مجله گردشگری

پربازدیدترین‌ها
لینک های مفید

نسخه فوری علیه آلودگی هوا

Picture of به قلم زود نیوز
به قلم زود نیوز
سرفصل‌های مقاله



آنچه دیگران می خوانند:

همزمان با هشدار سازمان هواشناسی درباره افزایش غلظت آلاینده های جوی در شش استان کشور، نتایج یک مطالعه جدید در کانادا تایید کرد که حتی قرار گرفتن کوتاه مدت در معرض ذرات بسیار کوچکتر از 2.5 میکرون می تواند باعث مرگ زودرس شود. .

هفته آلوده برای 6 کلانشهر

بر اساس اعلام سازمان هواشناسی، به دلیل آرامش هوا، غلظت آلاینده های جوی از روز یکشنبه 8 آبان تا سه شنبه 1 آذر در شش شهر اراک، اصفهان، تبریز، ارومیه، کرج و تهران افزایش می یابد. و نتیجه آن هوای ناسالم برای گروه های حساس خواهد بود و اگر منابع ثابت و متحرک آلودگی سرکوب نشود تا چند ساعت دیگر برای همه گروه ها ناسالم خواهد بود.

سال 1400 و 21 هزار قربانی

ما عادت کرده ایم در پاییز و زمستان این اطلاعیه ها و هشدارها را صادر کنیم و سال هاست که همزیستی با هوای آلوده را می پذیریم. البته یک همزیستی بی قرار، زیرا طبق داده های وزارت بهداشت، تنها در سال 1400، حدود 21000 بزرگسال به دلیل آلودگی هوا ناشی از ذرات شناور کوچکتر از 2.5 میکرون جان خود را از دست دادند. آماری که نسبت به سال قبل حکایت از دو برابر شدن تعداد فوتی ها داشت و دلیل آن تغییر معیارها و استانداردهای بین المللی در این سنجش است.

حتی قرار گرفتن کوتاه مدت در معرض ذرات بسیار کوچکتر از 2.5 میکرون

بیشتر بخوانید  کمالوند سایپا را تکان داد - ایسنا

اکنون، تحقیقات علمی جدید انجام شده در دانشگاه مک گیل کانادا نیز صحت تغییر استانداردهای جهانی را تایید می کند. به گزارش ایسنا، سازمان جهانی بهداشت اوایل سال 2016 اعلام کرد که سالانه بیش از 4.2 میلیون نفر به دلیل قرار گرفتن طولانی مدت در معرض ذرات ریز آلودگی هوا (2.5 میکرون) با مرگ زودرس مواجه می شوند. به گزارش ایسنا، بر اساس این تحقیقات دانشگاهی منتشر شده در مجله Science Advances، حتی قرار گرفتن کوتاه مدت در معرض ذرات آلوده بسیار کوچکتر از 2.5 میکرون می تواند منجر به مرگ زودرس 1.5 میلیون نفر در سراسر جهان در سال شود.

قانونی که هنوز در هواست!

با این تحقیقات علمی، اجرای قوانین هوای پاک در کشورمان اهمیت مضاعف خود را نشان می دهد. بر اساس گزارش مرکز پژوهش های مجلس، از 56 ماده قانون، 22 ماده ضعیف اجرا شده، 17 ماده متوسط ​​و تنها 17 ماده خوب ارزیابی شده اند و به طور کلی دستگاه های اجرایی در اجرای هوای پاک. قانون و مقررات فنی آن عملکرد ضعیف تا متوسطی دارد.

پیشنهاد 15 راه حل ارزان و سریع

اکنون اگرچه هنوز امیدی به اجرای این قانون و تقاضا برای آن وجود دارد، اما به نظر می رسد حتی مرکز پژوهش های مجلس نیز چندان امیدی به آن نداشته باشد و از این رو در پژوهشی جدید 15 راهکار کم هزینه و سریع کاهش آلودگی زمان اشاره کرده است. راه حل های گزارش شده در شهری مانند تهران می تواند حداقل 27.8 درصد از انتشار آلاینده های گازی و 19.6 درصد از انتشار آلاینده های ذرات معلق را کاهش دهد. برای این میزان کاهش به 107 هزار میلیارد ریال وام نیاز است که توسط دولت، شهرداری ها، متقاضیان و سایر منابع قابل تامین است. مهم این است که با صرف این وام 176 هزار میلیارد ریال درآمد اقتصادی ناشی از کاهش آلودگی هوا حاصل می شود که نشان می دهد دوره بازگشت سرمایه کمتر از یک سال است. همچنین بر اساس بیانیه مرکز پژوهش های مجلس، این ارقام در رابطه با اجرای راهکارهای اصلی کاهش آلودگی هوا بسیار مقرون به صرفه تر و موثرتر است، به گونه ای که با صرف هزینه کمتر از یک سوم با هزینه های بین 2 تا 3 برابر کاهش آلودگی هوا محقق خواهد شد.

بیشتر بخوانید  رد علیا; بی نظیرترین شهر زیرزمینی جهان

نیمی از جمعیت کشور در معرض آلودگی هوا هستند

البته این گزارش حکایت های تلخی نیز از وضعیت آلودگی هوای کشور و آسیب ها و پیامدهای آن دارد:

* در بسیاری از شهرهای بزرگ و متوسط ​​کشور غلظت برخی از آلاینده های هوا بسیار بالاتر از استانداردهای ملی است. تخمین زده می شود که بیش از نیمی از جمعیت کشور در معرض آلودگی از جمله اثرات ریزگردها قرار دارند.

* این مشکل نه تنها سلامت مردم را به خطر می اندازد، بلکه هزینه های مستقیم و غیرمستقیم زیادی را بر سلامت و سایر حوزه های اقتصادی تحمیل می کند.

*همچنین نظام سلامت به دلیل مرگ زودرس بار مالی زیادی را تحمیل می‌کند و وقوع مرگ‌های زودرس منجر به از دست رفتن سال‌ها زندگی مردم و نیروی کار کشور می‌شود.

رئیس مرکز ملی آب و هوا و تغییرات اقلیمی اعلام کرد:

امید به هوای پاک در بودجه 1402

داریوش گلعلی زاده، رئیس مرکز ملی هوا و تغییرات اقلیمی سازمان حفاظت محیط زیست درباره برنامه های اجرایی هوای پاک این سازمان به خراسان می گوید: خوشبختانه با نظارت و پیگیری هایی که برای اجرای این قانون انجام شده، برنامه دریافت شده است. نهادهای مرتبط و برای بودجه ریزی لازم انجام شده است که در لایحه قانون بودجه سال 1402 دولت به مجلس پیشنهاد می شود. وی می افزاید: با توجه به میزان وام های مصوب مجلس برای اجرای این قانون، اجرای برنامه های اولویت دار و کارآمدتر را در دستور کار قرار خواهیم داد. گل علیزاده درباره برنامه های کوتاه مدت برای کاهش معضل آلودگی هوا نیز می گوید: در قانون هوای پاک برنامه های کوتاه مدتی از جمله بهره برداری دقیق از مراکز معاینه فنی، توزیع سوخت استاندارد در کلان شهرها و ممنوعیت تردد و … خودروها و موتورسیکلت های فرسوده که بنا به دلایلی به طور کامل اجرا نمی شوند و اجرای این قانون ناقص می ماند.

بیشتر بخوانید  عضویت در FATF ‌تا پیش از لغو تحریم‌های ثانویه دردی از اقتصاد کشور دوا نمی‌کند


ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید.
نظرتون رو بنویسید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *