مجله گردشگری

پربازدیدترین‌ها
لینک های مفید

نحوه واگذاری زمین دولتی به مستاجران + تمامی جزئیات

به قلم زود نیوز
به قلم زود نیوز
سرفصل‌های مقاله


واگذاری زمین دولتی به مستاجران

دلگرم کننده: مدیرکل دفتر برنامه ریزی و اقتصاد مسکن وزارت راه و شهرسازی جزئیات اجرای طرح های تامین مسکن از طریق فروش اقساطی زمین و اجاره آپارتمان را تشریح کرد.

عباس فرهادیه در گفتگو با خبرنگار مهر، درباره جزئیات طرح فاز کامل (تامین مسکن از طریق فروش اقساطی زمین) اظهار داشت: مشکلی که در حال حاضر در حوزه ساخت و ساز وجود دارد، تفاوت فاحش هزینه ساخت و ساز است. قیمت زمین 40% قیمت ساخت.

وی افزود: بسیاری از متقاضیان مسکن هزینه ساخت یک بلوک 75 متری را دارند که حدود 200 تا 250 میلیون تومان است، اما نمی توانند خانه دار شوند زیرا قیمت زمین چند برابر قیمت ساخت این بلوک است. خانوارها.” هزینه مسکن را پرداخت کنید.

پول ساخت و ساز را با هم می گیریم، پول زمین اقساط 10 ساله

مدیرکل دفتر برنامه ریزی و اقتصاد مسکن وزارت راه و شهرسازی ادامه داد: پول آقازاده ها را در ابتدای پروژه ساخت و ساز به حساب مسدودی در بانک عامل بگذارید تا پیمانکار بتواند مطمئن باشید که او پول ساختن دارد. سپس پیمانکار وارد ساخت و ساز می شود.

یک مقام مسئول در وزارت راه و شهرسازی یادآور شد: پیمانکار هزینه ساخت را هم افزایش نمی دهد; به عبارت دقیق تر، همان هزینه ای که در ابتدای قرارداد توافق شده بود را تا پایان متحمل می شود و هزینه ساخت را افزایش نمی دهیم. خریدار بخشی از زمین را که دولتی است با فروش اقساط ده ساله بازپرداخت می کند.

وی در پاسخ به این سوال که آیا این روش مشابه روش فروش مسکن در طرح مسکن ویژه منطقه تهران در تهران است؟ وی گفت: طرح فاز کامل تقریبا مشابه طرح مسکن ویژه تهرانسر است اما در طرح ویژه مسکن به مرور زمان پول ساخت جمع آوری شد و برخی از متقاضیان پول ساخت را به تعویق انداختند که کل پروژه را به تاخیر انداخت. تام فاز شبیه طرح وام مسکن در کشورهای خارجی است که گفته می شود در ابتدا 30 درصد به خریدار پرداخت می شود و 70 درصد تسهیلات به او داده می شود اما به جای 70 درصد تسهیلات، دولت 70 درصد را می گیرد.

بیشتر بخوانید  فیگورهای سولماز حصاری در باشگاه بدنسازی !

فرهادیه تصریح کرد: پیشنهاد اولیه داده شد و در حال تعدیل سازوکار آن هستیم. به نظر ما در معاونت مسکن وزارت راه و شهرسازی اگر این طرح اجرا شود، مشکل عده ای هستند که پول ساخت و ساز دارند اما آن پول یا به عنوان رهن در دست صاحبخانه است یا به عنوان سرمایه گذاری در بازارهای موازی ارز و طلا) در نقدینگی هستند اما هزینه خرید مسکن را ندارند، حل می کند.

وی در پاسخ به این سوال که آیا گرفتن پول ساخت و ساز یکجا از خریدار به مشتری فشار نمی آورد؟ وی گفت: فردی که می خواهد در عرض 2 سال 250 میلیون تومان بپردازد، قطعا از قبل این پول را داشته است. زیرا بسیاری از افرادی که می خواهند از طریق فاز کامل خانه دار شوند، نمی توانند این پول را به مدت 2 سال کنار بگذارند، یک میلیون تومان پس انداز کنید.

سود بانکی از سپرده های بلوکه شده دریافت می شود

مدیرکل دفتر برنامه ریزی و اقتصاد مسکن وزارت راه و شهرسازی تاکید کرد: سود سپرده در بانک به پولی که متقاضی در حساب مسدود شده بگذارد تعلق می گیرد. ضمنا اجرای پروژه به دلیل تاخیر در پرداخت از سوی متقاضیان مشکلی نخواهد داشت.

در پاسخ به این سوال که آیا مبلغ مقطوع (هزینه ساخت) را متقاضیانی آورده اند که این پول را به عنوان ودیعه مسکن (پیش پرداخت) گذاشته اند، اما اکنون باید آن را برای اجرای پروژه فاز کامل به پیمانکار بدهند، اینطور نیست. مشکلی برای کلاس مستاجر؟ وی خاطرنشان کرد: برای دو سال ساخت و ساز باید اجاره بهای بیشتری پرداخت کنند و ودیعه کمتری به صاحبخانه پرداخت کنند. همچنین سود سپرده ای که در مدت ساخت و ساز در حساب مسدود شده توسط بانک عامل به متقاضی داده می شود، می تواند به عنوان مابه التفاوت اجاره بهای متقاضیان شغل مورد استفاده قرار گیرد. فردی که می خواهد خانه دار شود باید به خودش فشار بیاورد. البته پرداخت سود سپرده به حساب مسدود شده، از آنجایی که این مبلغ به تدریج در اختیار پیمانکار قرار می گیرد، با هر بار کسر مبلغ، سود سپرده به مبلغ باقی مانده تعلق می گیرد.

بیشتر بخوانید  نحوه دریافت مستمری بهزیستی برای چندقلوها

کسب سود از مابه التفاوت فروش یکجا و اقساطی زمین

فرهادیه در خصوص وصول وجوه حاصل از فروش زمین از متقاضی گفت: قطعاً بین قیمت فروش تکی و اقساطی زمین تفاوت وجود دارد و رقم به عنوان سود از محل دریافت خواهد شد. فروش از متقاضی اما هنوز بر سر درصد این سود با سازمان ملی زمین و مسکن به توافق نرسیده ایم.

تکمیل شده: برنامه ریزی اجرای دو روش «اجاره حرفه ای» و «ساخت تسهیلات استیجاری مسکونی»

مدیرکل دفتر برنامه ریزی و اقتصاد مسکن وزارت راه و شهرسازی در تشریح طرح تام اج (اعطای آپارتمان برای اجاره) گفت: با این طرح اجاره حرفه ای را در کشور اجرا می کنیم. ماجرا از این قرار است که مالک چندین ملک در چند نقطه تهران دارد. اجاره این واحدها خسارت زیادی به صاحبخانه وارد می کند و مشکلات گسترده ای را برای مالکان ایجاد می کند. به عنوان مثال زمانی که تامین آب یا تاسیسات واحدها با مشکل مواجه می شود، امکان اخراج مستاجر وجود ندارد، مستاجران از پرداخت اجاره بها خودداری می کنند و بسیاری از مشکلات فنی و حقوقی دیگر. در هیچ کجای دنیا مردم مستقیماً برای اجاره مراجعه نمی کنند، بلکه به مؤسساتی مراجعه می کنند که این کار را انجام می دهند و درصدی از اجاره را از صاحبخانه می گیرند. خوبی این کار این است که شرکت کارگزاری تمام کارهای لازم را انجام می دهد. از آنجایی که تعداد واحدهای اجاره ای زیادی دارد، داشتن یک تیم نصب و تعمیر و یا استخدام وکیل برای انجام امور حقوقی واحدهایی که تحت پوشش خود قرار می دهد برایش سودمند است. اجاره حرفه ای هزینه های اجاره را کاهش می دهد. تحویل واحدها به موجر یا پذیرش مستاجر جدید توسط همان مؤسسات انجام می شود.

جزئیات نحوه سرمایه گذاری در کسب و کار “اجاره آپارتمان”.

وی با اشاره به ماده 2 قانون ساماندهی و حمایت از تولید مسکن گفت: بر اساس این ماده متقاضی اجاره مسکن به دولت مراجعه می کند و می گوید در ازای واگذاری زمین دولتی به قیمت حرفه ای از مرجع. زمان، سپس 2 سال ساخت.» و 5 سال از لحظه صدور تا پول سال صفر (سال مرجع) این زمین به مالک (سرمایه گذار) تخصیص می یابد و در طول مدت زمین رشد از سرمایه گذار برداشته نمی شود. این 7 سال مشروط بر اینکه واحدهای ساخته شده به مدت 5 سال اجاره داده می شود ولی این واحدها (اربابان) و همچنین زمین واگذار شده (عرصه) و همچنین درآمدهای حاصل از اجاره واحدها به مالکیت سرمایه گذاران در می آید و فروش واحدها تنها برای 5 واحد مجاز نمی باشد. سال بر اساس عرضه و تقاضا تعیین می شود (قیمت روز اجاره آپارتمان در بازار) اما در اسناد این واحدها مجوز فروش تا 5 سال و نیاز به اجاره این واحدها ذکر نشده است.

بیشتر بخوانید  نامزدی جاستین بیبر با هایلی بالدوین + ماجرای جدایی از سلنا گومز

پروژه اجاره آپارتمان بسیار مقرون به صرفه است

فرهادیه با بیان اینکه مطالعات اقتصادی این پروژه انجام شده است، تصریح کرد: بررسی های ما نشان می دهد که این پروژه حتی در شرایط سخت نیز یک تجارت بسیار سودآور و به نفع سرمایه گذاران است.

وی همچنین درباره پروژه تام کاد (تامین مسکن برای دولتمردان) گفت: آنچه در این پروژه پیش بینی شده است 5 سال اول ورود به پروژه و 15 سال بعد از عمر باید به صورت اقساط پرداخت شود که مجموع کارکنان دولت می توانند به یک اقساط تبدیل شوند. صاحبخانه در 20 سال سازمان برنامه – بودجه نیز با جدیت در حال تهیه آیین نامه اجرایی خود است.

دولت با معافیت مالیاتی روسای محتاط مخالف است

مدیرکل دفتر برنامه ریزی و اقتصاد مسکن درباره سرنوشت لایحه ارائه شده از سوی وزارت راه و شهرسازی به کمیسیون اقتصاد دولت درباره اصلاح قانون موجر و مستاجر و استفاده از ابزار مالیاتی برای تشویق مالکان گفت: برای افزایش اجاره بها معاملات مالیاتی واگذار شد و مقرر شد سازمان مالیاتی نقطه بهینه معافیت مالیاتی این قانون را بیابد.

وی در پاسخ به این سوال که آیا نقطه بهینه معافیت مالیاتی بر اساس متراژ است یا قیمت؟ وی گفت: هنوز به نتیجه نرسیده‌ایم، اما از آنجایی که ملاک مساحت، بی عدالتی اجتماعی است و متراژ مسکن در نقاط مختلف شهرها متفاوت است و حتی در شهر، معمولاً از اجاره بها استفاده می‌شود. سازمان امور مالیاتی به عنوان نقطه بهینه معافیت مالیاتی.


ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید.
نظرتون رو بنویسید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *