درمان واریس در بارداری

گردآوری شده توسط مجله اینترنتی تشویق

مرجان امینی


ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید.
نظرتون رو بنویسید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *