مجله گردشگری

پربازدیدترین‌ها
لینک های مفید

ماجرای جنجالی آلبوم مشترک شجریان و قربانی + واکنش همایون شجریان

به قلم زود نیوز
به قلم زود نیوز
سرفصل‌های مقاله


حواشی آلبوم هماجون شجریان و علیرضا گوربانی

تشویق کننده: همجون شجریان در سال های اخیر با انتشار مطلبی در صفحه شخصی خود در فضای مجازی به منتقدان خود پاسخ داده است.

آلبوم مشترک هماجون شجریان و علیرضا گوربانی با عنوان «افسانه چشمان تو» به آهنگسازی مهیار علیزاده ۱۹ آبان منتشر و عرضه می شود.

اولین خبر از تولید آلبوم مشترک علیرضا گوربانی و همایون شجریان به مرداد ماه سال 1393 برمی گردد و به نظر می رسد تا پنج سال دیگر این وعده محقق شود.

همان طور که قبلاً اشاره شد، بخشی از این اثر بر روی ابیات نیما یوشی سروده شده است و بخشی دیگر شامل اشعاری از احمد شاملو، محمدرضا شفیعی کدکنی، محمدعلی بهمنی، سیمین بهبهانی و علیرضا کلیجایی است.

پاسخ همجون شجریان به منتقدان

زمان انتشار آلبوم از علیرضا گربانی و همایون شجریان

به گزارش ایسنا، آخرین خبر از انتشار آلبوم مشترک همجن شجریان و علیرضا گوربانی در آبان ماه سال جاری منتشر شد.

ساخت نماهنگ همایون شجریان و علیرضا گوربانی برای آلبوم «افسانه چشمان تو» در سریال تجاری و سرگرمی «ایران مال» با انتقادات گسترده اهالی موسیقی و فعالان رسانه ای مواجه شده است.

منتقدان می پرسند “به چه قیمتی؟” در فضای مجازی تولید این اثر مشترک شجریان و گوربانی در «ایران مول» به دلیل حواشی پیرامون ساخت این مجموعه بزرگ مورد انتقاد قرار گرفته است.

گفتنی است ایران مال پیش از این اسپانسر «پرواز هماجا» بود که باعث گلایه اهالی موسیقی شد.

آلبوم مشترک علیرضا گوربانی و هماجون شجریان، پنج سال پس از انتشار اولین خبر از این پروژه، سرانجام با عنوان «افسانه چشمان تو» ۱۹ آبان منتشر می شود.

حال این خواننده در متنی که منتشر کرده قصد دارد ضمن پاسخ به انتقادات به این حرکت اخیر، کنسرت برنامه سی ام و پیشنهاد خود برای اجرای کنسرت خیابانی را نقد کند.

پاسخ همجون شجریان به منتقدان

حواشی آلبوم هماجون شجریان و علیرضا گوربانی

همایون شجریان با انتشار این عکس نوشت:
«چند سالی است که بعد از هر حرکت و اخباری از فعالیت صاحب این قلم، عده ای از انگیزه و هدفشان برای فرصتی بهتر غافل شده اند. همیشه کسانی بودند که اصول و هنر کار من را نقد می کردند و با قلمی عاقلانه و پاک و آزاد نظرات خود را بیان می کردند، اما گروه هایی هم بودند که مثلاً با روسری قلم و مرکب می گرفتند و از ذات خود کور می شدند. حسادت و تعصب، قصد تخریب دارند. اینها در چهارچوب شلاقشان، برس آنهاست. وقتی برای صدها هزار علاقه‌مند برای یک کنسرت خیابانی بدون مرز درخواست دادم، گفتند به دنبال شهرت هستیم و می‌گویند به‌جای این جاه‌طلبی‌ها، چند شب در یک سالن کنسرت آزاد اجرا می‌کنند!

در مورد چه چیزی صحبت کردیم و پاسخ آنها چیست؟ هدف من از اجرا در خیابان این بود که موسیقی را وارد شعر شهر کنم. در خیابان. جایی که هر رهگذری شنونده من است. من به فکر کنسرت خیابانی صرفاً رایگان نبودم و آنها متوجه نشدند که کنسرت خیابانی به معنای کنسرت رهگذران است. چقدر فقیر و چقدر ثروتمند. چه همدلی و همراهی و چه مردم دیگر. این یک موسیقی شگفت انگیز است که هیچ مرزی نمی شناسد. همه چیز را به یک اندازه و یکسان در زیر سقف لاجوردی خود جمع می کند. با هر زبان و فرهنگ و حرفه ای. یعنی از صبح تا شب مثل یک نوازنده فقیر که در خیابان می نوازد و آواز می خواند. نخواندن و نواختن در فلان سالن در ساعت معین و با محدودیت مشخص.

ماجرای کنسرت خیابانی که اینقدر با جوهر سکه ای مسموم شده، وای به حال حرکت های دیگری که خدای ناکرده سود مالی هم دارند.

اوج نوشتن آنها در کنسرت C به منصه ظهور رسید و ما از خودی و خارجی شنیدیم و چیزی نگفتیم و این همچنان ادامه دارد. اخیرا حضور متواضعانه علیرضا قربانی در لوکیشنی که این مدیر هنری برای گرفتن عکس و مصاحبه های متعدد به همراه تصاویر مربوط به مراسم رونمایی که تنها به دلیل طراحی خاص کتابخانه و راهرو با معماری ایرانی پیشنهاد داده بود، مطرح شد. با انگیزه است. تا امروز که هزاران نفر از حوزه های مختلف به دیدن و خرید و عکس گرفتن برای خاطره می روند، خبری از آنها نبود!!! در حالی که عکس همایون در کتابخانه دیده نشد آتش خشم شعله ور شد!! خبر کذب زنده شد که در مالا آهنگ مشترک اجرا کردیم ??? دوست دارم از این اجرا هم عکس بزارید!! صحبت از تخلفات گسترده است!؟ چرا باز است، چنین جایی!؟ چرا آن را نمی بندند تا مردم و هنرمندانشان بدانند چه بدهی دارند؟
برس های عزیز، به من یاد نده که چه کار کنم یا نه. درس خود را پس از سالها شاگردی و همدردی با بزرگان ادب و هنر این مرز و بوم آموختم. من خارج از این افراد نیستم و هر جا که باشند در صورت لزوم خواهم بود. چه کاخ سعدآباد و کنسرت «سی» باشد، چه کتابخانه در مرکز خرید عمومی، چه تالار مجلل اسپیناس، چه فرهنگسرای بهمن که در رکاب پدرش و گروه آوا باز است، یا یک خیابان. کنسرت ، که رویای من است.
عزیزان من دیگر دیر شده است که این حقیر جان و تن و دلش را به معشوق داد امروز از هیچ چیز نمی ترسد باز هم بنویسند. هدف این بود که بفهمیم چگونه آنها گهگاه پس از تخریب ایجاد می شوند و در یک هزارتو پنهان می شوند، مثلاً انتقاد سازنده و درخشان.
نه من سزاوار ستایش و قدردانی شما هستم و نه کاتبان آنها می توانند مرا نکوهش کنند. «این را بدانید و فکر کنید روزی دلهای مهربان و مهربان شما از بخل این گرفتاری ها دست بر نمی دارد.

پاسخ علیرضا قربانی درباره حواشی آلبوم افسانه چشمان تو

پس از پاسخ همایون شجریان به انتقادات، اکنون علیرضا گوربانی این مسئولیت را برعهده دارد و با او آلبوم مشترک «افسانه چشمان تو» را منتشر خواهد کرد.

بیشتر بخوانید  کاریکاتور جالب از هرم جیزه و مرگ در غزه!

به گزارش ایسنا، خبر نهایی انتشار آلبوم مشترک همایون شجریان و علیرضا گوربانی در آبان ماه امسال منتشر شد اما نحوه انتشار این خبر و عکس های او مورد انتقاد قرار گرفت. در همین راستا چند روز پیش هماجون شایاریان با انتشار مطلبی در صفحه شخصی خود در فضای مجازی به منتقدان پاسخ داد و حالا علیرضا قربانی در صفحه شخصی خود در اینستاگرام درباره حواشی انتشار آلبوم افسانه “چشم های تو”.

در متن منتشر شده توسط علیرضا قربانی آمده است:
«دوست و برادر عزیزم همجون شجریان در بیانیه‌ای که اخیراً منتشر کرد، از اینکه داستان طولانی درد مشترک دارد، گلایه کرد. دردی که این روزها گریبان بسیاری از هنرمندان را گرفته که مانند او با جان و دل برای مردم خود نفس می کشند. سختی ای که همجون خویشتن دار و صبور از آن شکایت می کند، تجربه رایج بسیاری از ما امروز است. کمتر کسی است که گهگاه با قلم و عمل خود به اهل هنر و فرهنگ توهین می کند و سالهاست که از دست و زبان آنها در امان نیستیم. آنها سعی می کنند ما را از شیرینی این اتفاق خاص که در موسیقی ایرانی بی نظیر است تلخ کنند. با تشکر از شما مردم عزیز این اتفاق نمی افتد و ما با تلاش و حمایت بیشتر هر چه در توان داریم در مسیر هنر و فرهنگ منطقه خود ارائه خواهیم داد.
اما در مورد حواشی باید واضح بگویم:
1- پروژه افسانه چشمان تو همانطور که در آگهی ها آمده است توسط اسپانسرها و واقعاً با جنبه فرهنگی پشتیبانی می شود و در کنار آن هیچ شخص حقیقی و حقوقی در پروژه مشارکت ندارد. استفاده از لوکیشن ویژه فیلمبرداری تنها توسط مدیر هنری و مدیر تصویری پروژه پیشنهاد می شود و بر اساس معیارهای بصری متناسب با آهنگ، ادبیات و زیبایی بصری انتخاب می شود.
2- ما نیز مانند سایر عزیزان در سالهای اخیر از مفاسد مالی و غیرمالی که در کشور رخ داده است ناراحت هستیم و امیدواریم به زودی تمامی تخلفات و حقوق ضایع شده مردم مرتفع گردد. همه موارد اما در این مورد خاص، ما نه شک و شبهه ای در مورد محل ضبط داشتیم و نه مدرکی که از آن مطلع باشیم.
3- از همه کسانی که با نیت دلسوزانه و معقول موضوعی را ذکر می کنند و یا با حسن نیت در مورد آن نوشته و صحبت کرده اند صمیمانه تشکر می کنیم.
اما برخی از ما که نام و سنن و علایق گروهی‌شان بر ما پوشیده نیست، اگر با کینه توزی در این مورد حرف زدند و نوشتند و هدفشان لطمه زدن به آبروی هنرمندان و لطمه زدن به فرهنگ و هنر کهن ماست، نمی‌گذریم و امید است که با استناد به آموزه های اخلاق و کرامت انسانی، هرگز انتقاد سازنده را با قصد و بغض بارور نکنیم.

بیشتر بخوانید  علت دستگیری پویان مختاری لو رفت + فیلم

با مهر،
علیرضا قربانی
آبان 88 »


ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید.
ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید.
نظرتون رو بنویسید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *