مجله گردشگری

پربازدیدترین‌ها
لینک های مفید

مصرف کدام مواد غذایی باعث ایجاد جوش میشود ؟

Picture of به قلم زود نیوز
به قلم زود نیوز
سرفصل‌های مقاله



با مجله اینترنتی دلگرم همراه باشید تا با مواد خوراکی که باعث ایجاد جوش و آکنه میشود بیشتر آشنا شوید


بسیاری می گویند غدایی که میل می کنند ربطی به جوش های پوستی ندارد اما بعضی هم می گویند غذای و خوراکی هایی که می خورند سبب بروز جوش می شود، خوب باید بگویم هر دو درست می گویند! این بستگی به این دارد که بدن شما به خوردنی ها چگونه عکس العمل نشان دهد و اینکه چه نوع پوستی دارید. اگر شما مشکل جوش نداشته باشید خوب تعذیه شما هم احتمالا باعث جوش نمی شود ولی اگر از آن دسته افرادی هستید که با جوش های پوستی درگیر هستید خوراکی هایی هستند که مصرف آنها باعث بدتر شدن اوضاع خواهد شد و باید در خوردن آنها بیشتر تامل کنید.


غذاها نقش مهمی در زندگی ما دارند و تا می توانیم باید مراقب آنچه می خوریم باشیم تا سیستم داخلی بدن خود را قوی تر نگه داریم بررسی اینکه ارگان های داخلی بدن در چه شرایطی هستند ساده نیست، اما اگر این ارگان ها درست کار کنند بدن در سلامتی به سر می برد. در نبردی که با جوش های صورت و بدن دارید هم این چنین است و حتی نقش خوراکی ها پر رنگ تر هم هست. بنده مخالف درمان های دیگر نیستم نمی گویم هیچ کاری برای جوش های پوستی نکنید و فقط با تغذیه آنرا درمان کنید درمان های دیگر مانند آنتی بیوتیک ها، تمیز کننده ها و لوسیون های با کیفیت مناسب می توانند مفید واقع شوند اما اگر تغذیه صحیح را رعایت نکنید این درمان ها هم کافی نخواهند بود حتی اگر به زور آنتی بیوتیک از شر جوش ها هم خلاص شوید ولی رژیم غذایی مناسبی نداشته باشید ممکن است پس از مدتی این جوش ها دوباره ظاهر شوند. آیا آنوقت باز هم می خواهید آنتی بیوتیک مصرف کنید؟


احتمالاً می دانید که آنتی بیوتیک ها همیشه عوارض جانبی دارند بنابراین ارزش دارد روش هایی که به سلامتی بدن شما هم کمک می کند را امتحان کنید.


divider


خوراکی هایی که باعث ایجاد جوش و آکنه میشود


شکلات باعث ایجاد جوش میشود


آیا شما هم عاشق شکلات هستید؟ البته اگر جزو افرادی هستید که حواستان به تناسب اندامتان است از زیاده روی در مصرف آن خودداری خواهید کرد.اما در عین حال همین افراد هم نمی توانند از مزه مزه کردن دو تا سه مربع شکلات به همراه قهوه یا چای بعد از ظهر خودداری کنند.اما حواستان باشد شکلات (سیاه؛ سفید یا شیری و غیره) می تواند زمینه را برای بروز آکنه فراهم کند.


آبنبات یعنی قند و قند یعنی بالا رفتن میزان انسولین خون و این یعنی افزایش سبوم.یادتان باشد که این مواد غذایی برای دندان ها و تناسب اندامتان مضر هستند.علاوه بر این صورتتان را پر از جوش و آکنه می کنند.


نتایج پژوهش ها نشان می دهد که شکلات باعث افزایش تولید اینترلوکین ۱B می شود.این پروتئین طبیعی توسط دستگاه ایمنی بدن تولید و باعث افزایش خطر بروز التهاب های پوستی و در نتیجه آکنه می شود.با این حال باید بدانید که شکلات سیاه باعث بهبود خلق و خویتان می شود اما بهترین کار این است که به جای حذف کامل آن در مصرف آن دچار زیاده روی نشوید.می توانید هر هفته یک تا دو مرتبه، ۲ تا ۳ مربع شکلات سیاه میل کنید.در روزهای دیگر از میوه های خشک مانند بادام و فندق و غیره استفاده کنید.


نان های شیرمال باعث ایجاد جوش میشود


خوردن انواع نان های شیرمال برای صبحانه مورد دلخواه خیلی از افراد است.اما باید بدانید که این نان ها باعث بروز جوش روی پوست می شود.البته اگر از نان هایی استفاده کنید که از آرد کامل تهیه شده باشد در امان خواهید بود.اما نان های تهیه شده از آرد سفید نتیجه ی عکسی دارد.این آردها تصفیه شده و حاوی میزان زیادی قند هستند.


زمانی که این میزان قند وارد بدن می شود میزان انسولین خون افزایش یافته و ترشح سبوم (چربی طبیعی پوست) بیشتر می شود.همین مسئله نیز زمینه ی بروز جوش و آکنه را فراهم می کند.بهتر است از نان هایی تهیه شده از آرد سبوس دار استفاده کنید.


پیراشکی ها و دونات ها


انواع پیراشکی ها و دونات هایی که امروزه در هر مرکز خرید و مغازه ای به فروش می رسد جزو مواد غذایی ناسالم هستند.قندهای تصفیه شده، اسیدهای چرب ترانس، سدیم و غیره جزو ترکیبات اصلی این خوراکی ها هستند که به سلامتی، تناسب اندام و زیبایی پوست رحم نمی کنند.بهتر است مصرف این خوراکی ها را به هفته ای حداکثر یک بار محدود کنید.اگر خیلی به این خوراکی ها علاقه دارید دست به کار شوید و خودتان پیراشکی تهیه کنید.در این صورت می توانید میزان قند و چربی افزوده شده را کنترل کنید.اما در هر حال برای مقابله با آکنه و جوش بهتر است مصرف این مواد غذایی را تا حد امکان محدود کنید.


شیر باعث ایجاد جوش میشود


شیر باعث بروز جوش های سر سیاه و جوش های ریز روی پوست می شود.به نظر می رسد این مسئله بیشتر مربوط به شیر گاو پرچرب می باشد.شیرهای کم چرب حاوی چربی کمتری هستند اما در عین حال لاکتوز بیشتری دارند که باعث افزایش ترشح سبوم می شود.اگر جزو افرادی هستید که زیاد جوش می زنید و یا نمی خواهید به این مشکل گرفتار شوید بهتر است از شیرهای گیاهی مانند شیر سویا، شیربادام یا شیر فندق استفاده کنید.این نوشیدنی های گیاهی سرشار از ویتامین E و فاقد لاکتوز هستند.باید بدانید که ویتامین E خواص آنتی اکسیدانی دارد که برای سلامت پوست لازم و ضروری است.

بیشتر بخوانید  جديدترين مدل طراحى ناخن مناسب برای تابستان 97 + تصویر


پاستاها


بدون شک پاستاها جزو غذاهای محبوب هستند و دل کندن از آن ها کمی دشوار است.اگر جزو افرادی هستید که جوش می زنید و در عین حال عاشق پاستاها هستید بهتر است کمی مراقب باشید.این مواد غذایی نیز مانند نان های شیرمال از آرد سفید تهیه می شوند.توجه داشته باشید که این مواد غذایی گلوکز بالایی دارند و این یعنی افزایش انسولین و ترشح بیشتر سبوم که به جوش زدن منجر می شود.این مسئله در خصوص برنج سفید نیز صدق می کند.بهتر است از برنج قهوه ای استفاده کنید که مغذی تر است و به چنین مشکلاتی دامن نمی زند.


استیک و سیب زمینی سرخ کرده


در روزهای آخر هفته در بین بسیاری از خانواده خوردن کباب، استیک و سیب زمینی سرخ کردنی و غیره رایج است.البته مصرف این مواد غذایی، آن هم هر از چندگاهی مشکلی برای پوست ایجاد نمی کند.نتایج پژوهش ها نشان می دهند پخته شدن زیاد گوشت باعث آزاد شدن واکنش های شیمیایی بین چربی ها و پروتئین های آن می شود و ترکیبات خطرناکی حاصل می شود.این ترکیبات جزو عوامل افزایش دهنده ی خطر ابتلا به بیماری های قلبی عروقی یا دیابت بوده و پیری پوست را جلو می اندازند.در واقع باعث حساس و آسیب پذیرتر شدن پوست شده و در نتیجه خطر بروز جوش ها نیز بیشتر می شود.سیب زمینی سرخ کرده نیز به سهم خود سرشار از چربی است.می توانید از گوشت های کم چرب یا گوشت پرندگان استفاده کنید.به جای سیب زمینی سرخ کرده از هویج یا کدوی پخته استفاده کنید.می توانید این سبزیجات سالم را با اندکی روغن تفت دهید یا با اندکی کره بخارپز کنید.


سیب زمینی حاوی میزان زیادی ترکیبات مغذی است و سرخ کرده ی آن طرفداران بی شماری دارد.اما این ماده ی غذایی نشاسته ای است و زیاده روی در مصرف آن می تواند باعث بروز مشکلات پوستی شود.چون برخلاف آنچه تصور می کنید این ماده ی غذایی حاوی قندهای دیرجذب است و شاخص گلیسمی بالایی دارد.در نتیجه قند خون و انسولین را بالا می برد.بهتر است در مصرف این ماده ی غذایی نیز جانب احتیاط را رعایت کرده و به جای آن از حبوبات بیشتری استفاده کنید.


الکل باعث ایجاد جوش میشود


الکل سرشار از قند است.این میزان قند باعث افزایش انسولین در خون و در نتیجه اختلال هورمونی می شود.به بیان دیگر میزان تستوسترون به سرعت بالا می رود و باعث بروز جوش می شود.این قبیل نوشیدنی ها باعث پیر و کدر شدن پوست و حساسیت آن می شود.


پنیرهایی مانند کممبر باعث ایجاد جوش میشود


اگر در جایی زندگی می کنید که تنوع پنیر زیاد است و عاشق پنیرهای فرانسوی مانند کممبر، گرویر، بری و غیره هستید کمی احتیاط کنید.این پنیرها از شیر گاو تهیه شده اند و اگر شما از مشکلات پوستی رنج می برید بهتر است از مصرف آن ها خودداری کنید.اگر عاشق پنیر هستید بهتر است از پنیر تهیه شده از شیر بز استفاده کنید.چون این نوع پنیرها تأثیری در افزایش سبوم نداشته و پوستتان را پر از جوش نمی کنند.


لیست مختصری خوردنی های مشکوک به ایجاد جوش :


  1. دانه ها مانند گردو، بادام زمینی و مواد غذایی صنعتی که از دانه ها ساخته می شود مانند کره بادام زمینی

  2. شکلات به هر شکلی

  3. نوشابه های صنعتی : به خصوص آنها که رنگ تیره دارند!

  4. غذاهای تند و تیز و فلفلی : به خصوص اگر از سس های تند صنعتی استفاده می کنید. سس خانگی که با فلفل تازه ساخته شده باشد آنقدر مضر نیست.

  5. غذا های پر نمک : مانند چیپس، پفک، سیب زمینی سرخ کرده و… اگر می خواهد از نمک استفاده کنید بهتر است در غذای خانگی خود استفاده کنید تا آنرا از طریق فست فود ها به بدن خود برسانید.

  6. پیتزا

  7. مواد لبنی

  8. مواد قندی : برای برخی این کار سختی است اما سعی کنید مواد غذایی شیرین را کمتر استفاده کنید.

  9. کمتر سرخ کردنی ها را مصرف کنید : از خوردن سرخ کردنی ها لذت ببرید ولی تعادل را رعایت کنید.


چه مواد غذایی به کاهش ایجاد جوش کمک میکند ؟


از این مواد غذایی استفاده کنید تا به بهبود جوش های شما کمک کند.


  1. گوشت قرمز

  2. مرغ

  3. ماهی

  4. گردو

  5. میوه ها و سبزیجات

  6. قهوه و چای

  7. غلات و حبوبات

  8. نان


گردو


گردو سرشار از سلنیوم است و به نظر می‌رسد این آنتی اکسیدان قوی تأثیر پیشگیرانه‌ای روی پیدایش آکنه‌ها دارد. به خاطر اینکه سلنیوم از سلول‌ها در مقابل ضایعات التهابی مراقبت و خاصیت ارتجاعی پوست را حفظ می‌کند. این آنتی اکسیدان در همراهی با ویتامین‌های E و A تأثیر بیشتری بر جای می‌گذارد بنابراین توصیه می‌شود گردو را همراه بادام و اندکی فلفل قرمز میل کنید. توجه داشته باشید که گوشت، ماهی، پیاز، سیر و دانه‌های کامل از منابع دیگر سلنیوم به حساب می‌آیند.


مواد غذایی سرشار از روی


صدف، لوبیا، گوشت مرغ، ماهی


هنوز به درستی مشخص نشده است که چرا میزان کافی روی، سبز شدن آکنه‌ها را متوقف می‌سازد. شاید به این دلیل باشد که این مواد معدنی ترشح هورمون‌هایی که باعث تحریک آکنه می‌شود را کم می‌کند. روی همچنین باعث می‌شود که بدن راحت‌تر ویتامین A و مواد مغذی لازم برای سلامت پوست را جذب کند.


توجه داشته باشید اشخاص گیاه‌خواری که هیچ نوع محصولات حیوانی را مصرف نمی‌کنند باید با نظر متخصص تغذیه مکمل‌های روی مصرف کنند.


مواد غذایی سرشار از اسیدهای چرب امگا ۳


ماهی آزاد، تخم کتان


برخی از متخصصان بر این عقیده‌اند اسیدهای چرب امگا ۳ که اثر ضد التهابی دارند مشکلات آکنه را کاهش می‌دهند. ماهی‌های چربی مثل ماهی آزاد، ساردین و ماهی ماکرو، تخم کتان و گردو سرشار از این اسیدهای چرب اند.


بنابراین توصیه می‌کنیم هفته‌ای دو وعده ماهی چرب میل کنید. همچنین می‌توانید روغن کتان را به سالادتان اضافه کنید یا این که غذاهایتان را با تخم کتان میل کنید.


مواد غذایی سرشار از بتاکاروتن


هویج، سیب زمینی شیرین، طالبی، فلفل قرمز


بدن انسان بتاکاروتن را که در بیشتر میوه و سبزیجات زرد، نارنجی و قرمز رنگ وجود دارد به ویتامین A تبدیل می‌کند و این ویتامین تأثیر سلنیوم را بر پوست چند برابر می‌سازد. بنابراین از مصرف میوه و سبزیجات قرمز یا زرد رنگ غافل نشوید.


میوه و سبزیجات


محققان دریافته‌اند که در جزایر کیتاوان در گینه ی نو تقریباً هیچ‌کس از آکنه رنج نمی‌برد. آن‌ها پس از بررسی مواد غذایی مردمان این ناحیه دریافتند که رژیم غذایی آن‌ها سرشار از میوه و سبزیجات است و در این میان سهم اندکی به مواد غذایی تصفیه شده از قبیل شکر و آرد که می‌تواند میزان ترشح هورمون‌ها را بالا ببرد، داده شده است. بنابراین برای پیشگیری از پیدایش آکنه میوه و سبزیجات تازه‌ی زیادی میل کنید.


مواد غذایی سرشار از ویتامین C


پرتقال، گوجه فرنگی، طالبی


این میوه‌ها و سبزی‌های سرشار از ویتامین C، آکنه‌های شما را درمان نخواهد کرد اما ویتامین C غشا سلول‌ها را تقویت می‌کند و از این رو باعث پیشگیری از ایجاد جای زخم‌هایی می‌شود که نتیجه‌ی این ضایعات است. بنابراین میزان ویتامین C بدنتان را بالا ببرید تا پوستی زیبا داشته باشید.


مواد غذایی سرشار از ویتامین E


بادام، تخم مرغ، سبزیجات برگ سبز


ویتامین E، درمان ضایعات و جای زخم ناشی از آکنه را تسهیل می‌بخشد. این آنتی اکسیدان موثر در روغن‌های گیاهی تصفیه شده، میوه‌های صدفی (گردو، بادام) و دانه‌های کامل به وفور یافت می‌شود.


همچنین بهتر است از مواد غذایی گیاهی که برای جوش صورت مفیدند استفاده کنید. اما بد نیست با پزشک خود در این زمینه مشورت کنید تا مواد غذایی گیاهی غیر مجاز را برای شما مشخص کند. این گروه از مواد غذایی به خصوص اگر به صورت تازه مصرف شوند بخاطر ویتامین های آن تاثیر بیشتری دارند.


درمان جوش به میزان پیشرفت مشکل بستگی دارد. با رعایت رژیم غذایی مناسب و خودداری از مصرف مواد غذایی که با بدن شما ناسازگاری دارند، می توانید از خوراکی های مجاز و پوست صاف و زیبای خود لذت ببرید.


کدام مواد غذایی سبب ایجاد جوش میشود


چندین راهکار برای کاهش جوش های صورت


۱. صورت خود را خیلی با آب و صابون نشویید


شستشوی مکرر و شدید پوست صورت باعث تحریک آن شده و جوش ها را بدتر می کند.


برای کاهش تحریک پوست، مناطق مستعد بروز جوش را با یک ماده پاک کننده ملایم و آب گرم، دو بار در روز شستشو دهید.


۲. به پوست خود صابون بدون چربی بزنید


بهتر است از فوم ها و یا سایر شوینده های مراقبت پوستی مناسب پوستتان استفاده کنید.


صابون بدون چربی، منافذ پوستی را نمی بندد و باعث بروز جوش های سرسیاه و سرسفید نمی شود.

صابون هایی را بخرید که روی بسته بندی آنها نوشته شده است: بدون روغن و یا ضدجوش یا noncomedogenic.

صابون را با نوک انگشتان به صورت خود بمالید و به آرامی صورت خود را با دستانتان بشویید.

شسستن صورت با لیف، اسفنج و … ممکن است باعث سایش پوست گردد و همین عامل باعث تحریک پوست و ایجاد جوش می شود.


۳. آب زیادی بنوشید


نوشیدن آب کافی در طی روز باعث می شود که پوست شما به اندازه کافی آب داشته باشد.

چهار لیوان در روز آب بنوشید.

نوشیدن آب باعث می شود که بدن و پوست خود را از حمله باکتری ها و سموم محفوظ نگه داریم.


مصرف غذاهای سالم به همراه آب میوه ها و سبزیجات، دو ویتامین مفید را برای پوست تامین می کند،


۴. صورت خود را خیلی آرایش نکنید


از لوازم آرایشی چرب دوری کنید. لوازم آرایشی بدون چربی و پودری شکل، خیلی کم منافذ پوست را مسدود می کنند. قبل از رفتن به رختخواب، باید آرایش خود را پاک کنید.


۵. برنزه کردن پوست زیر نور آفتاب


اشعه UV یا ماورای بنفش نور خورشید یا نور مصنوعی (سولاریوم) که باعث برنزه شدن پوست می شود، شما را در معرض خطر ابتلا به سرطان پوست، پیری زودرس و چروک پوستی قرار می دهد. بسیاری از داروهای تجویز شده برای درمان جوش، شامل پمادهای رتینوئید می باشند که می توانند پوست شما را در برابر اشعه UV آسیب پذیرتر کنند.


۶. تحت نظر پزشک متخصص پوست، داروهای ضد جوش مصرف کنید


این داروها به سرعت عمل نمی کنند و تعدادی دارو را باید مصرف کرد تا اثر واضحی بر پوست بگذارند. برخی آکنه ها بعد از شش ماه از بین می روند. ممکن است بعد از رفع آکنه لازم باشد هنوز داروها را مصرف کنید. البته زیادی دارو نیز می تواند پوست را تحریک کند. بنابراین مدت زمان مصرف دارو را از پزشک خود بپرسید.


۷. از کرم های ضد آفتاب بدون چربی استفاده کنید


از کرم های ضد آفتاب بدون چربی استفاده کنید تا از پوست شما در برابر اشعه های ماورای بنفش نوع A و B محافظت کنند. این محصولات باعث می شوند، منافذ پوست مسدود نشوند. در صورتی که بیرون هستید، هر ۲ تا ۳ ساعت یک بار مجددا این کرم را به پوست خود بزنید. بهبودی دیرتر و زخم شدن جای جوش از مشکلات ترکاندن جوش می باشد


۸. از محصولات چرب و براق کننده مو استفاده نکنید


موادی مانند روغن سر یا ژل مو می توانند موجب بسته شدن منافذ پوست گردند. بنابراین موهای خود را با شامپو بشویید. اگر موهای چربی دارید، هر روز سرتان را شامپو بزنید. هنگامی که می خواهید از اسپری و یا ژل برای درست کردن موها استفاده کنید، حتما صورت خود را با پارچه ای بپوشانید.


۹. موهایتان را از صورت خود کنار بزنید


موقع خواب و در طول روز، موهای خود را دور از صورت قرار دهید تا پوستتان را ناراحت نکند. موها حاوی چربی می باشند که می توانند منافذ پوست را ببندند و باعث بروز جوش شوند.


۱۰. به پوست خود دست نزنید


از مالش پوست صورتتان خودداری کنید، زیرا این کار باعث می شود که جوش ها بدتر شوند. دستتان را زیر صورت خود نگذارید تا آلودگی دست به پوست صورت نرسد. موبایل خود را دور از صورت خود نگه دارید. دست ها و تلفن، دارای میکروب ها و چربی هایی هستند که باعث تحریک جوش ها می شوند. عرق نیز می تواند جوش ها را بدتر کند. پس بعد از عرق کردن، پوستتان را بشویید.


۱۱. جوش ها را دست نزنید


فشار دادن جوش آن را بدتر می کند.بهبودی دیرتر و زخم شدن جای جوش از مشکلات ترکاندن جوش می باشد.ترکاندن جوش باعث می شود مواد آلوده به داخل پوست رفته و باعث التهاب و زخم پوستی گردد.


۱۲. کرم مرطوب کننده بدون چربی استفاده کنید


پوست سالم باید مرطوب بماند.شما می توانید از مرطوب کننده های بدون چربی استفاده کنید. یک مرطوب کننده خوب می تواند باعث آرامش پوست شود و از پوست در مقابل آکنه محافظت کند.


درمان های طبیعی جوش صورت


  1. ابتدا صورت خود را با آب بشویید و خشک کنید. سپس آبلیموی تازه را در ظرفی ریخته و با یک پارچه به محل جوش ها بزنید و ۱۵ دقیقه بگذارید بماند. سپس با آب گرم صورتتان را بشویید و خشک کنید. دو ساعت بعد می توانید از کرم مرطوب کننده استفاده کنید.

  2. ابتدا صورت خود را با آب گرم بشویید و خشک کنید. سپس خیارها را با پوست شسته و حلقه حلقه کنید و در یک همزن بریزید. خیارهای له شده را ۲۵ دقیقه بر روی پوستتان بگذارید.

  3. یک عدد سفیده تخم مرغ را هم بزنید و آن را یک ساعت بر صورت خود بگذارید و بعد با آب ولرم بشویید.

  4. در شب، یک قاشق غذاخوری دارچین را با سه قاشق غذاخوری عسل مخلوط کنید. مخلوط حاصل را یک ساعت در شب بر صورت بگذارید. بعد با آب گرم، صورت خود را بشویید. این کار را برای دو هفته انجام دهید.

  5. گوجه فرنگی را شسته و در مخلوط کن بریزید. سپس مخلوط آن را ۴۵ دقیقه بر صورت خود قرار دهید. سپس با آب گرم صورت خود را بشویید.

  6. یک حبه سیر را دو قسمت کنید و یا آن را له کنید. چند بار در روز، این سیر را به محل جوش ها بمالید. بعد با آب ولرم صورت خود را بشویید و خشک کنید.

  7. سیب زمینی را شسته و رنده کنید. بعد مدت ۳۰ دقیقه بر روی صورت خود بگذارید.


تهیه شده مجله اینترنتی دلگرم


مرضیه ملایری


بیشتر بخوانید  معرفی بهترین رژلب های حجم دهنده بدون سرب + چگونه لب ها را حجم دهیم
ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید.
نظرتون رو بنویسید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *