مجله گردشگری

پربازدیدترین‌ها
لینک های مفید

هوای آلوده و تغذیه مناسب این روزها

به قلم زود نیوز
به قلم زود نیوز
سرفصل‌های مقاله


هوای آلوده و تغذیه مناسب

با سرد شدن و وارونه شدن هوا، بیشتر و بیشتر در معرض آلودگی هوا قرار می گیریم. اگر آلودگی هوا بسیار جدی باشد، اجتناب از اثرات مضر آن کار دشواری است، اما در مورد میزان آلودگی که به طور معمول در همه شهرهای بزرگ و صنعتی وجود دارد، می توان با مصرف برخی مواد غذایی از مضرات آلاینده ها بکاهد.

شاید شنیده باشید که می گویند برای جلوگیری از تأثیر سرب زیاد از طریق هوای آلوده به بدن ما باید شیر و ماست زیاد بنوشیم. اما این گفته چقدر صحت دارد و آیا رژیم غذایی ربطی به عوارض آلودگی هوا دارد یا خیر؟ …

هوای آلوده و تغذیه مناسب

برای کاهش آسیب های ناشی از آلودگی هوا، خوردن غذاهای حاوی ویتامین E و ویتامین D را توصیه می کنیم. این ویتامین ها می توانند با اثرات سمی آلاینده ها مقابله کنند. ویتامین E را می توان در روغن های گیاهی، آجیل، بادام، زیتون، جوانه گندم، جگر و سبزیجات برگ سبز مصرف کرد. منابع خوب ویتامین D شیر، کره و زرده تخم مرغ هستند که باید در رژیم غذایی روزانه شما باشند.

البته می توانید مکمل های ویتامین E و D را نیز با نسخه مصرف کنید. علاوه بر این ویتامین ها، توصیه می کنیم از غذاهای حاوی آنتی اکسیدان سلنیوم و بتاکاروتن استفاده کنید. سبزیجاتی مانند خربزه، انبه، کدو تنبل، فلفل، اسفناج، کلم و زردآلو حاوی بتاکاروتن هستند. سلنیوم همچنین در غذاهای دریایی، مرغ، نان و غلات کامل یافت می شود.

هوای آلوده و تغذیه مناسب

به خاطر داشته باشید که افرادی که کمبود کلسیم دارند بیشتر در معرض آلاینده ها به ویژه سرب قرار می گیرند. بنابراین توصیه می کنیم کلسیم زیادی مصرف کنید. وقتی بدن شما آهن و کلسیم کافی داشته باشد، کمتر مستعد آلودگی به سرب است. معدنی روی یکی از این مواد موثر است که باعث کاهش آلودگی در بدن می شود.

بیشتر بخوانید  فواید و مضرات نمک صورتی هیمالیا برای سلامتی

هوای آلوده و تغذیه مناسب

گوشت و غلات، به ویژه غلات کامل، منابع غنی روی هستند. مردم ایران از دیرباز با مشکل کمبود روی در بدن مواجه بوده اند که یکی از مهم ترین آن ها اسید فیتیک (فیتات) موجود در غلات است. نکته مهمی که در مصرف غلات باید به آن توجه کرد این است که هنگام استفاده از غلات برای تهیه نان، خمیر باید بدون جوش شیرین تخمیر شود.

هوای آلوده و تغذیه مناسب

در این صورت روی جذب نمی شود و سیستم ایمنی بدن دچار مشکل می شود. مطالعات نشان داده است که مصرف شیر اثرات مضر آلودگی هوا بر بدن را کاهش می دهد. باکتری های مفیدی در بدن انسان وجود دارد که دفع ادرار و مدفوع و آلاینده ها را تنظیم می کند. هر گاه در اثر ورود سرب و آلاینده ها به بدن از میزان باکتری های مفید کاسته شود، فرآیند دفع مشکل می شود و این مواد در بدن باقی می مانند. شیر به دلیل داشتن ماده فعالی به نام «پتوبیوتیک»، سطح این باکتری های مفید را در روده انسان متعادل می کند.

هوای آلوده و تغذیه مناسب

کاهش یا افزایش فلور طبیعی (باکتری های مفید) در روده ها به صورت اسهال یا یبوست رخ می دهد که هر دو برای سلامت ارگانیسم مضر هستند. مصرف ماست و ماست «پتوبیوتیک» توصیه می شود. ویتامین C همچنین می تواند به دفع سربی که از طریق هوای آلوده وارد بدن ما می شود کمک کند. پس به طور کلی بهتر است افراد برای کاهش مضرات هوای آلوده بیشتر از سبزیجات، میوه ها و لبنیات استفاده کنند.

منبع: لیدز


ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید.
ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید.
نظرتون رو بنویسید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *