اتحادیه انجمن های اسلامی دانشجویان مستقل در نامه ای به حجت الاسلام اجای ، رئیس قوه قضاییه ، 10 خواسته مهم را از رئیس جدید قوه قضاییه مطرح کرد.
متن این نامه به شرح زیر است:
به نام خدا
عدالت یکی از اساسی ترین م componentsلفه های گفتمان جمهوری اسلامی است و تحقق آن یکی از اهداف اصلی نظام است. اما امروز ، طبق شاخص ها و برآوردها ، وضعیت مطلوبی ندارد. براساس اعلامیه صریح قانون اساسی ، یکی از نهادهای مسئول در رسیدن به این مهم قوه قضائیه است.
اکنون ، در آستانه آغاز مسئولیت شما در راس قوه قضائیه ، ما نیاز به تغییر جهت دادگستری بیش از هر زمان دیگری برای ایجاد تغییرات امیدوارکننده داریم ، به طوری که با بازگرداندن اعتماد عمومی به قوه قضائیه ، می توانیم اثربخشی آن را مشاهده کنیم در رسیدن به عدالت.
از طرف دیگر اختیارات و تعهدات دادگستری به حدی است که در اقتصاد کشور نیز نقش موثری دارد و با توجه به مشکلات جدی زندگی در کشور ، باید توجه بیشتری به استفاده از ظرفیت خود برای حل مشکلات اقتصادی داشته باشد. دستیابی به عدالت ، افزایش کارایی و تقویت سرمایه اجتماعی سیستم با رویکرد تحول در شرایط فعلی از جمله اولویت های پیشرفت دادگستری است که برای موفقیت در این مسیر موارد زیر را تأکید می کند:
اول: اجرا و به روزرسانی مداوم سند تحول به عنوان نقشه راهی برای قوه قضائیه
سند تحول قضایی ، بهترین سند موجود برای حل مشکلات قوه قضائیه در شرایط فعلی ، توصیف مأموریت های قوه قضائیه در 7 حوزه اصلی ، شناسایی چالش ها و علل آن و شناسایی راه حل های چالش است. وجود چنین شنی وقتی در زمینه عملیاتی پیمانکاران بر اجرای آن تمرکز می کنند ، موثر است و با گذشت زمان و مطابق با الزامات جدید به روز می شود.
دوم: ارائه گزارش مستمر به مردم و رسانه ها در مورد مراحل اجرای سند تحول قضایی
اجرای بسیاری از مفاد سند تحول قوه قضاییه در هماهنگی با واحدها و سازمانهای تابعه قوه قضائیه ، تعامل مناسب قوه قضائیه با سایر نهادها ، اصلاحات ساختاری و سازمانی ، اصلاح قانون ، ایجاد زیرساخت های پایگاه داده گسترده و غیره. n اعمال موارد فوق در کوتاه مدت امکان پذیر نیست و مستلزم نظارت مستمر و تأمین امکانات لازم است. تعیین جدول زمانی دقیق برای اجرای بندهای مختلف سند تحول قضایی ، آگاه سازی مردم و رسانه ها از مراحل اجرای سند و تبدیل آن به دغدغه عمومی و فعلی دادگستری ، می تواند این راه طولانی را عامل پویا
سوم: مبارزه با فساد درون سازمانی با اهرم شفافیت
مبارزه با فساد در سازمان ، به عنوان یکی از ابزارهای دستیابی به تغییر در دادگستری ، باید اجرا شود شفافیت اطلاعات ، تعهد قضات و اعضای ارشد دادگستری برای ثبت دارایی ها و دارایی های خود در سیستم های اطلاعاتی ، نظارت و نظارت مستمر ، احترام به قضات و کارکنان صادق و افزایش هزینه های فساد در سیستم و جدیت در اعمال اصل گشودگی تولید دادگستری
چهارم: کاهش طول دادرسی و افزایش پویایی دستگاه قضایی
با کاهش حجم پرونده های اجرایی با تصمیماتی مانند تشویق به استفاده از روش های غیر قضایی حل اختلاف ، کاهش دادخواست های غیرضروری و حذف تشریفات غیرضروری ، به حداکثر رساندن هوش دادرسی ، می توان مشکل دادرسی طولانی را به حداقل رساند. به عنوان مثال ، در برخی از کشورها امروز ، دعاوی مربوط به قصور پزشکی یا ادعاهایی شامل حق بیمه ، حوادث رانندگی و جراحات در دادگاه رسیدگی نمی شود. در این موارد ، شکایت معمولاً توسط شرکت بیمه با تشکیل کمیته ها یا کمیسیون های تخصصی با حضور پزشکان ، وکلا و افراد آشنا به مسائل حقوقی بررسی و حل و فصل می شود. به گفته کارشناسان ، اگر چنین روندی در کشور اعمال شود ، یک چهارم پرونده های ورودی قوه قضاییه در حال کاهش است و علاوه بر کاهش بودجه مورد نیاز قوه قضاییه ، کیفیت جلسات دادرسی قضات نیز افزایش می یابد.
پنجم: احقاق حقوق عمومی تحت لوای دادگستری
حقوق عمومی یکی از وظایف دادگستری است که کمتر از پرونده های حقوقی ، کیفری و قضایی مورد توجه و برنامه ریزی قرار گرفته است. در آینده ، قوه قضاییه باید قوانین را در این زمینه اصلاح کند و ضمانت اجرای آنها را افزایش دهد ، در حالی که تعریف قانون عمومی را دنبال می کند و به نمونه های دقیق آن توسط نهاد مسئول اشاره می کند. تعریف سلایق برخی از آزادی های قانونی ، حصول اطمینان از اعمال ضعیف و ناکافی حمایت از آزادی های قانونی ، عمومیت و تفسیر برخی قوانین مربوط به حقوق عمومی از دیگر مواردی است که باید در دستور کار قوه قضاییه قرار گیرد.
ششم: ایجاد تمهیدات رسانه ای برای افزایش اعتماد به نفس عمومی
قوه قضاییه به عنوان یکی از مهمترین ارکان دولت ، نقش بسزایی در افزایش و سقوط اعتماد عمومی دارد. عدم درک رسانه ها ، عدم دقت و عدم توضیح دلایل و اصول استفاده از زور می تواند تأثیر منفی مستقیم بر تعامل مردم با مقامات داشته باشد.
د یکی از مهمترین نمونه های بهبود کارایی نیرو ، ایجاد سازوکارهای رسانه ای است که تأثیرات واقعی اقدامات انجام شده در این نهاد را نشان می دهد.
هفتم: افزایش دقت و امنیت آرا cast داده شده
افزایش محکومیت محکومیت با تخصص محاکمه از طریق افزایش تعداد دادگاههای تخصصی و افزایش روابط قضات با نهادهای خبره ، افزایش استفاده از فناوریهای هوشمند در مجازات و تصمیمات دادگاهها ، ایجاد شفافیت در روند صدور حکم مجازاتها ، افزایش عواقب شهادت شهادت دروغ گفتن در دادگاه با ایجاد یک سیستم اطلاعاتی برای شاهدان و رفع خلأهای قانونی در این زمینه امکان پذیر است.
هشتم: تعامل مداوم و هدفمند با بدن انسان
برقراری ارتباط با سیاست این ارگان یکی دیگر از اولویت های دادگستری است که هم کارآیی دادگستری را افزایش می دهد و هم اعتماد عمومی را تقویت می کند. قوه قضاییه می تواند علاوه بر استفاده از نظرات گروه های فعال اجتماعی در حل چالش ها ، با ارتقا the سیستم روابط عمومی ، بستر تعامل واقعی و هدفمند خود را با مردم فراهم کند.
نهم: تأثیر در بهبود فضای کسب و کار با افزایش امنیت سرمایه گذاری
طبق آخرین گزارش بانک جهانی “تسهیل انجام تجارت” در سال 2020 ، در میان 190 کشور مشاهده شده ، فضای کسب و کار ایران در رتبه 127 قرار دارد. در همین حال ، ماده 25 قانون برنامه پنج ساله ششم توسعه دولت را موظف می کند سالانه کشور را در این شاخص ارتقا دهد. با پایان قانون برنامه ، این میزان به کمتر از 70 خواهد رسید. با این حال ، حدود نیمی از شاخص ها مربوط به مسائل حقوقی است. قوه قضاییه باید اطمینان و امنیت بیشتر نهادهای اقتصادی را برای رونق فضای کسب و کار ، اطمینان از اجرای سریع و دقیق قرارداد ، حمایت از سهامداران خرد ، ایجاد سرعت و سهولت در روند قانونی شروع تجارت و مبارزه با اداری را تضمین کند. و فساد اقتصادی.
دهم: تقویت قوه قضائیه معاون بین الملل
تقویت تیم متخصص دادگستری در زمینه حقوق بشر و در سطح بین المللی از طریق ایجاد کارگروه های تخصصی و ارتباط بیشتر با معلمان و کارشناسان در این زمینه از دیگر اولویت های فعلی دادگستری است. لازم به ذکر است که دانش بسیار ناچیز قضات از موضوعات بین المللی نیز منجر به نقل قول اشتباه آنها در رای گیری شده است که برای اصلاح این مشکل ، با اصلاح سیستم آموزش قضایی ، دانش کم از قوانین بین المللی و استانداردهای بین المللی تا رای در قالب اجباری سالهاست که علاوه بر مجازاتهای معمول ، این کشور مورد تحریمهای یکجانبه آمریکا از جمله در قوانین بین المللی قرار گرفته است. مستند هیچ قانونی وجود ندارد. با تکیه بر قوه قضاییه و با مشارکت کلیه نهادهای شرکت کننده ، می توان یک مرکز حقوق بشر تحت تحریم آمریکا علیه ایران ایجاد کرد تا بستری فعال و متمرکز برای شکایت رسمی از چنین تحریم هایی در م institutionsسسات مانند دیوان بین المللی دادگستری فراهم کند.
انتهای پیام /