مجله گردشگری

پربازدیدترین‌ها
لینک های مفید

ماجرای افزایش قیمت نان بربری در سال 1401 چیست؟ + هر نان بربری 10 هزار تومان! / فیلم سینما

Picture of به قلم زود نیوز
به قلم زود نیوز
سرفصل‌های مقاله



به گزارش سلام نو به نقل از ایلنا، بیژن نوروز مقدم با بیان اینکه نانوایان نقشی در قاچاق آرد ندارند، گفت: حدود 84 میلیون نفر در ایران وجود دارد که نان آنها را حدود 83 هزار نانوا در سراسر کشور تامین می کنند؛ اما در حال حاضر حدود 100 میلیون نفر از نانوایان در قاچاق آرد اقدام می کنند. به عبارت دیگر، هر نانوا برای تقریباً یک هزار نفر نان می پزد که این امر باعث می شود نانواها بتوانند آرد خود را از تنور خارج کرده و آزادانه به فروش برسانند.

وی افزود: واحد نانوایی به طور میانگین روزانه 7 کیسه آرد دارد. نانوایی ها با 7 کیسه آرد در روز نیاز هزار مشتری را تامین می کنند بنابراین به نظر می رسد باید به دنبال نشت آرد و قاچاق از منابعی غیر از نانوایی ها باشیم.

این فعال صنفی با بیان اینکه نانوایان حلقه آخر توزیع آرد هستند، خاطرنشان کرد: همواره نانوایان در گرانی نان و کاهش کیفیت آن مقصر هستند، در حالی که کیفیت گندم و آرد در کیفیت نان اهمیت بیشتری دارد. نسبت به نانواها

نوروز مقدم درباره ریختن زمین در گندم افزود: سال گذشته فیلمی در فضای مجازی منتشر شد که در آن افرادی که هویتشان مشخص نیست در هر کیسه گندم کمی خاک ریختند تا وزن کیسه های گندم افزایش یابد. اگر یک تن زمین در 10 تن گندم بریزد، 10 درصد از کیفیت گندم خریداری شده کاسته می شود.

رئیس اتحادیه نانوایان سنتی در پاسخ به این سوال که برخی کارشناسان معتقدند با توجه به افزایش تقاضا برای نانوایی ها توانسته اند آرد را از چرخه نانوایی خارج کرده و به صورت رایگان به بازار عرضه کنند. آیا می دانید؟وی افزود: از سال 1400 دیوان عدالت اداری مجوز کسب پروانه کسب برای احداث نانوایی صادر کرده است. از این تاریخ اتحادیه در حال بررسی مشخصات افرادی است که برای ساخت نانوایی اقدام کرده اند.

بیشتر بخوانید  ارزیابی دانشجویان متقاضی جهش علمی در کردستان آغاز شد

وی ادامه داد: تعداد کل متقاضیان احداث نانوایی حدود 100 نفر است که از این تعداد 40 نفر موفق به اخذ مجوز شدند. باید به این نکته اشاره کنم که به دلیل رفع محدودیت های صنفی تعداد متقاضیان کاهش یافته است.

این فعال اقتصادی در پاسخ به این سوال که آیا تجربه چادر در پخت نان اهمیت ویژه ای دارد، آیا اتحادیه بر آموزش چادر نظارت دارد؟ وی افزود: مواد اولیه در پخت نان از اهمیت ویژه ای برخوردار است، بالغ بر 20 نوع گندم در ایران کشت می شود و ویژگی های گندم در شهرهای مختلف متفاوت است. بهترین گندم ایران در استان های خوزستان و گلستان کشت می شود و مقدار قابل توجهی از این گندم در این دو استان باقی می ماند و نباید برود.

وی با انتقاد از عدم آموزش به آهنگران گفت: کمبود مرکزی وجود دارد که نانوایان برای استخدام کارگران مجرب مراجعه کنند. اکثر نانوایان از توان و جوانی خانواده خود برای بهبود کار خود استفاده می کنند. متأسفانه هیچ نیروی آموزش دیده ای در بین شاخک ها وجود ندارد.

نوروز مقدم در پاسخ به این سوال که آیا می توان نهادهای نظارتی کشف کنند که نانوایی برای پخت نان از آرد دولتی یا آرد آزاد استفاده می کند، به عبارتی نانوایی می تواند آرد دولتی بگیرد اما نان را مجانی بپزد و بفروشد؟ ? وی گفت: اتحادیه برای نانوایی های آرد دولتی بنر آبی و برای نانوایی های آرد آزاد بنر زرد رنگ طراحی و ارائه کرد که به این ترتیب امکان تخلف در این واحدها کاهش یافت.

بیشتر بخوانید  گزارشگر مشهور ایرانی به اینترنشنال پیوست + عکس

رئیس اتحادیه نانوایی های سنتی با اشاره به دلایل تفاوت قیمت نان سنتی در این شهرستان گفت: نرخ نان دو نوع است نرخ یارانه برای دریافت کنندگان و نرخ آزاد برای نانوایی ها. قیمت نان باربارا حدود 3 هزار تومان است و در هیچ نقطه ای از شهر با قیمت بالای 10 هزار تومان پخت نمی شود.

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید.
نظرتون رو بنویسید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *