مجله گردشگری

پربازدیدترین‌ها
لینک های مفید

مشکلات بازگشت زائران اربعین; افزایش قیمت شگفت انگیز و کمبود Nagaon

به قلم زود نیوز
به قلم زود نیوز
سرفصل‌های مقاله



به گزارش سلام نو به نقل از خبرآنلاین، در حالی که موج بازگشت زائران به کشور آغاز شده است، شاهد کمبود ناوگان حمل و نقل جاده ای و افزایش کرایه ها در پایانه ها هستیم.

این روزها شاهد موج دوم بازگشت زائران از 6 پایانه مرزی به کشور هستیم. با توجه به اینکه در روزهای اخیر تعداد زیادی از زائران به دلیل بسته بودن مرز و نبود اتوبوس برای انتقال زائران به نجف با مشکلات عدیده ای در پایانه های مرزی مواجه شدند، ستاد اربعین تصمیم به بستن مرزها گرفت. برای چند روز برای عبور از مرزها با اعزام اتوبوس به عراق عجله کنید.

به گفته بسیاری از زائران، قیمت بلیت آن سوی مرز به بیش از 800 تا 2 میلیون تومان رسید.

بعد از مشکلات این روزها شاهد بازگشت موجی از زائران بودیم و این تازه شروع ماجرا بود. از آنجایی که بخش زیادی از زائران از طریق ناوگان حمل‌ونقل جاده‌ای باز می‌گردند، این امر منجر به مشکلات زیادی در بخش اتوبوس‌رانی شده است.

اکنون به گفته بسیاری از زائران، قیمت حمل و نقل ناوگان اتوبوسرانی افزایش زیادی داشته است، در حالی که پیش از این اعلام شده بود تنها 75 درصد قیمت ها افزایش می یابد، اما تحقیقات میدانی حکایت از افزایش 100 تا 125 درصدی قیمت حمل و نقل دارد. پایانه ها به ویژه پایانه مرزی مهران است.

مشکل جدی بازگشت زائران اربعین چیست؟

شهریار افندی زاده معاون حمل و نقل وزیر راه و شهرسازی در این خصوص گفت: با توجه به زمان کوتاه سفر اربعین، سیستم حمل و نقل ماهیت محدودی دارد. در گذشته انتظار داشتیم حدود 5 میلیون تردد در سراسر مرزهای کشور به عراق داشته باشیم. تا 29 شهریور حدود 3 میلیون زائر از مرزهای کشور عبور کردند.

بیشتر بخوانید  ابتلای ۶ ایرانی دیگر به سویه اُمیکرون

وی گفت: تلاش کرده ایم بالاترین ظرفیت را در حوزه ریلی ایجاد کنیم، بنابراین ظرفیت مسیرهای ریلی تهران، اهواز، کرمشهر و مشهد، تهران و کرمشهر را افزایش داده ایم.

به گفته وی، از سوی دیگر حدفاصل مرز مهران و ایلام در روزهای هفدهم و هجدهم شهریور ماه ترافیک بسیار بزرگی به طول 86 کیلومتر وجود داشت که تا حدودی برنامه های ما را به هم زد و ورود به کشور بیش از حد مجاز است. تعداد خروجی ها تاکنون گزارش شده است.

معاون حمل و نقل وزیر راه و شهرسازی گفت: با توجه به آغاز موج بازگشت زائران از پایانه های مرزی، امکانات و ناوگان خودرویی برای بازگشت زائران در نظر گرفته شده است و تاکنون موفق شده ایم اتوبوس را به مقصد برسانیم. پایانه های بازگشت زائران از مرزهای زمینی به ویژه مهران.

افندی زاده بیان کرد: بنابراین مدیریت در انتهای مرز انجام می شود به طوری که مجبوریم 10 تا 15 ساعت اتوبوس را در مرزهای کشور نگه داریم. به نظر من بعد از اربعین یا کار حرفه ای باید سفر سال آینده از طریق کاروان های تحت مدیریت سازمان حج زیارت تسهیل شود، وزارت راه تمام تلاش خود را می کند.

هیچ یک از شرکت ها حق فروش مجدد را ندارند

همچنین در این خصوص داریوش باکر جوان، مدیرکل دفتر حمل و نقل مسافر سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای گفت: متأسفانه سازمان های دیگر تصمیم دارند 3 هزار و 700 دستگاه خودرو ناوگان را برای جابجایی زائران در اختیار سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای قرار دهند. اما تاکنون کمتر از 10 دستگاه خودروی ناوگان در اختیار ما قرار داده اند، وی گفت: از سوی دیگر در روند خروج زائران، این دستگاه ها حتی با دستور افسر اطلاعات سازمان به این اداره اضافه نشد. معاون اول رئیس جمهور و امیدوار بودیم در بازگشت بیشتر این همکاری ها باشد اما تا کنون متأسفانه موفقیت آمیز نبوده است.

بیشتر بخوانید  ترافیک نیمه‌سنگین در ورودی‌های شهر مشهد -

وی گفت: هیچ یک از شرکت های حمل و نقل یا رانندگان حق افزایش قیمت بیش از نرخ مصوب را ندارند و در صورت مشاهده با این شرکت ها برخورد می شود.

بیکر جوان گفت: تابلوهای مصوب تعرفه ای در تمامی پایانه ها نصب شده و نیروهای بازرسی و انتظامی نیز در پایانه ها حضور دارند و مسافران در صورت مشاهده به شماره 141 پیامک کنند.

مدیرکل دفتر حمل و نقل مسافری سازمان سفر گفت: پیش از این 75 درصد افزایش نرخ کرایه ها افزایش یافت اما باز هم با مصوبه ستاد اربعین افزایش 100 درصدی قیمت ها افزایش یافت و شایعه افزایش قیمت ها را تکذیب می کنم. به 125-130٪ افزایش یافته است.

اداره راه آهن به کمک زائران اربعین در این منطقه آمده و 6 قطار در مسیرهای منتهی به پایانه های مرزی وارد این منطقه شده و تعداد زائران در این منطقه افزایش یافته است.

بر اساس این گزارش، وضعیت مرزها در روزهای اخیر بسیار نابسامان و شلوغ بوده است، اما اکنون با مدیریت بهتر و تسریع در اعزام زائران به شهرهای نجف، حجم تردد بهتر شده و امیدواریم زائران شرایط را بهتر فراهم کنند. برای سایر زائران با مدیریت زمان بازگشت.

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید.
ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید.
نظرتون رو بنویسید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *