مجله گردشگری

پربازدیدترین‌ها
لینک های مفید

نگاهی جامع به کاربردهای درمانی آمپول سترورلیکس

به قلم زود نیوز
به قلم زود نیوز
سرفصل‌های مقاله



موارد مصرف سترورلیکس


سترورلیکس (Cetrorelix) برای درمان برخی مشکلات باروری در زنان استفاده می‌شود. داروی سترورلیکس معمولا در ترکیب با هورمون های دیگر (FSH و hCG) استفاده می‌شود، این دارو ترشح هورمون خاصی به نام هورمون لوتئینه کننده را مسدود می‌کند. سترورلیکس از آزاد شدن زودتر از موعد تخمک جلوگیری کرده و به این طریق زمان تخمک گذاری را تنظیم می‌کند.


مکانیسم اثر سترورلیکس


سترورلیکس مهار کننده رقابتی گیرنده های GnRH است و باعث سرکوب سریع و برگشت پذیر ترشح گنادوتروپین های LH و FSH می شود. سرکوب LH بیش از FSH توسط این دارو انجام می شود و نهایتا باعث کاهش تولید هورمون های جنسی می شود


مقدار و روش درست مصرف داروی سترورلیکس


قبل از شروع درمان با این دارو، بروشور دارویی داخل بسته را به دقت مطالعه کنید. این بروشور به شما کمک می‌کند تا اطلاعات دارویی را راجع به دارو به دست آورده و از عوارض جانبی احتمالی آن مطلع شوید.


دوز و مقدار داروی سترورلیکس از فردی به فرد دیگر متفاوت است؛ ین دارو نیز یک قرص دارو را دقیقاً همانطور که پزشک به شما تجویز کرده است، استفاده نمایید. معمولا باید چندین روز، روزانه ۱ آمپول، دریافت کنید.این دارو زیر نظر پزشک و به صورت زیر پوستی تزریق می‌شود.


اگر فراموش کردید که دوز داروی روزانه خود را در زمان مشخص مصرف کنید اما به زودی یادتان افتاد، دارو را مصرف کنید؛ اما اگر زمانی به یاد آوردید که نزدیک به ساعت دوز بعدی دارو است، دوز از یاد رفته را مصرف نکنید. نباید به خاطر دوز از یاد برده شده، دو دوز از دارو را باهم مصرف کنید.

بیشتر بخوانید  آشنایی با انواع عفونت ویروسی + معرفی داروهای ضد ویروسی


Cetrorelix


مصرف سترورلیکس در دوران حاملگی


مطالعات کافی درباره مصرف داروی این گروه در حیوانات یا انسان بیانگر ایجاد ناهنجاریهای جنینی بوده است. یا عوارض جانبی گزارش شده موید ایجاد خطرات در جنین است. به دلیل این خطرات به طور واضح , مصرف این داروها در دوران حاملگی ممنوع است


موارد منع مصرف داروی سترورلیکس


به تاریخ انقضای داروی سترورلیکس توجه کنید و اگر دارویی که در دستتان است تاریخ انقضای آن تمام‌شده است،از آن مصرف نکنید. هرگز سترورلیکس را به فرد دیگری حتی با علائم مشابه خودتان تجویز نکنید.


تداخل دارویی سترورلیکس را چک کنید و اگر در حال استفاده از دارویی هستید که با این دارو تداخل دارد، با پزشک خود راجع به استفاده از داروهایتان مشورت نمایید.


تداخلات دارویی سترورلیکس


تداخل دارویی ممکن است عملکرد داروها را تغییر و خطر ابتلا به عوارض جانبی جدی را افزایش دهد. یک لیست از تمام داروهایی (ازجمله داروهای با نسخه / بدون نسخه و داروهای گیاهی) که استفاده می‌کنید تهیه کرده و آن را با دکتر و داروساز خود به اشتراک بگذارید. دوز داروی مصرفی خود را بدون مشورت با دکتر خود تغییر نداده و یا مصرف دارو را ترک نکنید.


هشدارها درباره مصرف سترورلیکس


بعضی دارو‌ها را نمی‌توان در بعضی از شرایط تجویز نمود و بعضی دارو‌ها نیز در صورتی که نیاز به درمان تکمیلی باشد تجویز می‌گردد؛ بنابراین بهتر است که قبل از مصرف داروی سترورلیکس ، پزشکتان از موارد زیر مطلع باشد:


  • در صورتی‌ که باردارید و یا به نوزاد خود شیر می‌دهید.

  • اگر مشکلات کلیوی دارید.

  • اگر سابقه آلرژی یا حساسیت مکرر دارید.

  • اگر سابقه واکنش آلرژیک به دارویی دارید.


اگر در حال مصرف داروی خاصی هستید. این داروها شامل تمامی داروهای در دسترس است، چه برایتان تجویزشده است و چه بدون تجویز پزشک آن را مصرف می‌کنید نظیر داروهای گیاهی و داروهای مکمل.


آمپول


عوارض جانبی مصرف سترورلیکس


همه داروها ممکن است عوارض جانبی ایجاد کنند. اما بسیاری از مصرف‌ کنندگان نیز هیچ نوع عارضه‌ای بروز نمی‌دهند. یکسری از عوارض بعد از گذشت مدت کوتاهی از مصرف این دارو، از بین می‌روند. در صورت بروز مستمر هر یک از عوارض می‌بایست به پزشک اطلاع داده شود:


اگر شما هر علائم دیگری دارید که احساس می‌کنید به خاطر استفاده از داروی Cetrorelix می‌باشد، با پزشک خود مشورت کنید.


عوارض مصرف بیش از حد سترورلیکس


این دارو را بیش از دوز تجویز شده توسط پزشک ، مصرف نکنید. اگر احساس کردید که فردی دچار مسمومیت شده است و علائمی مانند تنگی نفس ، غش و ضعف (از حال رفتن) در او دیدید، سریعاً با اورژانس تماس بگیرید.


نکات پزشکی سترورلیکس


تزریقات باید در ناحیه تحتانی شکم و ترجیحا در اطراف ناف انجام شود. به منظور کاهش خطر بروز سندرم تحریک بیش از حد تخمدان ،در صورت پاسخ بیش از حد تخمدان به درمان ، ار HCG استفاده نشود


شرایط نگهداری از داروی سترورلیکس


دارو را در جایی خشک و خنک و به دور از گرما و تابش نور مستقیم و دور از دسترس کودکان نگه‌ دارید.


بیشتر بخوانید:


قرص لتروزول و تاثیر آن در درمان ناباروری خانم ها


علت نازایی در خانم های عزیز


فواید مصرف کپسول فرتیل اید وومن (بهبود باروری زنان)


separator line


بیشتر بخوانید  غذای سالم برای مغز
ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید.
ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید.
نظرتون رو بنویسید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *