مجله گردشگری

پربازدیدترین‌ها
لینک های مفید

معرفی مناطق دیدنی شهر زیبای الیگودرز

به قلم زود نیوز
به قلم زود نیوز
سرفصل‌های مقاله





جاذبه های گردشگری الیگودرز


الیگودرز در شرق استان لرستان قرار دارد و به دلیل موقعیت جغرافیایی و قرار داشتن در دل کوه های زاگرس آب و هوایی سرد و کوهستانی دارد. ارتفاع آن از سطخ دریا ۲۱۰۰ متر است. قدمت شهر به ۷۰۰۰ سال پیش می رسد و جمعیتی حدود ۹۰۰۰۰ نفر دارد. در کنار هم قرار گرفتن این عوامل و طبیعت زیبا و دیدنی باعث شده تا دیدنی های الیگودرز بسیار باشد و به یکی از مقاصد گردشگری مهم کشورمان تبدیل شود.




بررسی‌های تاریخی نشان می‌دهند، پیش از شکل‌گیری شهر فعلی الیگودرز، در محل کنونی آن شهری با همین نام وجود داشته که به علل نامعلوم از بین رفته است. مردم این دیار، مذهب شیعه قدیم (علوی) داشته‌اند و خانقاه آن، مرکز تعلیمات دینی قزلباشان و درویشان بوده است.




شاه اسماعیل صفوی در یکی از سفرهای خود از این خانقاه دیدن کرده است. در کوه‌ها و تپه‌های الیگودرز، آثاری از قبیل آجرهای مکعب مستطیل و ظروف سفالی و فلزی مربوط به قرن هفتم هجری به دست آمده است.هسته اولیه شهر الیگودرز در درجه اول در اثر رودخانه‌ها، قناتها و چشمه‌ها پدید آمده است.




موقعیت ارتباطی از عوامل مهم دیگر در ایجاد و گسترش این شهر بوده است. به طوری که یکی از راههای مهم اصفهان به غرب کشور از فریدن، الیگودرز، گاپله و بروجرد می‌گذشت. همچنین این منطقه، نواحی بختیاری را به فلات مرکزی ایران (اراک، خمین، گلپایگان، خوانسار) متصل کرده است.


دریاچه




دشت لاله های واژگون الیگودرز




دشت لاله های واژگون بزرگ ترین دشت از این نوع در جهان است و یکی از دیدنی های الیگودرز محسوب می شود. الیگودرز بزرگترین لاله های واژگون یکی از گونه های گیاهی نادر ایران هستند که نیازمند توجه و مراقبت بسیار هستند. هر سال از اواخر ماه فروردین تا اوایل ماه اردیبهشت پس از آب شدن برف های زمستانی و گرم شدن هوا می توانید به ۳۵ کیلومتری جنوب غرب الیگودرز سفر کنید تا با تماشای این زیبایی خلقت شگفت زده شوید. وسعت دشت به بیش از ۲۹۰۰ هکتار می رسد و چندین کوه را در بر گرفته است. ارتفاع لاله های واژگون به بیش از ۱۲۰ سانتی متر می رسد و نام های دیگر آن ها عبارت است از سوسن چلچراغ و اشک مریم. اگر به بازدید از این دشت زیبا رفتید دقت داشته باشید که این گونه گیاهی بسیار کمیاب است و با چیدنشان آن ها را از بین نبرید.

بیشتر بخوانید  لیست و آدرس خانه معلم های تهران




غالیه کوه الیگودرز




غالیه کوه یکی از دیدنی های الیگودرز است. رشته کوهی از کوه های زاگرس که دشت لاله در شمال آن قرار دارد. یکی از زیباترین دره‌ های قالیکوه، دره دام نام دارد و علت نامگذاری این دره وجود مسیرهای صعب‌ العبور و حیوانات وحشی همانند خرس می ‌باشد. بزرگ ‌ترین یخچال قالی کوه در مسیر این دره واقع شده است که طول آن چند کیلومتر می‌ باشد. ارتفاع کوه های منطقه بسیار زیاد است و بلندترین آن ها ۴۰۵۵ متر ارتفاع دارد، که موجب شده کوهنوردان زیادی برای صعود آن را انتخاب کنند. پوشش گیاهی منطقه شامل گونه های بلوط ایرانی، ارس، کیکم، زالزالک، گلابی وحشی، بنه ( پسته وحشی )، انجیر وحشی، نسترن وحشی، تمشک، شنگ، گون، لاله واژگون، لاله ایرانی و … است.




غار بزنوید در غالیه کوه قرار دارد. غار یکى از محل‌ هاى سکونت انسان ‌هاى پیش از تاریخ بوده است. غار پس از یک فرود ۶ مترى تا عمق ۴۲۰ مترى ادامه می یابد. براى بازدید کامل از این غار ، وسایل فنى کامل مورد نیاز است. در قالی کوه شکار ممنوع است.


لاله ها


دریاچه گهر الیگودرز




گهر از دو بخش تشکیل شده است که شامل گهر بزرگ (کله گهر) و گهر کوچک (کره گهر) می ‌شود. گهر بزرگ حدود ۱۷۰۰ طول، بین ۴۰۰ تا ۸۰۰ متر (حدود ۸۵ هکتار وسعت) است و عمق آن در برخی نقاط به ۳۰ متر هم می ‌رسد. دقت داشته باشید که هرچند منظره و هوای دریاچه بسیار عالی و مطبوع است و ممکن وسوسه شوید که بخواهید در آن شنا کنید اما این کار بسیار خطرناک است و تضمینی برای امنیت شما وجود ندارد.




ارتفاع این منطقه از سطح دریا ۲۳۶۰ متر است. زمین شناسان احتمال می ‌دهند که دریاچه گهر بر اثر وقوع یک زمین لرزه عظیم به وجود آمده‌ باشد چرا که بر روی گسل اصلی زاگرس قرار دارند. سالانه حدود هفتاد هزار گردشگر از دریاچه دیدن می‌کند که همین موضوع تا حدودی زیستگاه این ناحیه را در معرض خطر قرار می‌ دهد. در گذشته به دلیل دسترسی سخت به دریاچه این مکان یکی از بکرترین نقاط ایران به شمار می‌رفت.


آتشکده کیورز امیرآباد الیگودرز




تپه کیورز امیر آباد (آتشکده) مربوط به دوران‌های تاریخی پس از اسلام است و در شهرستان الیگودرز، روستای کیورزامیرآباد واقع شده و این اثر در تاریخ ۵ آذر ۱۳۸۰ با شمارهٔ ثبت ۴۳۵۶ به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

بیشتر بخوانید  سفر به پرتغال و دیدن جاذبه های توریستی آن


آبشار وارگ الیگودرز


آبشار وارگ در روستایی هم نام با خود قرار گرفته و جزو دیدنی های الیگودرز است. آب این آبشار بسیار فراوان است و پس از آن که از چشمه های بالای صخره سنگی سرچشمه می گیرد، اولین آبشار را به وجود می آورد و با طی فاصله ۱۵ متری، از صخره دوم نیز فرو می ریزد و آبشار دوم را پدید می آورد و به رود رودبار می ریزد. ارتفاع منطقه وارگ از سطح دریا ۱۳۲۰ متر است. این آبشار ازنوع آبشارهای دو قلو به شمار می آید. راه رسیدن به آبشار سخت است باید خودروی خود را در روستای دستگرد پارک کنید و ادامه مسیر را پیاده طی کنید. ارتفاع آبشار ۵۷ متر و ۵۰ متر عرض آن است.


آبشار


شیرهای سنگی الیگودرز




استفاده از نماد های گوناگون برای آراستن گورها کاری مرسوم در بین مردمان استان لرستان بوده است که شیر سنگی یا برد شیر یکی از این نمادها است. این شیر سنگی ها که قدمتی بیش از چهارصد سال دارند تنها بر روی قبر افرادی خاص نصب می شده اند. گر فردی که شیرسنگی روی مزارش نصب می شده فردی شکارچی یا سوارکار بوده است، نماد شمشیر،نیزه، تمساح یا مرد سواره بر اسب را روی بدنه شیر حکاکی می کردند. در حالت های دیگر اگر آن شخص فردی مومن و با ایمان باشد آیات قرآن یا مهر و تسبیح بر روی بدنه شیر قرار می دادند تا علت نصب شیر سنگی بر روی قبر این بزرگ مرد را گویا شود. متاسفانه در چند سال اخیر این شیر سنگی های موجود در گورستان های تاریخی به دلایل مختلف دچار تخریب شده اند. که عمده دلیل این تخریب ها عوامل انسانی است.




کوه تمندر الیگودرز


کوه تمندر در بربرود غربی قرار دارد و از دیدنی های الیگودرز است. اشترانکوه با ارتفاع ۴۰۹۰ متری همسایه کوه تمندر است. رشته کوه تمندر دارای قله هایی مرتفع است که بلندترین آن‌ها در ضلع شمالی با ارتفاع ۳۵۴۷ متر قرار گرفته ‌است. ر انتهای باختری آن قلعهٔ مخروبه قدیمی به نام قلعه دختر قرار دارد. ریخ ساخت و سازنده آن اطلاعات زیادی در دسترس نیست ولی نوع ساخت امکانات این قلعه نشان از اهمیت این قلعه دارد برای رسیدن به این قلعه باید از مسیر الیگودرز به دهستان موگوئی عبور کنید.

بیشتر بخوانید  چگونه به مرکز خرید عثمان بی برویم ؟


آبشار چکان الیگودرز




در نزدیکی روستای زیبایی به نام «چکان» و درست در جنوب غرب الیگودرز، آبشاری خارق العاده به همین نام قرار دارد که از دل غاری مخوف سرچشمه می‌گیرد و ارتفاعش به ده‌ها متر می‌رسد!


«آبشار چکان» از آن دست جاذبه‌های بکری به شمار می‌آید که مبدا رودخانه‌ی زیبای داسار بوده و نقش شاهرگ اصلی را برای صنعت کشاورزی الیگودرز ایفا می‌کند. جدایی از نقش مهم و اساسی این آبشار، نمی‌توان از جذابیت بصری آن گذشت زیرا همین جذابیت‌های طبیعی هر ساله گردشگران و توریستان فراوانی را به خود جذب می‌کند.


شیرسنگی


اشترانکوه الیگودرز




«اشترانکوه» تنها یک رشته کوه مرتفع نیست، بلکه خطه‌ای‌ست که حیاتی استثنایی را بخش‌های جنوبی الیگودرزبخشیده است! کوه‌های مملو از برف و یخ، منبع تغذیه‌ای برای دشت‌های بی‌پایان و بی‌انتهای دامنه‌های اشترانکوه محسوب می‌شوند که دارای پوشش گیاهی بکر و غنی می‌باشد.


آبشار برنجه الیگودرز


آبشارها در این گوشه از دنیا و درست در الیگودرز، نقش مهمی در سرنوشت این شهر زیبا ایفا می‌کنند و همچون عضو‌های حیاتی که نبودشان، مرگ و خاموشی را به ارمغان می‌آورد، نبود آبشارهای فراوان باعث پژمرده شدن و در نهایت مرگ تدریجی این شهر می‌شود!




یکی از این آبشارهای حیاتی، «برنجه شول» می‌باشد، که جدایی از نقش به سزایش، دارای منظره‌ای بی‌نهایت بکر و زیبایی‌ست که هر ساله طبیعت دوستان زیادی را به خود جذب می‌کند. آبشار برنجه شول آباد با داشتن ۸۰۰ متر ارتفاع، عنوان بلندترین آبشار آسیا و سیزدهمین آبشار بلند جهان را ازان خود کرده است!


آبشار آب سفید الیگودرز




در فاصله‌ی ۱ ساعته از شهر الیگودرز، آبشاری وجود دارد که معروف به «عروس آبشارهای ایران زمین» است و همین شهرت بی‌دلیل نیست و بی‌شک زیبایی، در پس این آبشار غوغا می‌کند!


«آبشار آب سفید» در دامنه‌های رشته کوه زاگرس آرمیده و بیشترین شباهت را با تور عروس دارد که این خود یکی از دلایل نامگذاری این آبشار به شمار می‌آید؛ آبی که بر فراز ارتفاعات ۷۰ متری زاگرس جاریست، هنگام برخورد با صخره‌های خشن و ناملایم دامنه‌ها، کفی را پدید می‌آورد که تجسمی از تور عروس را در ذهن شما تداعی می‌کند.


separator line


بیشتر بخوانید:


معرفی مناطق دیدنی و تاریخی قمصر


مناطق دیدنی و زیبای ماسال در گیلان


آشنایی با مناطق دیدنی و تفریحی شهرستان پاوه


گردآوری توسط بخش گردشگری


مجله دلگرم


ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید.
ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید.
نظرتون رو بنویسید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *