مجله گردشگری

پربازدیدترین‌ها
لینک های مفید

مصرف قلیان در ایران 57 درصد افزایش یافته است / 64.3 درصد زنان روزانه قلیان می کشند

به قلم زود نیوز
به قلم زود نیوز
سرفصل‌های مقاله



به گزارش سلام نو به نقل از ایرنا، رئیس دبیرخانه ملی مبارزه با دخانیات وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی از افزایش 57 درصدی مصرف قلیان در مردان و زنان بالای 18 سال خبر داد.

بهزاد ولی زاده افزود: مصرف قلیان که به وسیله ای برای سرگرمی در مجالس خانوادگی و سرگرمی های مردمی مبتنی بر توهم تبدیل شده است در کشور رو به افزایش است و جای نگرانی دارد.

وی گفت: به دلیل اطلاعات ناکافی و باورهای غلط مردم، طعم میوه های موجود در تنباکو برای سیستم ایمنی بسیار مخرب است و سرطان ریه، سرطان مری، بیماری انسدادی مزمن ریه، افزایش حملات آسم و ذات الریه و سایر خطرات مرتبط با مصرف قلیان وجود دارد. . . .

ولی زاده تاکید کرد: میوه های طعم دار که به تنباکو اضافه می شود اسانس هستند و این اسانس ها علاوه بر تحریک دستگاه تنفسی باعث ایجاد حساسیت و علاوه بر بیماری های غیرواگیر، سرفه های مزمن همراه با خلط می شوند.

این مقام مسئول وزارت بهداشت ادامه داد: بر اساس تصور غلط، اگر دود قلیان وارد ریه نشود و فقط از دهان خارج شود، آسیبی به ریه ها نمی رساند، ضمن اینکه دود آن از طریق مخاط دهان جذب می شود. و حنجره و اثرات منفی خود را دارد. حتی در هوایی که دود قلیان منتشر می شود، افرادی که قلیان نمی کشند و در معرض دود قرار می گیرند عوارض طولانی مدت خواهند داشت.

64.3 درصد زنان روزانه قلیان می کشند

ولی زاده بیان کرد: روزانه 64.3 درصد زنان و 56.5 درصد مردان بالای 18 سال قلیان مصرف می کنند.

بیشتر بخوانید  سوالات امتحان آیین نامه رانندگی ۱۴۰۲ با جواب

وی با بیان اینکه 44.4 درصد زنان کشور و 88.25 درصد مردان بالای 18 سال سیگار می کشند، خاطرنشان کرد: سالانه حدود هشت میلیون نفر در دنیا بر اثر استعمال دخانیات جان خود را از دست می دهند که از این تعداد یک میلیون و 200 هزار نفر بر اثر دود سیگار جان خود را از دست می دهند.

رئیس دبیرخانه ملی مبارزه با دخانیات وزارت بهداشت تصریح کرد: در ایران سالانه 60 هزار نفر بر اثر مصرف دخانیات جان خود را از دست می دهند.

به گفته ولی زاده، دخانیات علاوه بر اینکه آسیب زیادی به سلامت بدن وارد می کند، برای محیط زیست نیز مخرب است، همچنان آسیب زیادی به محیط زیست وارد می کند و بار سنگینی را بر دوش مصرف دخانیات بر اکوسیستم جهانی وارد می کند.

وی افزود: در حال حاضر بخشی از زمین های کشاورزی کشور برای کشت توتون و تنباکو استفاده می شود و باید محصولاتی برای زندگی انسان ها از جمله گندم و برنج کشت شود زیرا آن دخانیات امنیت غذایی کشور را به خطر می اندازد.

صنعت دخانیات مضر است

ولی زاده تاکید کرد: صنعت دخانیات آسیب زا است، وزارت بهداشت راهکارهای زیادی در این زمینه ارائه کرده که از سوی سازمان های مختلف اجرا نمی شود و قانون جامعه مبارزه با دخانیات از سوی مسئولان جدی گرفته نمی شود و اقدامات خلاف قانون انجام می شود. .

وی همچنین از تبلیغات گسترده دخانیات انتقاد کرد و گفت: مصرف دخانیات در بسیاری از تبلیغات نمایش داده می شود. بسته های تنباکوی فریبنده و زیبا و مضر برای سلامت عمومی در معرض دید عموم قرار گرفته است.

بیشتر بخوانید  تصاویر دیدنی از ظهور ماه گرفتگی کامل در آرژانتین / فیلم

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید.
نظرتون رو بنویسید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *