مهمترین عامل در انتقال وبا چیست؟



به گزارش سلام نو، کارشناس بهداشت معاونت بهداشتی علوم پزشکی همدان گفت: مصرف سبزی های آلوده به ویژه سبزی هایی که با پساب آبیاری شده اند مهم ترین راه انتقال وبا است.

مهدی خدابخشی روز جمعه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: شهروندان پس از خرید سبزی باید آن را با دقت در چند مرحله شسته و به مدت پنج تا 10 دقیقه از مواد شوینده استفاده کنند.

وی تصریح کرد: سبزی هایی که با آب مشکوک و آلوده آبیاری می شوند بیماری زا هستند زیرا آلودگی از طریق فاضلاب وارد بدن سبزی می شود، البته استفاده از مایع ظرفشویی برای شستشوی سبزی ها به رفع آلودگی کمک می کند.

کارشناس طب کار معاونت بهداشتی همدان اضافه کرد: تربچه، هویج و چغندر به دلیل اینکه در خاک هستند بیشتر در معرض آلودگی قرار دارند بنابراین قبل از مصرف باید کاملا شسته شوند.

خدابخشی یادآور شد: آبیاری مزارع سبزی با فاضلاب در حاشیه شهر همدان به ویژه در مزارع واقع در شمال نذیر علی آباد، قاسم آباد، فرهنگیان و بلوار فرودگاه رایج بود.

وی خاطرنشان کرد: اراضی جنوب همدان حق آبه داشتند و آب های سطحی پس از روان آب از پای الوند و چسمه سرها به سمت اراضی پایین دست هدایت شدند.

کارشناس طب کار معاونت بهداشت همدان اضافه کرد: به مرور زمان موضوع ساخت مجتمع جمع آوری و تصفیه فاضلاب شهر همدان مطرح شد و بخشی از رودخانه به دلیل آلودگی به فاضلاب در مسیر رودخانه. ایجاد شبکه فاضلاب

خدابخشی با بیان اینکه بسیاری از خانه ها فاضلاب را در رودخانه رها کردند، گفت: با احداث خط تصفیه فاضلاب، بسیاری از رودخانه ها به دلیل شیب به محل فاضلاب تبدیل شدند و کشاورزان نیز چاره ای جز استفاده از آب آلوده نداشتند. در رودخانه نیافتند که مزارع را آبیاری کنند.

بیشتر بخوانید  افزایش بودجه آموزش و پرورش از 9 درصد به 13 درصد کل بودجه

وی یادآور شد: در سال 1390 حدود 160 هکتار از اراضی شهر همدان با پساب آبیاری می شد که با همکاری و تعامل نهادهای متولی این آمار در سال 1400 به کمتر از پنج هکتار رسید و در سه ماهه اول امسال. با توجه به بازدیدهای انجام شده آبیاری سطح سبزی از طریق فاضلاب مشاهده نشد.

کارشناس طب کار معاونت علوم پزشکی همدان خاطرنشان کرد: شرکت آب منطقه ای از حدود سه سال پیش برای آبیاری مزارع پایین دست چندین حلقه چاه عمیق حفر کرد تا از استفاده از پساب برای آبیاری مزارع جلوگیری شود.

خدابخشی افزود: اما با بررسی مسیر رودخانه حاوی فاضلاب متوجه شدیم که میزان آب رودخانه با رسیدن به روستاهای دهپیار و بهرام آباد به صفر می رسد و این یعنی همچنان از فاضلاب برای آبیاری مزارع استفاده می شود.

وی بیان کرد: تحقیقات نشان می دهد که هم اکنون از پساب برای آبیاری مزارع سیب زمینی، حبوبات، سیر و پیاز استفاده می شود و میزان آلودگی، نمک، فلزات سنگین و سموم این محصولات پس از آبیاری با پساب در حال بررسی است.

دیدگاهتان را بنویسید