مجله گردشگری

پربازدیدترین‌ها
لینک های مفید

می توانید برای قطع اینترنت شکایت کنید

به قلم زود نیوز
به قلم زود نیوز
سرفصل‌های مقاله



به گزارش سلام نو به نقل از آفتاب نیوز، ظهر دوشنبه گذشته (19 مرداد 1401) آتش سوزی در حوضچه ارتباطات مرکز قدس شرکت مخابرات ایران رخ داد و موجب بروز مشکلاتی در اینترنت و ارتباطات ثابت شد. مشترکین شبکه و اپراتورهای تلفن همراه در تهران. با وجود اینکه اعلام شده بود اقدامات فنی انجام شده است، اما تمامی مشکلات پیش آمده برای مشترکان ارتباطی و اینترنتی تا ساعت 16 به طور کامل برطرف شد. تهران در مورد اهمیت امنیت شبکه یا آسیب های ناشی از آن سوالات و تردیدهایی را مطرح کرده است. مشترک و شرکت به دلیل قطع ارتباط.

در همین رابطه محمدجعفر نناکار – حقوقدان فضای مجازی – در گفت وگو با ایسنا، اظهار کرد: دو سازمان در کشور داریم که متولی امور زیرساخت ها هستند. به ویژه در حوزه زیرساخت های فناوری اطلاعات و ارتباطات، داده ها و در حوزه ارتباط بین سامانه ها و سامانه ها که یکی از آنها سازمان پدافند غیرعامل و دیگری شورای عالی فضای مجازی است که اتفاق می افتد. رئیس سازمان پدافند غیرعامل و از اعضای شورای عالی فضای سایبری باشد.

وی ادامه داد: بر اساس استانداردها و پروتکل های سازمان پدافند غیرعامل، زیرساخت های یک کشور باید ایمن و معماری شود تا در مواقع بحران بتوان آن را به شبکه دیگری سوئیچ کرد تا بتوان آن را به شبکه دیگری سوئیچ کرد. شبکه زمانی که حادثه ای رخ می دهد مانند سیل، زلزله، آتش سوزی یا جنگ، استفاده از پروتکل پدافند غیرعامل برای انتقال داده ها و شبکه ارتباطی از شبکه ای که در حال حاضر در حال سرویس دهی به شبکه ایمن دیگری است تا کیفیت خدمات از بین نرود و دسترسی افراد، مشاغل و اطلاعات اشتباه نیست.

بیشتر بخوانید  صفحه درخواستی شما پیدا نشد.

هنگام قطع اتصال تلفن همراه، پروتکل ها رعایت نشد

این وکیل فضای مجازی در خصوص حادثه آتش سوزی در استخرهای فیبر نوری مخابرات با بیان اینکه این حادثه نشان داد که پروتکل های پدافند غیرعامل و مصوبه شورای عالی فضای مجازی اصلا رعایت نشده است، افزود: اگر استخری که در آن کابل های ارتباطی بوده است. متصل هستند و در سطح منطقه ای جریان دارد، به هر دلیلی خراب می شود، نمی توانید به شبکه دیگری سوئیچ کنید. در این مورد علاوه بر موافقت شورای عالی فضای مجازی و پروتکل پدافند غیرعامل، SLA وزارت ارتباطات که باید ارتباطات زیرساختی را در اختیار شرکت قرار دهد، رعایت نشد.

نعناکار با اشاره به عدم رعایت SLA یعنی طرح خدمات تضمین شده زیرساخت که باید مناسب اپراتورها باشد، گفت: در این حادثه به این موضوع توجهی نشده و کسی پاسخگو نیست. این در حالی است که در بسیاری از کشورهای جهان، اگر زیرساخت‌ها با SLA مطابقت نداشته باشند و نتوانند خدماتی که کیفیت آن را تضمین می‌کنند انجام دهند، باید خسارت بپردازند. حال این سوال پیش می آید که اگر مشکلی برای کشور مانند سیل و جنگ و یا حادثه ای مانند آتش سوزی دیروز وجود داشته باشد، این مصوبات در کجا لازم است؟ چه کسی بر این مصوبات نظارت دارد؟ در پدافند غیرعامل ناظر خود سازمان است و در شورای عالی فضای مجازی ناظر مرکز ملی فضای مجازی است که تاکنون اظهارنظری نکرده اند.

وی خاطرنشان کرد: مورد دوم این است که چه کسی باید خسارت وارده به مردم را به دلیل قطع ارتباط و تعطیلی کسب و کارها، انتقال پول و یا برقراری ارتباط مناسب جبران کند؟ این نشان می دهد که ما از نظر زیرساختی و ضوابط قانونی و نظارتی مشکل داریم و هیچکس این مسائل را دنبال نمی کند. اما جایی مانند دادستانی کشور می تواند به عنوان مدعی العموم وارد عمل شود و آنها را تحت تعقیب قرار دهد.

بیشتر بخوانید  تولد اورژانسی نوزاد در اورژانس قزوین

کار بر روی زیرساخت یک عمل حذف تلقی می شود

این حقوقدان فضای مجازی با بیان اینکه کار شرکت زیرساخت های ارتباطی جرم محسوب می شود، اظهار داشت: نظارت بر این موضوع به این دلیل است که زیرساخت ها یک سازمان دولتی است، اول سازمان بازرسی کشور، دوم مرکز ملی فضای مجازی، سوم سازمان پدافند غیرعامل و چهارم دادیارانی که هر کدام می توانند به عنوان مدعی العموم پیگیری کنند. این چهار سازمان می توانند مستقیماً وارد موضوع شوند و نیازی به شکایت بخش خصوصی نیست، البته اگر بخش خصوصی شکایت کند می تواند به محاکم عمومی مراجعه کند، زیرا مرکز تجدیدنظر دادگاه های عمومی است.

نعناکار با بیان اینکه اگر فردی احساس کند به دلیل قطع شدن خطوط ارتباطی آسیب دیده است می تواند مستقیماً به دادگاه عمومی مراجعه کند، گفت: نمی توان ارزیابی واقع بینانه ای از میزان خسارت وارده داشت، هرچند که حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات تقریباً سه درصد از اقتصاد کشور را تشکیل می دهد. و اختلال در این زمینه اقتصاد دیجیتال را دشوار خواهد کرد، اما تخمین میزان ضرر یک موضوع حرفه ای است که کارشناسان مالی باید آن را بررسی کنند، هرچند که عدد کمی به نظر نمی رسد.

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید.
ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید.
نظرتون رو بنویسید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *