مجله گردشگری

پربازدیدترین‌ها
لینک های مفید

ماجرای تلف شدن هزاران قطعه ماهی در ماهشهر چه بود؟

به قلم زود نیوز
به قلم زود نیوز
سرفصل‌های مقاله



به گزارش سلام نو به نقل از مهر، در روزهای 23 و 23 مرداد ماه سال جاری هزاران قطعه ماهی در استخر نمک ماهشهر تلف شدند که تصاویر منتشر شده بسیار ناراحت کننده بود.

پیرو این سوال و به منظور تعیین دقیق علت مرگ ماهی، نمونه برداری توسط اداره کل حفاظت محیط زیست، شیلات و دامپزشکی خوزستان انجام شد.

سرانجام در 3 مرداد ماه سال جاری مدیرکل حفاظت محیط زیست خوزستان افزایش دما و کاهش اکسیژن را عامل اصلی تلفات ماهیان در ماهشهر اعلام کرد.

محمدجواد اشرفی اظهار داشت: علت اصلی تلفات ماهیان در ماهشهر گرمای بیش از حد، کاهش اکسیژن محلول در آب، گلدهی و تشکیل شکوفه های جلبکی، افزایش تبخیر، کاهش عمق آب و عدم تبادل آب بین دریاچه ها است.

وی ادامه داد: کارشناسان از محل مفقود شدن آبزیان نمونه برداری کردند و نمونه هایی از آب و ماهی برای بررسی بیشتر به آزمایشگاه اداره کل محیط زیست استان منتقل شد.

اشرفی بیان کرد: این دومین حادثه در یک ماه گذشته است که در محل اتفاق افتاد و در 23 مرداد ماه سال جاری بیش از 200 هزار قطعه ماهی تلف شد و در 23 مردادماه سال جاری نیز نزدیک به پنج هزار قطعه ماهی تلف شد. گمشده. گم شدند، بیشتر از پنجه و زودباور بودند.

همانطور که در اطلاعیه اداره کل محیط زیست خوزستان آمده است، نتایج نمونه برداری اداره کل حفاظت محیط زیست و دامپزشکی استان علت کمبود اکسیژن را ثابت کرد.

علت مرگ ماهی در ماهشهر مشخص شد

اما نماینده مردم ماهشهر در مجلس با انتشار دلایل مرگ ماهی در ماهشهر نظر اداره کل محیط زیست استان خوزستان را زیر سوال برد.

بیشتر بخوانید  ابراز نگرانی از خطر ترکیب دو ویروس دلتا و لاندا در ایران / ویژگی ویروس لاندا چیست؟ -

حبیب آغاجاری اظهار داشت: پس از نمونه برداری و آزمایش انجام شده توسط سازمان حفاظت محیط زیست مشخص شد که وجود نیترات آمونیوم در آب دریاچه نمک بیش از حد مجاز است و این ماده باعث مرگ آبزیان شده است.

وی بیان کرد: سازمان حفاظت محیط زیست لازم است هر چه سریعتر منشا این آلودگی را مشخص کند تا در صورت شناسایی فرد یا افراد عامل آلودگی و برخورد جدی دستگاه قضایی با آنها برخورد شود.

یکی از مسئولان اداره محیط زیست خوزستان در واکنش به نطق نماینده محشر در مجلس گفت: ما مشخص نیستیم منشأ صحبت های نماینده محشر چیست چرا که آزمایشگاه های رسمی در این منطقه کمبود اکسیژن آب دلیل مرگ ماهیان در ماهشهر اعلام شد.

وی افزود: اتفاقاً اگر بررسی کنید می بینید که هوای ماهشهر در این دو روز فوق العاده گرم بوده و تقریباً تمام تحقیقات نشان می دهد که کمبود اکسیژن باعث مرگ ماهیان ماهشهر شده است.

این مسئول تاکید کرد: نماینده ماهشهر باید مشخص کند که منشأ صحبت هایش درباره فوت ماهجان ماهشهر کدام مرجع رسمی است.

علیرغم اینکه روز گذشته مرگ ماهی در دریاچه نمک ماهشهر تکرار شد و هزاران ماهی در این دریاچه تلف شدند و بار دیگر آزمایشگاه های معتبر و مرجع، شیلات و محیط زیست انجام شد.

قاطعانه برخورد می کنیم

در عین حال «محسن ادیبی» سخنگوی وضعیت اضطراری سازمان منطقه ویژه اقتصادی پتروشیمی گفت: همزمان با اولین مورد مرگ ماهی در دریاچه نمک ماهشهر، نمونه برداری و اقدامات آزمایشگاهی این شهرستان انجام شد. اداره کل حفاظت محیط زیست و تحقیقات کارشناسی سازمان منطقه ویژه اقتصادی پتروشیمی به صورت جدی در دستور کار قرار گرفت.

بیشتر بخوانید  نحوه تغییر استفاده از ماسک برای حل emicron

وی با بیان اینکه با توجه به برخی اظهارنظرها وجود نیترات آمونیوم در دریاچه نمک ماهشهر دلیل مرگ ناگهانی ماهیان را نتیجه اولیه این آزمایشات عنوان کرد، گفت: تحقیقات کارشناسی سازمان منطقه ویژه اقتصادی پتروشیمی تولید چنین ترکیب شیمیایی (نیترات آمونیوم) ) مجتمع های پتروشیمی که در یک منطقه خاص قرار دارند را رد می کند.

رئیس روابط عمومی سازمان منطقه ویژه اقتصادی پتروشیمی ادامه داد: روز گذشته حادثه کشتار ماهی در دریاچه نمک ماهشهر بار دیگر تکرار شد و این بار اقدامات تحقیقاتی و آزمایشگاهی گسترده تری با مشارکت کامل سازمان پتروشیمی منطقه ویژه اقتصادی، آزمایشگاه های معتبر و مرجع، شیلات، محیط زیست انجام می شود.

سخنگوی سازمان منطقه ویژه اقتصادی پتروشیمی گفت: این تلفات در حوضچه های مصنوعی استخراج نمک که از کوریات ماهشهر آب می گیرند، رخ داده است. بنابراین از آنجایی که این حوضچه ها مربوط به منابع آلاینده صنعت پتروشیمی نیستند، این سوال در حال بررسی است که آیا آلاینده خاصی وارد آب شده یا کاهش اکسیژن آب باعث مرگ این ماهیان شده است؟

ادیبی بهداشت محیط و رعایت اصول و الزامات اکولوژیکی را مقوله ای بسیار ضروری و اولویت دار برای سازمان منطقه ویژه اقتصادی پتروشیمی خواند و گفت: در صورت اثبات فرضیه ارتباط پتروشیمی ها و مرگ ماهی ها در دریاچه نمک، این سازمان در در مقام رهبری آن، با ذینفعان و شرکت های مقصر بدون هیچ گونه امتیازی برخورد قانونی و اداری خواهد شد.

وی یادآور شد: در روزهای آینده نتایج بررسی های کارشناسی و تحقیقات آزمایشگاهی منتشر می شود که جزئیات آن در اختیار عموم قرار خواهد گرفت.

بیشتر بخوانید  تدریس معلمان مرد در دبیرستان های دخترانه ممنوع است

شخصیت ها نباید نظر بدهند

«مهدی محمدی» دادستان عمومی و انقلاب شهرستان بندرماهشهر در گفتگو با خبرنگار مهر گفت: در اولین روز پس از اعلام مرگ ماهی، شخصا در محل حاضر و دستورات لازم را صادر کردم. تحقیقات به مراجع دامپزشکی و محیط زیست برای جمع آوری مستندات و آزمایشات لازم از لاشه ماهیان صادر شد، پرونده تشکیل شد و در حال جمع آوری مستندات هستیم.

وی افزود: هرگز تحت تاثیر تسویه حساب های شخصی و تسویه حساب برخی افراد سودجو و مناصب و شخصیت ها نخواهیم بود. موضوع حقوق عمومی است و اگر کسی در این زمینه مجرم شناخته شود بدون هیچ ملاحظه ای با آن برخورد می شود.

دادستان عمومی و انقلاب شهرستان بندر ماهشهر افزود: اما مهم این است که رسیدگی به این موضوع تخصصی باشد و کارشناسان این حوزه در مورد علت تلف شدن ماهی ها اظهار نظر کنند نه شخصیت ها یا افراد غیر متخصص.

محمدی گفت: به هر حال دستگاه قضایی شهرستان در خصوص حقوق عامه هیچ تسامح و اغماض نخواهد داشت و در این راه از تمام توان قانونی خود استفاده خواهد کرد.

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید.
ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید.
نظرتون رو بنویسید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *