مجله گردشگری

پربازدیدترین‌ها
لینک های مفید

لزوم بسترسازی سرمایه‌گذاری و صادراتی برای صنعت آلومینیوم کشور

Picture of به قلم زود نیوز
به قلم زود نیوز
سرفصل‌های مقاله



آلومینیوم در صنعت برای تولید میلیون ها محصول مختلف استفاده می شود و عنصر بسیار مهمی در دنیای اقتصاد است. نگاهی جامع به بستر سرمایه گذاری در صنایع پایین دستی آلومینیوم از برنامه های ایمیدرو در این صنعت است. صنایع در کشور نیاز به ساماندهی دارند که این تنها بخشی از وظایف و اختیارات ایمیدرو است.

آلومینیوم توسط شیمیدان و فیزیکدان دانمارکی هانس کریستین آرستد اختراع شد.در روم و یونان باستان از فلز به عنوان تثبیت کننده رنگ در نقاشی، به عنوان لخته خون در زخم ها و هنوز به عنوان بانداژ استفاده می شد.از خون استفاده می شد. در سال 1761، Guyton Demorovo پیشنهاد کرد که زاج را آلومینیوم نامیده شود. زمانی که این فلز برای اولین بار کشف شد، جدا کردن آن از سنگ ها بسیار دشوار بود و از آنجایی که آلومینیوم یک ترکیب در طبیعت است، سخت ترین فلز به دست آمد.

اجزای سازنده آلومینیوم در صنعت هوافضا و سایر مراحل حمل و نقل بسیار مهم هستند. وجود این عنصر در سازه هایی که وزن، پایداری و استحکام لازم است نیز بسیار مهم است. آلومینیوم حدود یک سوم فولاد یا مس وزن دارد و همچنین بسیار بادوام و مقاوم در برابر خوردگی است. علاوه بر این، این عنصر غیر مغناطیسی بدون جرقه دومین فلز انعطاف پذیر و ششمین فلز انعطاف پذیر است.

تنها واحد تولید پودر آلومینا در ایران شرکت آلومینا ایران واقع در استان خراسان شمالی (جاجرم) بود که ظرفیت تولید 250000 تن پودر آلومینا در سال به روش “بایر” را دارد.

بیشتر بخوانید  آخرین خبر از تیراندازی به دو مامور پلیس در تهران

یکی دیگر از پروژه های نیمه تمام سازمان توسعه و بازسازی معادن و صنعت معدن ایران، پروژه تولید آلومینا از نفلین سینیت در استان آذربایجان شرقی است که البته در لیست اولویت و نیمه قرار دارد. -پروژه های تمام شده ایمیدرو.

هم اکنون مجتمع صنعت آلومینیوم جنوب (سالکو) به عنوان بزرگترین و مدرن ترین کارخانه آلومینیوم ایران در زمینی به مساحت 200 هکتار در منطقه ویژه اقتصادی لامرد با حجم سرمایه گذاری 186000 میلیارد ریال یا 1.2 میلیارد دلار واقع شده است. سرمایه گذاری 49 برآورد سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنعت معدن ایران (ایمیدرو) و 51 درصد از شرکت سرمایه گذاری غدیر به مرحله تولید شمش آلومینیوم رسیده است.

مدیر تحقیق و توسعه مجتمع جنوب صنعت آلومینیوم، قطعی برق در این مجتمع را که به دلیل قطعی برق از 2000 تن در سال به 6000 تن تولید می شود، چالشی جدی عنوان می کند. ارتباط مجتمع صنایع آلومینیوم جنوب با شرکت های دانش بنیان در قالب مشاوره و اجرا بوده و از شرکت های دانش بنیان فعال در صنعت آلومینیوم حمایت می کند.

وجیه الله جعفری در نشست بررسی گزارش نهایی طرح جامع آلومینیوم کشور با بیان اینکه جهت گیری نقدینگی در حوزه معدن طی سال های اخیر روند رشدی را تجربه کرده است، گفت: ارائه طرح های جدید یکی از مهمترین نتایج است. طرح جامع آلومینیوم». این طرح ها باید به گونه ای تعریف شوند که عدالت صنعتی با رعایت الزامات کارشناسی و نیز توجیه اقتصادی در کشور برقرار شود. ایجاد بستر سرمایه گذاری جامع در صنایع پایین دستی آلومینیوم ضروری است.

بیشتر بخوانید  دستور تهیه شامی کبابی خوشمزه و ترد + به همراه نکات کلیدی

به گفته وی، تعریف طرح های سرمایه گذاری در پایین دست و بالادست صنعت آلومینیوم به ویژه در مناطق کم برخوردار باعث کاهش بیکاری و افزایش اشتغال در این مناطق می شود.

بر اساس این گزارش، نسخه نهایی این طرح شامل 12 فصل است. همچنین در افق های 1404 و 1409، معرفی استراتژی کلی صنعت آلومینیوم و سناریوهای خوش بینانه، احتمالی و بدبینانه در این طرح ارائه شده است.

از جمله موضوعات ارائه شده، بررسی بازار جهانی آلومینیوم، بازار داخلی، تدوین استراتژی صنعت آلومینیوم، وضعیت زنجیره آلومینیوم در کشور، زیرساخت ها، توسعه زنجیره آلومینیوم و اهداف و نیازهای کمی آلومینیوم کشور بود. برنامه توسعه زنجیره ای در این جلسه

نبود اطلاعات کافی، توسعه یا بهبود وضعیت موجود در صنعت آلومینیوم، مزیت های رقابتی، افزایش بهره وری، مسائل اجتماعی و زیست محیطی، فناوری، ارزش افزوده، بازیافت آلومینیوم، کمبود بوکسیت، قیمت آلومینیوم از جمله مواردی است که در طرح.

ایمیدرو به عنوان نهادی بنیادی و توسعه‌دهنده نقش هدایت سرمایه‌گذاران را برای توسعه صنعت در کشور بر عهده دارد.

بررسی روند بلندمدت تولید آلومینیوم در جهان نشان می دهد که تامین کننده اصلی این بازار کشور چین است و با تقاضای ثابت بازار، در صورت تغییر عرضه چینی ها، قیمت محصولات در این بازار را تحت تاثیر قرار می دهد. بنابراین چین مهمترین و تاثیرگذارترین بازیگر این بازار است.

بر اساس چشم انداز افق 1404 ایران (برنامه راهبردی وزارت صمت)، ظرفیت تولید آلومینیوم 1200 هزار تن خواهد بود که با راه اندازی فازهای 2 و 3 سالکو به ظرفیت تولید 1.5 میلیون تن آلومینیوم می رسد. آلومینیوم جنوبی).

بیشتر بخوانید  ببینید | رقص رضا نیکخواه در مجلس زنانه

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید.
ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید.
نظرتون رو بنویسید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *