مجله گردشگری

پربازدیدترین‌ها
لینک های مفید

منتقدان در برابر “قهرمان” تعظیم می کنند. فرهادی دوباره در کن

Picture of به قلم زود نیوز
به قلم زود نیوز
سرفصل‌های مقاله



قهرمان، فیلم نهم عسگر فرهادی، دیروز (سه شنبه ، 13 ژوئیه) در جشنواره بین المللی فیلم کن به نمایش در آمد و مورد توجه منتقدان و رسانه های خارجی قرار گرفت. این فیلم 127 دقیقه ای با حضور بازیگرانی مانند امیر جدیدی ، محسن تنابنده ، فرشچه صدر ارفاعی و سارینا فرهادی این فیلم در شیراز فیلمبرداری شده است و داستان مردی به نام رحیم را روایت می کند ، که به جرم بدهی در زندان به سر می برد و طی دو روزی که به مرخصی می رود در پیچ و خم اخلاقی پیچیده و بحث برانگیزی گرفتار می شود.

قهرمان این چهارمین حضور فرهادی در جشنواره کن است. دیروز ، در میان شلوغی مداوم جشنواره ، فرش قرمز و حضور کارگردانان ، در حالی که آهنگ ملودیک مرغ سحر با صدای عالی از مرکز موسیقی ایران ، محمدرضا شجریان پخش شد ، او دوباره در جشنواره فیلم کن ظاهر شد . وی با 23 فیلم ساخته کارگردانانی از فرانسه ، هلند ، فنلاند ، ژاپن ، ایالات متحده ، چاد ، تایلند ، استرالیا ، روسیه ، بلژیک ، مجارستان ، ایتالیا و نروژ برای نخل طلا رقابت می کند. حضور فرهادی در جشنواره فیلم کن ، جشنواره ای که پیش از این (2016 ، 2016) جایزه بهترین فیلمنامه بهترین فروشنده را از آن خود کرده بود ، باعث انتقادات مختلفی در رسانه های جهانی برای فیلم وی شد.

شارلوت پاورد (شارلوت پاوارد) روزنامه نگار بین المللی در آستانه فیلم قهرمان در جشنواره فیلم کن ، وی در یادداشتی در وب سایت رسمی جشنواره نوشت: فرهادی در فیلم قهرمان او درخشان به ایران بازگشت. پس از فیلم گذشته جایزه بهترین بازیگر زن برنیس بجو بیا دیگه فروشنده چه کسی جایزه بهترین فیلمنامه و بهترین بازیگر نقش اول را از آن خود کرد همه میدانند با بازی پنه لوپه کروز و خاویر باردم ، ستاره های فیلم اسپانیایی ، قهرمان این چهارمین حضور این فیلمنامه نویس و کارگردان ایرانی در جشنواره فیلم کن است که شاهد بازگشت وی به ژانر تریلر روانشناختی هستیم.

در حالی که فرهادی سه نقش اصلی در فیلم قبلی خود ، قهرمان فیلم داشت قهرمان رحیم (با بازی امیر جدیدی) به دلیل بدهی معوقه در زندان به سر می برد. طی چند روزی که رحیم در مرخصی است ، زنی که دوستش دارد او را متقاعد می کند که با کیسه پولی که پیدا کرده بدهی خود را پرداخت کند. تصمیم گیری در مورد نقش اصلی فیلم در این زمینه عواقبی دارد که وی را به یک قهرمان تبدیل می کند.

سازنده فیلم جدایی نادر از سیمین (2010) تاروپود درام اجتماعی خود را به گونه ای در هم تنیده است که پیچیدگی سیستم اداری را نشان می دهد. سیستمی که در آن افراد به طرز ناخوشایندی درگیر روند پر پیچ و خم ارائه شواهد هستند. در چنین جامعه بسته و کنترل کننده ای ، حتی کوچکترین جزئیات نیز کافی است تا قهرمان را به فردی بد تبدیل کند و بالعکس.

بیشتر بخوانید  فروش ویژه شاهین سایپا آغاز می شود + قیمت

فرهادی این بازتاب واقع بینانه را در اطراف شکافهای جامعه ایران به تصویر می کشد و فیلم را با بینش عمیق پر می کند ، زیرا در واقع در این فضا همه چیز باید مورد بحث و بررسی قرار گیرد.

در این فیلم عسگر فرهادی مانند سایر فیلم هایش شخصیت را زنده می کند: جوانی پر از امید و آرزو ، که معتقد است همه چیز خوب خواهد شد ، (در این فیلم) خطرات توجه رسانه ها را با خود تجربه می کند گوشت و خون خود

فرهادی در قهرمان ، شبیه نادر جدایی از سیمین توسط دخترش ، سارینا فرهادیبه عنوان بازیگر استفاده می شود. این فیلم در شیراز ، پایتخت باستانی ایران در جنوب ایران و یکی از پایتخت های فرهنگی و هنری این کشور فیلمبرداری شده است.

مجله های فیلم انگلیسی زبان نیز واکنش های مثبتی نسبت به فیلم جدید فرهادی داشتند. تنوع پایگاه اطلاع رسانی آمریکا نوشت: فرهادی با صحنه های چشمگیر بالا آنچه را که در جامعه ای رخ می دهد و مردم عادی را قهرمان می کند به مخاطب نشان می دهد. طبق این مجله آمریکایی ، قهرمان اصلی یکی از آن فیلم های فرهادی است که بیشتر از اینکه قلب ما را لمس کند ، ذهن ما را لمس می کند.

فرهادی و دوباره یک داستان گیج کننده

ایندی وایر او به روشی طنزآمیز می نویسد: نکته ای برای شخصیت های فیلم: اگر کاری شما یک بار در کیسه ای پر از پول افتاد ، اولین کاری که باید انجام دهید این است که به دنبال تیتراژ بگردید. اگر جایی عبارت هدایت شود پیتر فارلی اوقات خوشی را با کت و شلوار تجربه خواهید کرد ، اما اگر متن مقدس بگوید که این فیلم کار آن است جوئل و اتان کوهن متأسفانه ، باید بگویم که مشارکت شما از همان ابتدا بود. اما اگر به طور غیر منتظره ای رسیدید ، نگاه کنید و عسگر فرهادی را در پشت آسمان آبی شیراز ببینید ، نمی توانید بگویید چه باید بکنید ، زیرا هرچه بیشتر به داستان می روید ، نمی دانید کار درستی انجام داده اید یا نه . همانطور که قهرمان فیلم جدید فرهادی با حسرت و تأسف متوجه می شود: در این دنیا هیچ چیز رایگان نیست.

قسمت دیگری از این نقد می گوید: فرهادی در فیلم این شخصیت کاری را انجام می دهد که در آن مهارت دارد ، یک فرض قابل قبول را می پذیرد و آن را با نیروی گریز از مرکز به اندازه کافی می چرخاند تا تصویر مخاطب را در جای خود ثابت کند. شما نمی دانید با کدام شخصیت همدردی کنید. با نزدیک شدن به فیلم ، سرانجام سرعت این معضل اخلاقی کم می شود و ساده ترین فیلم فرهادی جنجالی ترین و بهترین فیلم وی از زمان موفقیت این کارگردان در سینمای بین المللی 10 سال پیش می شود. با این حال ، گفتن چنین سخنی درباره فیلمی که داوری شما را مدام به چالش بکشد ، ممکن است با ماهیت فیلم مغایرت داشته باشد.

بیشتر بخوانید  سفر به خراسان رضوی ممنوع شد

به نقل از این وب سایت معروف آمریکایی ، یک فیلم قهرمان پسندیدن جدایی نادر از سیمین آنها صحنه قانون مدنی ایران را شخم می زنند ، اما این وزن عاطفی این فیلم را ندارد. فرهادی با اصالت سقراطی خود با ساختار کودکانه و سادگی آنچه را که فیلم در آن کم است جبران می کند س centralال اصلی فیلم این است: تفاوت کار خوب و بد انجام دادن چیست؟

ددلاین یکی دیگر از وب سایت های محبوب آمریکایی ضمن تحسین یک طراحی جذاب امیر جدیدی در نقش رحیم ، از قهرمان فرهادی آن را به عنوان یک فیلم قابل تأمل در آن زمان توصیف کرد جدایی نادر از سیمین، ماهرانه ترین و صادقانه ترین کار این کارگردان است.

گزارشگر هالیوود وی همچنین می نویسد: عسگر فرهادی کارگردان و فیلمنامه نویس به لطف تجربه ای که در زمینه تئاتر دارد می تواند از جایی که حتی فکرش را هم نمی کنید درام خلق کند. پس از فیلم همه میدانند این با بازی پنه لوپه کروز و خاویر باردم فرهادی با فیلم ساخته شده در اسپانیا و چندین فیلم کوتاه قهرمان که یک فیلم برتر درباره صداقت ، عزت و بهای آزادی است ، به وطن خود بازمی گردد.

در قسمت دیگری از انتقاد هالیوود ریپورتر از فیلم جدید فرهادی آمده است: در یک حرکت جالب از سینمای ایران ، قدرت و نفوذ شبکه های اجتماعی نقش اصلی را در پیشرفت داستان بازی می کند. قهرمان باز شدن برخی از گره های تاریخ به اشتراک گذاری یا عدم انتشار برخی از اطلاعات در این شبکه ها و تبلیغات آنها بستگی دارد.

شبکه های اجتماعی و قدرت و نفوذی که بر افراد جامعه مدرن دارند ، یکی از محورهای فیلم است قهرمان E. Variety در این باره در جریان جشنواره آتی کن با فرهادی صحبت کرد.

ایده “قهرمان” شدن چگونه متولد شد؟

هر از گاهی اخبار ایران از مردم عادی گزارش می دهد که در زندگی روزمره خود کارهای بشردوستانه انجام داده اند. این بشریت چند روز توجه جامعه را به خود جلب می کند و سپس فراموش می شود. داستان ظهور و سقوط این نوع افراد من را به خود جلب کرد.

آیا تأثیر شبکه های اجتماعی است؟ خصوصاً در ایران ، آیا در سالهای اخیر نگران بوده اید؟

وقتی کار روی این داستان را شروع کردم ، متوجه تأثیر زیاد شبکه های اجتماعی نشدم. این قسمت از داستان را وقتی فهمیدم که رسانه های اجتماعی از سلطه و نفوذ قابل توجهی در هر جامعه امروز جهان برخوردار هستند. این شبکه ها به ابزاری قدرتمند برای ارتباطات در همه جوامع تبدیل شده اند و محدودیتی برای آنها وجود ندارد. در ایران اوضاع مانند بقیه جهان است.

اما فکر می کنم در ایران این تأثیر بیش از جوامع دیگر مشهود است و به دلیل تنش موجود بین گروه ها ، ایده ها ، ایدئولوژی های مختلف در جامعه ، این شبکه ها به ابزاری در دست (گروهی از افراد) تبدیل شده اند که به آزادی مخالفان شما به همین دلیل شبکه های اجتماعی نقش مهمی در پیشرفت تاریخ فیلم دارند.

بیشتر بخوانید  سلطانی فر: به نظر ما تیم ملی والیبال یک قهرمان است - اخبار ورزشی - اخبار ورزشی تسنیم

در فیلم قهرمان رسانه های اجتماعی و قضایی ایران در یک دوراهی جمع می شوند. آیا نگران تأثیر رسانه ها هستید ، جایی که ممکن است منجر به زندان شود؟

دیگر جای نگرانی نیست ، زیرا این حقیقت جامعه ماست. اینگونه زندگی می کنیم و فکر نمی کنم این مسئله باشد. ما اینگونه هستیم و از این طریق آنچه را می خواهیم برای یکدیگر بیان می کنیم. آنچه برای من جالب بود نحوه استفاده همه نهادها و گروههای اجتماعی از این ابزار ارتباطی بود. این ابزار راهی برای گفتگو آزادانه با یکدیگر است. اما آنچه به نظر من متناقض و جالب در این فیلم بود این بود که به جای راهی برای برقراری ارتباط با دیگران ، این ابزار دقیقاً در جهت مخالف یعنی پنهان کاری و پنهان سازی واقعیت استفاده می شود.

نکته جالب دیگر در مورد شبکه های اجتماعی سرعت بالای انتقال اطلاعات در کوتاه ترین جملات است: فضای کمی برای ارائه اخبار ، شخص یا یک داستان در این شبکه ها دارید. همه چیز خیلی سریع منتقل می شود و گاهی اوقات شرایط و مخاطبان پیچیده تر از این حرفه ها هستند. شما برای انتقال پیچیدگی و جزئیات شرایط به فضای بیشتری نیاز دارید ، وقتی چنین فضایی وجود ندارد ، احتمال سو mis تفاهم وجود دارد.

به نظر شما تأثیر شبکه های اجتماعی بر سینما چیست؟

چند روز پیش ، با دوستی صحبت کردم که گفت این مقدار اطلاعات ، تصاویر و صوتی که این روزها از همه طرف سرازیر می شود ، سینما را می کشد زیرا رقیبی است که سینما نمی تواند به آن برسد. اما فکر می کنم عکس این قضیه صادق است ، زیرا سینما مکانی است که برای نشان دادن جنبه های مختلف ، پیچیدگی ها و جزئیات یک چیز به زمان نیاز دارد. و این بار فکر می کنم شبکه های اجتماعی خطری برای سینما ندارند. در این شبکه ها فرصتی برای تفکر و در نظر گرفتن جنبه ها و ابعاد مختلف وجود ندارد. ما یک فیلم در مورد آن داریم.

یک قهرمان حاشیه ای

امیر جدیدی وی که به همراه عسگر و سارینا فرهادی روی فرش قرمز جشنواره کن حضور یافت ، در پاسخ به س aال یک خبرنگار گفت: “کار با آقای فرهادی فوق العاده است.” درباره هنر ، اخلاق و انسانیت بیشتر از او آموختم.

خاویر باردم این بازیگر مشهور اسپانیایی همچنین در حاشیه جشنواره کن امسال از تجربه کار با فرهادی و چانس گفت. قهرمان وی برای به دست آوردن نخل طلای گفت: او پادشاه است. فرهادی کارگردان مشهوری است که پیش از این نخل طلا را از آن خود کرده است و شاید قهرمان دوباره جایزه را از آن خود کند.

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید.
نظرتون رو بنویسید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *