مجله گردشگری

پربازدیدترین‌ها
لینک های مفید

مقدمه ای بر دندانپزشکی

به قلم زود نیوز
به قلم زود نیوز
سرفصل‌های مقاله


دندانپزشک بیماری های دهان را تشخیص و درمان می کند، بنابراین بهتر است آن را ارتودنسی نامید.

مقدمه ای بر دندانپزشکی

در گذشته دندانپزشکی را با دندانپزشکی یکی می دانستند. اما امروزه دندانپزشکی تنها بخشی از دندانپزشکی است. دوره دکتری عمومی نحوه رعایت بهداشت، پیشگیری و درمان بیماری های دهان را آموزش می دهد.

دندانپزشکی علمی تخصصی است که سلامت دهان و دندان را به عنوان بخش مهمی از سلامت جسم و روح، زیبایی و گفتار ارتقا می دهد. همچنین با کمک این علم می توان بسیاری از بیماری ها را در مراحل اولیه شناسایی کرد و از پیشرفت آنها جلوگیری کرد.

محتوای دوره:

این دوره دارای دو دوره مجزا 2 و 4 ساله می باشد.

علوم پایه:

در 2 سال اول، دانش آموزان علوم پایه مانند بیوشیمی، آناتومی، بافت شناسی، فیزیولوژی، ژنتیک، میکروبیولوژی و ایمونولوژی را می گذرانند.

کارآموزی:

پس از 2 سال در دوره های تخصصی دندانپزشکی ثبت نام کرد و دوره های تخصصی خود را در زمینه آسیب شناسی دهان، ارتودنسی، ریشه دندان، دندان های مصنوعی ثابت و اکلوژن، پروتزهای متحرک و فک، پریودنتولوژی، مواد ترمیمی و دندان، بیماری های دهان، جراحی دهان و فک و صورت ارائه کرد. دندانپزشکی رادیولوژی دهان و فک و صورت. در نهایت می توانند بیماری های دهان را تشخیص داده و به عنوان یک دندانپزشک عمومی درمان کنند.

برخی دندانپزشکی را صرفاً با کار عملی و فنی یکی می دانند، در حالی که اگر دانشجوی دندانپزشکی فقط فن این رشته را یاد گرفته باشد اما در علوم پایه ضعیف باشد، در نهایت دندانپزشک می شود، یعنی چنین مردی کار روی دندان را آموخته است. از علم پزشکی ناراضی است.

آینده شغلی، بازار کار، درآمد:

امروزه حدود 12000 دندانپزشک در ایران وجود دارد و از سوی دیگر 18 دانشکده دندانپزشکی دولتی و خصوصی در کشور سالانه بیش از 1000 دندانپزشک را آموزش می دهند. اکنون این سوال مطرح می شود که آیا برای این تعداد از دندانپزشکان فارغ التحصیل فرصت های شغلی وجود دارد؟

امروزه فرصت های شغلی برای دندانپزشکان جوان در ایران به دو دلیل عمده محدودتر شده است که یکی از آنها توسعه سلامت در ایران است. خوشبختانه ایران نیز مانند سایر کشورهای جهان به سمت اهداف پیشگیری و سلامت حرکت کرده و بسیاری از بیماری ها را کنترل و کنترل کرده است. در نتیجه افراد کمتر به پزشک یا دندانپزشک مراجعه می کنند. از سوی دیگر در سال های اخیر تعداد پزشکان و دندانپزشکان نسبت به نرخ رشد جمعیت افزایش یافته است. مثلاً اگر تا 20 سال پیش به ازای هر 25000 نفر یک دندانپزشک وجود داشت، اکنون به ازای هر 5000 یا 6000 نفر یک دندانپزشک وجود دارد. البته ذکر عوامل فوق به این معنا نیست که فرصتی برای استخدام دندانپزشکان جوان وجود ندارد، اما در بسیاری از شهرهای ایران همچنان شاهد کمبود دندانپزشک هستیم. یعنی در حالی که در برخی نقاط کشور به ازای هر 2000 نفر یک دندانپزشک داریم، در مناطق محروم کشورمان به ازای هر 100000 نفر یک دندانپزشک وجود دارد.

بیشتر بخوانید  آدرس و تلفن مشاورین املاک اصفهان

افزایش تعداد دندانپزشکان و بیکاری دندانپزشکان جوان:

افزایش تعداد دندانپزشکان جوان بیکار تنها مشکل ایران نیست، زیرا طبق مطالعات و پیش‌بینی‌های مجامع علمی خارج از ایران، در سال 2030 سلامت دهان و دندان به حدی خواهد بود که دندانپزشکی عمومی بخشی از پزشکی عمومی خواهد شد و دندانپزشکی به فقط جنبه تخصصی

امکانات لازم و توصیه شده:

عدم تسلط بر علوم پایه و زبان انگلیسی دانش آموز را از مقوله های علمی دور می کند و تنها فرصت کار عملی در این زمینه را به او می دهد.

هر چیزی که دانش آموز در درس زیست شناسی دبیرستان می آموزد به نوعی با دندانپزشکی مرتبط است، به خصوص دو گروه فیزیولوژی و آسیب شناسی که دانش آموزان دندانپزشکی در دو سال اول تحصیل با وسعت و عمق بیشتری نسبت به دبیرستان مطالعه می کنند.

همچنین دانشجوی این رشته باید دستان ماهر و توانمندی داشته باشد زیرا بسیاری از مشاغل دندانپزشکی از کشیدن دندان تا بازسازی دندان نیازمند دستان ماهر و توانا هستند تا بتوانند کارهای ظریف دندانپزشکی را به نحو احسن انجام دهند.

برخورداری از سلامت کامل جسمی و روانی و توانایی انجام کارهای علمی، عملی، بالینی بسیار دقیق برای داوطلبان این رشته ضروری است. خلاقیت و مهارت در صنایع دستی و نیز برخورداری از خلاقیت و بینش هنری، دانش آموز را در کار عملی در این زمینه یاری می کند و مهارت های لازم را در به کارگیری آموخته ها انجام می دهد.

وضعیت ادامه تحصیل در مقاطع بالاتر:

در ایران امکان ادامه تحصیل در مقطع فوق دکتری در رشته های مختلف دندانپزشکی وجود دارد.

تعداد و نام واحدهای اصلی و اختصاصی:

دوره دندانپزشکی پنج سال طول می کشد و کلاس ها در سه بخش عمومی، پایه و اختصاصی برنامه ریزی شده است که از نظر روش شناسی به دروس نظری، عملی، تئوری و عملی تقسیم می شوند.

این دوره شامل دو مرحله است:

بیشتر بخوانید  مراحل طلایی ساخت شمش طلا + تصاویر

مرحله اول (1.5 سال):

در این مرحله دانشجویان به دروس نظری و عملی از علوم پایه و عمومی در دانشگاه (کلاس و آزمایشگاه) گوش می دهند.

مرحله دوم (3.5 سال):

در این مرحله دانشجویان دروس تخصصی را در دانشگاه (کلاس‌های درس و گروه‌های بالینی) می‌خوانند و برای برخورداری از اثربخشی آموزشی و درمانی، بیشتر این دوره در بخش‌های بالینی دانشکده‌ها و بیمارستان‌های ارائه‌دهنده خدمات بهداشتی و درمانی برگزار می‌شود. لازم به ذکر است برای ورود به دوره بالینی (فاز دوم) گذراندن دروس پایه الزامی است.

نظام آموزشی بر اساس ضوابط مصوب شورای عالی برنامه ریزی است و هر واحد موضوع نظری 17 ساعت و هر واحد تدریس عملی 34 ساعت است. تعداد کل دوره های این دوره 203 رشته می باشد.

دروس پایه

دروس پایه به دروسی گفته می شود که راه را برای ورود دانش آموزان به دروس اصلی و تخصصی و آموزش آنها باز می کند. در مجموع 43 رشته در این رشته وجود دارد که عبارتند از: فیزیک پزشکی، بیوشیمی، بافت شناسی انسان، جنین شناسی، آناتومی، ژنتیک انسانی، میکروبیولوژی، ایمونولوژی، فیزیولوژی، روانشناسی عمومی، آسیب شناسی عمومی.

دروس اختصاصی

دوره های تخصصی دوره هایی هستند که اطلاعات و دانش لازم را در مورد رشته تخصصی در اختیار دانشجو قرار می دهند و او را با مفاهیم تخصصی و اصلی رشته مورد نظر آشنا می کنند و آموزش های لازم را در اختیار وی قرار می دهند.

در رشته دندانپزشکی دروس تخصصی شامل: آناتومی و مورفولوژی دندان، زبان خارجی اختصاصی، بافت شناسی جنین و دهان، آسیب شناسی دهان، ارتودنسی، ریشه، بیماری های دهان و تشخیص، بیولوژی دهان، پریودنتولوژی، دندانپزشکی ترمیمی (پروتزهای متحرک جزئی، ثابت دندان مصنوعی، پروتز کامل) جراحی دهان و فک و صورت، دندانپزشکی کودکان، رادیولوژی دهان، گوش، حلق و بینی، سیستم پزشکی و پزشکی قانونی، بهداشت عمومی و محیط زیست، بهداشت محیط، دندانپزشکی یکپارچه، بیماری های روانی، داخلی، فارماکولوژی، بهداشت دهان و تغذیه و مواد دندانپزشکی و پایان نامه (پایان نامه) (.

دانشجویان سال چهارم با تایید استاد راهنما، موضوع تحقیق پایان نامه را آغاز و ارجاع می دهند، اما واحد پایان نامه در سال آخر محاسبه می شود که دانشجو پایان نامه را به هیئت داوران منتخب ارائه و از آن دفاع کند.

خلاصه برخی از دروس تخصصی مورد نیاز:

ریشه دندان: محتوای دوره شامل علت شناسی، تشخیص، پیشگیری و درمان بیماری های پالپ و بافت های دندانی ضایعات پالپ به منظور حفظ سلامت و نگهداری دندان های طبیعی می باشد.

بیشتر بخوانید  اسم دختر ترکی با حرف ش همراه با معنی اسم

بیماری های دهان و دندان: در چارچوب بیماری های دهان و تشخیص، تشخیص، تشخیص بالینی و پاراکلینیکی ضایعات دهان و درمان ضایعات مخاطی و ارتباط آن با سایر بیماری های بدن مورد توجه قرار می گیرد.

دندان مصنوعی: در این دوره مباحث مربوط به ترمیم و بازسازی سیستم جونده (دندان ها و ساختارهای مجاور طرف صورت) از طریق پروتزهای ثابت متحرک (جزئی و کامل) و فک و صورت مورد بحث قرار می گیرد. مسائل مربوط به اصول انسداد نیز به صورت علمی در این زمینه بررسی می شود.

رادیولوژی: درس رادیولوژی یکی از دروس دندانپزشکی و یکی از علوم پایه برای دستیابی و تشخیص وضعیت طبیعی و غیر طبیعی استخوان و دندان فک می باشد.

دندانپزشکی کودکان: دندانپزشکی اطفال بخشی از آموزش دندانپزشکی است که شامل: تشخیص، پیشگیری و درمان بیماری های دهان و دندان کودکان، معلولان و کم توانان ذهنی و تعیین ارتباط آن با سلامت عمومی آنهاست.

دندانپزشکی ترمیمی: این دوره شامل علت شناسی، تشخیص، پیشگیری و درمان و ترمیم ضایعات بافت سخت دندانی به منظور حفظ سلامت و زیبایی دندان های طبیعی و بافت های نگهدارنده آنها می باشد.

مشابه و نزدیک به این رشته:

وجوه مشترک علمی گسترده ای که این رشته در حوزه پزشکی دارد، به دندانپزشک این مهارت را می دهد که با داشتن شناختی جامع از ساختار بدن و فیزیوپاتولوژی آن، خدمات و درمان های لازم را در جهت تخصصی خود ارائه دهد.

وضعیت فعلی نیازهای ایران در این زمینه:

اگرچه اهمیت دندانپزشکی در شهرهای بزرگ و متوسط ​​تا حد زیادی مشخص است، اما متاسفانه این حوزه هنوز نتوانسته آنطور که باید ارزش بالای خود را در شهرهای کوچک و روستاها نشان دهد. گرایش روزافزون داوطلبان این رشته و چرخش روزافزون شهروندان به سمت شاغلین در این حرفه، می تواند اهمیت و نیاز فراوان به متخصصین این حوزه را حتی در مقایسه با سایر رشته های پزشکی به وضوح نشان دهد.

مشکلات و سختی های تحصیل در این رشته:

دندانپزشکی حرفه ای است که شامل کار عملی بر روی بیمار می شود، بنابراین احتمال انتقال بیماری های عفونی مانند هپاتیت یا ایدز از بیمار به پزشک بسیار زیاد است و دندانپزشکان باید همیشه به اصول کنترل عفونت توجه داشته باشند زیرا کمبود یا اشتباه می تواند باعث شود. عواقب ناخوشایند . . همچنین دندانپزشک باید به طور منظم ورزش کند تا از کمردرد و پا درد مزمن جلوگیری کند.

منبع: برآورد


ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید.
ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید.
نظرتون رو بنویسید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *