هشدار! مراقب سرطان سینه باشید


متاسفانه درصد قابل توجهی از مرگ و میر بالای زنان در کشور مربوط به سرطان سینه است در حالی که می توان از این سرطان کشنده به راحتی پیشگیری کرد و زنان با معاینات دوره ای و ماموگرافی هر 3 سال یکبار و معاینه ماهانه می توانند این بیماری را ریشه کن کنند. دکتر محمد هادی زاده، رئیس کلینیک بیماری پستان ابن سینا و از اعضای مرکز تحقیقات سرطان دانشگاه شهید بهشتی، راهکارهای دقیق این بیماری، روش های پیشگیری، تشخیص و درمان را برای شما بیان می کند. او زیر 40 سال سن دارد. زنده ماندن.

امروزه سرطان سینه یکی از شایع ترین سرطان های زنان است که هر ساله در تعداد زیادی از بیماران تشخیص داده می شود و برخی از آنها به دلیل تشخیص دیرهنگام فوت می کنند. اما فراموش نکنید که همه توده‌های پستانی که خانم‌ها تجربه می‌کنند لزوما سرطان نیستند و اگر این توده‌ها سرطان‌زا هم باشند، مراجعه به پزشک، معاینه سالانه و تشخیص زودهنگام، حدود 30 تا 40 درصد در طول درمان از بیمار پیشگیری می‌کند. شانس بهتری برای بهبودی دارند

هشدار!  مراقب سرطان سینه باشید

خطر چراغ های خطر
وجود توده یا افزایش ضخامت سینه و زیر بغل، ترشحات شفاف و خونی از پستان، پوسته شدن نوک پستان، قرمزی و تورم نوک پستان، شل شدن نوک پستان، زخم روی پوست سینه و هرگونه تغییر شکل غیر طبیعی در پستان باعث ایجاد تفاوت بین یک پستان با دیگری از علائم فیزیکی می شود که بهتر است جدی گرفته شود. البته سرطان سینه همیشه با یک توده قابل لمس نیست، گاهی اوقات قبل از اینکه خانمی احساس توده و تغییر در پستان کند، بعد از ماموگرافی مشخص می شود که سرطان دارد.

معاینه فردی برای تشخیص سرطان سینه
جلوی آینه بایستید و دست‌هایتان را بالای سرتان بالا بیاورید تا بازوهایتان در دو طرف باشند و شکل سینه و سطح پوستتان را بررسی کنید. شما نباید تغییر محسوسی در رنگ یا شکل در این ناحیه مشاهده کنید، سپس دستان خود را چرب کرده و ناحیه زیر بغل و سینه را لمس کنید، در این صورت اگر برآمدگی یا توده ای وجود داشته باشد، فرد متوجه آن می شود. سپس دراز بکشید و یک بالش زیر گردن خود قرار دهید، یک دست را روی سر و دست دیگر را روی سینه قرار دهید.

بیشتر بخوانید  ۱۰ خوراکی سرشار از کلسیم و فواید آن برای سلامتی بدن

اکثر تغییرات سینه نشانه سرطان نیست، مانند تورم سینه در دوران قاعدگی، اما اگر چند روز پس از قاعدگی آزمایش سینه انجام دهید، باید علائم غیر معمول را جدی بگیرید. یکی از مهم ترین کارهایی که می توانید انجام دهید توجه به تغییرات سینه در طول معاینات ماهانه است. شما نیازی به تشخیص توده های سینه ندارید، فقط باید تغییرات را نسبت به معاینات قبلی متوجه شده و به پزشک مراجعه کنید.

● اگر یکی از بستگان شما سرطان سینه داشته باشد..
سرطان سینه رشد غیرطبیعی سلول های بدن است که در قسمت های مختلف سینه رشد می کند. سلول ها می توانند در بافت های بدون غدد و همچنین در بافت های مختلف مانند مجاری حامل شیر رشد کنند. یکی از دلایل اصلی سرطان سینه افزایش سن است، بنابراین به یاد داشته باشید که هر چه سن شما بالاتر باشد، احتمال ابتلا به سرطان سینه بیشتر می شود. میانگین سنی بیماران مبتلا به سرطان سینه در ایران 38 تا 40 سال است که حدود 8 سال از سایر کشورها کمتر است. علاوه بر عامل سن، جنسیت بیمار نیز یکی از عواملی است که در کنترل این سرطان نقشی ندارد. البته تخمین زده می شود که حدود 2.8 درصد از مردان نیز به سرطان سینه مبتلا شوند.

عوامل دیگری که قابل کنترل نیستند عبارتند از: سابقه خانوادگی و ژنتیک، بزرگسالی زن قبل از 13 سالگی، یائسگی بعد از 51 سالگی، بارداری بالای 30 سال، اضافه وزن و چاقی پس از یائسگی. عوامل دیگری نیز وجود دارند که می توانند شانس ابتلا به سرطان سینه را کاهش دهند، بنابراین توصیه می شود که زنان باردار حداقل 18 ماه شیردهی خود را ادامه دهند تا این خطر کاهش یابد. همچنین بهتر است خانم ها بعد از یائسگی به طور مداوم از داروهای استروژن و هورمونی استفاده نکنند تا وضعیت بدنی خود را بهبود بخشند. استفاده طولانی مدت از قرص های ضد بارداری احتمال بروز اثرات خود را در حدود 5 تا 10 سال پس از مصرف افزایش می دهد، البته در مورد افرادی که برای مدت کوتاهی از قرص های ضد بارداری استفاده می کنند، چنین نیست. در زنان ایرانی که بعد از زایمان حدود 5 تا 7 کیلوگرم وزن قبلی اضافه می‌کنند، بهتر است از رژیم غذایی سالمی که حاوی مقادیر زیادی سبزیجات و غذاهای کم‌چربی است پیروی کنند و به طور منظم ورزش کنند و از دخانیات استفاده نکنند. خطر، بنابراین به یاد داشته باشید که چربی اضافی مکان خوبی برای رشد استروژن است. همچنین از پوشیدن لباس های زیر تنگ که فشار زیادی به غدد پستانی وارد می کند خودداری کنید.

بیشتر بخوانید  چه زمانی سفپودوکسیم تجویز می شود؟

تشخیص پس از تشخیص
درمان سرطان سینه به عوامل مختلفی بستگی دارد. یکی از این عوامل تشخیص به موقع بیماری است که مشخص می کند تا چه حد توده های سرطان زا برای برداشتن جزئی یا کامل پستان، شیمی درمانی و رادیوتراپی پیشرفت کرده اند. در گذشته از هر 10 مورد درمان سرطان سینه، 8 مورد برای برداشتن کامل و تخلیه سینه بود، اما امروزه با پیشرفت‌هایی که در جراحی سینه صورت گرفته، از هر 10 عمل جراحی سرطان سینه، حدود 8 عمل منجر به حفظ بافت سینه می‌شود. .

● اگر جراحی سینه انجام داده اید، نگران نباشید
جراحی پروتز بداهه سینه شانس ابتلا به سرطان سینه را افزایش نمی دهد، اما گزارش های بسیار نادری در این زمینه ارائه شده است و مشخص شده است کسانی که به دلیل فشار زیاد روی غدد لنفاوی از پروتز زیاد استفاده می کنند، بیشتر در معرض ابتلا به آن هستند. . آنها به نوعی توسط لنف بلند می شوند. همچنین برای این دسته از افراد محدودیتی در انجام ماموگرافی برای پیشگیری وجود دارد و برای کنترل این بیماری ام آر آی توصیه می شود.

● باورهای غلط
این عقیده اشتباه است که خانم ها نگران لمس هیچ توده سطحی در پستان نباشند و چیزی جز کیست نباشد و نیازی به مراجعه به پزشک نباشد. به یاد داشته باشید که توده های سرطانی در زمان شروع می توانند کوچک باشند که با پیشگیری و بدون مشورت با پزشک پستان رشد می کنند. اندازه سینه در برخی از زنان به اندازه یک نخود و در برخی حتی گریپ فروت است. در ایران به دلیل پایین بودن سن سرطان سینه، بهتر است زنان بالای 40 سال با مراجعه به پزشک و مراکز درمانی و ماموگرافی از ابتلا به سرطان سینه پیشگیری کنند تا پزشک به موقع احتمال ابتلا به سرطان را تشخیص دهد. بیمار را کاهش دهید.

بیشتر بخوانید  از موارد مصرف پماد نیتروفورازون چه می دانید؟

با ماموگرافی از سرطان سینه جلوگیری کنید
زنان 40 تا 55 ساله باید به خاطر داشته باشند که هر 3 سال یکبار به متخصص ماموگرافی مراجعه کنند. مقدار کمی اشعه ایکس می تواند شما را از تغییرات لنفاوی 3 سال قبل از وقوع آگاه کند، بنابراین شما زمان زیادی برای جلوگیری از گسترش سرطان و دریافت فوری درمان دارید. به یاد داشته باشید که هزینه های پیشگیری و اولین مراجعه به پزشک چندین برابر هزینه های درمان کمتر است. همچنین خانم های 20 تا 40 ساله باید هر 3 سال یک بار به پزشک پستان مراجعه کنند اما هر ماه فرد باید توسط پزشک آموزش دیده توسط پزشک مناسب معاینه شود و در صورت مشاهده توده ها و تغییرات به پزشک مراجعه کند. .
منبع: مجله سیب سبز


دیدگاهتان را بنویسید