مجله گردشگری

پربازدیدترین‌ها
لینک های مفید

نشان ذوالفقار چیست و چرا به سردار سلیمانی اعطا شد؟

به قلم زود نیوز
به قلم زود نیوز
سرفصل‌های مقاله


نشان رهبری ذوالفقار و اعطای آن به سردار قاسم سلیمانی

دلگرم کننده: سرلشکر حاج پاسدار قاسم سلیمانی فرمانده سپاه قدس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی مورد استقبال حضرت آیت الله العظمی خامنه ای فرمانده معظم کل قوا قرار گرفت. علامت ذوالفقار افتخار می کرد.

سردار سرلشکر حاج قاسم سلیمانی فرمانده سپاه قدس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی مفتخر به دریافت نشان ذوالفقار از دست حضرت آیت الله العظمی خامنه ای فرمانده معظم کل قوا شد.

گفتنی است این مدال برای اولین بار در جمهوری اسلامی ایران به یک نفر اهدا می شود.

اکنون سلیمانی با دریافت اولین نشان نظامی ذوالفقار در تاریخ جمهوری اسلامی ایران از رهبر معظم انقلاب، پرافتخارترین فرمانده نظامی کشور شده است.

پیش از این پرافتخارترین نماد نظامی ایران فتح بود که سلیمانی سه نمونه از آن را داشت.


علامت ذوالفقار چیست؟  سردار سلیمانی

علامت ذوالفقار چیست؟

امضا و مدال ذوالفقار این بالاترین نشان و نشان جنگی ارتش یونیفرم پوش ایران بود که از سال 1301 به افرادی اعطا می شد که در میدان جنگ شجاعت نشان دادند. اندکی بعد نشان سپاه جایگزین مدال ذوالفقار شد و از آن تاریخ امتیاز جنگی ذوالفقار برای موارد جنگ با دشمنان خارجی تعلق گرفت.

در مرداد 1301، ترکیبی از چند سرتیپ و سرهنگ از جمله جهانبانی، زاهدی و آذربرزین نشان ذوالفقار را تایید کردند. این جایزه به کسانی اعطا می‌شود که فداکاری‌های استثنایی در مبارزه کرده‌اند یا به کسانی که تا آخر با مصدومیت به مبارزه ادامه داده‌اند.

چه کسی مدال ذوالفقار را گرفت؟

تاکنون به چند تن از فرماندهان ایرانی نشان ذوالفقار اعطا شده است.

برخی برای به دست آوردن علامت ذوالفقار به دست آورد:

  • سرتیپ امان الله میرزا جهانبانی در فرماندهی نیروهای آذربایجان و نبرد شکریازی
  • سلطان محمد خان رشید نظام، فرمانده بهادریان تبریز در جنگ شکریازی
  • سرتیپ فضل الله زاهدی در نبرد شکریازی
  • سرهنگ دوم حسن آقاخان اسماعیلی، فرمانده هنگ پهلوی تیپ تفنگ پاسدار در نبرد شکریازی
  • سرتیپ محمود بایندر فرمانده آتش نشانی سپاه پاسداران در نبرد شکریازی
  • سرتیپ مرتضی خان جزدان پناه فرمانده تیپ پیاده لشکر مرکزی به دلیل اتمام دوره آموزشی رزمی تیپ پیاده
  • امیر لشکر احمد آقا امیراحمدی فرمانده لشکر غرب به دلیل فتوحات متعدد در منطقه لرستان
  • سرلشکر عبدالله خان امیر طهماسبی فرمانده لشکر آذربایجان برای تصرف اقبال السطنه ماکویی و تصرف خزانه جواهرات و کشتیرانی در سردار سپه

در سال 1303 پس از محاصره تیپ کرمانشاه در تنگ زاهدشیر به دست الوار و در نتیجه خروج نیروهای نظامی از مرکز و نبردی سخت، تیپ کرمانشاه نجات یافت و افراد زیر برده شدند. علامت ذوالفقار از افراد زیر تجلیل شد:

  • سرتیپ محمد شاه بختی
  • سرهنگ عباس البرز
  • سرلشکر کریم بوذرجمهری
  • دستیار ابراهیم ضرابی
  • سرتیپ امان الله خان، رئیس عناصر رزمی ارتش، نشان درجه 3 ذوالفقار را به سردار سپه وزیر جنگ و فرمانده ارتش اهدا کرد.
  • سرلشکر قاسم سلیمانیاین نشان برای اولین بار پس از انقلاب 1978 به یک فرمانده نظامی اعطا می شود.


بیشتر بخوانید: جزئیات شهادت سردار سلیمانی


علامت ذوالفقار چیست؟  سردار سلیمانی

درود بر سردار قاسم سلیمانی


قاسم سلیمانی ۲۰ اسفند ۱۳۴۴ در روستای کوهستانی و دورافتاده کنات ملک در استان کرمان به دنیا آمد.

در ۱۲ سالگی پس از پایان تحصیلات ابتدایی زادگاهش را ترک کرد و در کرمان به کار ساختمانی پرداخت.

با شروع جنگ تحمیلی به جبهه رفت و اندکی بعد فرمانده پایگاه استانی خود شد و سپس ارتش بسیان معروف به لشکر 41 ثارالله را تشکیل داد.

وی در دوران دفاع مقدس با ارتش زیرمجموعه خود در عملیات های زیادی از جمله والفایر 8، کربلای 4، کربلای 5 و تک شلمچه شرکت کرد.


قاسم سلیمانی برای اولین بار در آذرماه 1360 در عملیات مشترک ارتش و سپاه به نام عملیات راه قدس در غرب سوسنگرد بر اثر اصابت خمپاره از بازوی راست و شکم به شدت مجروح شد.

با پایان جنگ، لشکر 41 ثارالله به فرماندهی سردار سلیمانی به کرمان بازگشت و با آشوبگرانی که از مرزهای شرقی کشور هدایت می شدند وارد جنگ شد.

قاسم سلیمانی پس از دوران دفاع مقدس با باندهای قاچاق مواد مخدر در مرز ایران و افغانستان مبارزه کرد تا اینکه به فرماندهی سپاه قدس منصوب شد.

وی در سال 1376 از سوی حضرت آیت الله خامنه ای فرمانده معظم کل قوا به تهران دعوت و مسئولیت نیروی قدس را به عهده گرفت.

رهبر معظم انقلاب که در بهمن ماه سال 1389 به سلیمانی درجه سرلشکری ​​اعطا کردند، از عملکرد وی تمجید کردند. قاسم سلیمانی او را «شهید زنده» می نامیدند.

محبوبیت سردار سلیمانی به عنوان یک شخصیت عالی نظامی از زمان جنگ با داعش در خط مقدم عراق و سوریه آغاز شد و حضور و محبوبیت وی تا امروز ادامه دارد.

  • دیوید پترائوس، ژنرال چهار ستاره در ارتش ایالات متحده که به عنوان افسر ارشد نظامی در ارتش ایالات متحده شناخته می شود، گفت: “آنچه می توانم بگویم این است که او فردی بسیار توانا، مدیری شایسته و دشمنی شایسته است.”
  • در سپتامبر 2013، نیویورک تایمز او را به عنوان “دشمنی که هم از او متنفر است و هم تحسینش می کند” توصیف کرد. جان مک گوایر، افسر سابق سیا در عراق گفت: «او قوی‌ترین مامور مخفی خاورمیانه است… و هیچ‌کس او را نمی‌شناسد».
  • روزنامه آمریکایی مک کولی در 30 مارس 2008 گزارش داد: «سلیمانی برای متوقف کردن درگیری بین نیروهای امنیتی عراق که اکثر آنها شیعه هستند و نیروهای تندرو مقتدی صدر در بصره وارد عمل شده است. یکی از اولین و مهمترین پیروزی های سلیمانی بر آمریکا در عراق، تثبیت سلطه سیاسی و نه نظامی بود.
  • زلمی کلیل زاد، سفیر سابق آمریکا در افغانستان می گوید: «همانقدر که مقامات آمریکایی سلیمانی را به جنگ افروزی متهم کرده اند، او در ایجاد صلح برای رسیدن به اهدافش فعال بوده است». وی در پایان دادن به درگیری بین مقتدی صدر و نیروهای عراقی در بصره نقش حیاتی ایفا کرد و تهدیدی برای بی ثبات کردن ناآرامی ها و عواقب ناگوار به ویژه بر منابع نفتی عراق بود.
  • یکی از نمایندگان پارلمان عراق که از دستیاران ارشد نوری مالکی نیز هست، گفت: «او در هشت سال فقط یک بار به عراق رفته است. او فردی است که آرام صحبت می کند و منطقی و بسیار مهربان است. وقتی با او صحبت می کنید، او بسیار ساده است. «تا حامی او را نبینی، نمی‌دانی چه قدرتی دارد، هیچ‌کس نمی‌تواند با او مبارزه کند.
  • مقام ارشد سابق عراق قاسم سلیمانی او می گوید: «وقتی با مثلاً 10 نفر وارد اتاق می شود، بیرون نمی رود، خیلی آرام آن طرف اتاق می نشیند. حرف نمی‌زند، نظر نمی‌دهد و تنها می‌نشیند و گوش می‌دهد. “و البته، همه در آن اتاق فقط به او فکر می کنند.
  • مجله پلیس خارجی در جدیدترین گزارش خود، قاسم سلیمانی را یکی از 10 متفکر برتر در حوزه دفاع امنیتی معرفی کرد.
  • این مجله با قرار دادن نام سپهبد قاسم سلیمانیفرمانده قدس در فهرست 10 متفکر دفاعی و امنیتی در سراسر جهان نوشت: قاسم سلیمانی دو دهه تلاش‌های نظامی ایران را رهبری کرده است، اما نقش او هرگز بیشتر از این نبوده است.

واکنش سردار سلیمانی به دریافت نشان ذی الفکر

سردار سلیمانی با انتشار پستی در اینستاگرام خود از مفتخر به دریافت مدال ذوالفقار شد و نوشت:

_والفقار_سیدعلی
برای اولین بار در تاریخ جمهوری اسلامی؛
حضرت آیت الله العظمی خامنه ای فرمانده معظم کل قوا با اهدای نشان ذوالفقار از سردار سرلشکر حاج قاسم سلیمانی تجلیل کردند. 97/12/19


علامت ذوالفقار چیست؟  سردار سلیمانی

تبریک ظریف به سردار سلیمانی

محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه کشورمان در پیامی تبریک به سردار سلیمانی گفت:

برادر عزیزم سرلشکر قاسم سلیمانی
دریافت نشان ارزشمند ذوالفقار را به فرمانده کل قوا صمیمانه تبریک می گویم. مجاهدت خالصانه شما و همرزمان ایثارگرتان در مبارزه با تروریسم تکفیر و افراط گرایی از کانون های شرارت در منطقه و جهان، زمینه ساز منطقه ای قدرتمند، با ثبات و عاری از خشونت و افراط گرایی به برکت الهی شد. اعتماد و مقاومت، آینده ای بهتر برای همه مردم آسیب دیده منطقه. تداوم موفقیت های درخشان شما را از درگاه خداوند متعال مسئلت دارم.


بیشتر بخوانید  معرفی فیلم سینمایی جن زیبا + خلاصه داستان و بازیگران
ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید.
نظرتون رو بنویسید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *