همه چیز در مورد قرص لیتیوم و عوارض مصرف این دارو


لیتیوم دارویی است که برای درمان شیدایی در اختلال دوقطبی استفاده می شود

با این قسمت از دلگرم کننده به روز باشید لیتیوم و استفاده از این قرص آن ها ملاقات می کنند.

داروی لیتیوم

استفاده از کربنات لیتیوم

لیتیوم برای درمان شیدایی در اختلال دوقطبی (شیدایی- افسردگی) و افسردگی تجویز می شود. این دارو دفعات و شدت نوسانات خلقی را کاهش می دهد و به شما امکان می دهد کنترل بیشتری بر احساسات خود داشته باشید.

نحوه استفاده از کربنات لیتیوم

مقدار لیتیوم تجویز شده از فردی به فرد دیگر متفاوت است. هرگز کمتر یا بیشتر از مقدار تجویز شده مصرف نکنید. دستورالعمل های پزشک خود را به دقت دنبال کنید. ممکن است 3 تا 4 هفته طول بکشد تا اثرات لیتیوم ظاهر شود، اما مهم است که حتی اگر احساس بهتری دارید، به مصرف دارو ادامه دهید. اگر از قرص ها یا کپسول های با اثر طولانی یا کند رهش استفاده می کنید، آنها را نشکنید، له نکنید یا نجوید. این قرص ها را باید به همین ترتیب قورت دهید.

شکل شربت لیتیوم را می توان قبل از مصرف در مقدار کمی آب میوه یا سایر نوشیدنی ها رقیق کرد. فقط مطمئن شوید که تمام داروهای لازم را مصرف می کنید. اگر نوبتی را از دست دادید، به محض اینکه به یاد آوردید بروید. اما اگر کمتر از 4 ساعت (6 ساعت برای قرص ها یا کپسول های با اثر طولانی یا کند رهش) برای نوبت بعدی باقی مانده است، نوبت فراموش شده را رها کنید و به برنامه معمول خود بازگردید. دوز را دو برابر نکنید.

بیشتر بخوانید  نکروز (مرگ) دندان چیست؟ عصب کشی کردن دندان بدون درد

 داروی لیتیوم

عوارض جانبی لیتیوم

اگر هر یک از علائم زیر را دارید، مصرف لیتیوم را متوقف کرده و با پزشک خود تماس بگیرید: غش، ضربان قلب تند، کند یا نامنظم. گفتار نامفهوم، بی اختیاری ادرار یا ادرار کنترل نشده، ضعف یا خستگی غیر طبیعی؛ افزایش وزن؛ سرگیجه؛ حالت تهوع یا استفراغ؛ مشکلات بینایی یا درد چشم؛ کبودی و درد در انگشتان دست و پا؛ سردی دست و پا؛ اسهال؛ خواب آلودگی؛ لرزش بدن؛ سردرگم؛ تاری دید؛ تشنج؛ آکنه، تحریک پذیری، تورم آرنج و مفاصل، وزوز گوش، کاهش حس لامسه، طعم فلزی، خشکی دهان، اسهال، هیپراوریسمی، علائم کم کاری تیروئید و افزایش وزن می تواند باعث افسردگی، تشنگی مفرط، بی تفاوتی به کار، بی حالی شدید شود.

———————————————— ——————————–

اقدامات احتیاطی هنگام استفاده از لیتیوم

اگر هر یک از موارد زیر را قبل از مصرف لیتیوم دارید به پزشک خود اطلاع دهید:

  • آلرژی به لیتیوم یا سایر داروها، غذاها، رنگ های غذایی یا مواد نگهدارنده
  • بارداری یا شیردهی
  • استفاده از سایر داروها، به ویژه داروهای ضد التهاب، داروهای ضد التهاب غیر استروئیدی، داروهای ضد روان پریشی (کلرپرومازین، هالوپریدول، مولیدون) یا دیورتیک ها
  • سابقه یا سابقه مشکلات قلبی یا فشار خون، صرع، پارکینسونیسم، از دست دادن شدید مایعات یا عفونت، احتباس ادرار یا مشکلات کلیوی

هنگام مصرف لیتیوم توصیه می شود

برای نظارت بر بهبودی خود به طور منظم به پزشک مراجعه کنید. برای جلوگیری از مسهل ها، تحریک و آسیب به معده و همچنین لرزش، لیتیوم را با غذا مصرف کنید تا دیرتر جذب شود. روزانه 3 تا 6 لیتر آب بنوشید و به اندازه کافی سدیم (نمک) بخورید. قبل از اینکه از اثرات دارو بر بدن خود در هنگام رانندگی یا کار با وسایل خطرناکی که نیاز به هوشیاری کامل دارند آگاه شوید، مراقب باشید. لیتیوم می تواند باعث خواب آلودگی، سرگیجه یا سرگیجه در برخی افراد شود.

بیشتر بخوانید  روش های مناسب برای شست و شوی گل کلم و کلم بروکلی

هنگام ورزش از حمام بخار (سونا) استفاده کنید. یا در حین فعالیت هایی که باعث کم آبی بدن می شود. در هوای گرم؛ زمانی که درجه حرارت بالا و تعریق یا استفراغ و اسهال دارید مراقب باشید. این کاهش مایعات بدن می تواند منجر به مسمومیت با لیتیوم شود. کارت شناسایی همراه داشته باشید که نشان دهد لیتیوم مصرف می کنید. لیتیوم را دور از دسترس کودکان و دور از گرما، نور مستقیم و گرمای مرطوب نگهداری کنید (در این صورت لیتیوم پوسیده می شود). لیتیوم تاریخ مصرف گذشته را دور از دسترس کودکان و دور از توالت نگهداری کنید.

———————————————— ——————————–

لیتیوم نباید استفاده شود

کپسول های آهسته رهش را با سایر اشکال لیتیوم جایگزین کنید. بدن آنها را در مقادیر مختلف جذب می کند.قهوه، چای یا کولا زیاد بنوشید زیرا این نوشیدنی ها خاصیت ادرارآوری دارند. قبل از مراجعه به پزشک وزن خود را کاهش دهید. از دست دادن آب و نمک در طول رژیم غذایی می تواند منجر به مسمومیت با لیتیوم شود.

———————————————— ——————————–

گردآوری شده توسط مجله اینترنتی تشویق

مرجان امینی


دیدگاهتان را بنویسید