مجله گردشگری

پربازدیدترین‌ها
لینک های مفید

مصرف قرص ترامادول و عوارض این دارو

به قلم زود نیوز
به قلم زود نیوز
سرفصل‌های مقاله


ترامادول چیست و با ما چه می کند؟

ترامادول (Tramadol) که مارک دارد Tramal، Tramed و Biomadolo pyralgin، همچنین به عنوان دارو شناخته می شود بی دردی اپیوئیدی برای درد متوسط ​​تا شدید را تسکین دهید تجویز می شود.

با این قسمت از دلگرم کننده به روز باشید موارد مصرف ترامادول آن ها ملاقات می کنند.

ترامادول

مکانیسم اثر ترامادول

دو نوع وجود دارد. اول، مانند سایر داروها مواد افیونی (مشتقات تریاک) این یک آگونیست گیرنده مو (μ) است. با این حال، چسبندگی ترامادول به گیرنده های “مو” بسیار ضعیف است. ماده متابولیزه شده O-desmethyltramadol نسبت به عنصر اصلی چسبندگی بیشتری به گیرنده های مو دارد و خواص مخدر قوی تری دارد. به همین دلیل خواص مسکن ترامادول حدود 10 برابر ضعیف تر از مورفین است.ترامادول میل ترکیبی متوسطی با گیرنده سیگما 1 دارد که عموماً دارای عملکرد ضد تشنج و همچنین دارای خواص ضد افسردگی همراه با سرخوشی است.

ثانیاً از جذب مجدد نوراپی نفرین و سروتونین جلوگیری می کند و غلظت این دو ماده را در سیناپس افزایش می دهد که باعث ایجاد خواصی مانند داروهای ضد افسردگی و همچنین هوشیاری می شود و برعکس مرفین حتی در برخی از مصرف کنندگان باعث تحرک بیشتر مصرف کننده می شود. شرایط ضعیفی مانند MDMA (KSTC مشاهده شده) نیز احتمال گرفتگی عضلات را کاهش می دهد.مصرف 100 میلی گرم ترامادول سطح دارو را در خون در دو ساعت به حداکثر می رساند.

حدود 20 درصد ترامادول به پروتئین های خون متصل می شود. 30 درصد ترامادول بدون تغییر و 60 درصد به صورت متابولیت های تجزیه شده در کبد دفع می شود. نیمه عمر دارو 4 تا 6 ساعت است. ترامادول معمولا برای تسکین درد در کمتر از 5 روز و 50 تا 100 میلی گرم هر 8 ساعت تجویز می شود و همچنین برای درمان سندرم پای بیقرار تجویز می شود. اخیراً تحقیقاتی برای بررسی تأثیر ترامادول در درمان افسردگی اساسی در حال انجام است.

بیشتر بخوانید  فواید تخم مرغ برای سلامتی

ترامادول داروی ضعیف تری نسبت به مرفین و قویتر از ایبوپروفن و استامینوفن است و مصرف بیش از دو هفته آن هرگز برای بیماران توصیه نمی شود و مسمومیت های مجاز و توصیه شده مشابه دارویی نیز با اعتیاد طولانی مدت به مواد مخدر رخ می دهد. کشور متأسفانه به این نتیجه می رسیم که داروی ترامادول که قرار بود برای تسکین درد استفاده و تجویز شود، اکنون به یکی از اعتیادآورترین و پرمصرف ترین مواد معتادان تبدیل شده است که مشکلات زیادی را به همراه داشته است.

———————————————— ————————————

شایع ترین دلایل سوء مصرف ترامادول عبارتند از:

عوارض خطرناک ترامادول

1- افرادی که کار سختی دارند و باید به صورت آنلاین کار کنند از این دارو برای رفع خستگی و تندرستی استفاده می کنند.

2- کسانی که در حین رابطه جنسی دچار انزال زودرس می شوند برای رهایی از این عوارض به ترامادول مراجعه کنند.

3- بیمارانی که به دلیل درد ابتدا پزشک تجویز می کنند و سپس به طور داوطلبانه مصرف مداوم این دارو را آغاز می کنند.

4- سایر معتادان به مواد افیونی که یا برای کاهش علائم ترک مصرف این دارو را شروع می کنند و یا ماده مصرفی خود را جایگزین ترامادول می کنند، هر چهار گروه مذکور دچار عوارض جانبی شدید ناشی از مصرف ترامادول خواهند شد.

———————————————— ————————————

عوارض خطرناک ترامادول

تعادل، افت فشار خون، تشنج، علائم یائسگی در زنان، نفخ، ضایعات پوستی و خارش، تکرر ادرار، اختلالات بینایی، یبوست، بی اشتهایی، درد مبهم شکمی، شرایط عصبی، اختلالات خواب، اضطراب، سرگیجه، خستگی و ضعف عمومی.

این دارو در افراد مبتلا به بیماری مزمن کبدی و کلیوی و همچنین در زنان باردار استفاده می شود.به دلیل بروز ناهنجاری های جنینی) افراد دارای سابقه تشنج نیز ممنوع می باشند. اما مصرف این دارو همراه با الکل، قرص های خواب، داروها و مواد مخدر بسیار خطرناک است.

متاسفانه به دلیل در دسترس بودن، قیمت پایین، عرضه های بدون نسخه در برخی داروخانه ها و عدم اطلاع از عوارض ترامادول، در حال حاضر با استفاده گسترده از این دارو در کشور مواجه هستیم. ترامادول خواص ضد افسردگی در بدن ایجاد می کند و اگرچه این ماده مخدر برخلاف مورفین باعث هوشیاری و فعالیت بیشتر می شود، اما احتمالاً این یکی از دلایلی است که مصرف کنندگان مستعد مصرف ترامادول هستند.

بیشتر بخوانید  بیماری سارکوئیدوز چیست؟

هنوز تعداد دقیق معتادان به ترامادول در کشور اعلام نشده است، اما زنگ خطر زمانی به صدا درآمد که اعلام شد ایران دارای بیشترین تعداد مسمومیت با ترامادول در جهان است که نشان از مصرف زیاد و خودسرانه این دارو در این مرحله دارد. توقف آن بسیار سخت و طاقت فرسا است. ترامادول نباید به طور ناگهانی قطع شود، زیرا ممکن است باعث علائم ناخوشایند ترک شود.

عوارض خطرناک ترامادول

نکته مهم در ترک ترامادول این است که علائم جسمی آن از تریاک شدیدتر است که نتیجه خاصیت ضد افسردگی این دارو است. با قطع ناگهانی ترامادول شاهد علائم متوسط ​​تا شدید اضطراب، تعریق، بی خوابی، حالت تهوع، لرز، اسهال، دردهای عضلانی، ترس، بی قراری، گرگرفتگی و تشنج خواهیم بود. بنابراین مصرف کنندگان این دارو هرگز نباید خودسرانه تسلیم شوند.

حال سوال اینجاست دارویی که اکثر پزشکان تمایلی به تجویز آن ندارند و در نسخه پزشکان بسیار کم دیده می شود و فروش بدون نسخه آن ممنوع است، چگونه در برخی داروخانه ها به وفور یافت می شود و به راحتی بدون نسخه به فروش می رسد؟

بنابراین نظارت بر کار داروخانه ها ضروری است. آیا وقت آن نرسیده است که مسئولان تولید ترامادول در کارخانه های داخلی را با نیازهای واقعی و تجویز پزشکان مقایسه کنند و همچنین به دنبال پاسخی برای این سوال باشند که چرا و از چه طریق ترامادول قاچاق در مقادیر زیاد وارد کشور می شود (400 و 500 میلی گرم) و سلامت جامعه ما به خطر افتاده است.

———————————————— ————————————

ایران دارای بیشترین تعداد مسمومیت با ترامادول در جهان است

کارشناس پزشکی قانونی در خبری که در تاریخ ۲۶ مرداد ۱۳۹۳ در سایت خبرگزاری تحلیلی خرداد منتشر شد، بیشترین مسمومیت و عوارض ترامادول را به ایران نسبت داد و گفت: متاسفانه به دلیل تقاضای بازار، مشکلاتی دویست، چهارصد و پانصد میلی گرم مواد مخدر به صورت قاچاق وارد کشور و توزیع می شود.»

بیشتر بخوانید  علت پرخوری و کم خوری در زمان استرس چیست ؟

اثرات مشابه سایر مواد افیونی (تهوع، سرگیجه، خواب آلودگی، مننژیت، خشکی دهان، تاخیر در انزال، یبوست، افت فشار خون، تعریق، خارش) با ترامادول مشاهده شده است، اما افسردگی تنفسی با ترامادول خوراکی کمتر از مورفین رخ می دهد. مصرف این دارو به دلیل افزایش سطح سروتونین و همچنین بی خوابی بیش از سایر مواد افیونی باعث تهوع می شود. مصرف بیش از 400 میلی گرم ترامادول برای افرادی که مقاومت فیزیکی نسبت به مواد افیونی ندارند خطرناک است.

استفاده همزمان از مهارکننده های بازجذب سروتونین مانند: سیتالوپرام، بوپروپیون، فلوکستین و مهارکننده های مونوآمین اکسیدعوارض جانبی دارو و گاهی اوقات سندرم سروتونین را بدتر می کنند.یکی از عوارض نادر اما خطرناک مصرف ترامادول تشنج است. تشنج معمولاً در اثر مصرف بیش از حد این دارو یا مصرف آن در بیماران مبتلا به صرع یا آسیب مغزی، بیماران مبتلا به مشکلات کلیوی (اختلال در دفع دارو و افزایش مقدار دارو در خون) یا افراد الکلی ایجاد می شود. همچنین احتمال وابستگی به مواد مخدر و علائم ترک مشابه سایر ترکیبات شبه تریاک وجود دارد.

یکی دیگر از عوارض نادر ترامادول (چهار تا پنج ساعت پس از مصرف) فشار خون بالا همراه با سردردهای شدید است. در این مقاله به نوع مرگ و تعداد قربانیان اشاره ای نشده است.

لطفا اگر سوال یا راهنمایی برای مقاله دارید ترامادول چیست؟

این را در نظر داشته باشید، آن را با ما و سایر کاربران در بخش نظرات به اشتراک بگذارید.

———————————————— ————————————

یک مجله اینترنتی دلگرم کننده

مرجان امینی


ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید.
ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید.
نظرتون رو بنویسید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *