هلدینگ خلیج‌فارس با شهامت اجرای بزرگترین پروژه‌ها را با داخلی‌ها آغاز می‌کند



صفرعلی بابایی در حاشیه چهارمین نمایشگاه حمایت از تولید داخلی در صنایع پتروشیمی، پالایشی و پتروشیمی، اظهار داشت: تحریم باعث شده است که نگاه ها به سمت شرکت های داخلی معطوف شود. بنابراین با تولید تجهیزات ساده شروع شد و اکنون به تولید قطعات پیشرفته و فرآیندی رسیده است.

وی با تاکید بر اینکه باید از توان متخصصان ایرانی برای ایجاد زمینه رشد و توسعه کشور استفاده کرد، افزود: داخلی سازی نیاز کشور است که چند سالی است در صنعت پتروشیمی مورد توجه جدی قرار گرفته است.

مدیرعامل شرکت مدیریت توسعه صنایع پتروشیمی با بیان اینکه هلدینگ خلیج فارس در چند سال گذشته رویه مواجهه را به طور جدی تغییر داده است تا یک طرفه و دلگرم کننده نباشد، ادامه داد: امروز علاوه بر تولید کالا و فنی دانش فنی، تجهیزات وارد کشور شد، اما خدماتی برای نصب و راه اندازی آن ارائه نشد و در آن موارد خودمان وارد شدیم.

* درونی سازی به یک فرهنگ تبدیل شده است

بابایی با اشاره به اینکه داخلی سازی راه خود را پیدا کرده و تبدیل به یک فرهنگ شده است، گفت: از آنجایی که سرمایه گذاری در صنعت پتروشیمی زیاد است، تمام تمهیدات لازم را برای داخلی سازی پروژه ها با تولیدکنندگان داخلی برای تکمیل آن در نظر داریم.

وی خاطرنشان کرد: این سوال که درونی سازی ها می تواند با ریسک همراه باشد و تکمیل نشود وجود ندارد زیرا کل سرمایه گذاری را زیر سوال می برد. بیشتر ریسک ها زمان و هزینه است.

بیشتر بخوانید  جمعه تربت حیدریه دارم: استکبار جهانی به دنبال ایجاد هرج و مرج در شهرها است

مدیرعامل شرکت مدیریت توسعه صنایع پتروشیمی تصریح کرد: گاهی پس از خرید تجهیزات بزرگ از شرکت های مطرح دنیا، در استارت آپ ها با مشکلاتی مواجه می شدیم که مشخص می شد ایراداتی وجود دارد، اما همان مشکل برطرف می شد. در مورد شرکت های داخلی بسیار زیاد است.

بابایی با اشاره به اینکه درگیری ها و مشکلات زیادی با شرکت های خارجی وجود داشت و کار به تعویق افتاد، ادامه داد: بنابراین مشکلات کوچکی در کار فنی وجود دارد و نباید بزرگ نمایی کنیم؛ بنابراین در این زمینه مشکلات زیادی وجود دارد. ریسک پذیری در استفاده از توانمندی های داخلی به معنای مسئولیت پذیری بیشتر و کمک و راهنمایی تولیدکنندگان داخلی برای حرکت در مسیر درست است.

وی افزود: در سال های اخیر اصرار داشتیم که پروژه های پیچیده به بومی ها واگذار شود و تحقق برخی موارد در کشور برای برخی غیرقابل باور است. ما جسورانه بزرگترین پروژه ها و فناوری های جدید را در خانه خود شروع می کنیم.

* حرکت سازندگان ایرانی از تولید قطعات به تولید تجهیزات اصلی

مدیرعامل شرکت مدیریت توسعه صنایع پتروشیمی با ابراز امیدواری از انجام کارهای ویژه در صنعت پایین دستی پتروشیمی، گفت: توانمندی لازم در کشور وجود دارد، کافی است زمینه را امن کنیم و به تولیدکنندگان ایرانی اعتماد کنیم. اما باید فرهنگ کار را به درستی ترویج کنیم تا موفق شود

بابایی با اشاره به اینکه بیش از 70 درصد پروژه های هلدینگ خلیج فارس با کمک توان شرکت های ایرانی انجام می شود، گفت: بر اساس توافق هلدینگ خلیج فارس با انجمن سازندگان تجهیزات صنعت نفت، بیش از 80 درصد از الماس ماهشهر و هرمز انجام می شود. پروژه‌های پتروشیمی با همکاری داخلی انجام می‌شود.

بیشتر بخوانید  رشد اقتصادی سال ۱۴۰۲ به ۶ درصد رسید

وی بیان کرد: در صورت همکاری تعاونی با شرکت های داخلی از شرکت های خارجی خرید خواهیم کرد و تولیدکنندگان داخلی باید از این فرصت ها به بهترین شکل استفاده کرده و سهام بخواهند.

مدیرعامل شرکت مدیریت توسعه صنایع پتروشیمی تاکید کرد: کارها را به مرحله ای می رسانیم که خارجی ها دیگر تصور نمی کنند ایرانی ها نمی توانند پروژه ها را اجرا کنند.

بابایی در پایان گفت: خوشبختانه امروز سازندگان ایرانی از قطعه سازی به سمت تولید تجهیزات عمده رفته اند.

چهارمین نمایشگاه و همایش حمایت از تولید داخلی در صنایع پتروشیمی، پالایشی و نفت روز دوشنبه (4 بهمن) به مدت سه روز (چهارشنبه 5 بهمن) در جزیره کیش برگزار شد.

روابط عمومی شرکت صنایع پتروشیمی خلیج فارس

دیدگاهتان را بنویسید