مجله گردشگری

پربازدیدترین‌ها
لینک های مفید

معرفی قرص ناراتریپتان برای درمان میگرن

به قلم زود نیوز
به قلم زود نیوز
سرفصل‌های مقاله



موارد مصرف و عوارض جانبی ناراتریپتان


ناراتریپتان (Naratriptan) متعلق به یک دسته از داروها به نام آگونیست گیرنده ۵HT1 (یا نام ساده تریپتان) است. داروی ناراتریپتان گیرنده‌های یک ماده شیمیایی در مغز به نام سروتونین (و یا ۵HT) را تحریک می‌کند و در نتیجه علائم میگرن را تسکین می‌دهد. این دارو برای تسکین علائم حمله میگرنی مورد استفاده قرار می‌گیرد اما برای جلوگیری نیست.


تصور می‌شود که فعالیت یکسری مواد شیمیایی در مغز زیاد می‌شود و در نتیجه سیگنال‌های اشتباهی به قسمت‌هایی از مغز فرستاده می‌شود که مسبب علائم میگرن هستند. همچنین روشن نیست که چرا این تغییرات شیمیایی در مردم مبتلا به میگرن ایجاد می‌شود. بسیاری از حملات میگرنی بدون هیچ دلیل روشنی رخ می‌دهند، اما در برخی از افراد ممکن است عواملی مانند نوشیدنی و یا غذاهای خاص باعث ایجاد حمله شود. ناراتریپتان برای درمان حملاتی میگرنی که در فاز اول هستند استفاده می‌شود اما برای جلوگیری از حملات میگرنی نیست.


ناراتریپتان جهت درمان حاد حملات میگرن بکار می رود و بایستی به محض شروع سردرد میگرنی داده شود. این دارو نبایستی به عنوان پروفیلاکسی داده شود.


مکانیسم اثر ناراتریپتان


دارو به عنوان آگونیست سروتونین از طریق اثر روی رسپتورهای سروتونین عروق خونی اکسترا سربرال سبب انقباض عروق، مهار ریلیز نوروپپتید و کاهش انتقال درد در مسیرهای تریژمینال می شود.


فارماکوکینتیک ناراتریپتان


به دنبال تجویز خوراکی، حداکثر سطح پلاسمائی آن 3-2 ساعت حاصل شده و فراهمی زیستی آن در حدود 74-63% است. باند پروتئینی آن 29% است. عمدتاً از طریق ادرار دفع شده که 50% آن بصورت تغیر نیافته و 30% آن بصورت متابولیتهای غیر فعال است. نیمه عمر حذفی آن حدود 6 ساعت بوده که مشخصاً در بیماران با اختلال کبدی یا کلیوی طولانی می شود.


مقدار و روش مصرف داروی ناراتریپتان


  1. قبل از شروع درمان با این دارو، بروشور دارویی داخل بسته را به دقت مطالعه کنید. این بروشور به شما کمک می‌کند تا اطلاعات جامعی را راجع به دارو به دست آورده و از عوارض جانبی احتمالی آن مطلع شوید.

  2. دوز و مقدار داروی ناراتریپتان ، از فردی به فرد دیگر و با توجه به بیماری شما متفاوت است؛ دارو را دقیقاً همانطور که پزشک به شما تجویز کرده است، استفاده نمایید. به محض احساس درد میگرن و شروع سردرد ، یک قرص ناراتریپتان را مصرف کنید.

  3. قرص ناراتریپتان همراه با آب قورت دهید.

  4. بیش از دو قرص در ۲۴ ساعت مصرف نکنید.

  5. اگر فراموش کردید که دوز داروی روزانه خود را در زمان مشخص مصرف کنید اما به زودی یادتان افتاد، دارو را مصرف کنید؛ اما اگر زمانی به یاد آوردید که نزدیک به ساعت دوز بعدی دارو است، دوز از یاد رفته را مصرف نکنید. نباید به خاطر دوز از یاد برده شده، دو دوز از دارو را باهم مصرف کنید.


قرص


مصرف ناراتریپتان در دوران بارداری و شیردهی


در دوران بارداری و شیردهی، نباید دارویی را خودسرانه و بدون مشورت با پزشک استفاده کنید. داروها می‌توانند آثار مخربی روی جنین و یا خودتان داشته باشند.


تاثیر ناراتریپتان بر رانندگی و کار با ماشین آلات


ناراتریپتان می‌تواند باعث احساس خستگی، سرگیجه و خواب آلودگی در شما شود، برای اطمینان بیشتر قبل از رانندگی و کار با ماشین آلات از هوشیاری خود مطمئن شوید.


عوارض جانبی ناراتریپتان


همه داروها ممکن است عوارض جانبی ایجاد کنند. اما بسیاری از مصرف‌کنندگان نیز هیچ نوع عارضه‌ای بروز نمی‌دهند. بعضی از عوارض بعد از گذشت مدت کوتاهی از مصرف ناراتریپتان ، از بین می‌روند. در صورت بروز مستمر هر یک از عوارض می‌بایست به پزشک اطلاع داده شود:


اگر شما هر علائم دیگری دارید که احساس می‌کنید به خاطر استفاده از ناراتریپتان می‌باشد، با پزشک خود مشورت کنید.


تداخلات دارویی ناراتریپتان




تداخل دارویی ممکن است عملکرد داروها را تغییر و خطر ابتلا به عوارض جانبی جدی را افزایش دهد. یک لیست از تمام داروهایی (ازجمله داروهای با نسخه / بدون نسخه و داروهای گیاهی) که استفاده می‌کنید تهیه کرده و آن را با دکتر و داروساز خود به اشتراک بگذارید. دوز دارو مصرفی خود را بدون مشورت با دکتر خود تغییر نداده و یا مصرف دارو را ترک نکنید.


همزمان و تا 14 روز بعد از قطع مصرف مهار کننده منو‌آمین اکسیداز نباید از ناراتریپتان استفاده نمود. مصرف همزمان این دارو با لیتیم ،‌ضد افسردگی‌های سه حلقه‌ای و مهارکننده‌های اختصاصی برداشت سروتونین موجب ضعف ، تشدید رفلکس‌ها، عدم هماهنگی می‌گردد. مصرف دی‌هیدروارگوتامین ، ارگوتامین و متی‌سراژید همراه با این دارو باعث تشدید اثر انقباض عروق می‌شود.


اگر شما داروهای دیگری که باعث افزایش سروتونین می‌شوند را مصرف کنید، خطر ابتلا به سندرم یا سمیت سروتونین افزایش می‌یابد. نمونه‌هایی از این داروها عبارت‌اند از: MDMA یا “اکستازی (ecstasy)”، مخمر سنت جان (St. John’s wort)، داروهای ضد افسردگی خاصی (از جمله SSRI ها مانند فلوکستین (fluoxetine) / پاروکستین (paroxetine)، داروهای SNRI مانند دولوکستین (duloxetine) / ونلافاکسین (venlafaxine)).


اگر شما در حال مصرف هرگونه داروی ارگوتامین (مانند دی هیدرو ارگوتامین) یا داروهای “تریپتان” دیگری (مانند زولمی تریپتان (zolmitriptan)، ریزاتریپتان (rizatriptan)) هستید، باید دوز مصرفی داروی ناراتریپتان را زیر نظر پزشک کنترل کنید و دوز زیادی از این دارو را مصرف نکنید، زیرا عوارض جانبی جدی در پی دارد.


هشدار ها در مورد ناراتریپتان


این دارو دربیماران با اختلال شدید عملکرد کبدی و کلیوی (کلیرانس کراتی نین کمتر از ml/min15) نبایستی استفاده شود و در بیماران با اختلال کبدی یا کلیوی خفیف تا متوسط بایستی با احتیاط بکار رود. بیماران با سابقه افزایش حساسیت به سولفونامیدها ممکن است با این دارو نیز واکنشی مشابه نشان دهند.


قرص ضد میگرن


احتیاطات ویژه حین مصرف داروی ناراتریپتان


بعضی دارو‌ها را نمی‌توان در بعضی از شرایط تجویز نمود و بعضی دارو‌ها نیز در صورتی که نیاز به درمان تکمیلی باشد تجویز می‌گردد؛ بنابراین بهتر است که قبل از مصرف این دارو، پزشکتان از موارد زیر مطلع باشد:


  • اگر شما بالای ۶۵ و یا زیر ۱۸ سال سن دارید.

  • در صورتی که باردارید یا در صورتی‌ که به نوزاد خود شیر می‌دهید.

  • اگر شما مشکلات قلبی یا آنژین، دارید و یا اگر به تازگی یک حمله قلبی داشته‌اید.

  • در صورتی که مشکل کبدی و کلیوی دارید.

  • اگر مبتلا به فشار خون بالا هستید.

  • اگر مشکل گردش خون (به نام بیماری شریانی محیطی) دارید.

  • اگر شما تا به حال سکته یا حمله ایسکمی گذرا (مینی سکته مغزی) داشته‌اید.

  • اگر سابقه واکنش آلرژیک به داروی دیگری دارید.

  • اگر در حال حاضر در حال مصرف داروی خاصی هستید. این داروها شامل تمامی داروهای در دسترس است، چه برایتان تجویز شده است و چه بدون تجویز پزشک آن را مصرف می‌کنید نظیر داروهای گیاهی و داروهای مکمل.


توصیه های دارویی ناراتریپتان


1. قرص باید به طور کامل بلعیده و از شکستن ، خرد کردن و جویدن آن خودداری شود.

2. در صورت دراز کشیدن بیمار در یک اتاق تاریم و ساکت، تأثیر دارو بیشتر خواهد شد.

3. اگر با یک بار مصرف بهبودی حاصل نشد، از مصرف مقادیر اضافی خودداری و باید از داروهای جایگزین استفاده شود. در صورت عود سردرد بعد از بهبودی اولیه می‌توان مقادیر اضافی تجویز نمود.

4. بین دفعات مصرف ناراتریپتان باید 7-5 روز فاصله داشته باشد.

مصرف بیش از حد داروی ناراتریپتان (مسمومیت دارویی)

5. این دارو را بیش از دوز تجویز شده توسط پزشک ، مصرف نکنید.

6. اگر احساس کردید که فردی دچار مسمومیت شده است و علائمی مانند تنگی نفس ، غش و ضعف (از حال رفتن) در او دیدید، سریعاً با اورژانس تماس بگیرید.


شرایط نگهداری داروی ناراتریپتان


  • دارو را از دسترس کودکان دور نگه دارید.

  • دارو را در جایی خشک و خنک و به دور از گرما و تابش نور مستقیم نگه‌ دارید.


داروهای هم گروه ناراتریپتان


  • آلموتریپتان مالات

  • التریپتان

  • فروواتریپتان

  • ریزاتریپتان

  • سوماتریپتان

  • زولمی تریپتان


بیشتر بخوانید:


رفع سردردهای میگرنی با اسپری میگرن کات


درمان سر درد های عصبی و میگرن با طب سنتی و گیاهان دارویی


آشنایی با قرص مسکن ریلایف (relief)


همه چیز در مورد داروی سوماتریپتان


separator line


بیشتر بخوانید  ۵ نوشیدنی فصل سرما مخصوص سرماخوردگی
ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید.
ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید.
نظرتون رو بنویسید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *