مجله گردشگری

پربازدیدترین‌ها
لینک های مفید

نگاهی به پیشینه جالب قلیان و قهوه در عزاداری محرم

به قلم زود نیوز
به قلم زود نیوز
سرفصل‌های مقاله


مجالس مذهبی بدون عطر چای قابل تصور نیست. با فرا رسیدن محرم و برپایی ایستگاه های صلواتی در هر گوشه و کناری، جوانان با یک چای داغ و صدای نوحه در فضا به استقبال محرم می روند. در ایران و تهران به جای چای از قهوه استفاده می کردند. این مقام کم رنگ شده اما در برخی نقاط تهران هنوز زنده است.

به گزارش سلام نو به نقل از فرارو، با فرا رسیدن ماه محرم، طنین ارتحال امام حسین (ع) در خیابان ها و میادین تهران طنین انداز می شود. جوانان دوشادوش سالمندان و نیازمندان محله سر کار می آیند تا مجلس امام حسین (ع) کم نداشته باشد. یکی از برنامه های ثابت حیات و تکایا اطعام و پذیرایی از داغ دیدگان است.

عزاداری محرم و قهوه خانه

اما جالب است بدانید که با وجود اینکه نسل ما راهپیمایی روضه و عزاداری محرم را با عطر چای می شناسد، یک بار در تهران برای خوشامدگویی به عزاداران به جای چای از قهوه استفاده می کردند. رسمیت اکنون رنگ باخته است و تقریباً در همه مجالس و جلسات از چای برای پذیرایی استفاده می شود.

با وجود این، برخی از گروه ها و تکایای قدیمی تهران همچنان به آن رسم قدیمی پایبند هستند و با فرا رسیدن ماه محرم، جلسات مذهبی را صرف قهوه می نوشند.

قبل از اشاره به رعایت این رسم در یکی دو هیئت و تکیه تهران قدیم، لازم است به ماجرای ورود و کشت انبوه چای به ایران و جایگزینی آن با قهوه اشاره کنیم. سوالی که باعث شد در مجالس و مراسم مذهبی ایرانیان چای جایگزین قهوه شود.

بیشتر بخوانید  ۲۰ شناگر ۶ تا ۵۰ ساله در یک استخر در مشهد مسموم شدند

«علیرضا زمانی» کارشناس تهرانی در این باره می گوید: قهوه از دیرباز نوشیدنی رایج و محبوب ایرانیان بوده است. ابن سینا در فهرست نوشیدنی های دارویی خود از «بونو» یا قهوه نام برده است و در دوره صفویه نوشیدن قهوه در مجالس ایرانی بسیار رایج شد. در همان زمان مکان هایی به نام کافه در ایران شکل گرفت و در کنار قهوه خوری در قهوه خانه ها، مردم در مجالس و مجالس خود قهوه می نوشیدند. در آن زمان خبری از چای به عنوان نوشیدنی رایج نبود.

زمانی ادامه می دهد: «اما از اواخر دوره قاجار و پس از آنکه کاشف السلطنه، یکی از شخصیت های سیاسی این دوره، صنعت چای را در ایران راه اندازی کرد، به تدریج این نوشیدنی جایگزین قهوه در مجالس و مراسم مذهبی ایرانیان شد. هیئت ها و تکیه ها . جایگزین قهوه شد.»

رسم پذیرایی از عزاداران

کشیدن قلیان در مراسم عزاداری

با این حال، این واقعیت که قهوه در گذشته برای استقبال از داغدیدگان استفاده می‌شده است، با وقف نامه‌هایی که از تکایای قدیمی تهران به جا مانده، مستند است.

زمانی می گوید: ردپای مستندات تاریخی این مطلب را در وقف نامه هایی می توان یافت که از قدیمی ترین تکایا و موقوفات تهران باقی مانده است. جالب اینجاست که قبل از دوره ناصرالدین شاه و حتی مظفرالدین شاه قاجار، در وقف نامه باغ ها، خانه ها و اماکنی که واقف درآمد آن را مد نظر داشته، از چای پذیرایی نمی شود. برای برگزاری عزاداری محرم در بیشتر این تقدیم نامه ها واقفان بر استفاده از قلیان و قهوه برای پذیرایی از عزاداران تاکید داشتند. رسم سرو قهوه و قلیان هنوز هم در برخی از تکایای قدیمی وجود دارد که یادآور دورانی است که قهوه نوشیدنی رایج در بین ایرانیان بود.

بیشتر بخوانید  استان تهران روز شنبه تعطیل شد

رسم پذیرایی از عزاداران

از آنجایی که بر اساس وقف نامه برخی از تکایای قدیمی بر سرو قهوه و لزوم اجرای نیت وصی تاکید شده است، این رسم همچنان در برخی از تکایا جاری است.

یکی از تکه سادات اخوی تهران می گوید: اگرچه در تکه سادات اخوی پذیرایی با چای در اولویت است و در واقع پذیرایی اصلی مراسم عزاداری است، اما قهوه برای پذیرایی به صورت محدود استفاده می شود تا نیت وکیف برآورده شود. ” «علاوه بر تکه سادات اخوی، مرسوم است که در کاظمینه حسینه دولت آباد قهوه سرو کنند.

سفارشی پذیرایی

تکیه تجریش و قهوه ساز صد ساله اش

نمونه بارز کاربرد این رسم قدیمی را در تکیه تجریش می توان یافت. در گوشه آبراه تاکی، هر محرم که از راه می رسد قهوه ساز «آقاصفا» صد ساله از کمد بیرون می آید. در 2 سال گذشته به دلیل شیوع ویروس کرونا، برگزاری مراسم عزاداری تحت الشعاع قرار گرفت، اما تکیه های داغدار طیریش امیدوارند امسال دوباره بوی معروف قهوه آقا صفا بر فضای تکیه حاکم شود. قبل از نماز مغرب و عشا با وجود اینکه چای اصلی ترین استقبال در تکه طیریش است، اما با کمک آقای صفا در سال های اخیر قهوه برای پذیرایی در مقیاس محدود مورد استفاده قرار گرفته است. رسمی که در تکیه طیریش بیش از یک قرن قدمت دارد و حالا نسل به نسل به «علی صفایی» منتقل می شود.

سيد جمال فياضي، رئيس تاكيه واترهاوس تايرس، مي گويد: «وقتي بچه كوچك بوديم و تكيه مسفيدان دور جماعت مي نشستند، قهوه و قليان براي پذيرايي از عزاداران استفاده مي شد. این یک سنت قدیمی تکیه تجریش بود و علاوه بر سرو چای، قهوه و قلیان، آن را هم می‌خوردیم.» فنجان‌های چینی در گوشه آبدارخانه که برای سرو قهوه استفاده می‌شد، برای مراسم امسال ردیف شده بود. در میان تکیه‌های تجریش حجره ها، پشت محفظه شیشه ای، سماور زغالی بزرگی در کنار قهوه ساز رنگ و رو رفته نشسته است. همان قهوه ساز که چندین دهه پیش برای عزاداران قهوه درست می کرد. از ویروس کرونا، آقای صفا را به تکیجا برگردان و با دم کردن آن قهوه ناب، رسم صد ساله اجدادش را انجام بده.»

بیشتر بخوانید  رویداد فدراسیون دوچرخه سواری برای موفقیت دوچرخه سواران در بازی های آسیایی

سفارشی پذیرایی

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید.
ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید.
نظرتون رو بنویسید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *