مجله گردشگری

پربازدیدترین‌ها
لینک های مفید

معرفی عقاب مهاجر به نام عقاب پرپا + تصاویر

به قلم زود نیوز
به قلم زود نیوز
سرفصل‌های مقاله



مشخصات ظاهری عقاب پرپا :


طول بدن عقاب پرپا حدود ۴۲ سانتي متر و فاصله ي دو سر بال آن حدود ۱۲۰ سانتي متر است . اين نوع عقاب در اروپا ، شمال آفريقا و آسيا ديده مي شود . عقاب پرپا از نوع مهاجر بوده و زمستان ها را در جنوب آسيا و آفريقا ميگذراند .اين پرنده از نظر جثه شبيه سارگپه ولي ازلحاظ ظاهري شبيه عقابهاي ديگر است .


وزن عقاب پا پر نر در هنگام بلوغ كامل حدود ۷۰۰ گرم است. در حالي كه ماده آن حدود ۱ كيلوگرم وزن دارد . معمولا دو نوع رنگ در اين عقابها قابل تشخيص است . پرندگان كم رنگ كه بدنشان به رنگ خاكستري روشن و پرهاي پرواز به رنگ خاكستري تيره دارند .


رنگ پرندگان نابلغ روشن تر است. عقاب پرپا معمولا مناطق كوهستاني را براي زندگي انتخاب مي كند. در جنگهايي كه داراي درختان ريز برگ و مخروط داران باشد نيز ديده مي شود . و بعضا در نواحي كم ارتفاع هم ديده مي شود . عقاب پرپا بسيار سريع و جسور است و بسيار تند و تيز از ميان درختان و به صورت موج گونه پرواز مي كنند.


نامهای عقاب پرپا









دسته ( خانواده ) :

پرنده ، عقاب ، قوشیان

نام فارسی :

عقاب پرپا ، عقاب پاپر

نام انگلیسی :

Booted Eagle

نام فرانسوی :

Aigle Botte

نام علمی :

Hieraaetus pennatus


زیستگاه عقاب پاپر :


این پرنده در مناطق جنگلی و در نزدیکی نواحی باز و کم درخت جنگل به‌سر برده و روی درختان بلند آشیانه می‌سازد .


در ایران، بومي شمال ايران است. تابستان‌ها نسبتاً فراوان، همچنين به‌صورت مهاجر عبوری دیده شده و گزارش‌هایی مبنی بر تولید مثل این پرنده در فارس در دست است.


لانه سازی و تولید مثل عقاب پرپا


اغلب اوقات در بالاي درختان لانه مي سازند ولي بعضا لبه ي پرتگاهها را براي لانه سازي انتخاب مي كنند. بيشتر وقت خود را صرف شكار و پرواز مي كند. يك جفت عموما هنگام پرواز با هم هستند و از يكديگر زياد دور نمي شوند.


براي شكار كردن در بالاي درختان جنگل پرواز مي كند و پس از يافتن شكار بطور ناگهاني بر روي آن شيرجه زده و شكار خود را در روي زمين مي گيرد . حتي مي تواند پرندگاني را كه برروي شاخه هاي درختان نشسته اند را شكار كند .در آغاز و نيز در طول فصل جفت گيري اين عقابها داراي مراسم ازدواج وي‍ژه ايي هستند .


بخش اصلي اين مراسم را شريجه زدن ها و اوج گرفتن هاي متوالي تشكيل مي دهد. كه در سرعت هاي بسيار بالا انجام ميدهد. در اين هنگام عقابها سر و صداي بالايي انجام ميدهند. در نمايشي ديگر پروازي آرام و طولاني مدت انجام ميدهند كه در اين شرايط پاهاي خود را آويزان نگه مي دارند .


و به طور ناگهاني به روي درخت مي نشينند . و يا اينكه دوباره اوج مي گيرند. پرواز به صورت حلقه نيز در نمايش آنها نيز ديده مي شود .


عمل لانه سازي انها بر روي درختاني كه ارتفاع ۶ تا ۱۵ متر را دارند صورت مي گيرد. آنها لانه خود را از شاخه هاي شكسته مي سازند يك لايه از برگهاي سبز و سرشاخه ها نيز روي شاخه هاي شكسته قرار داده مي شود .


قطر لانه آنها حدود ۲/۱ متر و عمق آن در حدود ۶۰ سانتي متر است . اگر درختان بلند در دسترس نباشند ، لانه سازي بر روي لبه صخره ها صورت مي گيرد . يك لانه سالهاي سال مورد استفاده قرار مي گيرد ولي يك جفت ممكن است كه بيش از يك لانه داشته باشند .


عقاب پاپر ماده يك يا دو تخم مي گذارد و عمل گرم كردن تخم ها فقط توسط ماده صورت مي گيرد .


اگر دو جوجه به دنيا بيايند ، تفاوت جثه آنها بسيار زياد خواهد بود و فقط يكي از آنها زنده خواهد ماند در تابستان ها در ايران زياد ديده مي شوند كه به صورت مهاجر و عبوري رد مي شوند. زاد و لد اين پرنده در استان فارس نيز ديده شده و گزارش شده است.


تصاویر :


حفاظت :


این پرنده در زمره‌ی پرندگان حفاظت شده است، بنابراین، باید برای حفاظت از محل‌های تولید مثلش اقدامات جدی صورت گیرد.


بیشتر بخوانید:


معرفی دو گونه عقاب خالدار به نام عقاب خالدار بزرگ و کوچک + تصاویر


معرفی پرنده هما و جایگاه آن در ادبیات و فرهنگ فارسی + آلبوم


معرفی گونه از عقاب به نام عقاب مار خور و دو ویدیو جالب و دیدنی


کاربر گرامی چنانچه درمورد “ سارگپه جنگلی و تاجدار ” سوالی داشتید. در پائین همین صفحه در قسمت نظرات با ما و دیگر کاربران به اشتراک بگذارید . و با مجله دلگرم همراه شوید و از نگهداری تا بیماری های و دانستنی های حیوانات آشنا شوید.


بیشتر بخوانید  عاشورا حسینی در تقویم سال 1400 چه روزی است ؟
ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید.
نظرتون رو بنویسید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *