مجله گردشگری

پربازدیدترین‌ها
لینک های مفید

معرفی کفچه نوک با منقار کفگیریش و کاکل زرد رنگش + فیلم و عکس

Picture of به قلم زود نیوز
به قلم زود نیوز
سرفصل‌های مقاله



مشخصات کفچه نوک:


کفچه نوک 85 سانتیمتر طول دارد که نیم آن را بدن تشکیل می دهد. پرنده ای بزرگ و از دور شبیه درنای سیبری است. نوارپهن زرد کمرنگی روی سینه اش دیده می شود که تا پشت بدن امتداد دارد.


منقار و پاهایش سیاه رنگ بوده و برنوک منقار کفگیر مانندش لکه ی زرد رنگی پدیدار می شود که تا پس سر امتداد دارد. گله های این پرنده در یک خط پرواز می کنند.


پرنده ای است با پر و بالی سفید رنگ و پاهائی بلند به رنگ سیاه و منقاری کفگیر مانند به رنگ سیاه براق که خطهای عرضی چروک مانندی برروی قسمت باریک آن نقش بسته است و لبه پهن آن لکه ای به رنگ اخرایی دارد.


چانه این پرنده و درست در زیر منقارش لکه اخرایی دیگری وجود دارد که بدون پر می باشد. در فصل تابستان دسته ای از پرهای باریک و بلند به طور دم اسبی به رنگ زرد مایل به نارنجی به صورت کاکلی از پشت سرش آویزان می شود.


پرنده بالغ لکه ای نخودی رنگ در ناحیه سینه اش دارد، که پرنده نابالغ فاقد این لکه می باشد و همچنین فاقد کاکل می باشد و منقارش زرد رنگ است.


در آبهای کم عمق منقار قاشقی خود را دنبال طعمه به این سمت و آن سمت مانند جارو حرکت می دهد تا ماهی های کوچک، حشرات آبزی، میگو و بی مهرگان را صید کند.


پرواز کفچه نوک منظم و آرام است و با گردنی کشیده در حالی که پاهایش در امتداد بدنش قرار دارد به صورت بالباز اوج گیری می کند. و اغلب به صورت گله ای و به صورت خطی پرواز می کنند.

بیشتر بخوانید  همه چیز درمورد فقر و پیامدهای زیان بار آن


کلیپ پرنده کفچه نوک :


نامهای کفچه نوک :









دسته ( خانواده ) :

پرنده ، لک لک سانان ،پلیکان شکلان

نام فارسی :

کفچه نوک

نام انگلیسی :

Eurasian Spoonbill

نام عربی :

أبو ملعقة

نام علمی :

Platalea leucorodia


صدا کفچه نوک :


کفچه نوک عمدتا ساکت است، اما در فصل تولید مثل صدای خر خر مانندی دارد.


تولید مثل کفچه نوک :


بیشتر کفچه‌نوک‌ها آشیانهٔ خود را بر روی درختان و یا نیزارها و معمولاً در کنار لک‌لک‌های گرمسیری و حواصیل‌ها می‌سازند. این پرندگان در هر فصل جفت‌گیری تنها یک جفت را برای خود انتخاب کرده و با آن می‌مانند.


پرندهٔ نر مواد لازم از قبیل نی و شاخه را برای ساخت آشیانه فراهم می‌آورد و پرندهٔ ماده با استفاده از آنان آشیانه‌ای بزرگ می‌سازد که شکل آن با توجه به گونه‌ٔ کفچه‌نوک تفاوت دارد.


پرندهٔ ماده به هنگام تخم‌گذاری سه تخم سفید و بیضی شکل که پوسته‌شان صاف می‌باشد را در لانه می‌گذارد. سپس هر دو پرندهٔ نر و ماده به نوبت بر روی آنها می‌نشینند.


جوجه‌ها به فاصله‌های زمانی مختلف از یکدیگر از داخل تخم‌ها خارج می‌شوند. این جوجه‌های تازه متولد شده در ابتدا نابینا بوده و توانایی مراقبت از خود را ندارند و برای تغذیه به والدینشان وابسته هستند.


نوک این جوجه‌ها در ابتدا کوتاه و راست است و تنها زمانی که به سن بلوغ می‌رسند حالت کفگیرمانند پیدا می‌کند.


والدین کار غذا دادن به این جوجه‌ها را حتی چند هفته پس از اینکه خانواده آشیانه را ترک نمود نیز ادامه می‌دهند در غیر این صورت پرندگان جوان از گرسنگی خواهند مرد.


زیستگاه:


کفچه نوک در مناطق آبی کم عمق، نیزارهای باتلاقی ، خورها ، دریاچه ها و به صورت گروهی در جزایر به سر برده و روی درختان یا درون نیزارها تولید مثل می کند.


در ایران نسبتا فراوان است و به طور گروهی در اغلب منطاق یدده شده و در فارس تولید مثل می کند. به صورت مهاجر عبوری در خراسان دیده می شود.


تغذیه :


کفچه نوک از ماهي ، سخت پوستان و نرم تنان، خزندگان، حشرات و احیانا از دانه بعضی غلات و مواد گیاهی نيز تغذيه مي کند .


حفاظت : حفاظت: جلوگیری از شکار و حفاظت از مناطق زیستی این پرنده ضرورت تام دارد.


آلبوم :


بیشتر بخوانید :


معرفی گونه اکراس به نام اکراس سیاه + فیلم و عکس


معرفی گونه ای لک لک آفریقایی به نام اکراس آفریقایی + آلبوم


چگونه میتوان لک لک گردن سفید را از لک لک سیاه تشخیص داد ؟ عکس


کاربر گرامی چنانچه درمورد “ کفچه نوک ” سوالی داشتید. در پائین همین صفحه در قسمت نظرات با ما و دیگر کاربران به اشتراک بگذارید . و با مجله دلگرم همراه شوید و از نگهداری تا بیماری های و دانستنی های حیوانات آشنا شوید.


بیشتر بخوانید  ۱۵۲ نام (اسم) اصیل ایرانی به زبان کردی با ترجمه برای اسب نر
ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید.
ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید.
نظرتون رو بنویسید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *