مجله گردشگری

پربازدیدترین‌ها
لینک های مفید

نتایج تحقیقات پلیس درباره فروش سوالات امتحانی به کجا رسید؟

به قلم زود نیوز
به قلم زود نیوز
سرفصل‌های مقاله



به گزارش سلام نو به نقل از همشهری آنلاین، فتا فرجا معاون اجتماعی پلیس به تشریح نتایج بررسی ها درباره فروش هزار و 401 سوال امتحانی پرداخت و پیشنهاداتی برای جلوگیری از تقلب در آزمون سراسری ارائه کرد.

چند سالی است که کنکور غیر از استرس ها و نگرانی های معمول با مشکلات دیگری همراه است. آنچه در سال های اخیر نگرانی مضاعفی را برای داوطلبان و خانواده های آنها ایجاد کرده، بحث تقلب در آزمون و مسائل فروش است. آنها این اتفاق را تضییع حقوق کسانی می دانند که سال ها برای ورود به دانشگاه تلاش می کنند و طبیعتا می خواهند در محیطی سالم و به دور از کلاهبرداری در کنکور شرکت کنند.

امسال به مناسبت چند سال اخیر اخباری مبنی بر فروش سوالات امتحانی و تقلب در آزمون منتشر شد و در روزهای گذشته تریبون ها و اخبار فضای مجازی به این موضوع اختصاص داشت. مسئولان مربوطه فروش مسائل و نزدیک شدن به آنها را قبل از گونکور غیرممکن می دانند. دکتر عبدالرسول پورعباس رئیس سازمان سنجش آموزش کشور در پاسخ به ادعای تقلب در کنکور امسال گفت: تقلب در هر آزمونی ممکن است اتفاق بیفتد، اما تقلب از نظر آشکارسازی سوالات یعنی. دسترسی داوطلبان به سوالات قبل از آزمون در کشور امکان پذیر نیست. تا اینجا می‌توانیم قسم بخوریم که هرگز این اتفاق نیفتاده است و هیچ‌کس تا جلسه آزمون سؤالات را ندیده است.»

سرهنگ رامین پاشایی، معاون اجتماعی پلیس فتای فرج نیز در گفت و گو با همشهری آنلاین، فروش سوالات کنکور را قبل از برگزاری آزمون غیرممکن دانست و گفت: اعلام می کنیم تا کنون حتی یک مورد هم نداشته ایم. سوالی که قبل از کنکور فروخته می شود.” تحت اقتدار شخص قرار می گیرد».

حتی یکبار هم فروش سوالات امتحانی نداشته ایم

سرهنگ پاشایی درباره برخی ادعاها و اخبار مبنی بر فروش سوالات کنکور در فضای مجازی گفت: از سال 1394 متاسفانه شاهد یکسری تبلیغات در خصوص فروش سوالات کنکور در فضای مجازی بودیم. علیرغم اینکه بارها در این خصوص اطلاع رسانی کرده ایم، باز هم شاهد هستیم که برخی خانواده ها از راه های نادرست و غیرقانونی به دنبال دسترسی به سوالات امتحانی هستند. بعد از 7 سال دوباره اعلام می کنیم تا الان حتی یک کالا نداشتیم که قبل از کنکور فروخته یا به کسی داده شود. فقط در این حوزه کلاهبرداری و مالباختگان به پلیس فتا شکایت کردند اما باز هم سال آینده شاهد کلاهبرداری مجدد از دیگران هستیم.

بیشتر بخوانید  ویدیو هولناک از لحظه ریزش سقف رستوران درپی توفان شدید ترکیه

وی درباره علت این اتفاق با وجود اطلاعیه های مکرر پلیس توضیح داد: دلیل آن این است که تقریباً 70 تا 80 درصد داوطلبان معمولاً یک بار در آزمون شرکت می کنند و اطلاعیه هایی که ما می دهیم فقط برای یک گروه خاص و داوطلبان جدید است که می خواهند. سال بعد را بگیرید آنها از این اخبار و هشدارها بی خبرند و در دام این شیادان و سودجویان می افتند.

فعالیت سازماندهی شده باندهای فروش سوالات امتحانی

معاون اجتماعی پلیس فتا با اشاره به دستگیری فردی در رابطه با فروش سوالات کنکور گفت: کارآگاهان پلیس فتا تاکنون به موردی مبنی بر فروش سوالات قبل از کنکور برخورد نکرده اند و این افراد که دستگیر شدگان همانطور که گفتم قبل از کنکور سوالات می فروختند و نه سوالات پذیرش واقعی. سؤالاتی که به مردم می دهند مجموعه ای از سؤالات دوره های گذشته یا سؤالاتی است که در مدارس به عنوان نمونه سؤال برای آمادگی آزمون به داوطلبان داده می شود و این کلاهبرداران همین سؤالات را به خانواده هایی با تعداد زیاد می فروشند.

سرهنگ پاشایی درباره دستگیرشدگان گفت: اکثر این افراد که دستگیر شده اند، تحصیلات آکادمیک ندارند و دارای مدرک تحصیلی یا لیسانس هستند اما باید بگویم که این افراد به صورت سازمان یافته کار می کنند و به راحتی مردم را فریب می دهند.

همشهری آنلاین در پاسخ به این سوال که آیا این فعالیت سازماندهی شده توسط حوزه های امتحانی و مدارس هدایت می شود، گفت: خیر. همانطور که گفتم این افراد تحصیلات آکادمیک ندارند و در زمینه کنکور فعال نیستند. این جنایتکاران برای اینکه افراد را راحتتر به دام بیاندازند، خود را با مدرسه همراه می کنند و با سوء استفاده از نام مدرسه دست به کلاهبرداری می زنند.

بیشتر بخوانید  گرد و غبار از فردا دوباره وارد خوزستان می شود

بزرگترین ضعف در عملکرد امتحان

معاون اجتماعی پلیس فتا با اشاره به اینکه در سال های اخیر ورود دستگاه های هوشمند در کنکور به یک معضل تبدیل شده است، تصریح کرد: بزرگترین ضعف در برگزاری کنکور در چند سال اخیر این است که متخلفان سوالات خود را ارسال می کنند. با دانلود یک دستگاه هوشمند در جلسه امتحان. برخی از متخلفان به دلایل مختلفی مانند قدرت نمایی، زیر سوال بردن ماهیت امتحان، شرط بندی، افزایش فالوور اینستاگرام یا صرفاً برای سرگرمی عکس می گیرند و سوالاتی را ارسال می کنند.

وی افزود: با وجود انتشار سوالات، بهره برداری از این ویرایش صورت نگرفت، یعنی هیچکس موفق به تقلب به این شکل نشد، زیرا تا زمانی که سوالات بیرون بیایند و دسترسی پیدا کنند، کنکور تمام شده است. اما در مجموع اینکه سوالات نیم ساعت تا 40 دقیقه بعد از شروع کنکور منتشر می شود، اصلا خوب نیست و باید توسط مسئولین مربوطه در سازمان سنجش بررسی شود. باید اقدامات جدی برای رفع این مشکل برای جلوگیری از آن انجام شود.

غربالگری فیزیکی شدیدتر داوطلبان در سال های آینده

سرهنگ پاشایی گفت: باید در سال های آینده دستگاه های پرستاری بهتری برای جلوگیری از این تخلف اندیشیده شود. زمانی که داوطلبان وارد حوزه امتحانی می شوند، تمام وسایل آنها باید به دقت بررسی و بررسی شود. مردم نباید تجهیزات هوشمند را به کنکور بیاورند. متأسفانه برای کنکور تجهیزات می آورند، امسال داوطلبانی داشتیم که هدفون را در گوششان گذاشتند، مثلاً دستگاه های فیلمبرداری و تصویربرداری را کشف کردیم که در مداد و خودکار جاسازی شده بودند.

بیشتر بخوانید  زندگی جالب یک خانواده جنس در بالای یک برج مخابراتی / فیلم

راهکارهای پیشنهادی پلیس برای جلوگیری از تقلب در امتحان

معاون اجتماعی پلیس فتا با تاکید بر اینکه ورود دستگاه های هوشمند در کنکور در سال های اخیر به معضلی تبدیل شده است، به منظور جلوگیری از این گونه اقدام داوطلبان، پیشنهاد کرد: مراجع ذی صلاح سنجش برنامه ریزی کنند تا داوطلب پس از ورود به محل امتحان، با دقت مورد معاینه فیزیکی قرار می گیرد. باید بررسی شود که آیا تجهیزات الکترونیکی و هوشمند همراه دانش آموز نیست و از همه مهمتر پیشنهاد می کنیم برای جلوگیری از تعبیه دوربین ها در لوازم اداری که داوطلبان به همراه دارند. در جلسه، مرکز آزمون باید این ابزار نوشتاری را در اختیار داوطلبان قرار دهد.

وی در پاسخ به اینکه دستگاه هایی برای شناسایی این تجهیزات در مناطق آزمایشی وجود دارد، گفت: بله. در برخی از قسمت های محل تست دستگاه هایی وجود داشت که دستگاه های آهنی و تلفن همراه را تشخیص می دادند اما در همه قسمت ها نمی توان از این دستگاه ها استفاده کرد.بهتر است همانطور که گفتم علاوه بر معاینه فیزیکی دقیق وسایل تحریر نیز الزامی باشد. حضور داشته باشید. توسط برگزارکنندگان آزمون بررسی می شود داوطلبان باید مجاز به همراه داشتن هر نوع لوازم التحریر در جلسه آزمون باشند.

سرهنگ پاشایی در پایان با تاکید بر اینکه پلیس فتا اکثر کانال ها و صفحاتی که مدعی فروش سوالات امتحانی و در نتیجه کلاهبرداری از مردم در آستانه کنکور بودند را شناسایی کرد، گفت: اقدامات قضایی و عملیاتی پلیس فتا با متخلفان ادامه دارد. تعدادی از مجرمان در مرحله شناسایی، تعدادی متواری و تحت تعقیب پلیس فتا قرار دارند و تعدادی نیز دستگیر و سیر مراحل قانونی برای آنان آغاز شده است.


ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید.
ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید.
نظرتون رو بنویسید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *