مجله گردشگری

پربازدیدترین‌ها
لینک های مفید

رشد اقتصادی سال ۱۴۰۲ به ۶ درصد رسید

به قلم زود نیوز
به قلم زود نیوز
سرفصل‌های مقاله


به گزارش سایت طلا،داود منظور، معاون رئيس‌جمهور و رئيس سازمان برنامه و بودجه كشور، در ديدار نوروزی با همكاران سازمان، به ارائه گزارشی از عملكرد اين سازمان در سال گذشته و تبيين مهم‌ترين مأموريت‌ها و مسئوليت‌های سازمان در سال جاری پرداخت.

منظور با بيان اينكه سال 1403 با توجه به آغاز اجرای برنامه هفتم در كشور، سال مهمي براي سازمان برنامه و بودجه كشور است، گفت: تدوين آيين‌نامه‌ها و دستورالعمل‌های مورد نياز احكام برنامه هفتم، از اصلی‌ترين اقدامات و تمهيدات سازمان براي اجرای اين برنامه در كشور است.

معاون رئيس‌جمهور با بيان برخي محدوديت‌ها در سال گذشته پيرامون تحقق بخشي از درآمدهاي دولت، افزود: با در نظر گرفتن جميع شرايط، سال خوبي به لحاظ تأمين مالي دولت توسط سازمان برنامه و بودجه پشت سر گذاشته شد و گزارش خزانه‌داري كل كشور نشان مي‌دهد كه 95 درصد منابع بودجه سال 1402 تحقق پيدا كرده است.

* پرداخت مطالبات معلمان خريد خدمت و حق‌التدريس

رئيس سازمان برنامه و بودجه كشور با بيان اينكه با تدابير انديشيده شده، سال 1402 با آرامش و با رضايت نسبی دستگاه‌ها از عملكرد سازمان به پايان رسيد، افزود: خوشبختانه اجرای طرح رتبه‌بندی معلمان به سامان رسيد و توانستيم مطالبات معلمان را از سال‌هاي 1400 و 1401 پرداخت كنيم. همچنين مطالبات معلمان حق‌التدريس و خريد خدمت تا پايان دي‌ماه پرداخت شد.

منظور با اشاره به رويكرد تعاملی سازمان برنامه و بودجه افزود: همه اينها باعث شد كه وزيران از تعاملات خوب و رابطه نزديك و كارگشاي سازمان برنامه و بودجه با دستگاه‌ها ابراز رضايت كنند.

معاون رئيس‌جمهور افزود: طرح دارويار را به‌خوبي در سال گذشته اجرا كرديم و به اذعان وزير بهداشت، درمان و آموزش پزشكي، اكنون در بازار دارو، ثبات خوبي را ايجاد كرده‌ايم.

بیشتر بخوانید  آیا می توانید دختر پنهان شده را در ۵ ثانیه پیدا کنید؟ + جواب

* اولويت تخصيص اعتبارات عمرانی با طرح‌های قابل خاتمه در 1403 است

منظور با بيان اينكه اولويت تخصيص اعتبارات عمرانی با طرح‌های قابل خاتمه در 1403 است، گفت: اين اولويت‌دهي باعث شد كه به طرح‌هاي نيمه تمامي مانند آزادراه منجيل – رشت كه چندين سال جزو مطالبات عمومي بود، توجه خوبي بشود و اين طرح‌ها به نتيجه برسند تا مردم از منافع آنها بهره‌مند شوند و باعث ايجاد اميد در مردم شد.

* تلاش براي جلوگيری از ناتراز شدن بودجه 1403

رئيس سازمان برنامه و بودجه كشور با اشاره به تلاش سازمان براي جلوگيری از ناتراز شدن بودجه 1403 در مرحله بررسی لايحه بودجه در مجلس، گفت: در نظر گرفتن منابع ناپايدار در بودجه را قبول نداريم و تلاش زيادی كرديم كه با پيش‌بينی منابع درآمدی مطمئن و پايدار از جمله افزايش درآمدهای مالياتی در لايحه بودجه 1403، مانع از ايجاد كسری بودجه و ناتراز شدن بودجه شويم.

منظور گفت: طی سه سال گذشته، به طور متوسط بيش از 50 درصد افزايش درآمدهای مالياتی در كشور داشته‌ايم كه نشان می دهد با احكام جديد، می توانيم اين افزايش 50 درصدی را در سال جاری نيز محقق كنيم.

امسال گام‌های اصلاح ساختار بودجه را محكم‌تر برخواهيم داشت

معاون رئيس‌جمهور اصلاح ساختار بودجه را يكي از مطالبات مقام معظم رهبری از سازمان دانست و گفت: ما در سازمان برنامه و بودجه مأموريت داريم، اين موضوع را به طور كامل اجرا كنيم و اعلام مي‌كنم كه امسال گام‌هاي اصلاح ساختار بودجه را محكم‌تر برخواهيم داشت و با ايجاد شفافيت در بودجه با اقداماتي مانند پرداخت به ذينفع نهايی و حساب واحد خزانه، اين مسير را با جديت ادامه می‌دهيم.

بیشتر بخوانید  تلاش چین برای حفر مس در افغانستان

وی با اشاره به رويكرد هوشمندسازی نظام بودجه‌ای، افزود: اشراف اطلاعاتی سازمان بر جريان مالي دولت و موجودی خزانه و حساب‌های تمام دستگاه‌ها، يک الزام است.

* رشد توليد و مهار تورم تا حد زيادی محقق شد

رئيس سازمان برنامه و بودجه كشور با اشاره به تلاش‌ها براي تحقق شعار سال 1402 با عنوان «رشد توليد و مهار تورم»، گفت: بر اساس گزارش مركز آمار ايران، رشد اقتصادی شش و هفت دهم درصدی در 9 ماهه اول سال 1402 تحقق يافته است كه حدود چهار درصد از اين رشد، غيرنفتی است.

منظور با تأكيد بر برنامه‌ريزي‌هاي صورت‌گرفته، افزود: هدف‌گذاری رشد اقتصادی امسال، 8 درصد است و تحقق اين رشد، وظيفه سازمان برنامه و بودجه كشور است و دستيابی به اين رشد، شدنی و ممكن است و برنامه‌های تحقق رشد هشت درصدی بايد در اسرع وقت با كمك دستگاه‌ها، تهيه و ابلاغ شود تا همه بخش‌ها تكليف خود را در سال جديد بدانند.

معاون رئيس‌جمهور با بيان اينكه در پاييز امسال نرخ بيكاری در كشور به 7.6 درصد رسيده كه اين عدد پايين‌ترين نرخ بيكاری در 10 سال گذشته است، گفت: در حالی كه نرخ بيكاری در ابتدای دولت مردمی 9.6 درصد بوده، در پاييز پارسال اين نرخ به 7.6 درصد رسيده كه پايين‌ترين عدد در 10 سال گذشته محسوب می‌شود.

بهره‌گيری از تبصره 2 قانون بودجه امسال برای تحقق شعار سال 1403

منظور با اشاره به شعار سال 1403 با عنوان «جهش توليد با مشاركت مردم» گفت: بايد طرح های تملک دارايیهای سرمايه‌ای، بخشی از اين جهش توليد را تأمين كند و منابع را بايد به جايي ببريم كه منجر به رشد و جهش توليد شود.

بیشتر بخوانید  فروش فوری خودروی لاماری در مهر ماه آغاز شد+ قیمت

معاون رئيس‌جمهور با بيان اينكه فقط منابع دولت نيست كه ايجاد رشد می‌كند، افزود: تلفيق منابع دولت با ساير منابع بسيار مهم است و امسال بايد تبصره 2 قانون بودجه امسال را به نحو متفاوتی و به‌ويژه برای پشتيبانی از مشاغل خرد به كار بگيريم تا شعار امسال هم محقق بشود.

* زيارت مزار شهيد گمنام

رئيس و كاركنان سازمان برنامه و بودجه كشور سپس با حضور بر مزار شهيد گمنام مدفون در محوطه سازمان، با قرائت فاتحه، ياد شهدا را گرامی داشتند.


ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید.
ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید.
نظرتون رو بنویسید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *