مجله گردشگری

پربازدیدترین‌ها
لینک های مفید

هوش اجتماعی بالا و اهمیت تقویت آن چیست؟

Picture of به قلم زود نیوز
به قلم زود نیوز
سرفصل‌های مقاله


هوش اجتماعی یکی از چندین نوع هوش است که با روابط ما مرتبط است. این هوش در واقع مهارت لازم برای ایجاد، حفظ و گسترش ارتباطات را به ما می دهد و تقریباً سیزده مهارت را شامل می شود. هوش اجتماعی شامل مهارت‌هایی برای برقراری ارتباط مؤثر، حفظ و گسترش این روابط است. هوش اجتماعی و همچنین هوش هیجانی را می توان تقویت کرد. یعنی با آموزش می توان آن را تقویت کرد اما نکته مهم در تقویت آن این است که قبل از تقویت هوش هیجانی افراد بهتر است آن را تقویت کنید.

هوش های اجتماعی و مزایای تقویت آن چیست؟

افراد با هوش هیجانی بالا معمولا در اجتماع و در برقراری ارتباط با دیگران موفق ترند. زیرا گفته می شود این افراد درک اجتماعی بیشتری نسبت به دیگران دارند. اما آگاهی اجتماعی چیست؟ آگاهی اجتماعی چیزی است که به ما کمک می کند کمترین آسیب را به انسان های دیگر وارد کنیم و قانون را به بهترین شکل ممکن اجرا کنیم. آگاهی اجتماعی شامل درک روابط انسانی، احترام به حقوق و احساسات دیگران، رعایت قانون و غیره است. البته همه ما دوست داریم با چنین فردی در ارتباط باشیم. به طور کلی اهمیت و فواید هوش اجتماعی عبارتند از:

  • توانایی برقراری ارتباط موثر
  • توانایی همدلی با انسان های دیگر، توانایی آرام کردن روابط و اعتماد
  • شناخت درست کارهای اجتماعی که باید و نباید انجام داد، شناخت محیط انسانی، درک و شناخت رفتار صحیح
  • کمک گرفتن از دیگران، درک نیازهای افراد (چنین فردی می تواند در فروش بسیار موفق باشد).
  • توانایی انطباق داشته باشد
  • مهارت های کار گروهی را افزایش دهید
  • بهبود مهارت های مدیریت گروه، دوستی، آموزش


هوش اجتماعی

هوش اجتماعی یکی از چندین نوع هوش است که با روابط ما مرتبط است. این هوش در واقع مهارت لازم برای ایجاد، حفظ و گسترش ارتباطات را به ما می دهد و تقریباً سیزده مهارت را شامل می شود. هوش اجتماعی شامل مهارت‌هایی برای برقراری ارتباط مؤثر، حفظ و گسترش این روابط است. هوش اجتماعی و همچنین هوش هیجانی را می توان تقویت کرد. یعنی با آموزش می توان آن را تقویت کرد اما نکته مهم در تقویت آن این است که قبل از تقویت هوش هیجانی افراد بهتر است آن را تقویت کنید. این به این دلیل است که بسیاری از افراد ممکن است اطلاعات زیادی در مورد چگونگی ایجاد یا حفظ روابط داشته باشند، اما نمی توانند این دانش را به کار گیرند. بنابراین در اینجا هوش هیجانی می آید که شکاف بین دانش و عمل را پر می کند. بسیاری از افراد مشکلات درونی زیادی برای برقراری روابط دارند که با تقویت هوش هیجانی قابل حل است.

همچنین تقویت هوش هیجانی توانایی مدیریت احساسات و کنترل رفتار را افزایش می دهد و باعث می شود افراد در روابط خود آسیب کمتری ببینند و به دیگران آسیب نرسانند. علاوه بر این، یکی از مهارت های هوش هیجانی، یکپارچگی درونی و جهت گیری اخلاقی است که افراد را قادر می سازد تا با یکپارچه سازی گفتار، افکار و رفتار خود نسبت به دیگران اعتماد ایجاد کنند و در روابط خود به اصول اخلاقی پایبند باشند. بنابراین می توان نتیجه گرفت که هوش هیجانی زمینه ساز تقویت هوش اجتماعی است. یکی از مهم ترین مسائل در هوش اجتماعی «آگاهی اجتماعی» است که باعث می شود کمتر در روابط خود به دیگران آسیب بزنیم و قوانین اجتماعی را زیر پا بگذاریم.

باید بخوانید:


چند نمونه از آگاهی اجتماعی:

آگاهی اجتماعی به این معناست که وقتی اشتباه می کنیم، اشتباه را بپذیریم، عذرخواهی کنیم و سپس خودمان را اصلاح کنیم. سعی نکنیم اشتباه خود را با توهین، توجیه یا انجام هر کار دیگری بپوشانیم.
آگاهی اجتماعی یعنی رعایت قوانین اجتماعی و مدنی و آسیب نرساندن به اموال عمومی.
آگاهی اجتماعی یعنی درخواست و پذیرش زمانی که از دیگران درخواستی داریم که حق نه گفتن به ما داشته باشد! گفتن.
آگاهی اجتماعی به این معناست که وقتی کسی ما را مورد خطاب قرار می‌دهد، به معنای گفتار او توجه کنیم، نه به نقص گفتار یا سبک گفتار او.
آگاهی اجتماعی به این معناست که اگر کسی کاری برای ما انجام داد یا به ما خدمت کرد، تاوان وقت، انرژی و خدمات او را بپردازیم.
آگاهی اجتماعی به این معناست که آثار خلق شده توسط دیگران را دزدی یا تحریف نکنیم و به نام ما ختم نشود.
آگاهی اجتماعی به این معناست که ما تلاش دیگران را به نام خودمان قطع نکنیم.
آگاهی اجتماعی به این معناست که اگر می دانیم فردی به سؤالات حساس است، به جای لجبازی و حساسیت بیشتر، با او همدلی کنیم.


هوش اجتماعی بالا

آیا ممکن است فردی هوش اجتماعی بالا و هوش هیجانی پایینی داشته باشد؟

بله، به خصوص هر چه افراد بیشتر تمایل به برون گرا بودن داشته باشند، هوش اجتماعی آنها بیشتر می شود. این هوش ما را در روابطمان باهوش تر می کند. اما فراموش نکنید که برون گرایی افراد به این معنا نیست که آنها همه مهارت های هوش اجتماعی را دارند. به عنوان مثال، ممکن است قادر به برقراری ارتباط قوی باشند، اما ممکن است به دلیل کمبود در هوش اجتماعی و عاطفی، نتوانند روابط را حفظ و گسترش دهند.
از هوش اجتماعی هم می توان به صورت منفی و هم مثبت استفاده کرد. همچنین فرد می تواند از مهارت های ارتباطی برای فریب افراد استفاده کند و برای داشتن روابط موثر و سالم گام بردارد. برای داشتن روابط سالم، کسب هوش هیجانی و مهارت های هوش اجتماعی لازم است، اما در مورد کلاهبرداری، کافی است فرد در ارتباطات حرفه ای رفتار کند و بازی های روانی منفی را بشناسد. بنابراین هوش اجتماعی و هوش هیجانی هم کاربرد منفی و هم مثبت دارد. باید توجه داشت که بخش بزرگی از هوش اجتماعی، آموزشی است، اما نکته اینجاست که اگر فردی نتواند آنچه را که می داند انجام دهد، برای رسیدن به آن باید هوش هیجانی خود را تقویت کند.

باید بخوانید:

با چند روش ساده هوش کودکان را افزایش دهید

با چند روش ساده هوش کودکان را افزایش دهید

نکات کاربردی برای تقویت هوش کودکان تقویت هوش کودکان یکی از مهم ترین دغدغه های والدین است تا بتوانند فرزندی با استعداد تربیت کنند. برای تقویت هوش کودکان …

تقویت هوش اجتماعی چه فوایدی دارد؟

1. کسب توانایی برقراری ارتباط موثر یکی از مزایای تقویت هوش اجتماعی است.

2. تقویت هوش اجتماعی به توانایی همدلی و درک دیگران منجر می شود و به آرامش بیشتر در روابط، ایجاد اعتماد در دیگران و ارتباط موثر منجر می شود.

3. افزایش آگاهی زیست محیطی و رعایت صحیح جریانات محیطی و هنجارهای زیست محیطی از دیگر دستاوردهای تقویت هوش اجتماعی است.

4. تقویت هوش اجتماعی منجر به کسب مهارت های خدماتی و شناخت نیازهای دیگران می شود. این مهارت به ویژه برای افرادی که در بخش فروش سازمان ها کار می کنند بسیار مهم است.

5. تقویت این هوش منجر به کسب مهارت های ارتباطی، حفظ ارتباط موثر و گسترش دایره ارتباط می شود.

6. تقویت هوش اجتماعی قدرت ما را برای تأثیرگذاری بر دیگران افزایش می دهد.

7. تقویت هوش اجتماعی مهارت های مدیریت تعارض ما را بهبود می بخشد.

8. یکی دیگر از دستاوردهای تقویت هوش اجتماعی، کسب مهارت های رهبری مؤثر است.

9. بهبود این هوش باعث افزایش تنوع در انسان می شود.

10. تقویت هوش اجتماعی افراد را قادر می سازد تا در ایجاد اعتماد به دیگران مهارت پیدا کنند.

11. تقویت این هوش باعث افزایش روحیه کار گروهی در افراد می شود.


بیشتر بخوانید  شعبه های بانک سرمایه در اردبیل + آدرس و تلفن
ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید.
ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید.
نظرتون رو بنویسید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *