مجله گردشگری

پربازدیدترین‌ها
لینک های مفید

موارد مصرف و عوارض شربت سیتریزین

Picture of به قلم زود نیوز
به قلم زود نیوز
سرفصل‌های مقاله



معرفی شربت سیتریزین


شربت سیتمریزین (Cetirizine) یک داروی ضد آلرژی و ضد حساسیت می باشد . از این دارو می توان برای درمان علائم سرماخوردگی یا آلرژی مانند عطسه،خارش، ترشح اشک یا آبریزش بینی استفاده کرد. قرص و کپسول این دارو برای بزرگسالان و فرم شربت آن برای کودکان مناسب می باشد. البته مصرف این دارو در کودکان کمتر از دو سال مناسب نیست و توصیه نمی شود.


مکانیسم اثر شربت سیتریزین


اثرات آنتی هیستامین سیتریزین به علت رقابت با هیستامین در اتصال به گیرندهH1 است . کاربر د آن در کاهش علائم ناشی از آسم آلرژیک ممکن است به دلیل جلوگیری از اثرات انقباضی هیستامین در برونش ها در این بیماران باشد .


اثر فارماکوکینتیک شربت سیتریزین


حداکثر اثر دارو یک ساعت بعد از مصرف ظاهر میشود.در صورت مصرف با غذا سرعت جذب دارو کاهش می یابد. موارد منع مصرف هشدارها عوارض جانبی تداخل دارویی نکات قابل توصیه این دارو ممکن است باعث منگی شود.


نکاتی که باید پیش از مصرف سیتریزین بدانید


  • در صورت بارداری، تصمیم بارداری یا شیردهی حتماً پزشک خود را در جریان قرار دهید.

  • در صورت ابتلا به هرگونه نقص کلیوی حتماً پزشک خود را مطلع نمایید زیرا ممکن است با توجه به شرایط کلیوی، نیاز به تغییر مقدار مصرف دارو داشته باشید.

  • در صورت سابقه یا ابتلا به صرع و بیماری خونی پورفیری، پزشک خود را مطلع نمایید.

  • لیست کاملی از سایر داروهای مصرفی خود را در اختیار پزشک یا داروساز خود قرار دهید تا در صورت نیاز به تنظیم مجدد داروها، اقدامات لازم صورت بگیرد.

  • در صورت سابقه ی حساسیت به سیتریزین و یا هر یک از داروهای ضد حساسیت، به پزشک یا داروساز اطلاع دهید.


روش مصرف سیتریزین


  • جهت مصرف سیتریزین دستورالعمل روی بسته اش را نگاه کنید و یا طبق دستور دکتر و تجویز آن عمل کنید. شما نمی توانید بیشتر از آن مقداری که تجویز کرده اند مصرف کنید.

  • ستیریزین را می توان با غذا یا بعد از غذا بخورید.

  • میزان مصرف شربت سیتریزین باید با قاشق مخصوص آن باشد نه اندازه گرفتن با قاشق، اگر شما وسیله اندازه گیری دارو را ندارید می توانید آن را از داروخانه ها تهیه کنید.

  • اگر علائم شما بهتر نشده و بدتر نیز شده است یا حتی تب دارید، باید با دکتر خود تماس بگیرید.


شربت سیتریزین


مصرف ستیریزین در دوران بارداری و شیردهی


این دارو معمولا در دوران حاملگی خطری برای جنین ندارد و مصرف ستیریزین در دوران بارداری مانعی ندارد ولی توجه داشته باشید که در موقع تجویز پزشک ، حامله بودن خود را به پزشک اطلاع دهید و در صورت صلاح دید پزشک ، از این دارو در دوران بارداری استفاده نمایید.


ستیریزین از طریق شیر مادر وارد بدن شیر خوار خواهد شد و ممکن است برای نوزاد شما مضر باشد . از مصرف این دارو در دوران شیر دهی اکیدا خوداری کرده و فقط در صورت صلاح دید پزشک متخصص ، از داروی ستیریزین در دوران شیردهی استفاده نمایید.


عوارض جانبی احتمالی مصرف ستیریزین


هر داروی شیمیایی دارای عوارض جانبی خواهد بود که این عوارض جانبی ممکن است در شخصی بروز کرده و در شخص دیگر ، کاملا بدون عوارض باشد . عوارض جانبی احتمالی داروی ستیریزین به شرح زیر است:


احساس خواب الودگی ، احساس سرگیجه و سردرد ، خستگی و بی حوصلگی ، خون دماغ شدن ، شکم درد ، حالت تهوع و استفراغ ، اسهال ، عطسه ، سرفه ، خشک شدن دهان


تداخلات دارویی سیتریزین


قبل از تجویز سیتریزین توسط پزشک ، در صورتی که داروی دیگری مصرف می کنید به پزشک خود اطلاع دهید . سیتریزین ممکن است با سایر داروهای آنتی هیستامین و یا داروهای سرماخوردگی ، مسکن ، فشارخون ، ضد افسردگی ، ضد اضطراب ، داروهای خواب آور و … تداخل داشته باشد .


توصیه ها در رابطه با مصرف سیتریزین


  • مصرف داروهای ضد حساسیت مانند سیتریزین معمولاً کوتاه مدت است و نیاز به ادامه مصرف دارو پس از کنترل علایم حساسیت نمی باشد.

  • با وجود اینکه سیتریزین از نسل جدید داروهای ضد حساسیت می باشد و اثر خواب آوری کمتری نسبت به داروهای قدیمی تر دارد، اما همچنان در برخی افراد ایجاد گیجی و خواب آلودگی می نماید لذا در صورتی که شما جزء این دسته از افراد هستید، در مدت مصرف این دارو از رانندگی و کار با ابزاری که نیاز به احتیاط بیشتری دارند، خودداری نمایید.

  • مصرف همزمان فرآورده‌های الکلی با این دارو می‌تواند عوارض خواب آوری و گیجی آن را تشدید نماید که در بعضی افراد می تواند خطرناک باشد.

  • در صورتی که انجام قصد عمل جراحی یا هرگونه پروسه درمانی یا آزمایش (خصوصاً تست آلرژی) را دارید درمانگر خود را در جریان مصرف این دارو قرار دهید تا در صورت نیاز، مصرف این دارو در زمان مناسب قطع گردد.

  • در هنگام خرید هرگونه دارو یا فرآورده مکمل از داروخانه، داروساز خود را در جریان مصرف این دارو قرار دهید.

  • در صورتی که این دارو را به عنوان داروی بدون نسخه از داروخانه تهیه می نمایید، حتماً با داروساز مشورت نمایید تا از مناسب بودن آن برای شرایط خود اطمینان حاصل کنید.


شرایط نگهداری شربت سیتریزین


  • دارو را دور از رطوبت و در دمای کمتر از 30 درجه سانتی گراد نگهداری و از یخ زدگی محافظت گردد.

  • شربت سیتریزین را دور از دسترس کودکان نگهداری نمایید.

  • در هنگام مصرف شربت سیتریزین به تاریخ انقضا توجه شود.


divider


بیشتر بخوانید:


موارد مصرف و عوارض شربت لوراتادین


همه چیز در مورد مصرف شربت کوآموکسی کلاو


موارد مصرف و عوارض شربت سانستول


divider


گردآوری توسط بخش سلامت


مجله دلگرم


بیشتر بخوانید  معرفی بهترین مکمل های اپتیموم نوتریشن
ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید.
نظرتون رو بنویسید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *