مجله گردشگری

پربازدیدترین‌ها
لینک های مفید

مهم ترین دلایل طلاق کدام است ؟

به قلم زود نیوز
به قلم زود نیوز
سرفصل‌های مقاله



مهم ترین دلایل طلاق کدامند ؟


شما می دانید ارتباط با همسرتان خوب پیش نمی رود. آخرین باری که با هم صحبت کردید بداخلاق، بی اعتنا و دلخور به نظر می رسید. انتظار داشتید مثل همیشه این دلخوری را کنار بگذارید و صبر کنید تا به مرور زمان همه چیز عادی شود و دوباره با هم مثل همیشه باشید.


اما به جای اینها، ممکن است یک روز که به خانه بر می گردید تا لباستان را که جا گذاشتید بردارید یک احضاریه طلاق روی میز ببینید. فکر می کنید این اتفاق می تواند در زندگی شما هم پیش بیاید ؟


اختلاف و بحث زوج ها غیر معمول نیست اما همین جر و بحث ها اگر حل نشود می تواند به جایی برسد که روزی به دلیلی از هم جدا شوند. به مسائلی که در ارتباطتان پیش می آید بی اعتنا نباشید؛ شما نمی دانید، شاید ارتباط شما هم به سمت جاده های سنگلاخی و طلاق برود!


بیایید نگاهی به شایع ترین دلایل طلاق بیاندازیم و پیش از طلاق گرفتن سعی کنیم آنها را حل کنیم.


معمول ترین دلایل طلاق


  • خیانت به همسر

  • عدم ارتباط داشتن با همسر

  • مشکلات مالی

  • ارتباط جنسی و صمیمت کم

  • بحث و مشاجره مداوم

  • تفاوت در روش های حل اختلافات

  • افزایش وزن

  • انتظارات غیر واقعی از همسر

  • مشکلات مربوط به حریم خصوصی زوجین

  • عدم برابری و تشابه همسران

  • آمادگی نداشتن برای ازدواج

  • بدرفتاری همسران با همدیگر

  • دخالت همسر سابق

  • بچه های همسر قبلی

  • دخالت والدین همسران


خیانت در زندگی مشترک


روابط عاشقانه خارج از چارچوب ازدواج و از بین رفتن اعتماد بین زوجین دلیل طلاق در بیشتر ازدواج ها است. خیانت به همسر یکی از معمول ترین دلایل طلاق است. دلایل خیانت کردن افراد به آن سادگی که شما در حالت عصبانیت نتیجه می گیرید قابل درک نیستند.


عصبانیت و دلخوری در کنار تفاوت های میل جنسی و عدم صمیمیت عاطفی از اساسی ترین دلایل خیانت زوج ها به همدیگر است. خیانت به همسر و ارتباط با فردی دیگر در ابتدا اغلب یک رابطه دوستانه بی ضرر به نظر می رسد. این دوستی ها اغلب با یک علاقه عاطفی شروع می شود که بعد علاقه ای فیزیکی هم به همراه دارد. خیانت دلیل شماره یک طلاق است.


مشکلات مالی


همه چیز از عادات متفاوت خرج کردن پول و اهداف مالی تا درآمد خیلی متفاوت یکی از طرفین با دیگری باعث ایجاد کشمکش زیادی می شود که می تواند یک ازدواج را به نقطه جدایی برساند. پول واقعا بر زندگی افراد تاثیر گذار است. واضح است که مشکلات مالی و استرس در بسیاری از زندگی های زناشویی به هم مربوط است.


مشکلات مالی می تواند یکی از مهم ترین دلایل طلاق باشد.


عدم ارتباط همسران با همدیگر


برقراری ارتباط با همسر در ازدواج مساله ای مهم است و عدم توانایی زوج ها برای برقراری ارتباط موثر با همدیگر به سرعت منجر به نارضایتی و دلخوری هر دو طرف و تاثیرگذاری بر تمام جنبه های یک ازدواج می شود. اگر یکی از طرفین ازدواج از آن افرادی باشد که تمام افکار درونی را خود را به همسرش می گوید اما همسرش این طور نباشد ممکن است ارتباطشان به مشکل برخورد کند.


معمولا در این مواقع طرف مقابل حس می کند فردی که کمتر احساسات و افکارش را بیان می کند او را دوست ندارد. از طرف دیگر، ارتباط خوب زوجین با همدیگر اساس یک ازدواج موفق است. فریاد کشیدن سر همسرتان، صحبت نکردن به اندازه کافی در طول روز، اظهار نظرهای ناخوشایند برای نشان دادن خودتان همگی روش های ناسالم برای برقراری ارتباط است که باید در ازدواج کنار گذاشته شوند.


بنابراین یکی از بیشترین دلایل طلاق ارتباط ضعیف همسران با همدیگر است. تمرین ارتباطات آگاهانه برای اصلاح اشتباهات قدیمی در ازدواج می تواند سخت باشد اما برای بهبود ارتباطتان و جلوگیری از طلاق ارزش امتحان کردن را دارد.


بحث و مشاجره مدام


از بگومگو درباره کارهای خانه تا بحث درباره بچه ها، بحث کردن مدام، بسیاری از روابط را نابود می کند. زوج هایی که به نظر می رسد یک بحث را به مدتی طولانی ادامه می دهند این کار را می کنند چون احساس می کنند شنیده نمی شوند و از آنها قدردانی نمی شود.


بسیاری از افراد به سختی می توانند دیدگاه دیگری را درک کنند و همین موضوع منجر به بحث های زیادی می شود که حل و فصل نشده باقی می مانند و در نهایت همین ها می تواند یکی از دلایل طلاق باشد.


روش صحیح بحث کردن با همسر بدون صدمه زدن به ارتباط


تفاوت در روش های حل اختلافات


اگر شخصی در خانواده ای بزرگ شده باشد که بحث و مشاجره خیلی معمول باشد و با کسی ازدواج کند که بحث کردن را دوست نداشته باشد یا به آن عادت نداشته باشد می تواند برای رابطه ای مشترک زیر یک سقف مشکل ایجاد کند. از آنجایی که شما روش های متفاوتی برای حل مشکل دارید احتمالا مشکلات هیچ وقت حل نمی شوند.


حل اختلاف زندگی زناشویی،با چه روشی رفع مشکلات زن و شوهر ممکن است؟


افزایش وزن


این مورد ممکن است خیلی سطحی یا ناعادلانه به نظر برسد اما افزایش وزن یکی از شایع ترین دلایل طلاق است. در بعضی از موارد مقدار زیاد افزایش وزن باعث می شود زوج ها از لحاظ فیزیکی جذابیت کمتری برای همدیگر داشته باشند؛ علاوه بر این، افزایش وزن به عزت نفس افراد صدمه می زند که با کاهش صمیمیت زوجین در ارتباط است و حتی می تواند دلیل طلاق شود.


انتظارات غیر واقعی از همسر


شاید ازدواج با انتظارات بالا و اینکه انتظار داشته باشید همسرتان و ازدواجتان شبیه به تصورات شما باشد آسان به نظر بیاید اما این نوع انتظارات می تواند فشار زیادی به شخص وارد کند، شما را نا امید و همسرتان را شکست دهد. انتظارات غیر منطقی و اشتباه هم می تواند یکی از معمول ترین دلایل طلاق باشد.


عدم صمیمیت همسران با همدیگر


احساس دوری و ارتباط نداشتن با شریک زندگی تان می تواند به سرعت به ازدواج شما آسیب بزند چون باعث می شود زوج ها احساس کنند با یک غریبه یا حتی یک هم اتاقی زندگی می کنند تا همسرشان. این مشکل از عدم صمیمیت فیزیکی یا عاطفی ناشی می شود و همیشه به رابطه جنسی مربوط نمی شود.


اگر مدام با همسرتان برخوردی سرد دارید باید بدانید این برخوردها به مرور زمان می تواند زمینه طلاق را آماده کند. بی اعتنایی به نیازهای جنسی همسر اخیرا دلیل اصلی طلاق شناخته شده است.


ایجاد صمیمیت در رابطه زناشویی و خاص کردن چنین ارتباطی مسئولیت هر دو طرف برای حفظ زندگی مشترک است. تمرین کارهایی از روی مهربانی، قدردانی و لذت بردن از صمیمت فیزیکی تا حد ممکن ارتباط زناشویی شما را شیرین می کند.


چگونه زن و شوهری صمیمی باشیم؟!


مشکلات مربوط به حریم خصوصی زوجین


یکی دیگر از مشکلات زوجین وقتی است که یکی از طرفین هر جزئیاتی از رابطه شان را با دوستانشان در شبکه های مجازی به اشتراک می گذارد درحالی که دیگری دیدگاه متفاوتی درباره این موضوع دارد که چه مواردی باید بین خودشان دو نفر بماند. این مورد می تواند باعث ایجاد مشکلاتی شود که کنترل آنها سخت و حتی علت طلاق باشد.


عدم برابری و تشابه همسران


عدم تشابه زوجین به همدیگر اخیرا یکی از بیشترین دلایل طلاق بعد از عدم صمیمیت شده است. وقتی یکی از طرفین احساس کند مسئولیت بیشتری در ازدواج به عهده دارد می تواند نظرات افراد را نسبت به همدیگر تغییر دهد و منجر به دلخوری شود.


این نارضایتی می تواند کم کم تبدیل به یکی از دلایل طلاق شود؛ در واقع می تواند از دلایل اصلی طلاق باشد. هر زوجی باید درباره مسائل و چالش های منحصر به فردی که دارند بین خودشان صحبت داشته باشند و روش مخصوص به خودشان را برای زندگی طوری که هر دو طرف به اندازه مساوی از ارتباطی همراه با احترام، هماهنگی و شاد لذت ببرند.


آمادگی نداشتن برای ازدواج


تعداد غافلگیرکننده ای از زوج ها در هر سنی به دلیل آماده نبوده بودن برای زندگی مشترک و در نتیجه به نابودی کشاندن رابطه شان سرزنش می شوند. در دهه 20 سالگی میزان طلاق در بین زوج ها در بیشترین حد است. عدم آمادگی برای ازدواج هم از علل طلاق است. تقریبا نیمی از طلاق ها در 10 سال اول زندگی مشترک به خصوص بین سال های چهارم و هشتم پیش می آید.


چگونه بفهمیم آماده ازدواج هستیم؟


بدرفتاری همسران با همدیگر و سوء استفاده از همدیگر


بدرفتاری فیزیکی یا عاطفی واقعیتی غمگین برای بعضی از زوج ها است. این مورد همیشه به این بر نمی گردد که فردی که سوء استفاده می کند ذاتا آدم بدی است؛ مسائل عمیق عاطفی معمولا صرف نظر از دلیل آن، مورد سرزنش هستند. هیچ کس نمی تواند سوء استفاده را تحمل کند و در این مواقع جدا شدن از چنین رابطه ای برای فرد مهم می شود.


دخالت همسر سابق


اگر یکی از همسران یا هر دو قبلا ازدواجی ناموفق داشته باشد وقتی وارد ارتباطی تازه می شوند توجه طرف مقابل به همسر سابق می تواند باعث ایجاد تنش در زندگی مشترک تازه شود. با این دخالت ها حالا به هر دلیلی ممکن است همسرتان احساس کند هنوز در ازدواج قبلی تان مانده اید یا همسر سابق مهم تر از او است.


بچه های همسر قبلی


معمولا تفاوت زیادی در طرز رفتار افراد با بچه های خودشان و بچه های کسی که با او ازدواج می کنند وجود دارد. پدر و مادرها حق بیشتری برای بچه های خودشان در نظر می گیرند. وقتی بچه هایی که باید از آنها مراقبت کنند فرزندان شخصی دیگر باشند ایجاد ارتباطی شبیه به ارتباط خودشان با فرزندانشان می تواند شکل تر باشد.


توصیه های کاربردی برای ارتباط بهتر مادر خوانده و پدر خوانده ها


دخالت والدین همسران


اگر والدین همسران دخالت کنند یا اگر یکی از زوجین احساس کند آنها در زندگیشان دخالت می کنند می تواند برای زندگی مشترک مشکل ساز شود. مثلا اگر یکی از طرفین زمان خیلی زیادی را به گفتگو با مادرش بگذراند می تواند به صمیمیت دو طرف صدمه بزند.


سخن پایانی


حتی زوج هایی با بهترین خواسته ها برای همدیگر گاهی اوقات نمی توانند به چالش هایی که با آن رو به رو می شوند غلبه کنند و کارشان به دادگاه های طلاق کشانده می شود. به همین دلیل است که رسیدگی از همان ابتدا به مشکلات در ارتباط زناشویی و اجازه ندادن به آنها برای تبدیل شدن به دلایل طلاق بسیار مهم است.


صبر نکنید تا این مشکلات خود به خود حل شوند. تمرین مهربانی، ایجاد صمیمیت، رفتن به تعطیلات و کمک گرفتن از مشاوره خانواده (حتی وقتی همه چیز آرام و خوب است) برای حفظ سلامت و دوام ارتباط شما ضروری است.


قبل از اینکه کنترل اوضاع از دستتان خارج شود یا تصمیم به این کار بگیرید نهایت تلاشتان را بکنید؛ طلاق دلایل بسیار زیادی دارد و زمان تسلیم شدن در برابر مشکلات است. قبل از تصمیم برای طلاق گرفتن مطمئن شوید تمام راه حل های موجود را امتحان کرده اید تا وقتی جدا می شوید آرامش بیشتری داشته باشید.


طلاق یکی از بدترین مسائل عاطفی است که می توانید تجربه کنید با این حال گاهی اوقات اجتناب ناپذیر و به دلیلی منطقی است.


مهم ترین دلایل طلاق


ترجمه شده توسط فرحناز رنجبر در مجله دلگرم


بیشتر بخوانید:


طلاق جنسی : عوامل ایجاد طلاق جنسی چیست و چگونه درمان میشود ؟


طلاق عاطفی به چه نوع طلاقی گفته می شود؟


طلاق عاطفی گریبانگیر خانواده ها


رفتارهای نادرستی که در آخر باعث طلاق میشود


بیشتر بخوانید  بی دردسر به مباحثه ها پایان دهیم!
ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید.
ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید.
نظرتون رو بنویسید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *