مجله گردشگری

پربازدیدترین‌ها
لینک های مفید

ما عامل وقفه در روند احیای برجام نبودیم

Picture of به قلم زود نیوز
به قلم زود نیوز
سرفصل‌های مقاله



به گزارش سلام نو؛ ایسنا به نقل از سایت وزارت امور خارجه آمریکا نوشت: ند پرایس، سخنگوی وزارت امور خارجه این کشور در پاسخ به این سوال که با توجه به اظهارات اخیر جوزپ بورل، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا و هماهنگ کننده مذاکرات هسته ای در خصوص احیای برجام (توافق هسته ای)، آیا احتمال ادامه این مذاکرات وجود دارد و آیا آمریکا به این گام اولیه جدید در روند تمدید توافق خوش بین است یا خیر؟ و با شرکای اروپایی خود در تماس خواهد بود. در حال بررسی آن هستیم. ما بازخورد خود را در این مورد مستقیماً با متحدان اروپایی خود در میان می‌گذاریم، اما تصور ما این است که پیشنهاد آقای بورل بر اساس توافقی است که روی میز بوده است، به سختی بین اعضای گروه 1+5 مذاکره شده و منتظر بوده است. از مارس پذیرفته می شود.
پرایس در تلاش برای مقصر دانستن ایران گفت: یک مکث وجود داشت، زمان زیادی طول کشید و ما نتوانستیم به بازگشت متقابل به پایبندی به برجام دست یابیم، ما باعث آن نشدیم. این کشوری بود که از بازگشت به عضویت در برجام خودداری کرد. این کشور ایران است. ما به صراحت اعلام کرده‌ایم که آماده بازگشت به برجام هستیم، با این فرض که ایران نیز همین کار را انجام دهد. ما نیز این پیام را غیر مستقیم به ایران رساندیم.
سخنگوی وزارت خارجه آمریکا با تکرار اظهارات خود درباره مواضع ایران در مورد احیای توافق هسته‌ای، افزود: از ماه مارس یا بعد از آن، هیچ نشانه‌ای از سوی ایران مبنی بر آمادگی آنها برای اتخاذ تصمیم سیاسی لازم برای بازگشت ندیده‌ایم. برای رعایت برجام». به همین دلیل است که ما به طور مساوی برای سناریوهایی که برجام داریم و سناریوهایی که برجام وجود ندارد، آماده می شویم.
وی در پاسخ به وضعیت کنونی مذاکرات برای احیای توافق هسته‌ای، گفت: «ما در مورد سرنوشت این شهروندان آمریکایی که به‌طور غیرقانونی در ایران هستند بسیار محتاط بوده‌ایم». با برجام ما هرگز این توهم را نداشتیم که بازگشت به برجام لزوماً به زودی محقق خواهد شد. ما می دانستیم که مذاکرات دشوار خواهد بود و مراقب بودیم که سرنوشت این شهروندان غیرقانونی زندانی به نقشه ای نامعلوم گره نزنیم.
وی در قسمت دوم بیانیه خود در این زمینه تصریح کرد: ما از طریق جداگانه به دنبال آزادی این شهروندان آمریکایی بوده ایم.
به گزارش ایسنا، اظهارات پرایس علیه مواضع ایران در زمینه احیای توافق هسته ای از آنجا ناشی می شود که جوزپ بورل روز سه شنبه در یادداشتی در فایننشال تایمز درباره توافق هسته ای نوشت: اجرای کامل این توافق به شدت تحت تاثیر این توافق است. تصمیم دونالد ترامپ برای خروج یکجانبه آمریکا از آن در سال ۲۰۱۸ و اجرای کمپین «فشار حداکثری» آغاز شد. ایران همچنین فعالیت های هسته ای خود را با سرعت نگران کننده ای افزایش داده است. متأسفانه ایران حتی توانایی‌های نظارتی آژانس بین‌المللی انرژی اتمی را محدود کرده و نتوانسته است به طور کامل با آژانس در تعهدات پادمانی اصلی خود همکاری کند. «فشار حداکثری» شکست خورده و علیرغم تلاش‌های همه طرف‌های باقی‌مانده در توافق، مردم ایران از مزایای کامل اقتصادی لغو تحریم‌ها محروم شده‌اند.

بیشتر بخوانید  فال حافظ روزانه دوشنبه 23 بهمن 1402 با معنی و تفسیر دقیق

وی در این یادداشت تصریح کرد: در آوریل 2021 به عنوان هماهنگ کننده برجام، از عزم سیاسی دولت جدید آمریکا برای آغاز روند دیپلماتیک با حضور آمریکا و شرکت کنندگان برجام برای معکوس کردن این موضوع استفاده کردم. تشدید خطرناک هدف من تسهیل بازگشت ایالات متحده به برجام و اجرای کامل تعهدات برجام توسط ایران و ایالات متحده بود. پس از 15 ماه گفت‌وگوی فشرده و سازنده در وین و معاملات بی‌شماری با شرکت‌کنندگان برجام و ایالات متحده، به این نتیجه رسیده‌ام که فضا برای سازش‌های اساسی بیشتر به پایان رسیده است. متنی را روی میز گذاشتم که در آن به تفصیل روند لغو تحریم‌ها و همچنین اقدامات هسته‌ای لازم برای احیای برجام را توضیح دادم.

هماهنگ کننده مذاکرات توافق هسته ای تصریح کرد: این متن بهترین توافقی است که می توانم به عنوان میانجی در مذاکرات ببینم. این یک توافق کامل نیست، اما به تمام عناصر حیاتی می پردازد و شامل سازش های دشواری است که طرفین به دست آورده اند. اکنون باید تصمیماتی اتخاذ شود تا از این فرصت منحصر به فرد برای دستیابی به موفقیت و نشان دادن پتانسیل عالی اجرای کامل توافق استفاده شود. من هیچ جایگزین موثر یا جامعی برای دسترسی نمی بینم.

وی ادامه داد: می دانیم که با نزدیک شدن به انتخابات میان دوره ای کنگره، برجام همچنان یک موضوع قطبی در واشنگتن است. این توافق ممکن است تمام نگرانی های آمریکا در مورد ایران را حل کرده باشد. اتحادیه اروپا همچنین نگرانی هایی مانند مسائل حقوق بشر و فعالیت های منطقه ای ایران دارد که فراتر از مسائل هسته ای است. ما دائماً آنها را در مذاکرات دوجانبه با ایران مطرح می کنیم. برجام به همه آنها نمی پردازد و هرگز چنین قصدی نداشته است. با این حال، مزیت این توافق این بود که برنامه هسته ای در حال توسعه ایران را تعدیل کرد و اجازه بازرسی و نظارت دقیق آژانس بین المللی انرژی اتمی را داد. این موضوع این معاهده را پایه و اساس معماری عدم اشاعه هسته ای می کند.
جورپ در بورل در ادامه یادداشت خود گفت: اکنون بازگرداندن اجرای کامل توافق می تواند این مزیت ها را دوباره احیا کند. این منافع شامل محدودیت های شدید بر ظرفیت غنی سازی اورانیوم ایران و نظارت دقیق آژانس بین المللی انرژی اتمی است. این توافق همچنین می تواند یک پویایی امنیتی مبتنی بر همکاری بیشتر در منطقه ایجاد کند و حرکت مثبت اعتمادسازی ایجاد کند. همچنین می دانیم که تهران پس از تجارت منفی در سال های اخیر دچار تردیدهای جدی شده است. با این وجود، توافق روی میز نشان دهنده عزم همه شرکت کنندگان برای تضمین پایداری آن است و شامل تعهد رئیس جمهور جو بایدن و تضمین های ایالات متحده در این زمینه است. در نتیجه، این توافق از مصونیت بیشتری در برابر اقدامات احتمالی یکجانبه برای تضعیف آن برخوردار است.
مجری مذاکرات هسته ای افزود: هر روز که توافقی در وین به دست نمی آید، دستیابی به منافع اقتصادی ملموس برای مردم ایران از طریق لغو تحریم های آمریکا و همچنین منافع عدم اشاعه هسته ای را به تاخیر می اندازد. ” برای جهان.» تکمیل توافق در این زمان، منافع اقتصادی و مالی قابل توجهی به همراه خواهد داشت و همچنین امنیت منطقه ای و جهانی را تقویت می کند.

بیشتر بخوانید  فارس رتبه اول تولید انار کشور را دارد

در نهایت یک مقام سیاست خارجی اتحادیه اروپا نوشت: اکنون زمان آن است که تصمیمات سیاسی سریعی برای پایان دادن به مذاکرات وین بر اساس متن پیشنهادی من اتخاذ کنیم و بلافاصله به اجرای کامل برجام بازگردیم. این توافق در خدمت رژیم منع اشاعه هسته‌ای در ازای لغو تحریم‌ها است و نشان می‌دهد که دستیابی به توافقات بین‌المللی متعادل در این دوران پرتلاطم امکان‌پذیر است. اگر توافق پذیرفته نشود، یک بحران هسته ای رخ می دهد و این امر ایران و مردمش را بیشتر منزوی می کند. وظیفه مشترک ما رسیدن به توافق است.

حسین امیرعبدالیان وزیر امور خارجه ایران اخیرا در گفت و گوی تلفنی با بورل گفت: در اراده دولت جمهوری اسلامی ایران برای دستیابی به یک توافق خوب، قوی و با ثبات تردیدی وجود ندارد.

امیر عبداللهیان تاکید کرد: اگر آمریکا گامی واقع بینانه در راه حل و دستیابی به توافق بردارد، توافق خوبی در اختیار همه طرف ها قرار می گیرد.

وزیر امور خارجه یادآور شد: جمهوری اسلامی ایران از ابتدای مذاکرات همواره حسن نیت و اراده جدی خود را برای دستیابی به توافق نشان داده است.

امیر عبدالهیان با اشاره به متن ارائه شده اخیر بارل تاکید کرد: ایران از ادامه مسیر دیپلماسی و مذاکرات استقبال می کند.

وزیر امور خارجه کشورمان افزود: آمریکا همیشه اعلام می کند که خواهان توافق است، بنابراین این رویکرد باید در متن توافق و در عمل دیده شود.

جوزف بورل، رئیس سیاست خارجی اتحادیه اروپا نیز در این گفت و گو اظهار داشت: طرف ایرانی تاکنون اراده مثبت و جدی در روند مذاکرات از خود نشان داده و اکنون زمان رسیدن مذاکرات به نتیجه مطلوب است.

بیشتر بخوانید  شهرام کاشانی خواننده پاپ ایرانی درگذشت؛ علت مرگ شهرام کی چه بود؟

بورل بار دیگر بر تمایل خود و معاونش برای تسهیل و تسریع این روند از طریق ارتباط و مشورت با همه طرف ها تاکید کرد.

در این گفت وگو طرفین در خصوص نحوه ادامه این امر بحث و تبادل نظر کردند.

جو بایدن پس از پیروزی در انتخابات در برابر ترامپ در سال گذشته، به مذاکرات غیرمستقیم با ایران برای بازگشت دوجانبه به توافق، در چارچوب مذاکرات وین ادامه داد. این مذاکرات که آخرین دور آن بین ایران و آمریکا با میانجیگری اتحادیه اروپا در قطر انجام شد، هنوز به نهایی شدن توافق منتهی نشده است.

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید.
نظرتون رو بنویسید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *