مرگ یوکیا امان مدیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی + علت مرگ


درگذشت امان، مدیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی

تشویق: یوکیا آمانو، مدیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی امروز (دوشنبه) درگذشت.

خبرگزاری رویترز گزارش داد که آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در نامه‌ای به کشورهای عضو، مرگ امان را اعلام کرد.

در بیانیه آژانس بین‌المللی انرژی اتمی آمده است: «دبیرخانه آژانس بین‌المللی انرژی اتمی از قدرت یوکیا امان، دبیرکل سازمان ملل، عمیقاً متأسف است. [آژانس] اعلام می کنیم. اتاق پست [آژانس] او در نامه استعفای خود به هیئت مدیره با افتخار آخرین فکر خود را ذکر می کند:

به لطف حمایت اعضا و تعهد کارکنان، آژانس در دهه گذشته به نتایج ملموسی در پیشبرد هدف “اتم ها برای صلح و توسعه” دست یافته است. “من به دستاوردهایمان بسیار افتخار می کنم و از اعضای آژانس قدردانی می کنم.

آژانس انرژی اتمی همچنین اعلام کرد که پرچم های نمادین آژانس بین المللی انرژی اتمی در کشورهای عضو به نصف برافراشته خواهد شد.

آژانس انرژی اتمی علت مرگ یوکیا امان را اعلام نکرد.

خبر درگذشت آمانو پس از آن منتشر شد که هفته گذشته رسانه های خارجی گزارش دادند آمانو می خواهد تا قبل از مارس سال آینده سمت مدیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی را به دلیل مشکلات جسمی به فرد دیگری واگذار کند.

آمانو رئیس آژانس بین المللی انرژی اتمی درگذشت

امانوی 72 ساله نیز در جلسه هفته گذشته شورای حکام درباره موضوع هسته ای ایران غایب بود. این دومین بار است که او به دلیل مشکلات جسمانی جلسات آژانس را از دست می دهد.

فدریکا موگرینی، نماینده عالی اتحادیه اروپا در امور خارجی و سیاست امنیتی در صفحه توئیتر خود با ابراز تاسف عمیق از مرگ امان نوشت:[او] او مردی با فداکاری و حرفه ای استثنایی بود که همیشه به بی طرفانه ترین روش به جامعه بین المللی خدمت می کرد. هیچ وقت همکاری با او را فراموش نمی کنم. «کار با او برای من یک فرصت و لذت بزرگ بود.

بیشتر بخوانید  مروری بر زندگی شخصی و هنری اکبر عالمی منتقد سینما

درگذشت امان رئیس آژانس بین المللی انرژی اتمی

دوره مدیرکلی امان در پایان سال 2021 به پایان می رسد، اما تصمیم برای استعفا و انتشار خبر مرگ وی آغاز یک روند رقابتی برای تأثیرگذاری بر روند انتخابات خواهد بود، آن هم در شرایطی که برنامه هسته ای ایران در حال افزایش است.

آمانو در سال 2009 با حمایت آمریکا مدیرکل آژانس شد. اسناد ویکی لیکس بعداً فاش کرد که او به واشنگتن اطمینان داد که در موضوع هسته ای ایران «کاملاً در خاک ایالات متحده است» و برای افزایش فشار بر جمهوری اسلامی تلاش می کند.

بر اساس توافق هسته ای 2015، مدیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی موظف است در مورد وضعیت برنامه هسته ای ایران و پایبندی تهران به بندهای هسته ای آژانس گزارش دهد. آمانو پیش از تصمیم اخیر جمهوری اسلامی ایران برای کاهش تعهدات هسته‌ای خود در 15 گزارش متوالی از جمله پنج گزارش پس از خروج آمریکا از برجام، پایبندی تهران به توافق را تایید کرد.

در ماه های اخیر، آمریکا و رژیم صهیونیستی عمان را برای تشدید بازرسی ها و انتشار گزارش های هدفمند علیه برنامه هسته ای ایران تحت فشار قرار داده اند. بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل، بارها از امان به دلیل نادیده گرفتن اسناد ادعایی درباره برنامه هسته ای ایران انتقاد کرده است.

آمانو به دلیل عدم پوشش خبری چند ماهه از مشکلات جسمی رنج می برد. بیماری امان در ظاهر او نیز مشهود بود و پیش از این نیز احتمال بازنشستگی زودهنگام او مطرح شده بود.

بر اساس گزارش رسانه های غربی، رقابت اصلی برای برکناری امان از سمت مدیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی بین رومانیایی ها و آرژانتینی ها است. رویترز اخیرا گزارش داده است که کورنل فروتا، هماهنگ کننده اصلی سیاسی آژانس بین المللی انرژی اتمی (از رومانی) و رافائل گروسی، نماینده آرژانتین در آژانس بین المللی انرژی اتمی، نامزدهای احتمالی جایگزینی امان هستند.

بیشتر بخوانید  جملات کوتاه تبریک روز مادر مخصوص استوری، بیو، کپشن و استاتوس

آمانو که بود؟

آمانو، مدیرکل فقید آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، کار خود را در آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در سال 2005 به عنوان نماینده ژاپن آغاز کرد.

  • او در سال 2009 به دلیل تجربه زیاد در وزارت امور خارجه ژاپن در زمینه منع اشاعه و انرژی هسته ای، جایگزین محمد البردایی به عنوان مدیرکل جدید آژانس بین المللی انرژی اتمی شد.
  • آمانو سپس دو دوره سه ساله دیگر را بر عهده گرفت و تنها فینالیست دور آخر بود.
  • این دیپلمات ژاپنی در رشته حقوق از دانشگاه توکیو فارغ التحصیل شد و برای اولین بار در سال 1972 به عنوان رئیس دپارتمان کنترل تسلیحات هسته ای به وزارت امور خارجه ژاپن پیوست.
  • آمانو (72) علاوه بر زبان مادری خود به زبان های انگلیسی و فرانسوی تسلط کامل داشت و سال ها از طرف کشورش در بلژیک، فرانسه، سوئیس و ایالات متحده مناصب دیپلماتیک داشت.
  • به گزارش رسانه ها، این آژانس در پیامی که صبح امروز به کشورهای عضو ارسال کرد، مرگ امان را اعلام کرد، اما به علت مرگ وی اشاره ای نکرد.
  • بلومبرگ هفته گذشته گزارش داد که او تا مارس 2020 به دلیل بیماری استعفا خواهد داد.
  • آمانو همچنین در نشست اخیر آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به درخواست آمریکا برای بازنگری در کاهش تعهدات هسته‌ای ایران به دلیل شرایط جسمی وخیمش غایب بود.


دیدگاهتان را بنویسید