مجله گردشگری

پربازدیدترین‌ها
لینک های مفید

لوبکتومی ریه چگونه انجام می شود؟

به قلم زود نیوز
به قلم زود نیوز
سرفصل‌های مقاله


عمل لوبکتومی ریه


لوبکتومی لوبکتومی ریه: لوبکتومی ریه برداشتن بخشی از یک ریه بیمار یا آسیب دیده است که اغلب به دلیل سرطان ریه است. به طور خاص، لوبکتومی ریه معمولاً برای سرطان ریه سلول غیر کوچک (NSCLC) که در آن تومور به یک لوب محدود می شود، انجام می شود.
هر ریه از بخشی به نام لوب تشکیل شده است، ریه راست دارای سه لوب و ریه چپ دارای دو لوب است. لوبکتومی نوعی جراحی سرطان ریه است که در آن یک لوب ریه به دلیل داشتن تومورهای بدخیم برداشته می شود. لوبکتومی گاهی اوقات برای سایر بیماری ها مانند سل، COPD شدید یا ضربه ای که عروق خونی اصلی نزدیک ریه ها را قطع کرده است، انجام می شود.
دو روش اصلی برای این عملیات وجود دارد. تصمیم گیری در مورد نوع مناسب می تواند در روند بهبودی، عوارض احتمالی و پیش آگهی پس از لوبکتومی موثر باشد.لوبکتومی کمتر تهاجمی است و عملکرد ریه را بیشتر از پنومونکتومی حفظ می کند. پنومونکتومی، عملی که شامل برداشتن کل ریه است.

انواع لوبکتومی چیست؟

با استفاده از چندین روش مختلف می توان یک لوب ریه را برداشت و این جراحی را انجام داد.


لوبکتومی باز : لوب های ریه از طریق یک برش طولانی در کنار قفسه سینه برداشته می شوند. این شامل عقب کشیدن دنده ها برای دسترسی به ریه ها است. این نوع جراحی معمولاً برای برداشتن تومورهای بزرگتر مرحله 2 و 3 از ریه ها و غدد لنفاوی انجام می شود.

جراحی توراکوسکوپی با کمک ویدئویی (VATS) : در VATS لوب ریه از طریق چندین برش کوچک در قفسه سینه با کمک ابزار و دوربین برداشته می شود. این روش به بهترین روش تبدیل می شود. لوبکتومی VATS ممکن است برای مرحله 1 یا 2 سرطان ریه (NSCLC) در نظر گرفته شود. لوبکتومی VATS ممکن است عوارض کمتری نسبت به لوبکتومی باز داشته باشد.

جراحی توراکوسکوپی به کمک ربات (RATS) RATS همان جراحی VATS است اما با ربات انجام می‌شود، به نظر می‌رسد موش‌های صحرایی بعد از لوبکتومی باعث عوارض کمتر و اقامت کوتاه‌تر در بیمارستان می‌شوند.


عمل لوبکتومی ریه

کاربرد لوبکتومی ریه چیست؟


هنگام تصمیم گیری در مورد نوع لوبکتومی، پزشک موارد زیر را در نظر می گیرد:

میزان درد
اندازه تومور
سلامت عمومی
ویژگی های خاص سرطان
جایی که تومور در آن قرار دارد.
گسترش تومور به بافت اطراف
وضعیت عملکرد ریه قبل از جراحی
اندازه و محل تومور

محلی سازی برخی از تومورها برای VATS بسیار مشکل است و در این موارد ممکن است لوبکتومی باز بهتر باشد و کل تومور برداشته شود. در حین جراحی، اگر جراح متوجه شود که سرطان بیش از حد بزرگ است که نمی‌توان آن را از طریق ویدئو کنترل کرد، یا اگر نگرانی‌های دیگری وجود دارد، ممکن است روش جراحی را تغییر داده و لوبکتومی باز قفسه سینه را شروع کند.
مطالعات نشان داده اند که دوره نقاهت پس از لوبکتومی VATS اغلب کوتاهتر و درد بعد از عمل کمتر از لوبکتومی باز است. سندرم توراکوتومی پس از پنومونکتومی، درد مداوم قفسه سینه است که می‌تواند ماه‌ها تا سال‌ها پس از جراحی سرطان ریه رخ دهد.
حدود 40٪ از بیماران یک سال بعد کمی درد داشتند، 5٪ گفتند که درد آنها خیلی زیاد است. هیچ مقایسه درد قطعی برای VATS یا RATS وجود ندارد، اما به نظر می‌رسد زمان جراحی کوتاه‌تر و ماهیت کمتر تهاجمی شایع‌ترین آنها باشد. روش ها درد را کاهش می دهند همه جراحان در انجام VATS راحت نیستند و این ممکن است در روشی که در نهایت توصیه می کنند نقش داشته باشد.

بیشتر بخوانید  علائم انفارکتوس میوکارد در زنان

باید بخوانید:

چگونه برای لوبکتومی ریه آماده شویم؟

قبل از جراحی، پزشک در مورد خطرات صحبت می کند و جزئیات عمل را توضیح می دهد. توصیه می شود برای بررسی مراحل آماده سازی برای جراحی سرطان ریه کمی زمان بگذارید. قبل از انجام لوبکتومی، پزشکان می خواهند از سلامت شما تا حد امکان اطمینان حاصل کنند.


مراحل قبل از عمل ممکن است شامل موارد زیر باشد:

  • ازمایش پزشکی
  • آزمایش خون
  • داشتن تاریخچه دقیق
  • تست تنفس (تست عملکرد ریوی)
  • بسته به سن و شرایط فیزیکی شما، پزشک ممکن است قلب شما را نیز آزمایش کند.

در طول ویزیت قبل از عمل، پزشک تمام داروها را به دقت بررسی می کند. او ممکن است توصیه کند که قبل از عمل، مصرف برخی داروها را متوقف کنید. بهتر است بطری های داروهای تجویزی و بدون نسخه و همچنین هر مکملی که استفاده می کنید همراه داشته باشید.
برخی از مکمل‌های غذایی می‌توانند زمان خونریزی را طولانی‌تر کنند و باید قبل از جراحی قطع شوند. اگر سیگار می‌کشید، جراح قویاً توصیه می‌کند که در اسرع وقت سیگار را ترک کنید. ترک سیگار قبل از جراحی می تواند خطر عوارض را کاهش دهد. حتی زخم را التیام می بخشد و احتمال موفقیت جراحی را افزایش می دهد افزایش موفقیت در جراحی سرطان ریه تنها یکی از مزایای ترک سیگار پس از تشخیص سرطان است.


در حین عمل لوبکتومی چه اتفاقی می افتد؟

لوبکتومی چگونه انجام می شود؟

لوبکتومی در اتاق عمل و با بیهوشی عمومی انجام می شود. آنتی بیوتیک ها ممکن است به صورت داخل وریدی قبل یا بعد از جراحی داده شوند. فرد روی دستگاه تنفس مصنوعی قرار می گیرد که یک لوله تنفسی در پایین گلو قرار می گیرد. ممکن است یک کاتتر ادراری برای تخلیه ادرار در حین و بعد از عمل قرار داده شود. نبض اولیه، فشار خون و تنفس در طول عمل کنترل می شود.
در لوبکتومی باز، برشی در سمتی از بدن که در آن بافت برداشته می‌شود، ایجاد می‌شود. برش به احتمال زیاد از جلوی قفسه سینه در اطراف نوک پستان شروع می شود. حتی می تواند تا پشت زیر تیغه شانه گسترش یابد، ابزاری که برای جدا کردن دنده ها استفاده می شود. پزشک بافت را با بخیه برمی دارد و برش را می بندد.اگر روش VATS یا RATS داشته باشید، سه یا چهار برش کوچک در اطراف ناحیه فلپ ایجاد می شود.
سپس یک توراکوسکوپ، یک لوله کوچک با نور و یک دوربین کوچک را می توان در حفره قفسه سینه قرار داد. توراکوسکوپ تصاویر را به صفحه کامپیوتر می فرستد تا به جراح کمک کند تا آن ناحیه را تجسم کند. سپس ابزار جراحی از طریق برش های دیگر وارد می شود و برای برداشتن بافت آسیب دیده استفاده می شود. پس از جراحی، لوله در لوله قفسه سینه قرار می گیرد. ناحیه جراحی برای تخلیه مایع و هوای اضافی از قفسه سینه در طی یک دوره زمانی مشخص. جراح برش ها را با بخیه می بندد.

بهبودی بعد از لوبکتومی چقدر طول می کشد؟

حدود یک روز پس از لوبکتومی، شما در بخش مراقبت های ویژه (ICU) تحت نظر خواهید بود. اکثر افراد بسته به نوع لوبکتومی، بین چهار تا هفت روز در بیمارستان بستری هستند.

باید بخوانید:

پیش آگهی لوبکتومی ریه چیست؟

پیش آگهی پس از لوبکتومی به عوامل مختلفی بستگی دارد. برخی از این موارد شامل مرحله سرطان ریه (یعنی میزان گسترش آن) و همچنین سلامت عمومی بیمار و سابقه سایر مشکلات ریوی بیمار است.نرخ بقای پنج ساله برای بیماران لوبکتومی تقریباً 70 درصد است. هنگامی که لوبکتومی برای سرطان ریه در مراحل اولیه با موفقیت انجام شود، شانس بقای طولانی مدت بدون عود سرطان وجود دارد.
بسته به ویژگی های سرطان، انکولوژیست ممکن است شیمی درمانی کمکی را پس از جراحی برای کاهش خطر عود توصیه کند.به تازگی توانبخشی ریوی برای سرطان ریه در برخی از مراکز سرطان ایجاد شده است. به نظر می رسد توانبخشی به تنگی نفس و همچنین علائم دیگر کمک می کند. لوبکتومی برای سرطان ریه یک روش جراحی است که در آن یکی از پنج لوب ریه برداشته می شود. این مداخله می تواند در درمان بیماری به ویژه سرطان ریه در مراحل اولیه موفقیت آمیز باشد و تا زمانی که لوب های باقی مانده سالم هستند، تنفس نباید بعد از جراحی مشکلی ایجاد کند. با این حال، لوبکتومی یک جراحی بزرگ ریه است.
اگرچه می تواند جان یک فرد را نجات دهد، اما خطر عوارضی را به همراه دارد که باید به دقت مورد توجه قرار گیرد.پزشک قبل از تصمیم گیری برای انجام لوبکتومی تمام گزینه های درمانی، سلامت عمومی و احتمال عوارض کوتاه مدت یا طولانی مدت را در نظر می گیرد. این روش به بررسی صورت می پردازد.لوبکتومی رایج ترین عملی است که برای درمان سرطان ریه سلول غیر کوچک در مراحل اولیه استفاده می شود.
این تنها یک گزینه برای مرحله 1، 2 یا مرحله 3A سرطان ریه است. گاهی اوقات برای سایر بیماری ها مانند سل، COPD شدید یا سکته مغزی که رگ های خونی اصلی نزدیک ریه ها را قطع می کند، انجام می شود.


عوارض لوبکتومی ریه

عوارض لوبکتومی چیست؟

پیشرفت در VATS و جراحی باز قفسه سینه به بهبود نتایج لوبکتومی کمک کرده است. بیشتر عوارض جراحی در روزهای بعد از جراحی علائم خود را نشان می دهند، اما برخی از آنها ممکن است زمان ببرد یا دیرتر ایجاد شوند.


آریتمی قلبی : آریتمی دهلیزی ضربان قلب نامنظمی است که از حفره های فوقانی قلب شروع می شود.آریتمی قلبی در بیمارانی که تحت بیهوشی عمومی هستند شایع است و یکی از شایع ترین عوارض مربوط به لوبکتومی است. این وضعیت می تواند منجر به حمله قلبی یا سکته شود.


نشت مداوم هوا : نشت هوا پس از جراحی رخ می دهد. این مشکل معمولاً موقتی است و تقریباً در 50 درصد از افرادی که بخشی از بافت ریه خود را برداشته اند رخ می دهد.معمولاً این مشکل طی چند ساعت یا چند روز خود به خود برطرف می شود. در شرایط دیگر، لازم است که قفسه سینه را بیشتر از زمان برنامه ریزی شده پس از جراحی در جای خود قرار دهید.


آتلکتازی ریه ها : هنگامی که ریه ها فرو می ریزند (معروف به آتلکتازی)، کیسه های هوا از هوا پر نمی شوند، بنابراین ریه ها نمی توانند کار کنند. این یک خطر غیر معمول اما جدی پس از جراحی است. آتلکتازی اغلب نتیجه استفاده طولانی مدت از داروهای استنشاقی و ناتوانی در سرفه است.


پنومونی آتلکتازی می تواند منجر به شرایط جدی تری از جمله ذات الریه شود. این عفونت می تواند جزئی باشد یا منجر به یک بیماری جدی شود. مطالعات نشان می دهد که خطر ابتلا به ذات الریه پس از جراحی قفسه سینه حدود 6٪ است.


ماسک تنفسی لازم است : نیاز به ماسک تنفسی برای مدت طولانی بعد از جراحی دغدغه افرادی است که جراحی سرطان ریه انجام می دهند. اگر عارضه لوبکتومی دیگری مانند عفونت بعد از عمل را تجربه کردید، ممکن است تهویه طولانی مدت لازم باشد.


خونریزی بیش از حد به دلیل عوارض لوبکتومی خونریزی بیش از حد پس از لوبکتومی تقریباً در 3 درصد موارد ظاهر می شود. در این صورت ممکن است نیاز به عمل دیگری برای کنترل خونریزی داشته باشید.


فیستول برونش پلورال : فیستول نادر اما بالقوه کشنده برونکوپلور یک گذرگاه غیر طبیعی بین راه های هوایی بزرگ ریه ها و فضاهای بین غشایی ریه است. اگر این اتفاق بیفتد، برای رفع مشکل به جراحی نیاز خواهید داشت.


لخته شدن خون: ترومبوز ورید عمقی (DVT) یا لخته شدن خون در پاها می تواند به ریه ها برود. این به عنوان آمبولی ریه شناخته می شود و یکی از جدی ترین عوارض احتمالی جراحی قفسه سینه است. پزشک شما اقدامات احتیاطی را برای جلوگیری از این مشکل انجام می دهد و شما باید تمام توصیه ها را برای کاهش خطر احتمالی آن رعایت کنید. این ممکن است شامل مصرف داروهای رقیق کننده خون یا پیروی از یک برنامه پیاده روی و استراحت باشد.


درد بعد از جراحی : جراحی با سطوح کمتر درد همراه است. در واقع، مطالعات نشان داده اند که زمان بهبودی پس از لوبکتومی VATS اغلب کوتاهتر و درد پس از عمل کمتر از لوبکتومی باز است. هنگامی که درد رخ می دهد، معمولاً با ترکیبی از درمان ها مانند داروهای مسکن و کنترل مداخله ای درد درمان می شود. ، این درد حل می شود.


درد مزمن : یکی از شایع ترین مشکلات طولانی مدتی که ممکن است مجبور باشید با آن دست و پنجه نرم کنید، سندرم درد پس از پنومونکتومی یا سندرم توراکوتومی است. این بیماری با درد مداوم قفسه سینه، تنگی نفس، احساس سوزش یا درد همراه با حرکت پس از جراحی مشخص می شود. بین 50 تا 70 درصد از افرادی که تحت برداشتن بافت ریه قرار می گیرند، تا دو ماه یا بیشتر پس از جراحی درد را تجربه خواهند کرد. بیش از 40 درصد هنوز یک سال پس از جراحی درد دارند. به طور کلی، 5٪ سطح قابل توجهی از درد را تجربه می کنند.


مرگ : در تمامی عملیات ها خطر مرگ وجود دارد. خوشبختانه، هر دو نوع جراحی لوبکتومی میزان مرگ و میر پایینی دارند، تخمین زده می‌شود که عوارض مرتبط با جراحی می‌تواند در 1 تا 3 نفر از افرادی که توراکوتومی باز یا VATS دارند، عوارض کشنده ایجاد کند. در این موارد، ذات الریه و نارسایی تنفسی شایع ترین علل مرگ و میر هستند.


بیشتر بخوانید  التهاب پروستات چیست ؟ آیا التهاب پروستات درمان میشود ؟
ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید.
ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید.
نظرتون رو بنویسید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *