مجله گردشگری

پربازدیدترین‌ها
لینک های مفید

معرفی خرگوش لوپ و شیوه نگهداری از آن

به قلم زود نیوز
به قلم زود نیوز
سرفصل‌های مقاله





آشنایی با خرگوش لوپ




خرگوش لوپ با گوش های افتاده اش یک حیوان خانگی خاص، بسیار باهوش است و خیلی سریع و آسان آموزش می‌بیند. همچنین، تنهایی را دوست ندارد؛ بنابراین، باید کنارش باشید و به او رسیدگی کنید.


اصلیت خرگوش لوپ


خرگوش لوپ از نوادگان خرگوش اروپایی است و جفت‌گیری خرگوش اروپایی با دیگر نژادها موجب شد این نژاد خاص به وجود بیاید. می‌توان این خرگوش را از گوش‌های بزرگ و افتاده‌اش شناخت که به پایین افتاده و خرگوش قادر نیست آن‌ها را تکان دهد. به نظر می‌آید این گوش‌های بلند، به دلیل اسارت فضای محدود، در بعضی از خرگوش‌ها ایجاد شد. به‌عبارتی، گرما و کمبود فضای زندگی ماهیچه‌های گوش خرگوش را ضعیف می‌کند و درنتیجه، گوش او به پایین می‌افتد. پرورش‌دهندگان بریتانیایی این نژاد خاص را انتخاب کردند و به‌منظور افزایش اندازۀ گوش‌های افتادۀ او، به پرورش این نژاد پرداختند. از قرن نوزدهم خرگوش‌های لوپ با گوش‌هایی به بلندی 76 سانتی‌متر به وجود آمدند.


ویژگی خرگوش لوپ


خرگوش لوپ، حیوان خانگی اجتماعی، باهوش و مهربان است که به‌راحتی می‌توانید با او بازی کنید. البته گاهی این خرگوش پرخاشگر و خشن هم می‌شود؛ اما با تربیت صحیح می‌توانید این مشکل را حل کنید. خرگوش لوپ عاشق بازی‌کردن، دویدن و پریدن است. اگر به او قاطعانه «نه» بگویید، متوجه می‌شود اجازۀ چه کارهایی را دارد و چه کارهایی برایش ممنوع است. ممکن است بعد از آنکه یاد گرفت چه کار باید کند هم گاهی خراب‌کاری‌هایی انجام دهد؛ پس باید برای آموزش به او سرسخت و صبور باشید.


حرگوش


ویژگی‌های فیزیکی خرگوش لوپ




خرگوش لوپ انواع مختلفی دارد: خرگوش لوپ انگلیسی با گوش‌های بسیار بزرگ، لوپ فرانسوی، لوپ کوتوله، لوپ کوچک و لوپ میسنر.


بلندی گوش این خرگوش‌ها براساس نژاد آن‌ها متفاوت است؛ اما همۀ انواع خرگوش لوپ گوش‌های افتاده دارند. خرگوش لوپ فرانسوی بزرگ است و وزن آن به 6 کیلوگرم و اندازۀ گوش آن به 42 سانتی‌متر می‌رسد. گوش لوپ انگلیسی بزرگ‌تر است و اندازۀ آن به 64 سانتی‌متر هم می‌رسد. لوپ کوچک وزن زیادی ندارد و وزن آن حدود 3.5 کیلوگرم است. لوپ کوتوله هم حداکثر 2 کیلوگرم وزن دارد.


به‌طور کلی، وزن خرگوش‌های لوپ بین 1 تا 8 کیلوگرم و عمر آن‌ها حدود 8 سال است. بدن آن‌ها چاق و پرحجم، موهایشان پر و رنگ‌هایشان متفاوت است. موهای آن‌ها برحسب نژادشان بلند یا کوتاه و پوست آن‌ها همیشه نرم و ابریشمی است.

بیشتر بخوانید  روز جهانی کمک به جذامیان در سال ۹۸ چه تاریخی دارد ؟


نگهداری از خرگوش لوپ


خرگوش لوپ اگر بیرون از خانه لانه‌ای داشته باشد که بتواند او را از سرما و بدی آب و هوا در امان نگه دارد، می‌تواند بیرون از خانه زندگی کند. برای نگهداری از این حیوان فعال و پرتحرک در خانه، باید قفسی بزرگ برای او انتخاب کنید. او عاشق دویدن، بازی‌کردن، کندن زمین، پایین و بالا‌رفتن و پنهان‌شدن است. این خرگوش دوست دارد آزادانه حرکت کند؛ اما باید زیر نظر شما باشد؛ زیرا هر چیزی که ببیند، می‌جود. همچنین باید همیشه تمیز نگه داشته شود و قفسش در محیطی آرام و دور از جریان شدید هوا باشد.


اگرچه حجم موهای این خرگوش زیاد است و بدن او به نظر حجیم می‌آید، استخوان‌بندی ضعیفی دارد. به‌همین دلیل باید بسیار مراقب باشید از بلندی نیفتد و هرگز او را از گوش‌هایش نگیرید. خرگوش‌های لوپ به گرما حساس هستند و نباید در جای خیلی گرم قرار بگیرند.


دستگاه هاضمۀ این نژاد، به‌سختی غذاهای تازه و خنک را قبول می‌کند. بنابراین، غذای او باید بیشتر یونجه باشد و در کنار آن کمی دانه‌های دیگر قرار دهید. آب تازه نیز باید همیشه در اختیار خرگوش باشد.


گوش‌های افتادۀ این خرگوش باید مرتب کنترل شود؛ زیرا کنه در گوش‌های این خرگوش زیاد به وجود می آید. دربارۀ موهای این خرگوش هم باید گفت حتماً هفته‌ای دو بار برس زده شود تا گره نخورد و نرم و پرپشت باقی بمانند. اگر خرگوش به جایی دسترسی ندارد که ناخن‌هایش را روی آن بکشد، باید آن‌ها را مرتب بگیرید.


این خرگوش عاشق دوست‌بودن با صاحب خود، خرگوش‌های دیگر و سگ یا گربه است و کاملاً اجتماعی است. البته باید گفت اگر سگ یا گربه دارید، همیشه زمانی که با خرگوش هستند، آن‌ها را تحت نظر داشته باشید تا مشکلی به وجود نیاید.


خرگوش لوپ


تغذیه خرگوش لوپ


خرگوش‌ها معده بسیار حساسی دارند و همچنین عاشق خالی کردن معده شان هستند. با توجه به این دو ویژگی، در اینجا برخی راهنمایی‌های تغذیه‌ای برای خرگوش شما آورده شده است:


  • رژیم غذای خرگوش لوپ باید شامل پلت، سبزیجات تازه و یونجه باشد.

  • حیوان خود را با پلت خرگوش با کیفیتی که از ذرت، سیب زمینی یا آجیل است، تغذیه کنید. پلت‌های تازه باید روزانه مورد استفاده قرار گرفته و باید حاوی فیبر زیاد و پروتئین کم باشند.

  • خرگوش از یونجه و چمن تغذیه می‌کند تا دندان های خود را به شکل خوبی حفظ کند و به هضم غذای جامد خود نیز کمک می‌کند. بنابراین جو دو سر، تیتوئی و چمن و همچنین یونجه برای یک خرگوش گوش آویزان ایده آل هستند. یونجه باید تازه، تمیز و خشک باشد. قبل از تغذیه خرگوش مواد را از نظر قارچ و کپک بررسی کنید.

  • حیوان خانگی خود را بیش از حد تغذیه نکنید، خرگوش های مسن تر باید روزانه با یک هشتم فنجان پلت تغذیه شوند.

  • برای سبزیجات، تنوع کلید است. سبزیجات برگ سبز مانند کاهو رومیایی، بروکلی، برگ قاصدک، شاهی و کلم مناسب هستند. مصرف هویج را کم کنید، آنها می‌توانند بیش از حد نشاسته دریافت کنند. کاهو یخ زده، ذرت، لوبیا، نخود فرنگی، پیاز، و هر بذر یا دانه‌ای را به خرگوش خود ندهید.

  • میوه ها به دلیل داشتن قند فراوان نباید زیاد مصرف شوند، به صورت گه گاه استفاده کنید. باید دانه و پوست آن‌ها کنده شوند و فقط در مقادیر کوچک مورد استفاده قرار گیرند.

  • خرگوش لوپ شما یک انسان نیست، بنابراین غذاهای فرآوری شده، نان، شکلات، چیپس یا بیسکویت به او ندهید.

  • خرگوش ها مقدار زیادی آب می نوشند، پس اطمینان یابید که خرگوش آب آشامیدنی تازه و تمیز در اختیار دارد. برای ذخیره آب در قفس، از یک کاسه کوچک، کم عمق و ضد زنگ استفاده کنید.

  • ظروف نگه داری آب و غذا را به طور روزانه تمیز نمایید.


khargoosh




تمیز کردن و پیرایش خرگوش لوپ




نکاتی برای تمیز و آراسته نگه داشتن خرگوش:


  • خرگوش های لوپ دارای گوش های آویخته و آویزان هستند، از این رو بیشتر مستعد ابتلا به عفونت گوش هستند. گوش‌های خرگوشتان را با دقت بررسی کنید. به دنبال عفونت و یا کنه باشد و مجرای گوش را با دقت بررسی کنید.

  • اگر گوش های خرگوش بوی بدی داشت یا اگر موم زیادی در گوش ایجاد شده بود، فورا با دامپزشک تماس بگیرید.

  • خرگوش‌ها تولید مثل زیادی می‌کنند. برای جلوگیری از تبدیل خانه خود به یک خانه پر از خرگوش، در زمان مناسب آن‌ها را اخته و عقیم کنید.

  • خرگوش های گوش آویزان حیوانات خانگی بسیار تمیزی هستند، به طوری که خودشان اطراف چشم ها، بینی و گوش‌های خود را تمیز می‌کنند، اما لازم است موهای آنان به طور مرتب شانه شود تا موهای سست از بین بروند.

  • اگر خرگوش تان دارای پشم کوتاه خزی است، بنابراین یک برس آرام روزانه لازم است تا موهای شکسته را از بین ببرید.

  • اگر موی پشمی یا بسیار بلند داشت، دو بار در روز برس کنید.

  • در طول فصل ریزش مو خرگوش، مقدار زیادی از موها ریخته می شود، بنابراین خرگوش خود را حداقل سه بار در روز برس کنید.

  • ناخن خرگوش شما می‌تواند خیلی بلند شود و در هنگام تمیز کردن می‌تواند به خود صدمه بزند. بنابراین، ناخن ها را هر از مدتی باید کوتاه کنید. در صورتی که تجربه‌ای ندارید بهتر است با دامپزشک مشورت نمایید.


بیماریها و مشکلات خرگوش لوپ




شایع ترین مشکلات دامپزشکی خرگـوش‌ها که می‌تواند خطر ساز باشد و باید برای درمان آنها با یک دامپزشک متخصص مشورت شود، عبارتند از :


عفونت گوش، عفونت دستگاه ادراری، آبسه یا ورم چرکی، ریزش مو، خارش پوستی، مشکلات دندانی (بخصوص دندان پیشین و دندان آسیاب)، سرطان رحم (در ماده خرگوش‌هایی که نازا نشده‌اند)، عفونت دستگاه تنفسی فوقانی (به عطسه کردن ، آبریزش چشم یا بینی خرگوش دقت کنید)، اتساع شکم، کاهش فعالیت یا عدم فعالیت در دستگاه گوارش (که ممکن است منجر به گرفتگی مدفوع در روده شود)، تغییر یا عدم تعادل در راه رفتن.


separator line


بیشتر بخوانید:


علل و درمان لنگیدن پای خرگوش ( تاول زدن کف پای خرگوش )


معرفی ۱۲ بیماری خطرناک که جان خرگوش را به خطر می اندازد


نگهداری از خرگوش مادر قبل و بعد از زایمان


separator line


بیشتر بخوانید  لیست و آدرس کلانتری ها و پاسگاه های شیراز
ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید.
نظرتون رو بنویسید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *