مجله گردشگری

پربازدیدترین‌ها
لینک های مفید

هشدار؛ هرگز با این نوشیدنی دارو مصرف نکنید

به قلم زود نیوز
به قلم زود نیوز
سرفصل‌های مقاله


هرگز گریپ فروت یا آب آن را همزمان، قبل یا بعد از مصرف دارو ننوشید. گریپ فروت و برخی دیگر از مرکبات، مانند پرتقال و سویا، می توانند با بسیاری از انواع داروهای تجویزی تداخل داشته باشند. این تعاملات را ساده نگیرید. برخی از آنها می توانند مشکلات سلامتی بالقوه خطرناکی ایجاد کنند.
به گزارش سلام نو به نقل از شفاآنلاین، گاهی اوقات ممکن است لازم باشد فرآورده های گریپ فروت را از رژیم غذایی خود حذف کنید. صرف مصرف دارو و فرآورده گریپ فروت در زمان های مختلف این تداخل را متوقف نمی کند. از طرف دیگر، می توانید از پزشک خود بپرسید که آیا داروی مشابهی وجود دارد که می توانید مصرف کنید که با گریپ فروت تداخل نداشته باشد.

مشکلات به این دلیل به وجود می آیند که مواد شیمیایی موجود در میوه می توانند با آنزیم هایی که دارو را در سیستم گوارشی شما تجزیه می کنند (متابولیسم) تداخل ایجاد کنند. در نتیجه، دارو ممکن است برای مدت کوتاهی یا بسیار طولانی در بدن شما باقی بماند. دارویی که خیلی سریع تجزیه می شود زمان کافی برای اثربخشی نخواهد داشت. از سوی دیگر، دارویی که برای مدت طولانی در بدن باقی می ماند، می تواند به سطوح بالقوه خطرناک برسد.

این داروها را با گریپ فروت مصرف نکنید:

  • مقداری آنتی بیوتیک
  • داروهایی برای کاهش کلسترول
  • داروها فشار خون بالا
  • داروهایی برای مشکلات قلبی
  • داروهایی برای جلوگیری از رد عضو
  • داروهای ضد اضطراب
  • داروهایی برای کنترل تشنج
  • داروهایی برای درمان اختلال نعوظ
  • داروهای هورمونی
  • برخی از داروهای سرکوب کننده سرفه
  • در برابر درد
بیشتر بخوانید  مدارس تهران فردا دوشنبه 20 اردیبهشت تعطیل نیست

مشکل بالقوه دیگر این است که برخی از غذاها و نوشیدنی ها ممکن است حاوی گریپ فروت باشند اما در نام یا لیست مواد تشکیل دهنده ذکر نشده باشند. به عنوان مثال، بسیاری از نوشابه های با طعم مرکبات حاوی آب گریپ فروت یا عصاره گریپ فروت هستند.

این احتمال وجود دارد که برخی داروها با آب گریپ فروت تداخل داشته باشند، اما اکثر مردم از آن آگاه نیستند. شاید برخی شنیده باشند، اما فراموش کرده اند و مشکلاتی که ایجاد می کنند می تواند زندگی آنها را به خطر بیندازد.

امی کارش، پروفسور پرستاری در مرکز پزشکی دانشگاه روچستر، می‌گوید فردی در زمستان در فلوریدا به او مراجعه کرد و در حین مصرف دارو برای کاهش کلسترول خون، روزانه دو تا سه لیوان آب گریپ فروت می‌نوشید. این فرد در حال حاضر از یک بیماری خطرناک رنج می برد.

طبق کار او، آب گریپ فروت یک آنزیم بسیار مهم را مهار می کند و احتمال عواقب خطرناک را افزایش می دهد. سازمان غذا و داروی ایالات متحده نیاز به آزمایش تمام داروهای جدیدی دارد که ممکن است با سیستم آنزیمی و آب گریپ فروت تداخل داشته باشند.

بنابراین واکنش به گریپ فروت به ده ها دارو گزارش شده است، اما با وجود این، کار او می گوید بسیاری از متخصصان و بیماران از این خطر بی اطلاع هستند.

این استاد پرستاری می گوید احتمال واکنش برخی داروها به آب گریپ فروت از دیرباز وجود داشته است، اما بیشتر مردم از آن اطلاعی ندارند. شاید برخی شنیده باشند، اما فراموش کرده اند و مشکلاتی که ایجاد می کنند می تواند زندگی آنها را به خطر بیندازد.

بیشتر بخوانید  دزد وحشتناک با مشتریان در یک مغازه / فیلم

فردی که به او لقب «کارش» داده بود، دارای کلسترول بالا و سایر عوامل خطر بیماری قلبی بود و پس از مصرف آب گریپ فروت، ناگهان دچار دردهای عضلانی، خستگی و تب شد که در نهایت منجر به نارسایی کلیه و مرگ وی شد.

دکتر توضیح می دهد که آب گریپ فروت احتمالاً یکی از غذاهایی است که می تواند هنگام مصرف داروها مشکل ایجاد کند، زیرا از همان آنزیمی استفاده می کند که بسیاری از داروها را در کبد هضم می کند. آنزیم P-450, 3A4 آب گریپ فروت را به عناصر مفیدی برای بدن تبدیل می کند و ده ها دارو را هضم می کند.

کارش می گوید زمانی که فرآیند هضم بیش از حد دشوار است، آب گریپ فروت می تواند سیستم بدن را مختل کند و با فشار بر کبد از هضم داروها و مواد دیگر جلوگیری کند.

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید.
ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید.
نظرتون رو بنویسید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *