مجله گردشگری

پربازدیدترین‌ها
لینک های مفید

آیا دایناسورها واقعا منقرض شدند؟

به قلم زود نیوز
به قلم زود نیوز
سرفصل‌های مقاله


به گزارش سایت طلا، دایناسورها برای نخستین بار در قرن نوزدهم در نوشته‌های علمی ظاهر شدند و از آن زمان به بعد دانش ما از این موجودات پیشرفت بسیاری کرده است.

اما دیرینه‌شناسان همچنان دارند تلاش می‌کنند تا از این ساکنان قدیمی کره زمین افسانه‌زدایی کنند، کاری که با تصویرسازی نادرست از دایناسورها در فرهنگ عامه سختتر نیز شده است – از جمله مجموعه فیلم‌های بسیار موفق پارک ژوراسیک.

آیا برخورد سیارک همه دایناسورها را کشت ؟

حدود ۶۶ میلیون سال پیش ، دایناسورها روز بسیار بدی را تجربه کردند : یک سیارک بزرگ ، با قطر تخمینی ۱۰ کیلومتر ، مستقیم به زمین برخورد کرد .

این برخورد که حفره ای عظیم زیر شبه جزیره یوکاتان در مکزیک به جا گذاشته است به یک رویداد انقراض جمعی منجر شد . اما دانشمندان می گویند که ” تنها ” ۷۵ درصد حیوانات زمین نابود شدند . و در بین نجات یافتگان دایناسور هم بود .

کارشناسان می گویند ، با این که برخورد سیارک باعث مرگ بسیاری از دایناسورها شد ، گروه مهمی از دایناسورهای بسیار کوچک و پردار به زندگی ادامه دادند .

پرندگان عضو مستقیم گروهی محسوب میشوند که دایناسورها عضوش بودند . پس ما دایناسور زنده داریم و اگر نگاهی به تعداد گونه های مختلف زنده پرنده بیندازیم ، میبینیم که امروز تعداد گونه های زنده دایناسور از ۶۶ میلیون سال پیش بیشتر است .

دایناسور

آیا تیرانوسوروس از یک ماشین در حرکت سریع تر می دوید ؟

بر اساس برخی از پژوهش های قدیمی تر او قادر بود با سرعتی حدود ۵۰ کیلومتر در ساعت بدود . اما بررسی های پیشرفته تر اخیر خبر از حداکثر سرعتی بین ۲۰ تا ۲۹ کیلومتر در ساعت می دهند .

بیشتر بخوانید  تعطیلی یک هفته ایی مدارس در هفته آخر دی ماه

برخلاف صحنه ای از فیلم پارک ژوراسیک ، تیرانوسوروس هم شاید می توانست برای مدت کوتاهی سریع بدود ، اما این سرعت برای این که از یک ماشین در حرکت جلو بزند کافی نبود .

آیا می شد با تکان نخوردن از چشم تیرانوسوروس پنهان ماند ؟

تصویری که در فیلم پارک ژوراسیک که در سال ۱۹۹۳ از تیرانوسوروس ارائه شد موجودی با بینایی ضعیف بود که تنها در صورت تکان خوردن شکارش قادر به دیدنش بود اما پژوهشی که ۱۵ سال پیش انجام شد نشان داد که تیرانوسوروس احتمالا حتی بهترین دید را در بین تمامی موجوداتی داشته است که در طول تاریخ روی کره زمین زندگی کرده اند .

ثابت ایستادن در برابر یک تیرانوسوروس احتمالا یکی از احمقانه ترین کارهایی است که می توانستید بکنید .


ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید.
ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید.
نظرتون رو بنویسید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *