مجله گردشگری

پربازدیدترین‌ها
لینک های مفید

فواید و مضرات نمک صورتی هیمالیا برای سلامتی

به قلم زود نیوز
به قلم زود نیوز
سرفصل‌های مقاله



خواص نمک هیمالیا؛ نحوه استفاده و خطرات نمک صورتی هیمالیا


می دانید که نمک ترکیبی از دو عنصر سدیم و کلر می باشد که با پیوند یونی به هم متصل شده اند. در این ترکیب، می تواند ناخالصی های مختلفی وجود داشته باشد. زیرا بالاخره نمک در معادن تشکیل شده و ممکن است ناخالصی هایی را هم به خود جذب نماید.


یکی از نمک هایی که امروزه تقاضای زیادی برای خرید آن در بازار فروش وجود داشته و نوعی نمک با وجود ناخالصی می باشد، نمک صورتی نام دارد. نمک صورتی از جمله نمک های کمیابی است که در بازار به سختی پیدا شده و از طرفی، قیمت بالایی هم به خود اختصاص داده است.


درباره نمک صورتی چه می دانید؟


همانطور که می دانید، نمک صورتی را نمک هیمالیا هم می نامند و همانگونه که از نام این نوع نمک بر می آید، از معادن نمک در دامنه کوه هیمالیا استخراج شده است.

نمک صورتی هیمالیا، دارای رنگ صورتی خیلی کمرنگی بوده و علاوه بر زیبایی خیره کننده، خواص درمانی بسیاری هم دارد که در رابطه با خواص نمک صورتی، بعد ها صحبت خواهد شد.


نمک صورتی هیمالیا دارای عناصر بسیار مفیدی است که شاید این عناصر در هیچگونه از انواع نمک های موجود در بازار وجود نداشته باشد. این عناصر می توانند کلسیم، منیزیم و از این قبیل را شامل شوند.


ممکن است در بدن هر فردی، عناصری از این دسته کم وجود داشته باشد و می دانید که کمبود بسیاری از مواد در بدن، سبب بروز بیماری های سختی خواهد شد. افراد می توانند با مصرف نمک صورتی هیمالیا، از بسیاری کمبود های بدنی که سبب بروز بیماری های مختلف شده است رهایی یابند.حال که در رابطه با نمک هیمالیا اطلاعاتی به دست آورید، بهتر است پیرامون انواع خواص این نوع از نمک صحبت شود.


 نمک هیمالیا


خواص نمک صورتی هیمالیا


1- نمک صورتی برای بدن ۸۴ نوع ماده معدنی و ترکیبات بیو فراهم می کند.


نمک صورتی به عنوان پاک ترین و خالص ترین و چگال- معدنی ترین نسخه در دسترس روی این سیاره است.همان لحظه ای که خوردن نمک سفید روزانه با این نمک صورتی جایگزین شود ۸۴ نوع ماده معدنی و ترکیبات بیو دیگر به بدن خواهد رسید.

بیشتر بخوانید  آشنایی کامل با کپسول پروترال


2- موثر در سم زدایی


آب و نمک همواره برای بدن اهمیت حیاتی داشته اند.

آب در سم زدایی بسیار مهم است ولی نمک مانند وسیله نقلیه ای است که اجازه می دهد سم از سلول های سالم وارد جریان خون شده و به این وسیله سم از سیستم بدن خارج شود.

نمک صورتی هیمالیا یک حمل کننده فعال است که ثابت شده نسبت به نمک سفید معمولی در سم زدایی موثرتر است.


3- کاهش سطح فشار خون


ثابت شده است که نمک صورتی به کاهش سطح فشار خون کمک می کند و همزمان برای گردش خون مفیدتر است.چون نمک صورتی بسیار بهتر از نمک معمولی جذب گردش خون می شود. می توان از این نمک در دوزهای کوچک برای تنظیم فشار خون و بهتر کردن گردش خون استفاده کرد.


4- آرامش ماهیچه ها و ذهن


احساس خستگی در بدن ممکن است به علت از دست دادن الکترولیت ها و نمک باشد. به علت جذب موثر بیشتر نمک صورتی در بدن، این نمک امکان بازیابی سریع آرامش را می دهد.


5- محافظت از سینوس ها و شرایط تنفس


وقتی نمک صورتی در آب داغ حل شود می تواند باعث بهبود شرایط تنفسی (آسم) و پاک کردن سینوس ها گردد چون نمک صورتی دارای یون منفی است می تواند با تمام قوا به مشکلات سینوسی حمله کند!


6- بهبود خواب


وقتی که مغز و ماهیچه ها در آرامش باشند، خواب منظم تر و آرامتر خواهد شد.با استفاده از نمک صورتی شرایط مغز و بدن را بهبود می یابد در نتیجه خواب آرامتری خواهد شد.


7- متعادل کننده سطح اسید و قلیا در بدن


اگر می خواهید سطح اسید و قلیا بدنتان متعادل شود یک حمام آب نمک صورتی بگیرید.برای اینکار دو پوند از نمک صورتی را در وان حمام آب گرم حل کنید این روشی است که گذشتگان برای سم زدایی بدنشان هر هفته دو بار انجام می دادند.


8- سلامت شریان ها


این نمک می تواند به از بین بردن واریس در بدن شما کمک کند.همان طور که در بالا گفته شد این نمک به بهبود جریان خون و پاکسازی شریان ها کمک می کند در نتیجه احتمال بوجود آمدن رگ های واریسی را از بین می برد.

بیشتر بخوانید  دویدن با آسم


 نمک صورتی


خطرات و ملاحظات در استفاده از نمک صورتی هیمالیا


اگر از نمک‌ هیمالیا استفاده می‌کنید، نکات زیر را به‌خاطر بسپارید.


میزان مصرف یُد


  • یُد بر عملکرد غدد تیروئید تأثیر می‌گذارد. چون نمک‌ صورتی کمتر از نمک معمولی ید دارد، برای افرادی با کمبود ید خیلی مناسب نیست.

  • ید ماده‌ای معدنی است که بدن برای حفظ عملکرد مناسب غدد تیروئید و متابولیسم سلول به آن احتیاج دارد. منابعی که دارای یُد فراوانند، عبارت‌اند از: ماهی، لبنیات، تخم مرغ و سایر غذاها.

  • نمک‌ یُد‌دار هم از منابع دیگر سرشار از یُد است. تقریبا ۷۵ درصد خانوارها در آمریکا از نمک‌ یُددار استفاده می‌کنند.

  • با اینکه نمک‌ صورتی‌ هیمالیایی نیز دارای یُد طبیعی است، اما میزان یُد آن از نمک‌ یُددار کمتر است؛ بنابراین کسانی که کمبود یُد دارند و نمک‌ هیمالیا مصرف می‌کنند، باید از منابع یددار دیگر نیز استفاده کنند.


میزان مصرف سدیم


  • بااینکه سدیم برای برای حفظ حیات بدن ضروری است، ولی باید مراقب میزان مصرف هر نوع نمکی بود، زیرا بدن به مقدار کمی سدیم نیاز دارد و مصرف زیاد آن اثرات منفی‌ای بر روی سلامتی می‌گذارد.

  • آنهایی که مشکل کبد، کلیه و بیماری های قلبی دارند و یا کسانی که دارای منع مصرف سدیم در رژیم غذایی خود هستند، باید میزان مصرف ید بدن‌شان را کنترل کنند و از همه‌ی نمک‌ها، همچنین نمک‌ صورتی‌ هیمالیا، کمتر استفاده کنند.

  • حتی افراد سالم هم باید مراقب میزان مصرف یدشان باشند. گزارشی از مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری در سال ۲۰۱۶ اعلام کرد که بیش از ۹۰ درصد کودکان و ۸۹ درصد بزرگ‌سالان بیشتر از نیاز بدن سدیم جذب می‌کنند.


سدیم زیاد


  • راهنمای رژیم و تغذیه آمریکایی‌ها برای سال‌های ۲۰۱۵ تا ۲۰۲۰ به خوردن روزانه کمتر از ۲۳۰۰ میلی‌گرم، تقریبا یک قاشق غذاخوری سدیم توصیه کرده است. این مقدار تقریبا با مصرف یک قاشق غذاخوری نمک در روز برابر است.

  • کسانی که فشار خون بالا دارند، باید مصرف سدیم‌شان را به ۱۵۰۰ میلی‌گرم در روز محدود کنند. اگر فشار خون دارید حتما با یک متخصص تغذیه برای محدود کردن مصرف سدیم و ایجاد تغییر در رژیم غذایی خود مشورت کنید.

  • نمک دارای ۴۰ درصد سدیم است؛ بهتر است بدانید هر میزان نمک حاوی چه مقدار سدیم است، تا بتوانید میزان مصرف سدیم خود را کنترل کنید.


همچنین بخوانید:


نمک اپسوم: ۲۵ خاصیت شگفت انگیز نمک اپسوم (نمک حمام)


مصرف زیاد نمک چه ضرری دارد؟


فواید درمانی حمام نمک و تاثیر بی نظیر این حمام برای سلامتی بدن


مقدار سدیم موجود در هر میزان نمک:


  • یک‌چهارم قاشق چای‌خوری نمک: ۵۷۵ میلی‌گرم سدیم؛

  • یک‌دوم قاشق چای‌خوری نمک: ۱۱۵۰ میلی‌گرم سدیم؛

  • سه‌چهارم قاشق چای‌خوری نمک: ۱۷۲۵ میلی‌گرم سدیم؛

  • یک قاشق چای‌خوری نمک: ۲۳۰۰ میلی‌گرم.


اکثر افراد، بسیار بیشتر از این میزان، نمک و درنتیجه سدیم مصرف می‌کنند. وقتی میزان جذب سدیم بیشتر از نیاز بدن شود، کلیه‌ها سعی می‌کنند این مقدار اضافی را ازطریق ادرار دفع کنند و اگر نتوانند به میزان کافی سدیم دفع کنند، مایع روزنه‌ای یا بینابینی‌ای که بین سلول‌ها وجود دارد زیاد می‌شود. این امر باعث افزایش حجم آب و خون می‌شود و به قلب و رگ‌های خونی فشار اضافی اعمال می‌کند.


مصرف زیاد سدیم چندین مشکل جدی برای سلامتی به‌وجود می‌آورد:


مصرف بیش‌ازحد نمک با تحریک بیش‌ از اندازه‌ی سیستم ایمنی باعث بیماری های خودایمنی نظیر اسکلروز چندگانه (MS)، روماتیسم مفصلی، پسوریازیس یا صدفک می‌شوند.


تحقیقات از سال ۲۰۱۵ نشان می‌دهند که ارتباط مستقیمی بین جذب نمک و چاقی وجود دارد؛ با افزایش روزانه ۱ گرم نمک، ۲۵ درصد احتمال چاقی کودکان و بزرگ‌سالان افزایش می‌یابد.

درحال‌حاضر هیج مدرک علمی دال بر اینکه نمک‌ صورتی‌ هیمالیایی خواص بیشتری برای سلامتی نسبت به نمک معمولی دارد، وجود ندارد.


جایگزین کردن دانه‌های نمک خوراکی با کریستال‌های نمک هیمالیا ممکن است به کاهش مصرف سدیم کمک کند، اما به‌هرحال هر نوعی نمکی که مصرف می‌کنید، باید مراقب باشید که اعتدال را در مصرف آن رعایت کنید.


بیشتر بخوانید  خواص آب گرم و لیمو
ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید.
ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید.
نظرتون رو بنویسید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *