مزایای واکسن سه گانه (سه گانه)


واکسن های سه گانه علیه دیفتری، کزاز و سیاه سرفه

واکسن سه گانه یا سه گانه که واکسن سه بیماری دیفتری، کزاز و سیاه سرفه بله، برای ایمن سازی نوزادان و کودکان در میان سن از 6 هفته تا 6 هر سال مصرف می کنند. محتوای واکسن سه گانه محلول های خالص و غلیظ توکسوئید دیفتری و کزاز و سم باکتریایی سیاه سرفه کشته شد فسفات آلومینیوم در تولید جذب می شود. تیومرسال به عنوان نگهدارنده به نسبت یک به ده هزار به محصول اضافه شد. استفاده از فسفات آلومینیوم به این دلیل است که تاخیر در جذب واکسن در بدن باعث افزایش ایمنی زایی آن می شود. دلگرم کننده با من باش.

واکسن سه گانه

واکسن سه گانه یا سه واکسن دیفتری، کزاز و سیاه سرفه

واکسن سه گانه یا سه گانه این واکسن که علیه دیفتری، کزاز و سیاه سرفه است، برای ایمن سازی نوزادان و کودکان 6 هفته تا 6 سال استفاده می شود. واکسن سه گانه حاوی محلول های خالص شده و غلیظ سموم دیفتری، توکسوئید کزاز و باکتری سیاه سرفه است که روی فسفات آلومینیوم تولید شده جذب می شود. تیومرسال به عنوان نگهدارنده به نسبت یک به ده هازلر به محصول اضافه می شود. استفاده از فسفات آلومینیوم به این دلیل است که تاخیر در جذب واکسن در بدن باعث افزایش ایمنی زایی آن می شود.

 واکسن های سه گانه علیه دیفتری، کزاز و سیاه سرفه

مقدار ترکیبات واکسن سه گانه

هر دوز واکسن در حجم 5 میلی لیتر حاوی مواد زیر است:

  • دیفتری نوکسوئید: 15 واحد فلوکولانت
  • توکسوئید کزاز: 10 واحد فلوکولان
  • واکسن سیاه سرفه: 4 واحد حفاظت بین المللی
  • آلو- منیزیم فسفات: (بر اساس یون های فلزی) 3 تا 6 میلی گرم
  • تیومرسال: 1%

موارد عدم استفاده از واکسن سه گانه

برای ایمنی اولیه، سه تزریق نیم میلی لیتری به فاصله 4 تا 8 هفته و چهارمین تزریق یک سال بعد انجام می شود. از تزریقات تکمیلی هر 5 سال یکبار از واکسن ترکیبی ضد دیفتری – کزاز در کودکان یا بزرگسالان واکسن سه گانه در کودکان مبتلا به ضایعات مغزی پیشرونده ممنوع است و باید واکسن دوتایی جوان تزریق شود.

همچنین این واکسن برای کودکان با سابقه بیماری های مزمن است چرکی، اختلالات عصبی، تشنج، ضایعات مغزی یا داشتن سابقه خانوادگی بیماری های عصبی تجویز نمی شود. در هر یک از این موارد، پزشک اطفال باید شخصا تصمیم بگیرد که آیا از واکسن استفاده کند یا خیر.برای کودکان مبتلا به تب یا بیماری. واکسن دیفتری سه گانه حاد – کزاز و سیاه سرفه برای تسکین تب و بیماری، تزریقی امکان ندارد بعد از 6 سال (6 سال و 11 ماه و 29 روز) واکسیناسیون سه گانه ممنوع است و باید از واکسن دوبل برای بزرگسالان استفاده شود.

بیشتر بخوانید  زیپروبایوکس چیست و چرا تجویز می شود؟

 واکسن های سه گانه علیه دیفتری، کزاز و سیاه سرفه

عوارض جانبی سه گانه واکسن

تزریق این واکسن باعث قرمزی، سفتی، تورم یا بثورات پوستی همراه با تب می شود که معمولا گذرا هستند. در موارد نادری پس از تزریق این واکسن مشکلات کلیوی گزارش شده است. همچنین به ندرت به اختلالات مغزی قابل توجه ناشی از تزریق جزء سیاه سرفه این واکسن سه گانه اشاره می شود. آدرنالین (در دوز یک تا هزار) باید همیشه در دسترس تزریق کننده ها باشد تا در صورت بروز آنافیلاکسی، بتوان بلافاصله از آن استفاده کرد.

واکسن دوگانه یا ترکیبی دیفتری و کزاز

واکسن دوگانه یا ترکیبی حاوی واکسن دیفتری و کزاز نیز می باشد و در کودکان بالای 6 سال و کودکان حساس به واکسن سه گانه استفاده می شود. ترکیب واکسن مضاعف مانند واکسن سه گانه است با این تفاوت که ضد سرفه ندارد.

برنامه های کاربردی

اگر بعد از تزریق واکسن سه گانه دمای بدن کودک بالای 40 درجه سانتیگراد باشد (زیر زیر بغل)، گریه مداوم بیش از سه ساعت که قابل آرام شدن نیست یا در آینده به جای واکسن سه گانه تشنج ایجاد شود.واکسن مضاعف. باید به نوزادان داده شود. آنها همچنین از یک واکسن ترکیبی ویژه برای ایمن سازی کودکان بالای شش سال، چه نوجوانان و چه بزرگسالان، استفاده می کنند. پس از 6 سال (6 سال و 11 ماه و 29 روز) واکسیناسیون سه گانه ممنوع است و باید از واکسن دوگانه برای بزرگسالان استفاده شود.

ایمن سازی کودکان زیر شش سال در برابر بیماری ها دیفتری و کزاز از واکسن دیفتری-کزاز برای کودکان خردسال استفاده می شود. واکسن نوجوانان و بزرگسالان ترکیبی مشابه واکسن کودکان دارد، فقط مقدار دیفتری نوکسوئید به دو واحد فلوکولانت کاهش یافته است.

موارد عدم استفاده

در کودکان مبتلا به تب یا بیماری حاد، تزریق واکسن تا زمانی که تب از بین برود به تعویق می افتد. واکسیناسیون باید با احتیاط انجام شود و در کودکان مبتلا به آلرژی شدید یا ضایعات و عوارض مغزی و عصبی با نظر پزشک متخصص اطفال انجام شود. در صورت نیاز به واکسیناسیون، کودکان بالای شش سال و نوجوانان باید در بزرگسالی واکسینه شوند. زیرا در این گروه سنی واکسن مخصوص کودکان به دلیل وجود مقدار بیشتر آنتی بادی علیه دیفتری در آن عوارض نسبتا شدیدی ایجاد می کند.

بیشتر بخوانید  لیزر لیپولیز و عوارض آن، استفاده از لیزر لیپولیز

 واکسن های سه گانه علیه دیفتری، کزاز و سیاه سرفه

عواقب

پس از تزریق واکسن، عوارض موضعی مانند قرمزی محل تزریق، حساسیت در محل و گاهی اوقات واکنش های عمومی مانند تب، سردرد و گاهی راش در سطح بدن ظاهر می شود که این واکنش ها به زودی از بین می روند. در موارد نادر، اختلالات کلیوی و عصبی پس از تزریق واکسن ترکیبی دیفتری و کزاز مشاهده شده است. در چنین مواردی، تزریقات بعدی انجام نمی شود. یک در هزار آدرنالین باید همیشه همراه با تزریق واکسن در دسترس باشد تا در صورت بروز آنافیلاکسی بلافاصله بتوان از آن استفاده کرد.

نحوه استفاده از واکسن های سه گانه و دوگانه

واکسن های سه گانه و دوگانه 0.5 میلی لیتری با تزریق عضلانی تزریق می شوند. واکسن های سه گانه و دوگانه برای بزرگسالان و کودکان باید به صورت عضلانی و عمیق تزریق شوند زیرا تزریق این نوع واکسن در زیر یا داخل پوست می تواند باعث تحریک موضعی، تشکیل گرانولوم، نکروز بافتی و آبسه استریل شود. قبل از استفاده واکسن را به خوبی تکان دهید تا مطمئن شوید که واکسن کاملا یکنواخت است.

سایر عوارض جانبی واکسن سه گانه عبارتند از:

• سفتی گلوله مانند در محل نیش که می تواند مدت زیادی طول بکشد و مهم نیست.
• قرمزی و حساسیت در محل گزیدگی که با حوله مرطوب و نیمه گرم اصلاح می شود.
تزریق واکسن را در زمان مناسب به تاخیر بیندازید
اگر واکسن چند دوز مانند واکسن سه گانه به موقع تزریق نشود و به دلایلی مانند بیماری یا مسافرت کودک به تاخیر بیفتد، می توان واکسن تاخیری را در هر زمانی تزریق کرد و کودک می تواند ادامه دهد و تمام شود. نیازی به تزریق مجدد واکسن نیست. کودکی با سردی خفیف یا مدفوع سخت مانعی برای واکسیناسیون یا واکسیناسیون تاخیری نیست و می توان آن را تزریق کرد.

نحوه نگهداری واکسن های سه گانه و دوگانه

واکسن‌های سه‌گانه و دوتایی باید در دمای ۰ تا ۸ درجه سانتی‌گراد (کف بالای یخچال) و دور از نور نگهداری شوند. این واکسن ها معمولاً در جعبه های حاوی دو یا سه آمپول 0.5 میلی لیتری یا بطری های 5 تا 10 میلی لیتری عرضه می شوند.

بیشتر بخوانید  موارد مصرف قرص بون کمپلکس نچرال ورلد

 واکسن های سه گانه علیه دیفتری، کزاز و سیاه سرفه

نکات مهم در مورد واکسن های سه گانه و دوگانه

  • حداقل فاصله بین واکسیناسیون سه گانه یک ماه است.
  • پس از 6 سال (6 سال و 11 ماه و 29 روز) واکسن سه گانه ممنوع است و باید از واکسن دوگانه بزرگسالان استفاده شود.
  • اگر کودک در زمان اولین یادآوری سه گانه و فلج اطفال چهار سال یا بیشتر داشته باشد، یادآوری دوم لازم نیست.
  • توصیه می شود همزمان با واکسن سه گانه یک نوبت استامینوفن داده شود و به والدین گفته شود در صورت تب یا بی قراری هر چهار ساعت یک بار آن را تکرار کنند.
  • اگر بعد از تزریق واکسن سه گانه، دمای بدن کودک بالای 40 درجه سانتیگراد (زیر زیر بغل)، گریه مداوم بیش از سه ساعت که قابل آرام شدن نیست و یا حملات در عرض 72 ساعت رخ دهد، باید واکسن سه گانه دوبل تزریق شود. نوزاد
  • واکسیناسیون سه گانه در کودکان مبتلا به ضایعات مغزی پیشرونده ممنوع است و باید واکسن دوتایی جوان تزریق شود.
  • فاصله بین نوبت سوم و چهارم واکسن سه گانه نباید کمتر از 6 ماه باشد.
  • واکسن DTP برای افرادی که سابقه تشنج و کنترل دارو دارند بی خطر است.
  • برای حفظ ایمنی پس از پنج واکسن سه گانه یا دوگانه، واکسن دوبل بزرگسالان باید هر 10 سال یکبار تکرار شود.
  • به منظور افزایش سطح ایمنی بزرگسالان در برابر دیفتری، تزریق واکسن کزاز در تمامی مواردی که بزرگسالان باید واکسینه شوند، اعم از زنان باردار و زنان باردار (15 تا 49 سال) توصیه می شود.
  • واکسن های سه گانه و دوگانه برای بزرگسالان و کودکان باید به صورت عضلانی و عمیق تزریق شود (تزریق این نوع واکسن در زیر یا داخل پوست می تواند باعث تحریک موضعی، تشکیل گرانولوم، نکروز بافتی و آبسه استریل شود).

لطفا اگر سوال یا راهنمایی برای مقاله دارید واکسن های سه گانه

این را در نظر داشته باشید، آن را با ما و سایر کاربران در بخش نظرات به اشتراک بگذارید.

یک مجله اینترنتی دلگرم کننده

مرجان امینی


دیدگاهتان را بنویسید