مجله گردشگری

پربازدیدترین‌ها
لینک های مفید

16 نشانه HIV

Picture of به قلم زود نیوز
به قلم زود نیوز
سرفصل‌های مقاله


16 نشانه HIV
یک تا دو ماه پس از ورود HIV به بدن، 40 تا 90 درصد افراد علائمی شبیه آنفولانزا به نام سندرم حاد ویروسی (ARS) دارند.اما گاهی علائم HIV برای سالها – گاهی حتی یک دهه – ظاهر نمی شود.

16 نشانه HIV

در مراحل اولیه عفونت HIV، علائم مشترکی وجود ندارد و فرد مبتلا ممکن است اصلا از بیماری آگاه نباشد. به همین دلیل است که بسیار مهم است که خود را در موقعیت های خاص آزمایش کنید، به خصوص رابطه جنسی محافظت نشده یا استفاده از داروهای داخل وریدی.
در اینجا برخی از علائم HIV در بدن شما وجود دارد:
1. تب
یکی از اولین علائم ARS ممکن است تب خفیف، تا حدود 102 درجه فارنهایت باشد.
اگر این تب رخ دهد، معمولاً با علائم خفیف دیگری مانند خستگی، تورم غدد لنفاوی و گلودرد همراه خواهد بود.
در این مرحله، ویروس وارد جریان خون می شود و شروع به تکثیر در تعداد زیادی می کند. هنگامی که این اتفاق می افتد، سیستم ایمنی با یک واکنش التهابی واکنش نشان می دهد.
2. خستگی
یک واکنش التهابی در سیستم ایمنی شما می تواند باعث احساس خستگی و بی حالی شود. خستگی می تواند یکی از اولین و آخرین علائم HIV باشد.
3. درد عضلانی، درد مفاصل و غدد لنفاوی متورم
ARS اغلب با آنفولانزا، مونونوکلئوز یا سایر عفونت های ویروسی، حتی سیفلیس و هپاتیت اشتباه گرفته می شود.
جای تعجب نیست که بسیاری از علائم این بیماری ها مانند درد مفاصل و عضلانی و تورم غدد لنفاوی یکسان هستند.
غدد لنفاوی بخشی از سیستم ایمنی بدن شما هستند و زمانی که عفونت وارد بدن می شود متورم می شوند. بسیاری از آنها در زیر بغل، کشاله ران و گردن قرار دارند.
4. گلودرد و سردرد
مانند هر علامت دیگری، گلودرد و سردرد فقط در محل علائم ARS تشخیص داده می شود.
اگر اخیراً رفتارهای پرخطری داشته اید، ممکن است عاقلانه باشد که آزمایش HIV بدهید. این آزمایش را برای خود و دیگران انجام دهید: HIV در مراحل اولیه مسری تر است.
به خاطر داشته باشید که بدن هنوز آنتی بادی برای HIV تولید نکرده است، بنابراین آزمایش آنتی بادی آن را از بین نمی برد. ممکن است هفته ها تا ماه ها طول بکشد تا آنتی بادی های HIV در آزمایش خون شناسایی شوند.
5. آکنه و جوش
آکنه می تواند بر شروع و پایان HIV/AIDS تأثیر بگذارد.
این جوش ها می توانند در هر جایی از بدن شما ظاهر شوند، بنابراین اگر توضیح دیگری ندارید، بهتر است آزمایش HIV بدهید.
6. حالت تهوع، استفراغ و اسهال
30 تا 60 درصد افراد در مراحل اولیه HIV دچار تهوع، استفراغ یا اسهال می شوند.
این علائم همچنین می تواند در نتیجه درمان ضد ویروسی و بعداً در عفونت در نتیجه عفونت دیگری رخ دهد.
اسهالی که ادامه می یابد و به درمان های معمول پاسخ نمی دهد نیز می تواند نشانه ای از ویروس باشد.
7. کاهش وزن
کاهش وزن با خستگی و خستگی مداوم همراه خواهد بود. اگر وزن کم کنید به این معنی است که سیستم ایمنی بدن شما بسیار ضعیف است. در این شرایط، بیمار حتی اگر خوب تغذیه شود و تا جایی که می تواند غذا بخورد، باز هم وزن زیادی از دست می دهد. این مشکل معمولا در مراحل بعدی بیماری رخ می دهد. این روزها اما این مشکل با کمک درمان ضد ویروسی کاهش یافته است.
8. سرفه خشک
این یکی از شایع ترین علائم بیماران مبتلا به اچ آی وی در مراحل پیشرفته بیماری است که می تواند تا هفته ها ادامه داشته باشد و به نظر می رسد هرگز بهتر نخواهد شد.
9. ذات الریه
سرفه و کاهش وزن به دلیل این بیماری می تواند منجر به یک بیماری جدی ناشی از یک میکروب شود که باعث ایجاد مشکل در عملکرد سیستم ایمنی شما نمی شود. بیماری‌های فرصت‌طلب مختلفی وجود دارد و هر کدام به‌طور متفاوتی بروز می‌کنند. علاوه بر ذات الریه، بیماری های فرصت طلب شامل عفونت انگلی با توکسوپلاسموز که بر مغز تأثیر می گذارد، ویروس هرپس به نام سیتومگالوویروس و عفونت قارچی مانند برفک می باشد.
10. تعریق شبانه
تقریباً نیمی از افراد در مراحل اولیه عفونت HIV عرق شبانه را تجربه می کنند. این مشکل می تواند با پیشرفت بیماری بدتر شود و ربطی به ورزش یا دمای اتاق ندارد.
نادیده گرفتن این مشکل که تقریباً شبیه امواج گرمایی است که خانم ها در ابتدای یائسگی تجربه می کنند بسیار دشوار است، زیرا تمام لباس ها و ملافه های شما را خیس می کند.
11. ناخن های خود را تغییر دهید
یکی دیگر از علائم اخیر عفونت HIV تغییراتی مانند ضخیم شدن و انحنای ناخن ها، ترک خوردن و تغییر رنگ است.
این مشکل معمولاً به دلیل عفونت قارچی مانند کاندیدا ایجاد می شود. بیمارانی که سیستم ایمنی ضعیفی دارند بیشتر مستعد ابتلا به عفونت های قارچی هستند.
12. عفونت های قارچی
یکی دیگر از عفونت های قارچی که در مراحل بعدی بیماری ایجاد می شود، تبخال است که یک عفونت دهانی ناشی از کاندیدا، نوعی قارچ است.
تبخال یک عفونت قارچی شایع است که معمولاً در دهان یا مری ایجاد می شود و بلع را دشوار می کند.
13. سردرگمی و مشکل در تمرکز
مشکلات شناختی همچنین می تواند از علائم جنون مرتبط با HIV باشد که معمولاً در مراحل بعدی بیماری رخ می دهد.
جنون ناشی از اچ آی وی علاوه بر سردرگمی و مشکل در تمرکز، شامل مشکلات حافظه و مشکلات رفتاری مانند عصبانیت، آسیب پذیری و تحریک پذیری می شود.
حتی می تواند منجر به تغییرات حرکتی شود: دست و پا چلفتی، عدم هماهنگی و دشواری در کارهایی که به مهارت های حرکتی مانند نوشتن نیاز دارند.
14. تاول های تبخال و تبخال تناسلی
تبخال دهان و تبخال تناسلی نیز می تواند نشانه عفونت ARS و HIV باشد.
تبخال همچنین یک عامل خطر برای HIV است. این به این دلیل است که تبخال تناسلی می‌تواند باعث ایجاد زخم‌هایی شود که ورود اچ‌آی‌وی به بدن را در طول رابطه جنسی آسان‌تر می‌کند. و شیوع تبخال معمولا در افراد مبتلا به HIV بیشتر است زیرا سیستم ایمنی ضعیف تری دارند.
15. سوزن سوزن شدن و ضعف
در مراحل بعدی HIV، گزگز و بی حسی در بازوها و پاها می تواند ایجاد شود که نوروپاتی محیطی نیز نامیده می شود، که در افراد مبتلا به دیابت کنترل نشده نیز رخ می دهد.
در این حالت اعصاب از بین می روند. این علائم را می توان با داروهای مسکن و ضد تعریق از بین برد.
16. بی نظمی قاعدگی
HIV پیشرفته احتمال بی نظمی قاعدگی را افزایش می دهد و قاعدگی معمولا کوتاه تر و آسان تر می شود.
با این حال، این تغییرات بیشتر نتیجه کاهش وزن و سلامت ضعیف زنان مبتلا به عفونت است تا خود عفونت HIV. عفونت همچنین با یائسگی زودرس همراه است (47 تا 48 سال در زنان آلوده در مقایسه با 49 تا 51 سال در زنان سالم).

بیشتر بخوانید  دوغ نوشیدنی ایرانی

منبع: mardoman.net


ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید.
ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید.
نظرتون رو بنویسید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *