ماجرای اخراج دیپلمات های ایرانی و هلندی


اخراج متقابل دیپلمات ها از ایران و هلند

تشویق: سخنگوی وزارت امور خارجه گفت: دو دیپلمات هلندی به عنوان عنصری نامطلوب و در راستای اقدام متقابل از ایران اخراج شدند.

با تایید بهرام قاسمی اخراج دو دیپلمات هلندی وی به جمهوری اسلامی ایران گفت: دو دیپلمات سفارت هلند در تهران در چارچوب اقدام متقابل به عنوان عنصر نامطلوب شناخته شدند و از آنها خواسته شد در روزهای 13 و 14 اسفند از کشورمان خارج شوند.

قاسمی افزود: پس از اتهامات بی اساس دولت هلند به دو دیپلمات ایرانی و اخراج آنها از آن کشور، موضوع برخورد متقابل در دستور کار مراجع ذیربط قرار گرفت و پس از بررسی همه جانبه شورای عالی امنیت ملی در نهایت تصمیم گرفت. اخراج دو دیپلمات هلندی در تهران.

قاسمی گفت: حتی با وجود شناخت دادستان و وزرای خارجه و هلند عدم دخالت دیپلمات های کشورمان در حوادث رخ داده در آن کشوردولت هلند با ابراز تأسف از تجدید نظر در تصمیم خود خودداری کرد و افزود: جمهوری اسلامی ایران از مقامات هلندی انتظار دارد با درک صحیح از حساس منطقه ای در مسیر خواست مخالفان و جنایتکاران در روابط دو کشور حرکت نکنند. و وضعیت بین المللی.”

وی تاکید کرد: جمهوری اسلامی ایران خواهان تنش در روابط با کشورهای اروپایی نیست، اما به هر حرکتی بر خلاف منافع ملی خود با اقدام متقابل در زمان و مکان خود و بر اساس حفظ عالی ترین منافع کشور پاسخ خواهد داد. .

در پاسخ، ابتدا هلند سفیر ایران وی این اقدام را “غیرقابل قبول” و “با پیامدهای منفی” برای روابط دوجانبه توصیف کرد.

بیشتر بخوانید  علت درگذشت حسین کیوان؟

با این حال دو دیپلمات هلندی روز گذشته به دستور ایران تهران را ترک کردند. در پاسخ، هلند تصمیم گرفت سفیر خود در تهران را برای رایزنی دعوت کند.

دلیل اخراج دیپلمات های ایرانی از هلند چه بود؟

وزرای امور خارجه و کشور هلند در 18 ژانویه 2019 در نامه ای به پارلمان هلند، ایران را مقصر دانستند. ترور محمدرضا صمدی کلاهی معرفی کردند. وزارت امور خارجه هلند در ژوئن سال جاری دو دیپلمات ایرانی را به همین بهانه اخراج کرد.


کلاه عامل انفجار 7 تیر 1360 در ساختمان مرکزی جمهوری اسلامی ایران بود. در آن انفجار بیش از 70 نفر از مقامات عالی رتبه جمهوری اسلامی ایران کشته شدند.

اسناد دادگاه هلند نشان می دهد که کلاهی در سال 2015 توسط اعضای یک گروه جنایتکار کشته شده است. ادعای دست داشتن ایران در این حادثه پس از آن مطرح شد که دادستان هلند به صراحت در جریان محاکمه اعلام کرد که هیچ مدرکی دال بر دست داشتن ایران در قتل وجود ندارد.


دیدگاهتان را بنویسید