هر سوالی در مورد سنگ کلیه دارید


سوالاتی در مورد سنگ کلیه

سوالاتی در مورد سنگ کلیه

● عملکرد کلیه چیست؟

کلیه تصفیه کننده بدن است و حجم خون و مایعات بدن را کنترل می کند و با ترشحات هورمونی خود باعث ادامه حیات در بدن ما می شود. کلیه ها همچنین محل فعال شدن ویتامین D هستند که از تحلیل استخوان جلوگیری می کند. این قسمت از بدن همچنین به کبد کمک می کند و هنگام روزه گرفتن یا برای مدت طولانی روزه داری قند خون می سازد. بنابراین زندگی شما به کلیه های شما بستگی دارد. اگر می‌خواهید تا آخر عمر کلیه‌های سالمی داشته باشید، مواردی ضروری است. «یکی از مواردی که باعث آسیب کلیه می شود، مصرف مداوم و خودسرانه داروها است. بنابراین افراد باید از مصرف هرگونه دارویی بدون مشورت با پزشک خودداری کنند. استفاده طولانی مدت از مسکن ها بدون در نظر گرفتن جنبه های سلامتی می تواند عملکرد کلیه را مختل کند. مصرف مایعات به مقدار زیاد توصیه می شود، مصرف مایعات کافی در عملکرد صحیح کلیه ها موثر بوده و به عملکرد بهتر آنها کمک می کند.

سوالاتی در مورد سنگ کلیه

درد کلیه چیست؟

دردی که بیشتر در ناحیه باسن و کمر احساس می شود، به شرطی که با حالت تهوع و استفراغ همراه باشد و با تغییر رنگ ادرار و قرمزی همراه باشد، می تواند مشکل کلیه ها باشد. این دردها معمولاً به قسمت پایین شکم و مجرای ادرار کشیده شده و آنها را تحت تأثیر قرار می دهد تا فرد در آن نواحی نیز احساس درد کند. اگر این دردها مشکلات کلیوی نباشد، این بار معده و مجاری ادراری را از بین نمی برد.

سوالاتی در مورد سنگ کلیه

چه کسانی بیشتر در معرض خطر هستند؟

زنان بیشتر از مردان مستعد ابتلا به عفونت ادراری هستند، زیرا طول مجرای ادرار زنان بسیار کوتاهتر از طول مجرای ادرار مردان است، به این معنی که عفونت های خارجی بیشتری به راحتی از مجرای ادرار کوتاه به مثانه او می رسد. در نتیجه زنان بیشتر از مردان مستعد ابتلا به عفونت ادراری هستند. در مورد سایر بیماری ها نیز باید توجه داشت که دلایل ژنتیکی و ارثی وجود دارد که برخی از بیماری ها در مردان شایع تر است. به عنوان مثال، سرطان کلیه و مثانه در مردان بیشتر از زنان است، اما زنان بیشتر از مردان مستعد ابتلا به عفونت هستند. سنگ های مجاری ادراری در مردان شایع تر است، اما پس از یائسگی این خطر در مردان و زنان یکسان است. پیش از این، سنگ ها به دلیل هورمون های جنسی مردانه در مردان شایع تر بود.

سوالاتی در مورد سنگ کلیه

کدام مواد در کلیه ها حل نمی شوند؟

سنگ کلیه و مکانیسم و ​​نحوه تشکیل سنگ به این صورت است که هر ماده ای که در محلول حل می شود، زمانی که آن ماده محلول از حد معینی بالا می رود و غلظت بیشتری دارد، به سطحی می رسد که به آن حد اشباع می گویند و اگر این مواد از حد اشباع فراتر رود. و گاهی به مرز فوق اشباع می رسند، هر چه این ماده محلول را اضافه کنیم بیشتر حل نمی شود بلکه رسوب می کند. این محلول در ادرار نیز ایجاد می شود. موادی که در ادرار برخی افراد وجود دارد و آن مواد فوق اشباع است در مجاری ادرار رسوب کرده و تشکیل سنگ می دهد. خوشبختانه محیط ادرار به دلیل یون های مختلفی که دارد و می تواند مواد را حل کند، بسیار بزرگتر از آب معمولی است. در نتیجه افراد به راحتی دچار سنگ کلیه نخواهند شد زیرا محیط ادرار محیطی است که حلالیت بالایی دارد. کسانی که مثلاً روز و شب وقتی می خوابند و مایعات کمی می خورند و حجم مواد ادرار به حد اشباع می رسد، هسته سنگی تشکیل می دهند و وقتی هسته تشکیل شد دیگر مشکلی نخواهد داشت. برای افزایش آن .. برخی دیگر به صورت ژنتیکی این مواد را از طریق ادرار دفع می کنند و ادرار آنها از مواد فوق اشباع شده و سنگ تشکیل می شود. برخی از مردان نیز به دلیل ترشحات زیاد به دلیل هورمون های مردانه در معرض خطر سنگ قرار دارند.

بیشتر بخوانید  کربوپروست چیست و چرا تجویز می شود؟

سوالاتی در مورد سنگ کلیه

بهترین نوشیدنی برای سنگ کلیه چیست؟

برخی از سنگ ها در اثر عفونت ایجاد می شوند که با قلیایی شدن محیط ادراری ایجاد سنگ می کند که در خانم ها بیشتر دیده می شود و خانم ها در این زمینه آسیب پذیرتر هستند که نیاز به توجه بیشتری دارد. مصرف روزافزون نوشیدنی ها بسیار مفید است زیرا نوشیدنی ها حجم ادرار را افزایش می دهند که در نهایت غلظت مواد محلول را کاهش می دهد و از تشکیل سنگ جلوگیری می کند بهترین راه حل برای پیشگیری از این بیماری آب تمیز است و از همه نوشیدنی ها بهتر است. . و سایر مایعات اگر حاوی مواد مضر نباشند مشکلی ندارند. مثلا آب گریپ فروت به دلیل داشتن اکسید زیاد اصلا مفید نیست. اما دلستر و ماءالشعیر ضرری ندارند چون قند زیادی ندارند و قابل استفاده هستند.

سوالاتی در مورد سنگ کلیه

چه نوع کار و فعالیتی در دفع سنگ کلیه موثر است؟

طناب و فعالیت برای کسانی که در خطر هستند مفیدتر است، یعنی ذرات سنگ تشکیل می شود و تحرک بهتر می تواند آنها را دفع کند، اما مایعات و نوشیدنی ها برای جلوگیری از سنگ مفیدتر است. بنابراین برای کسانی که در مرحله شن هستند و یا اصلا سنگ ندارند تحرک و ورزش به شدت توصیه می شود زیرا ورزش بهترین راه حل برای پیشگیری از این مشکل است مخصوصا برای افرادی که مستعد این مشکل هستند.

سوالاتی در مورد سنگ کلیه

کدام افراد بیشتر در معرض خطر هستند؟

خانم ها بعد از ازدواج بیشتر مستعد ابتلا به عفونت هستند قبل از ازدواج استخر و … تاثیری در عفونت دختران ندارد و توصیه می شود خانم ها بعد از ازدواج به خصوص با نزدیک شدن به یائسگی مایعات فراوان بنوشند علت پوکی استخوان و پیشگیری از پوکی استخوان قرص کلسیم مصرف کنید پس از مصرف مایعات فراوان بنوشید. برخی افراد عادت دارند ادرار را در لحظه آخر نگه دارند و مثانه را تخلیه کنند که باعث سنگ کلیه نمی شود، اما می تواند مشکل بی اختیاری ادرار باشد. افرادی که نمی توانند به راحتی ادرار کنند، به ویژه زنانی که پس از یائسگی به دلیل هورمون های پایین و تنگی مجرای ادرار به سختی و باریک ادرار می کنند و یا در سنین پایین تر که ادعا می کنند به دلیل ورود ادرار به مجرای ادرار اما خوب تخلیه نمی شود، مشکل ادرار دارند. ممکن است برخی از میکروب ها را به مثانه برگرداند و باعث عفونت شود.

بیشتر بخوانید  16 نشانه HIV

سوالاتی در مورد سنگ کلیه

آیا مصرف آنتی بیوتیک برای کلیه ها خطرناک است؟

اگر فردی دو کلیه سالم داشته باشد در برابر مشکلات مقاوم می شود و مشکلات کمتری خواهد داشت اما کسانی که مشکلات کلیوی دارند بیشتر در معرض خطر قرار دارند و این بستگی به میزان مقاومت کلیه دارد اما مصرف برخی داروها باعث مشکلات کلیوی می شود. این دارو در دوزهای زیاد مصرف می شود. اما طبق معمول هیچ مشکلی ایجاد نمی کند. و در برخی موارد برخی از آنتی بیوتیک ها بر کلیه ها اثر می گذارد، اگر کلیه ها آسیب ببینند، این داروها روی کلیه ها اثر منفی می گذارند و کلیه ها دچار مشکل می شوند، بنابراین در نهایت باید با پزشک مشورت کنید. در برخی موارد، فهرستی از داروهایی وجود دارد که پزشک از شما می‌خواهد با دقت آن‌ها را مصرف کنید و در برخی موارد اصلاً مصرف نمی‌شود.

سوالاتی در مورد سنگ کلیه

کیست کلیه چیست و آیا درمان دارد؟

کیست کلیه انواع مختلفی دارد: نوع اول کیست ساده نامیده می شود که بیشتر در افراد مسن دیده می شود و اگر این عارضه برای بیمار درد یا عفونت ایجاد نکند و به کلیه ها فشار نیاورد نیازی به درمان اصلا برخی دیگر از کیست ها کیست ساده نیستند و می توانند خونریزی کنند یا غده ای در داخل کیست ایجاد کنند که در این صورت این کیست ها نیاز به درمان دارند. اکثر کیست ها کیست های ساده ای هستند که نیازی به درمان ندارند و اغلب در افراد 40 یا 50 ساله ایجاد می شوند.

سوالاتی در مورد سنگ کلیه

آیا سونوگرافی در تشخیص سنگ بهتر است؟

سنگ ها ابتدا کوچک هستند و با تجمع املاح به تدریج بزرگتر می شوند و مهم است که بدانیم سنگ ها با کدام آزمایش تشخیص داده می شوند. سونوگرافی تا اندازه چهار یا پنج میلی متر اهمیت زیادی ندارد زیرا می تواند انتخاب کند. برش هایی از رگ و رسوب کلسیم در دیواره رگ به صورت سنگ، بنابراین اگر در سونوگرافی وجود سنگ در کلیه مشخص شود، سنگی در کلیه حدود پنج میلی متر وجود دارد. خونریزی در ادرار همراه با سوزش و درد، در غیر این صورت سنگ ها مهم نیستند و اکثر سنگ ها معیاری برای مشاهده در عکس یا سی تی اسکن برای گزارش وجود سنگ کلیه بیمار هستند.

بیشتر بخوانید  کاهش وزن تضمینی بدون دارو و عوارض جانبی

سوالاتی در مورد سنگ کلیه

آیا ممکن است سنگ کلیه بدون درد باشد؟

سنگ ها در دو دسته علائم دارند: یکی اینکه بیمار بسیار مضطرب است که شامل درد، گزگز، تهوع و گاهی استفراغ می شود. بیماری که این علائم را داشته باشد معمولا خوش شانس خواهد بود زیرا به پزشک مراجعه می کند و درمان این علائم را شروع می کند، اما دسته دوم کسانی هستند که به شدت از بیماری آگاه هستند و علائمی ندارند که معمولا سنگ های بزرگ هستند. که تمام کلیه را پوشانده و در مواردی منجر به بسته شدن کامل کانال می شود.متاسفانه درد قابل توجهی ایجاد نمی کند و بیمار فقط احساس سنگینی طبیعی در پهلو خواهد داشت.سنگ ها بسیار خطرناکتر از دسته اول خواهند بود. . سنگ، زیرا در این صورت بیمار به دلیل عدم احساس درد شدید برای درمان به پزشک مراجعه نمی کند و در نتیجه انسداد این سنگ باعث مرگ کلیه می شود و در صورت نارسایی کلیه به پزشک مراجعه می کند.

سوالاتی در مورد سنگ کلیه

قه آیا سابقه خانوادگی در این زمینه مهم است؟

به افراد توصیه می شود نسبت به کلیه ها حساس باشند و در صورت احساس درد یا سنگینی در ناحیه لگن حتما با پزشک مشورت کنند، مخصوصاً کسانی که در سابقه خانوادگی این مشکل را دارند. زیرا کسانی که در خانواده افراد مبتلا به سنگ کلیه دارند بیشتر به آن مبتلا می شوند. این سنگ هم می تواند باعث درد و هم نارسایی کلیه شود و این بر عهده بیمار است که به موقع و قبل از بروز مشکل با پزشک تماس بگیرد. سابقه فرد و خانواده در این امر بسیار مهم است.

سوالاتی در مورد سنگ کلیه

آیا می توان از سنگ جلوگیری کرد؟

مهم است که اگر فردی سنگ کلیه دارد، می تواند از تشکیل بیشتر سنگ کلیه جلوگیری کند. در برخی موارد که بیش از 50 درصد سنگ دفع می شود، طی 5 سال آینده آن را پس می گیرند و کلیه ها دوباره شروع به کار می کنند. بهتر است این افراد هر سال کلیه های خود را چک کنند و با سونوگرافی های مختلف از آنها مراقبت کنند تا ببینند سنگ ایجاد شده است یا خیر و اگر فردی سابقه بیش از دو سنگ کلیه داشته باشد حتما باید برای رفع سنگ تحت درمان قرار گیرد. و اقداماتی را برای جلوگیری از سنگ های بیشتر انجام دهید. به همین دلیل مرکزی در بیمارستان لبافی نژاد راه اندازی شده است که تمامی افرادی که اغلب سنگ می سازند با انجام آزمایشات پیچیده ای که انجام آنها در مکان های کوچکتر تقریبا غیرممکن است علت تشکیل سنگ را پیدا می کنند و لازم است درمان های خاصی برای پیشگیری انجام شود. تشکیل سنگ های بعدی

نسیم چراغلو

روزنامه شرق


دیدگاهتان را بنویسید