مجله گردشگری

پربازدیدترین‌ها
لینک های مفید

موارد مصرف و عوارض جانبی نورتریپتیلین

به قلم زود نیوز
به قلم زود نیوز
سرفصل‌های مقاله


نورتریپتیلین چیست؟

نورتریپتیلین دارویی از گروه داروهای ضد افسردگی سه حلقه ای یا TCA برای درمان اختلال افسردگی اساس برخی از بیماری های عصبی دیگر استفاده می شود.

برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد نورتریپتیلین و کاربرد آن با دلگرم کننده با من باش.

نورتریپتیلین

نورتریپتیلین یک داروی ضد افسردگی است

با سه حلقه. این مواد شیمیایی موجود در مغز را تحت تأثیر قرار می دهد که ممکن است از تعادل خارج شوند. نورتریپتیلین برای درمان علائم و نشانه های افسردگی استفاده می شود. همچنین می توان از آن برای درمان بیماری هایی که در لیست نیستند استفاده کرد.

اگر اخیراً دچار حمله قلبی شده اید یا تحت درمان با تزریق متیلن بلو هستید، نباید از این دارو استفاده کنید. اگر در 14 روز آخر حواس پرتی MAO شما نباید از نورتریپتیلین استفاده کنید. تداخلات دارویی خطرناک ممکن است رخ دهد. مهارکننده MAO گنجانده شده است ایزوکاربوکسازید، لینزولید، فنلزین، رازاگیلین، سلژیلین و ترانیل سیپرومین است.

افراد جوان ممکن است در هنگام مصرف داروهای ضد افسردگی افکار خودکشی داشته باشند. پزشک شما باید به طور منظم طول روند درمان را بررسی کند. به خانواده و دوستان اطراف شما نیز باید در مورد نوسانات خلقی ناشی از این دارو هشدار داده شود. در مورد هر گونه علائم یا علائم جدید بدتر شدن به پزشک خود بگویید. اینها شامل نوسانات خلقی یا رفتارها، اضطراب، تشنج، مشکلات خواب، تحریک پذیری، عصبانیت، خشونت، افکار خودکشی، بیش فعالی (ذهنی یا فیزیکی) و افسردگی است.به کودکان پزشک ندهید. نورتریپتیلین برای استفاده در کودکان تایید نشده است.

قبل از مصرف این دارو به نکات زیر توجه کنید:

همانطور که قبلا ذکر شد، اگر اخیراً دچار حمله قلبی شده اید یا متیلن بلو مصرف می کنید، نباید از این دارو استفاده کنید. اگر به آن حساسیت دارید، نباید نورتریپتیلین یا سایر داروهای ضد افسردگی (مانند آمی تریپتیلین، آموکساپین، کلومیپرامین، دزیپرامین، دوکسپین، ایمی پرامین، تریمیپرامین) مصرف کنید.

بیشتر بخوانید  علائم کمبود روی در بدن و عوارض آن

برای اطمینان از اینکه نورتریپتیلین برای شما بی خطر است، در صورت داشتن هر یک از موارد زیر حتما به پزشک خود اطلاع دهید:

  • بیماری قلبی یا سابقه حملات قلبی، سکته مغزی و تشنج
  • سابقه خانوادگی مرگ ناگهانی به دلیل اختلالات ریتم قلب
  • اختلال دو قطبی
  • اسکیزوفرنی یا سایر بیماری های روانی
  • بیماری کبد
  • اختلال تیروئید
  • دیابت (نورتی لیپتین ممکن است قند خون را کاهش یا افزایش دهد)
  • مشکلات ادراری

برخی از جوانان ممکن است در هنگام مصرف داروهای ضد افسردگی افکار خودکشی داشته باشند. پزشک شما باید به طور منظم شما را معاینه کند. اثرات این دارو بر روی جنین هنوز کشف نشده است. اگر باردار هستید یا قصد بارداری دارید به پزشک خود اطلاع دهید. هنوز مشخص نیست که آیا این دارو می تواند از شیر مادر عبور کرده و به نوزاد برسد یا خیر. اگر بچه دارید، حتما با پزشک خود در مورد آن صحبت کنید.

———————————————— ——————————

تداخلات دارویی آن:

مصرف همزمان این دارو با مهارکننده های آنزیم MAO CNS را تحریک می کنند و فشار خون در حال افزایش است. با کاهش آستانه تشنج با اثرات داروهای ضد صرع مقابله می کند. برخی از داروهای ضد صرع با کاهش غلظت نورتریپتیلین در پلاسما، اثر ضد افسردگی را کاهش می دهند. این دارو اثر ضد فشار خون کلونیدین و گوانتیدین را کاهش می دهد. مصرف همزمان این دارو با فنوتیازین ها باعث افزایش عوارض آنتی موسکارینی و تسکین هر دو دارو می شود. همچنین خطر تشنج را افزایش می دهد.

مصرف همزمان این دارو با داروهای سمپاتومیمتیک ممکن است بدتر شود وبیماری قلبی عروقی و احتمالاً آریتمی، تاکی کاردی یا فشار خون بالا بودن. مصرف همزمان این دارو با داروهای ضد تیروئید ممکن است خطر آگرانولوسیتوز را افزایش دهد. مصرف همزمان محصولات حاوی الکل و سایر داروهای مضعف CNS با این دارو می تواند باعث ضعف شدید CNS، نارسایی تنفسی و افت فشار خون شود. سایمتیدین با مهار متابولیسم آن باعث افزایش غلظت پلاسما می شود. در صورت تزریق داخل نخاعی متریزامید همزمان با مصرف این دارو، خطر تشنج افزایش می یابد، بنابراین مصرف نورتریپتیلین باید 48 ساعت قبل و تا 24 ساعت بعد از میلوگرافی قطع شود.

بیشتر بخوانید  فواید مصرف گیاه مازو برای بدن

موارد مصرف و عوارض جانبی نورتریپتیلین

———————————————— ——————————

عوارض جانبی دارو:

خشکی دهان، خواب آلودگی، ضعف و خستگی، تاری دید، افزایش فشار داخل چشم، یبوست، حالت تهوع، مشکل در ادرار کردن، افت فشار خون وضعیتی، تپش قلب، اختلالات خونی، اختلالات شناختی، عصبانیت و بی قراری، واکنش های حساسیت مفرط، اختلالات رفتاری، افزایش اختلالات، اختلالات حرکتی و استفاده از وزن از عوارض جانبی دارو است هستند.

لطفا اگر سوال یا راهنمایی برای مقاله دارید نورتریپتیلین

این را در نظر داشته باشید، آن را با ما و سایر کاربران در بخش نظرات به اشتراک بگذارید.

———————————————— ——————————

یک مجله اینترنتی دلگرم کننده

مرجان امینی


ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید.
ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید.
نظرتون رو بنویسید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *