مجله گردشگری

پربازدیدترین‌ها
لینک های مفید

معرفی سگ عراقی و خصوصیات نژادی آن

Picture of به قلم زود نیوز
به قلم زود نیوز
سرفصل‌های مقاله





سگ عراقی یا پشدر




سگ عراقی یا سگ پشدر (Pshdar) یک نژاد سگ کردی کردستان که با نام های مختلفی زبان زد عام و خاص است، یکی از بهترین و قوی ترین نژاد های سگ نگهبان در دنیا به حساب می آید.


این سگ با نام های سگ عراقی، سگ پژدر و سگ پشدر معروف است. نژاد این سگ مخصوص کردستان ایران و عراق می باشد و در مناطقی از ایران مثل آذربایجان و کردستان به راحتی یافت می شود.


قدرت بدنی و شجاعت این سگ باعث شده است که این نژاد طرفاداران زیادی در بین سگ های نگهبان داشته باشد. این سگ نیز همانند سگ سرابی اغلب مورد استفاده چوپانان قرار می گیرد و گله را از حمله هرگونه حیوان وحشی مثل گرگ ، خرس و پلنگ در امان نگه می دارد.


سگ عراقی یکی از قوی ترین سگ های نگهبان در دنیا محسوب می شود، که جزو نژادهای گم نام محسوب می شود زیرا نتوانسته است جایگاه اصلی خود را در بین نژادهای سگ در جهان پیدا کند. این سگ تمامیت خصوصیات و مشخصات یگ سک نگهبان را دارد.


سگ کردی




تاریخچه نژاد سگ عراقی


سگ عراقی یکی از قدیمی ترین نژاد های سگ در خاورمیانه و حتی در دنیا می باشد. با توجه به گفته باستان شناسان پیدایش این سگ به هزاره سوم میلادی برمیگردد. در گذشته دور این سگ نیز جزو سگ های وحشی و خطرناک به حساب می آمد تا زمانی که توسط انسان ها اهلی شد و کنار چوپانان به کار گرفته شد.


کردهای عراق و ایران در گذشته و حتی الان این سگ را نگهداری می کنند ولی ماهیت نگهداری و تربیت سگ پشدر در طول تاریخ به طور کلی تغییر یافته است.

بیشتر بخوانید  کاملترین مرجع نام دخترانه که با چ شروع میشوند


در گذشته سگ عراقی اغلب برای نگهبانی از گله ، خانه و حتی برای شکار گوزن و آهو استفاده می شد ولی الان این سگ توسط مربی هایی در سرتاسر ایران اهلی شده و با شیوه خاصی تربیت شده اند که برای نگهبانی از باغ ، کارخانه و شرکت آموزش دیده اند.


گفته های زیادی در مورد پیدایش این سگ نگهبان است، برخی از باستان شناسان بیان کرده اند که تخته سنگ هایی را در مناطق کردستان یافته اند که نقش هایی شبیه به سگ پشدر دارد و همچنین اظهار داشته اند که این نژاد به چند هزار سال پیش (۵۰۰۰ سال) به دوره آشوریان در این منطق برمیگردد.


مشخصات و خصوصیات نژادی سگ عراقی


با توجه به اطلاعاتی که تا الان بدست آوردید، فهمیدید که این سگ یک سگ جسور ، شجاع ، قدرتمند ، جنگی ، وفادار و مستقل می باشد، که دارای هیکل و اندازه بزرگی است.


باتوجه به این که این نژاد سگ اغلب در عراق و کردستان ایران در مناطق کوهستانی و سرسخت تربیت و پرورش یافته است، دارای استخوان بندی و پوست بسیار محکم و ضخیمی است.


پوست سگ پشدر کردستان دولایه می باشد بطوریکه لایه زیرین یک عایق قوی در مقابل سرما و گرما می باشد و پوست خارجی یک عایق در مقابل برف و باران می باشد و استحکام خوبی در درگیری و زخم های بین جنگ سگ ها دارد و مانع از آسیب بیش از حد به سگ می شود.


سگ پشدر (عراقی) دارای نوع های مختلفی است که هر نوع دارای رنگبندی و موهای متفاوتی هستند، برخی ها دارای موهای بلند و برخی دیگر دارای موهای کوتاه هستند. این سگ ها توانایی این را دارند که خود را با شرایط و محیط های گوناگون وفق دهند.

بیشتر بخوانید  خیلی خوب


سگ عراق با اینکه یک سگ قدرتمند و خطرناک است ولی در عین حال بسیار باهوش و فداکار است. این نژاد دارای قدرت غریزه بالایی دارد و می تواند آدم های خوب را از آدم های بد تشخیص دهد. ( منظور از آدم های بد افرادی که قصد صدمه زدن و آسیب زدن را دارند یا افرادی مثل دزد )


رابطه این سگ با دیگر سگ ها اصلا خوب نیست و دوست دارند که همیشه لیدر باشند و قدرت در دست آنها باشد. همچنین افراد خانه را می شناسند و رابطه خوبی با آنها دارند ولی در مقابل افراد غریبه بسیار محتاط و جدی عمل می کنند که باعث ترس آن ها می شود.


سگ


مشخصات ظاهری سگ عراقی


سگ های پشدر اغلب دارای سر گرد و بزرگ هستند، دهان و بینی آنها اغلب به رنگ سیاه و تیره می باشد. پوست نرم و شلی دارند ولی پوست اطراف گردن و دهان آنها اغلب چین خوردگی دارند.


جالب است بدانید، با توجه به اینکه اغلب گوش های سگ های جنگی را مبرند تا در دعوا و درگیری بین سگ ها نقطه ضعفی نداشته باشند، ولی گوش های این سگ بریده نمی شود، و این اصالت این سگ جنگی می باشد.


دم این سگ ها اغلب تا خورده و در سمت چپ یا به سمت بالا می باشد. شایع ترین رنگ های این نژاد، رنگهای سفید ، مشکی،، سیاه، قهوه ای تیره و روشن، قرمز و آبی است. میانگین ارتفاع سگ پشدر نر اصیل در حدود ۸۰ تا ۷۰ سانتی متر و همچنین در ماده ها نیز در حدودی بین ۶۵ تا ۷۵ سانتی متر می باشد.

بیشتر بخوانید  علت تاخیر سهام دارا دوم چیست ؟


خصوصیات رفتاری سگ عراقی


برای بهره‌وری کامل از ویژگیها، این نژاد نیازمند تربیت درست و اصولی می‌باشد. از پشدرها به عنوان نگهبان و سگ گله استفاده می‌شود سگ پشدر خصوصیت حمله به هر تهدیدی را دارد از همین رو نباید قلاده آنرا در محیط‌های پر رفت‌وآمد باز گذاشت. برای صاحب خود وفادار و مطیع است و با کودکان و افراد خانواده، ارتباط خوبی دارد. هوش این نژاد در رتبه متوسط و بالا قرار می‌گیرد و کاملاً برای یادگیری آموزش‌ها آماده هستند. آنها قابلیت حمله به هر حیوانی از جمله خرس،گرگ،گراز و.. را دارند


سن سگ عراقی


در صورتی که شرایط مناسب تغذیه و مکان نگهداری فراهم باشد، سگ‌های پشدر به‌طور متوسط ۱۰ تا ۱۳ سال عمر می‌کنند. اما اگر از این سگ‌ها در مسابقات جنگی استفاده شود، سن آن‌ها به ۶ تا ۸ سال کاهش میابد.


شرایط نگهداری سگ عراقی


سگ‌های کردی در طول روز نیاز به پیاده‌روی‌های طولانی دارند تا انرژی آن‌ها تخلیه شود؛ بنابراین باید در محیط‌های بازمانند باغ یا حیاط‌های بزرگ نگداری شوند و اصلاً برای زندگی در آپارتمان مناسب نیستند.


separator line


بیشتر بخوانید:


سرفه کنل کاف سگ چیست و چگونه درمان میشود ؟


معرفی کامل سگ نژاد آکیتا (Akita)


معرفی و نحوه نگهداری سگ نژاد گریت دین ( Great Dane )


separator line


ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید.
ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید.
نظرتون رو بنویسید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *