مجله گردشگری

پربازدیدترین‌ها
لینک های مفید

مسابقه 1402 در هاله ای از عدم قطعیت

Picture of به قلم زود نیوز
به قلم زود نیوز
سرفصل‌های مقاله



به گزارش روزنامه سلام نو همشهری او نوشت: «اما و اگرهای زیادی در مورد امتحانات سال آینده وجود دارد. بلاتکلیفی ها به حدی است که اکنون مشاوران کنکور که نگران تغییرات آینده هستند به داوطلبان توصیه می کنند امسال در هر رشته و دانشگاهی که قبول می شوند، بروند. زیرا مشخص نیست سال آینده چه اتفاقی خواهد افتاد. توصیه ای که البته مورد تایید کارشناسان آموزشی است.

آنها می گویند هر روز تصمیمات جدیدی گرفته می شود و هنوز معلوم نیست پشت آزمون های غیردانشجویی چه چیزی وجود دارد، نه زمان برگزاری دو امتحان دروس تخصصی در یک سال و نه سرنوشت دروس عمومی که به دلیل کنار گذاشته شدن آنها این موقعیت. رئیس جمهور در چهارم تیرماه سیاست سنجش و پذیرش دانشجو را ابلاغ کرد و پس از آن سازمان سنجش تصمیم اعلام شده را مبنای کنکور سال بعد دانست.

بر اساس راهکار اعلام شده، دروس عمومی از کنکور سال آینده حذف می شوند و دروس تخصصی دو بار در سال تست می شوند و تاثیر سوابق تحصیلی در کنکور به 60 درصد می رسد.

اکثر نمرات مدرسه واقعی نیستند

محمدرضا نیک نژاد کارشناس آموزش و پرورش و معلم فیزیک پایه دوازدهم است و به همشهری می گوید که بر اساس این مصوبه برای کنکور سال آینده فقط کلاس دوازدهم در نظر گرفته می شود. برای سال بعد یازدهم و دوازدهم و سال بعد از آن کلاس دهم و یازدهم و دوازدهم.

به گفته نیک نژاد، با این مصوبه کنکور فقط برای دروس تخصصی برگزار می شود و دروس عمومی از طریق معدل محاسبه می شود، اما نکته اینجاست که 70 تا 80 درصد نمرات مدارس غیرواقعی است و معمولاً بیشتر از کلاس. این دانش آموز گفت: دلیل این امر وجود رقابت در مدارس و سوال در مورد رتبه آنهاست. مدیران سعی می کنند مدارس خود را بهتر از آنچه هستند جلوه دهند تا بتوانند دانش آموزان بیشتری را جذب کنند. این مشکل بیشتر در مدارس شهریه‌ای وجود دارد. به همین دلیل معمولاً امتحانات داخلی در این مدارس با رفاقت فراوان برگزار می شود.

ظهور رقابت مافیا

اجرای این آیین نامه چالش دیگری را برای خانواده ها و فرزندانشان ایجاد می کند و آن اضافه شدن فشار روانی و استرس برای کسب نمرات بالا در امتحانات نهایی است. هر چند نیک نژاد می گوید این استرس و فشار خانواده ها به دانش آموزان در مقطع ابتدایی هم دیده می شود اما باز هم اتفاق می افتد. وی با اصول کلی این آیین نامه جدید موافق است و معتقد است که اعمال آن موجب برقراری عدالت بیشتر برای ورود به دانشگاه می شود: «بهتر است ملاک میزان یادگیری و تلاش دانشجو در طول سالیان باشد تا اینکه ملاک تنها یک باشد. سال دوازدهم.» این روش منصفانه تر است. البته به شرط اجرای صحیح. این بدان معنی است که نتایج گزارش شده واقعی است. نکته اینجاست که بسیاری از دانش آموزان تنها در سال آخر با صرف هزینه های زیاد و رفتن به آموزش های فشرده که گاهی برای هر جلسه چندین میلیون تومان هزینه دارد، رتبه بالایی در کنکور کسب می کنند. این یک نوع دوپینگ است. در حالی که وقتی از دانش آموز خواسته می شود از همان پایه های پایین تر یاد بگیرد، عملکرد او در بلندمدت سنجیده می شود. نه فقط در یک سال.”

بیشتر بخوانید  پایانه مرزی جدید رازی خوی بهمن امسال افتتاح می شود - خبرگزاری مهر | اخبار ایران و جهان

این تمام ماجرا نیست، مافیای کنکور در حال حاضر دام گسترده ای را برای داوطلبان گشوده است و با این وضعیت بیم آن می رود که فعالیت این مافیا بیشتر شود. این سوال توسط Nicneades نیز تایید شده است.

امکان افزایش مدارس و مدارس غیرانتفاعی

فاطمه اخلی مشاور کنکور است و در یکی از مدارس تیزهوشان مشغول به کار است. وی از جمله کارشناسانی است که معتقد است این طرح دارای مزایا و معایبی است که باید در هر دو قسمت مورد توجه قرار گیرد. یکی از محاسن آن این است که دانش آموز از پایه دهم یادگیری را جدی می گیرد و دانش آموز مبارز از دانش آموز با تمرکز ارشد جدا می شود. اما ایراداتی به آن وارد است: «یکی از پیامدهای منفی این آیین نامه، بی توجهی به درس های عمومی است». زیرا قبل از آن دانش آموز این دروس را فقط به صورت کنکور می آموخت، دروسی مانند ادبیات، دین، زندگی، زبان انگلیسی. اما اکنون این فرصت از دست رفته و تمرکز بر دوره های تخصصی هر رشته است. این سؤال بر سواد عمومی دانش آموزان تأثیر می گذارد».

وی به نحوه برگزاری آزمون تخصصی دو بار در سال اشاره می کند و با بیان اینکه این آزمون ها بلاتکلیفی زیادی دارد، می گوید: «هنوز نمی دانیم که این دو آزمون چقدر در رتبه بندی کنکور تأثیر می گذارد. دانش آموزان فکر می کنند اگر در امتحان اول خوب جواب ندهند، برای جبران آن در امتحان دوم شرکت می کنند. از طرفی ظرفیت دانشگاه و زمان پذیرش آنها چقدر خواهد بود؟ ساعت دو تست چقدر است؟”

حلی به اهمیت برگزاری دقیق امتحانات نهایی با اعمال این مصوبه اشاره می کند. به گفته وی بسیاری از این آزمون ها به دلیل آگاهی مسئولان و شهروندان و سایر مسائل در شهرهای دور برگزار نمی شود و برقراری عدالت در برگزاری این آزمون ها زیر سوال می رود. این مشاور کنکور از افزایش مدارس و مدارس غیرانتفاعی نیز ابراز نگرانی می کند: «احتمال افزایش تعداد مدارس وجود دارد; زیرا از کلاس دهم چالش پذیرش شروع می شود و خانواده ها به دنبال کلاس و کتاب درسی برای فرزندان خود هستند.

مدارس غیردولتی در حال آمدن هستند

علی هزاریان، سخنگوی کمیسیون 90 شورای اسلامی، 22 تیرماه گفت: سوابق تحصیلی مصوب شورای عالی انقلاب فرهنگی شامل کنکور 1402 نمی شود.

اما هامون سبطی، دبیر کارگروه آموزش شفافیت و عدالت که از منتقدان اجرای این مصوبه است، می گوید تنها چند روز پس از اعلام عدم اجرای این مصوبه برای سال های آینده، ابلاغیه ای در سازمان نظارت جایگزین شد که وی در خصوص اجرای فوری این آیین نامه برای سال بعد گفت: از آنجایی که ابهامات اجرایی و عدالتی و اجتماعی و آموزشی وجود دارد، ابهامات زیادی وجود دارد. در چارچوب آیین نامه تاثیر قطعی میانگین نمرات در کنکور قرار شد این آیین نامه به مدت یکسال در نظر گرفته شود و باید بیشتر گذاشته شود و قسمت هایی که اعمال نمی شود قرار داده شود. اصلاح و تقویت قطعات قابل اجرا و آماده سازی زیرساخت ها و تامین اعتبارات لازم و یا نیروهای متخصصی که بتوانند آن را اجرا و در نهایت عملی کنند، ضروری است.

بیشتر بخوانید  جبران خسارت سیل زدگان چگونه است؟

وی می گوید: این موضوع حداقل درخواست اکثریت نمایندگان مجلس و همچنین ناظران شفافیت و عدالت بود و رئیس جمهور طبق اصل 90 به کمیسیون قول داد که این اتفاق بیفتد. و این تصمیم گرفته شد و بیانیه ای در سایت رسمی سازمان سانسه منتشر شد.

در این اطلاعیه آمده است پذیرش 1402 نیز همانند پذیرش 1401 برگزار می شود و تمامی تغییرات در پذیرش 1403 اعمال می شود و سه روز از درج این اطلاعیه می گذرد و اطلاعیه جدیدی جایگزین آن شده است. در اطلاعیه جدید آمده است که مصوبه جدید برای سال 1402 به فوریت اجرا شود.

ثابتی می گوید: بر اساس این مصوبه جدید برای پذیرش در دانشگاه های مهرام در سال آینده، آزمون ورودی باید دو بار برگزار شود. یعنی یک کنکور طبق معمول تیرماه خواهد بود و دیگری احتمالا قبل یا بعد از تیرماه. چندی پیش رئیس سازمان سنجش اعلام کرد که احتمالا یکی از دو آزمون قبل از تعطیلات نوروزی برگزار می شود. یعنی تا اسفندماه سال جاری دانش آموزان باید کلاس های اختصاصی را در سال دوازدهم به پایان برسانند و تسلط پیدا کنند و در سال های دهم و یازدهم نیز در کلاس های اختصاصی شرکت کنند.

به گفته دبیر کارگروه آموزش شفافیت و عدالت، این موضوع دو پیامد نامطلوب دارد. یکی اینکه این عمل در مدارس دولتی امکان پذیر نیست و معمولا چنین شرایطی فقط در مدارس غیرانتفاعی وجود دارد. بنابراین در مرحله اول اجرای این آیین نامه اختلاف طبقاتی بیش از پیش تأثیر ناعادلانه خود را در پذیرش دانشگاه نشان می دهد.

وقتی مدارس غیردولتی بر خلاف مدارس دولتی و برنامه درسی رسمی، قبل از اولین امتحان تمام توجه خود را معطوف به دروس خاص می کنند، دروسی که ادعا می شد به کمک این آیین نامه عمیق تر مورد توجه قرار می گیرند، به حاشیه می روند. مانند ادبیات و زبان فارسی، دین و زندگی، عربی و انگلیسی. دانش آموزان مدارس دولتی ناگزیر، اما با دشواری بسیار بیشتر، به همین سمت سوق داده می شوند.

لذا این حادثه ادعای دوم این مصوبه را زیر سوال می برد و درس هایی که می تواند سطح فرهنگی و اخلاقی جوانان کشور را بالا ببرد کمتر اهمیت دارد. اگر کنکور دوم بعد از تیر 1402 برگزار شود، ممکن است انجام و انتشار نتایج برای سازمان سنجش مشکل باشد.

نتایج امتحانات نهایی نسبت به کنکور بر اساس کدام فرمول است؟

سبطی به نکته دیگری نیز اشاره می کند و آن تاثیر قابل توجه نتایج امتحانات نهایی داوطلب بر رتبه کنکور است: این موضوع از نظر آماری و ریاضی مشکلات زیادی دارد و دیده بان شفافیت این موضوع را با سایر نهادها در دستور کار قرار خواهد داد. ” بر اساس کدام فرمول می خواهند نتایج امتحانات نهایی چند ساله را با کنکور مقایسه کنند؟! اگر از این موضوع بگذریم، موضوع دوم داوطلبان غیردانشجو است. ما بیش از 500،600 هزار داوطلب پشت آزمون داریم. اکثر آنها باید در امتحانات تکمیلی معدل شرکت کنند، بنابراین کسب نمره 20 تاثیر منفی در رتبه کنکور آنها نخواهد داشت. همه اینها در شرایطی که نه تنها هنوز مشخص نیست دو کنکور در چه فاصله زمانی و به چه شکلی برگزار می شود، بلکه مشخص نیست این صدها هزار داوطلب که باید در چه تاریخی و به چه ترتیبی برگزار شود. پس از بازگشت نمرات خود باید در آزمون بازگرداندن معدل شرکت کنند. “آزمایی که آنها حق دارند تا 10 بار شرکت کنند.

بیشتر بخوانید  واکنش ایران به مذاکرات آمریکا وعربستان - خبرگزاری مهر | اخبار ایران و جهان

ثابتی این سوال را مطرح می کند: آیا آموزش و پرورش زیرساخت برگزاری آزمون صدها هزار داوطلب در سال جاری را دارد؟ و آیا آموزش و پرورش در این شرایط می تواند از تقلب گسترده در امتحان نهایی جلوگیری کند؟ با توجه به ابزار و تکنولوژی کلاهبرداری که در این زمینه ایجاد شده است؟

این یک مشکل بزرگ است و نباید آن را نادیده گرفت. جای تعجب است که چرا با وجود این همه مخالفت، مهلت یک ساله بررسی این قطعنامه لغو شد.» دلیل تسریع در اجرای آن را باید از شورای عالی انقلاب فرهنگی جستجو کرد. «ما توجیه منطقی ندیدیم.

عدم امکان برگزاری امتحان نهایی برای 2.5 میلیون نفر

ثابتی می گوید: به گفته کارشناسان و حتی مسئولان سابق این وزارتخانه، آموزش و پرورش نه ظرفیت برگزاری امتحان نهایی برای حدود 2.5 میلیون دانش آموز و نه تصحیح برگه های امتحانی این مجلد را دارد. بر اساس این مصوبه آموزشی از سال 1403، 2.5 میلیون دانش آموز باید تنها در خردادماه در امتحانات نهایی شرکت کنند! داستان در مورد داوطلبان برای تمدید نمره به قوت خود باقی خواهد ماند. بهتر است اجرای این مصوبه را تا آماده شدن زیرساخت ها به تعویق بیندازیم.»

حال این کارشناس آموزشی تاکید می کند برای انتشار جزییات بیشتر این مصوبه باید تا پایان شهریور ماه صبر کرد.

نقشه موفقیت در آزمون 1402

با توجه به تاکید بر اجرای اثر معدل در کنکور سال آینده و برگزاری دو آزمون برای دروس تخصصی، مشاوران کنکور و کارشناسان آموزشی پیشنهادهای متعددی برای موفقیت در کنکور سال آینده به دانش آموزان و پشتوانه های کنکور دارند:

امسال هر رشته و دانشگاهی که قبول شد برای ثبت نام اقدام کنید. چون شنیده می شود چند هزار متقاضی کنکور معدل 20 دارند پس با این تعداد افرادی که باید معدل ترمیمی بگذرانند در صورت استنباطی بودن سوالات نسبت به قبلی ممکن است نتوانند در آزمون قبول شوند. سال ها. و از کتاب های جدید 100 امتیازی. در همه دروس نمره 20 بگیرید. بنابراین آنها چند هزار نفر عقب هستند.

کتاب های درسی را به صورت مفهومی و دقیق بخوانید و توجه داشته باشید که امتحانات نهایی آسان نخواهد بود و احتمالا باید به صورت مفهومی مطالعه شود.

دروس را طبق ضریب نخوانید. همه دروس باید برای آنها اهمیت یکسانی داشته باشد زیرا بدیهی است که ضرایب حذف شوند.

از اول سال یکسان درس می خوانید و به درس ها توجه می کنید. این بدان معنی است که آنها نباید در شام امتحان باشند.

فقط به گفته های معلم خود تکیه نکنید، منابع مختلف را با دقت بخوانید.

برای امتحانات نهایی نیازی به تست زدن ندارید، برای این امتحان هم باید به صورت مفهومی مطالعه کنید.

منتظر انتشار آیین نامه نباشید، همین الان مطالعه دقیق را شروع کنید.

به حرف هایشان که می گویند کنکور یک تکنیک است تا مفهومی توجه نکنید. آنها کلاهبردار هستند.”

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید.
ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید.
نظرتون رو بنویسید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *